Varför väljer man att göra sig hjälplös?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag snor frågeställningen av en annan användare :)

Det finns många olika områden där människor väljer att inte lära sig för att slippa utföra uppgiften.

Det finns de som vidhåller att tvättmaskinen är en magisk maskin som endast kan hanteras av kvinnor.
Det finns andra som påstår att det som rör en bil endast kan hanteras av en man.
Dammsugare kan i vissa hem endast hanteras av en kvinna.
Grillen kan i andra endast hanteras av en man.

Varför väljer vi att inte kunna? Vill vi vara typiskt manliga/kvinnliga eller tycker vi helt enkelt att uppgiften är tråkig och hoppas att någon annan ska göra det?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Fast frågan är väl också, vem är det som anser att någon gör sig hjälplös?
Är man hjälplös bara för att man inte kan allt, eller för att man inte vill kunna allt, att man faktiskt väljer att göra saker som intresserar och motiverar oss.

Och vad är så hemskt eller farligt med att vara hjälplös?
Jag undrar dessutom om detta svar angående "hjälplöshet" hade kommit upp om det inte hade varit en småfet medelålders Tant som hade ställt en fråga i en annan tråd.....

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Folk är rädda för att göra fel.
Eller:
*Man är dum i huvve, nåt så djäävuulskt.

*Andersson, Job - folklivsfanatiker.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Det skiljer sig från individ till individ. Jag vet många killar och tjejer som inte alls
faller i stereotypfacket.

Sedan finns det så klart folk som är ruskigt stereotypa med :nicka

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Fast frågan är väl också, vem är det som anser att någon gör sig hjälplös?
Är man hjälplös bara för att man inte kan allt, eller för att man inte vill kunna allt, att man faktiskt väljer att göra saker som intresserar och motiverar oss.

Och vad är så hemskt eller farligt med att vara hjälplös?
Jag undrar dessutom om detta svar angående "hjälplöshet" hade kommit upp om det inte hade varit en småfet medelålders Tant som hade ställt en fråga i en annan tråd.....

Jag valde att vinkla om frågan just för att ursprunget var ointressant. Det finns en hel del trådar där folk får däng för att de inte försöker själva. :)

Det finns så många andra områden där jag tycker att man borde kunna. Därav exemplet med tvättmaskin och bil. Endast kvinnan får hantera tvättmaskinen och endast mannen får hantera bilen.

I de fallen tycker jag att man gör sig hjälplös.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Hade inte den tanten förlorat rätten att kalla sig småfet i en annan tråd? :)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Folk är rädda för att göra fel.
Eller:
*Man är dum i huvve, nåt så djäävuulskt.

*Andersson, Job - folklivsfanatiker.

Är man rädd för att göra vitt rosa som de flesta gjort någon gång?
Folk som aldrig gör fel gör sällan rätt heller :)

Det skiljer sig från individ till individ. Jag vet många killar och tjejer som inte alls
faller i stereotypfacket.

Sedan finns det så klart folk som är ruskigt stereotypa med :nicka

Visst gör det, men det är fortfarande skrämmande många som sitter fastspända i "rätt" fack på "rätt" plats.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag valde att vinkla om frågan just för att ursprunget var ointressant. Det finns en hel del trådar där folk får däng för att de inte försöker själva. :)

Det finns så många andra områden där jag tycker att man borde kunna. Därav exemplet med tvättmaskin och bil. Endast kvinnan får hantera tvättmaskinen och endast mannen får hantera bilen.

I de fallen tycker jag att man gör sig hjälplös.

Ibland är det så enkelt att man inte har lust- lust att lära sig, lust att utföra!
Gör man sig hjälplös då och återigen vad är så farligt med detta???

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ibland är det så enkelt att man inte har lust- lust att lära sig, lust att utföra!
Gör man sig hjälplös då och återigen vad är så farligt med detta???

Om man gör sig hjälplös med vardagliga ting som tvättning och städning kan jag tycka att det är respektlöst mot den man lever med (detta händer ju oftast i ett parförhållande).

Om man inte vill lära sig hur man byter olja i sin hoj tycker inte jag man gör sig hjälplös.
Jag tycker inte det är samma sak och valde därför att ändra frågeställningen.

Jag tycker frågan i sig är intressant och startade en ny tråd för att inte spamma sönder den andra.
Jag har en ovana att göra det annars.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Nu när hen kommer starkt så lär det fenomenet försvinna. Alla kommer att vara bäst på allt, lite som sporthojare faktiskt. :tummenupp

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är man rädd för att göra vitt rosa som de flesta gjort någon gång?
Ja något sådant tror jag på. Ofta kan det ju vara så att om man har den uppdelningen så mobbas den andre om den klampar in på den förstas område och gör fel.

Folk som aldrig gör fel gör sällan rätt heller :)
Jag tänker oftast "hur svårt kan det vara?" Och provar. Och gör fel. Och lär mig inget. Och gör fel igen. Det bra är att pannfläsket blir starkt om man alltid stångar sig blodig:näsblod

Visst gör det, men det är fortfarande skrämmande många som sitter fastspända i "rätt" fack på "rätt" plats.
Enligt ovan.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Nu när hen kommer starkt så lär det fenomenet försvinna. Alla kommer att vara bäst på allt, lite som sporthojare faktiskt. :tummenupp

:rofl

Det är så skönt med enkla lösningar till enkla problem.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
...

Jepp, så är det. Tror du att de lider av det?

Alltså att många tjejer har smygdrömmar om att en gång ta över grillningen på
sommaren? Att stå i stekoset och den intensiva värmen från glöden, när det
redan är 35 grader i solen :hihi

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ja något sådant tror jag på. Ofta kan det ju vara så att om man har den uppdelningen så mobbas den andre om den klampar in på den förstas område och gör fel.

Jag tänker oftast "hur svårt kan det vara?" Och provar. Och gör fel. Och lär mig inget. Och gör fel igen. Det bra är att pannfläsket blir starkt om man alltid stångar sig blodig:näsblod

Enligt ovan.

Då handlar det helt plötsligt om hur vi behandlar de som kan mindre än vi själva.
Har de flesta så dåligt självförtroende att de måste peka och skratta så fort någon gör fel?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Jepp, så är det. Tror du att de lider av det?

Alltså att många tjejer har smygdrömmar om att en gång ta över grillningen på
sommaren? Att stå i stekoset och den intensiva värmen från glöden, när det
redan är 35 grader i solen :hihi

Det är just det jag menar. Tycker vi (män och kvinnor) så mycket om att bli omhändertagna att vi fördummar oss själva?

Vem tycker det är kul att tvätta?
Vem tycker det är kul att skifta hjul på bilen?
Vem tycker det är kul att diska?
Vem tycker det är kul att klippa häcken?

Jag kan räkna upp fler typiska situationer, men vi känner ju alla till dem.

Hur klarar sig män/kvinnor som inte lever i par?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Det är just det jag menar. Tycker vi (män och kvinnor) så mycket om att bli omhändertagna att vi fördummar oss själva?

Vem tycker det är kul att tvätta?
Vem tycker det är kul att skifta hjul på bilen?
Vem tycker det är kul att diska?
Vem tycker det är kul att klippa häcken?

Jag kan räkna upp fler typiska situationer, men vi känner ju alla till dem.

Hur klarar sig män/kvinnor som inte lever i par?

Tvätten lämnar man bort.
Bilen lämnar man in på Däckia.
Man äter ute.
Man har ingen häck.

Enkelt och bekvämt.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tvätten lämnar man bort.
Bilen lämnar man in på Däckia.
Man äter ute.
Man har ingen häck.

Enkelt och bekvämt.

Jag har lärt mig allt av ren snålhet. Inte fan betalar jag nån annan för att göra nåt jag klarar själv. Och dessutom i de flesta fall överlägset mycket bättre!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
för min/våran del handlar de nog om de man är bäst på samt vad man vill göra.
skulle jättegärna dammsuga huset och städa istället för o byta bromsar på bilen tex. men nu är de
ju så att tanten varken kan el vill byta bromsar, visst kan jag städa och gör det men man är nog lite slarvig.
har tvätta kläder många ggr men får skäll var tredje gång för de ska inte va med dittan o dattan och de ska va ut och in. jag har tvättat mina egna kläder när jag va yngre samt när man bodde själv men de va bara o trycka in allt i maskinen. försöker köra lakan och handdukar nuförtiden så är de enklast så =)
grillen. tycker de även är där skönt o lämna över grillbesticken men de brukar bara inte bli så.

Hudik

Guest
Om man gör sig hjälplös med vardagliga ting som tvättning och städning kan jag tycka att det är respektlöst mot den man lever med (detta händer ju oftast i ett parförhållande).
Om man inte vill lära sig hur man byter olja i sin hoj tycker inte jag man gör sig hjälplös.
Jag tycker inte det är samma sak och valde därför att ändra frågeställningen.

Å vad är skillnaden??

Du kan laga mat å inte jag..
Jag kan byta olja och inte du..

Exakt samma sak, det handlar om kunnande och lärande. :fakta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS