Varför väljer man att göra sig hjälplös?

Täppas

Guest
Det är just det jag menar. Tycker vi (män och kvinnor) så mycket om att bli omhändertagna att vi fördummar oss själva?

Vem tycker det är kul att tvätta?
Vem tycker det är kul att skifta hjul på bilen?
Vem tycker det är kul att diska?
Vem tycker det är kul att klippa häcken?

Jag kan räkna upp fler typiska situationer, men vi känner ju alla till dem.

Hur klarar sig män/kvinnor som inte lever i par?

De klarar sig men har mindre kul... :confused:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Det är just det jag menar. Tycker vi (män och kvinnor) så mycket om att bli omhändertagna att vi fördummar oss själva?

Det är omöjligt att svara på. Men det är finns säkert en stor portion lathet inräknat,
att folk inte tar tag i olika sysslor. Lever man i par så blir det ofta uppdelat och
funkar det, ja då är det säkert många som inte vill ändra ett fungerande recept.

Angående singlar är det nog enklare att svara på. De som är singlar är så illa
tvugna att ta hand om sin skit, när högarna börjar växa :hihi

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Å vad är skillnaden??

Du kan laga mat å inte jag..
Jag kan byta olja och inte du..

Exakt samma sak, det handlar om kunnande och lärande. :fakta

Jag tror det är dumt att säg du och jag i det läget när du pratar med mig :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fast frågan är väl också, vem är det som anser att någon gör sig hjälplös?
Är man hjälplös bara för att man inte kan allt, eller för att man inte vill kunna allt, att man faktiskt väljer att göra saker som intresserar och motiverar oss.

Och vad är så hemskt eller farligt med att vara hjälplös?
Jag undrar dessutom om detta svar angående "hjälplöshet" hade kommit upp om det inte hade varit en småfet medelålders Tant som hade ställt en fråga i en annan tråd.....

Det här måste jag bara bemöta.

Jag anser tvärtemot vad du antyder att du är fullt kapabel att utföra en så enkel sak och gav dig en metod för enkelt utföra den kontrollen. Mängder av människor ger sig in på operationer de inte är i närheten av att kunna utföra på ett säkert sätt. Grejen är att veta vad man kan och inte kan, vad som ligger inom ens kompetensområde. Du refererade till ditt jobb där jag uppfattar dig som högst kompetent, (av de jag känner till som sysslar med de frågorna).

Nu handlade det om ett fordon, ett fordon du äger och framför, där du är beroende av att saker och ting fungerar. Vissa saker bör man som ägare kolla ofta och andra med lite längre intervall, annat byts och kollas vid service. Att kolla frostskydd är en sån sak man bör kunna kolla själv och det bör varje ägare klara, gäller både bil och mc.

Jag tror inte du kan anklaga mig för att förminska dig till citat; "småfet medelålders Tant". Du fick tips och bestämde dig för att inta en hjälplös och passiv hållning,m köra en "pattaviftasmiley" vilket jag lätt raljant spann vidare på.

Jag har inte sagt du ska byta drivpaket, justera ventiler eller annat som lämpligen utföres av därtill kvalificerad verkstad. Jag gav en metod för att kolla något som faller under löpande kontroll och ägarens ansvar. Samma kategori som däcktryck, olja, kedjespänning, lampor, bromsarnas funktion etc om än inte lika frekvent.

Var jag förminskande när du blev utan oljepåfyllningslocket också?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om man gör sig hjälplös med vardagliga ting som tvättning och städning kan jag tycka att det är respektlöst mot den man lever med (detta händer ju oftast i ett parförhållande).

Om man inte vill lära sig hur man byter olja i sin hoj tycker inte jag man gör sig hjälplös.
Jag tycker inte det är samma sak och valde därför att ändra frågeställningen.

Jag tycker frågan i sig är intressant och startade en ny tråd för att inte spamma sönder den andra.
Jag har en ovana att göra det annars.

Av någon anledning verkar det alltid vara så att den som föredrar en högre grad av ordning per automatik blir den normerande faktorn och den andre beläggs med skuld och får hela tiden försöka bättra sig. Varför då? Sett ett yngre gäng bo i kollektiv under ett par år nu och det är ju ett ständigt missnöje. Varför ska inte anpassningen kunna ske genom ett avkall i riktning mot "bra nog-nivån"?

Tror det där går igen i förhållanden också. Delar man på tvättandet så tvättar var och en som den vill. Kan man inte acceptera den andres sätt så får man sköta tvätten själv. Tror det är långt tills vi lämnat att i hemmet är det hos det stora flertalet är kvinnan som bestämmer nivåerna. Tycker mig ha sett att även om hon är den slarvigare så kan hon alltid kritisera honom ändå, prioriterar fel saker osv. Om ni tycker jag är könsstereotyp i mitt synsätt så är jag helt ok med det.

Jag vet att det omvända förekommer men jag vill inte så oförblommerat peka ut "Anders". (Vet fler):hihi

Tänk om hennes synsätt är fel? Hade diskussionen med en en av opportunisterna i billigt boendeprojektet och hon var aldrig nöjd...med de andra. Hon kunde bara inte fatta att det kunde vara hon som behövde justera sin nivå av noggrannhet till övrigas. Skaffade sedermera egen lägenhet.

Man måste inte kunna byta olja men man måste kunna kunna kolla nivån och rätta till den, liksom en del andra saker.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag tror många tjejer vill vara hjälplösa för att dom vill att vi riktiga män ska rida in i skinande rustningar och hjälpa dom.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ibland är det så enkelt att man inte har lust- lust att lära sig, lust att utföra!
Gör man sig hjälplös då och återigen vad är så farligt med detta???

Ja i princip, väljer man att inte lära sig när möjlighet ges befinner man dig ibland i situationer där man önskar sig att man hade kunnat tackla uppgiften framför sig.

Pengar kommer man långt med, men en helg mitt i semestern hjälper dom föga.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)

Jag är själv med två grabbar i övre tonåren. Jag gör allt själv: Tvättar, byter däck, lagar kläder, syr båtkapell, lägger tak...
Inte fan är det alltid roligt men rätt tillfredsställande att kunna ändå. Personligen tror jag fenomenet "hjälplös" är en intressefråga. Och vanligast bland kvinnor i förhållande till "manliga"/tekniska saker. Jämför tråden om "svårare att ta körkort för kvinnor", det handlar om att våga tro på sin egen förmåga. Alla kan nog lära sig det mesta om man vill, vill man vara ett av andra beroende offer kan man lära sig det med. En del tycker väl det är skönt att överlåta det man inte är intresserad av till andra...
My 2c.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Av någon anledning verkar det alltid vara så att den som föredrar en högre grad av ordning per automatik blir den normerande faktorn och den andre beläggs med skuld och får hela tiden försöka bättra sig. Varför då? Sett ett yngre gäng bo i kollektiv under ett par år nu och det är ju ett ständigt missnöje. Varför ska inte anpassningen kunna ske genom ett avkall i riktning mot "bra nog-nivån"?

Tror det där går igen i förhållanden också. Delar man på tvättandet så tvättar var och en som den vill. Kan man inte acceptera den andres sätt så får man sköta tvätten själv. Tror det är långt tills vi lämnat att i hemmet är det hos det stora flertalet är kvinnan som bestämmer nivåerna. Tycker mig ha sett att även om hon är den slarvigare så kan hon alltid kritisera honom ändå, prioriterar fel saker osv. Om ni tycker jag är könsstereotyp i mitt synsätt så är jag helt ok med det.

Jag vet att det omvända förekommer men jag vill inte så oförblommerat peka ut "Anders". (Vet fler):hihi

Tänk om hennes synsätt är fel? Hade diskussionen med en en av opportunisterna i billigt boendeprojektet och hon var aldrig nöjd...med de andra. Hon kunde bara inte fatta att det kunde vara hon som behövde justera sin nivå av noggrannhet till övrigas. Skaffade sedermera egen lägenhet.

Man måste inte kunna byta olja men man måste kunna kunna kolla nivån och rätta till den, liksom en del andra saker.

Jag generaliserar gärna i detta.
Omvänt är det ju ofta så att kvinnan gärna får städa huset och gör det noga, men när det kommer till bilen tycker mannen plötsligt att hon inte städar noga nog.

Då undrar jag varför mannen kan vara noga att städa ett ting, men inte ett annat. Hon i boendet som är för noggrann för de andra kanske hade fått skäll om hon städat ett fordon för att hon inte var noga nog.

Gillar vi våra könsroller så mycket?

Att anpassa sig är viktigt när man inte lever ensam. Åt båda håll tycker jag.
Det intressanta är att vi låter könet bestämma vad vi är bra på.

Se på Hudik som tar för givet att jag är bättre på att laga mat än han och att han är bättre på att göra ett oljebyte än jag.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Jag är själv med två grabbar i övre tonåren. Jag gör allt själv: Tvättar, byter däck, lagar kläder, syr båtkapell, lägger tak...
Inte fan är det alltid roligt men rätt tillfredsställande att kunna ändå. Personligen tror jag fenomenet "hjälplös" är en intressefråga. Och vanligast bland kvinnor i förhållande till "manliga"/tekniska saker. Jämför tråden om "svårare att ta körkort för kvinnor", det handlar om att våga tro på sin egen förmåga. Alla kan nog lära sig det mesta om man vill, vill man vara ett av andra beroende offer kan man lära sig det med. En del tycker väl det är skönt att överlåta det man inte är intresserad av till andra...
My 2c.

Det är klart man kan.
Få vardagssysslor är roliga i min värld. Jag lägger hellre tak än att laga mat.
Det förutsätts dock att jag hellre ska laga mat och serva den som lägger tak. Den som lägger tak förutsätts vara en man.

Varför tror många kvinnor inte på sig själva?
Kommer dina två pojkar att falla in i könsrollerna i ett förhållande trots sin uppväxt eller kommer de tack vare dig veta att ens kunskap inte är baserat på om det är en man eller en kvinna som ska utföra uppgiften?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det här måste jag bara bemöta.

Jag anser tvärtemot vad du antyder att du är fullt kapabel att utföra en så enkel sak och gav dig en metod för enkelt utföra den kontrollen. Mängder av människor ger sig in på operationer de inte är i närheten av att kunna utföra på ett säkert sätt. Grejen är att veta vad man kan och inte kan, vad som ligger inom ens kompetensområde. Du refererade till ditt jobb där jag uppfattar dig som högst kompetent, (av de jag känner till som sysslar med de frågorna).

Nu handlade det om ett fordon, ett fordon du äger och framför, där du är beroende av att saker och ting fungerar. Vissa saker bör man som ägare kolla ofta och andra med lite längre intervall, annat byts och kollas vid service. Att kolla frostskydd är en sån sak man bör kunna kolla själv och det bör varje ägare klara, gäller både bil och mc.

Jag tror inte du kan anklaga mig för att förminska dig till citat; "småfet medelålders Tant". Du fick tips och bestämde dig för att inta en hjälplös och passiv hållning,m köra en "pattaviftasmiley" vilket jag lätt raljant spann vidare på.

Jag har inte sagt du ska byta drivpaket, justera ventiler eller annat som lämpligen utföres av därtill kvalificerad verkstad. Jag gav en metod för att kolla något som faller under löpande kontroll och ägarens ansvar. Samma kategori som däcktryck, olja, kedjespänning, lampor, bromsarnas funktion etc om än inte lika frekvent.

Var jag förminskande när du blev utan oljepåfyllningslocket också?

Intog inte alls en passiv och hjälplös hållning anser jag, DU tycker att JAG ska, men serru det tycker inte jag, jag intog ställning "oki, detta ligger utanför det område där jag anser att jag vil lägga ned tid så jag ringer någon som gör det åt mig".
På samma sätt som jag fixade problemet med min oljepåfyllningsplugg, jag ringde en mek som tog tag i problemet åt mig!:tummenupp.

Och att jag använde mig att denna smiley är för att jag anser att den e ganska söt, på samma sätt som jag gillar denna smiley :skrämd.

En småtfet medelålders Tant tycker om att ringa människor och ge dem jobb, på detta sätt får folk saker att göra och Tant får saker gjorda.
Men nu vet jag bättre än att fråga något på SH i och med att då kommer jag framstå som en hjälplös människa med passiv hållning inför ett problem.....

Fuzaneko

&#39340;&#40575;&#12399;&#27515;&#12394;&#12394;&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Ursäkta sidospåret, men vad är det för hetlevrad och troligtvis smaskig ursrpungsdisskusion jag missat?

T: Jag vetekatten med annat folk, men själv väljer jag att göra sådant jag är bra på, och finns det någon annan som kan göra de saker jag gör dåligt bättre, då överlåter jag gärna de sysslorna till vederbörande. I vissa fall kanske det blir lite könsrolls-stereotypiskt, jag får t.ex. saker i köket att spontanantända, så i de förhållanden jag haft har jag gladeligen överlåtit köket till damen i förhållandet, vet inte om jag skulle klassa det som att "göra sig hjälplös", men det finns väl risk för det. Å andra sidan, fördelen är väl att vi bägge fått mat som varit ätbar, så vi har juh bägge vunnit på det. Omvänt har jag t.ex. inte haft något emot att vara den dammsugar-/moppsvingande parten i de fall där jag funnit motpartens prestation i området undermåligt...

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Ursäkta sidospåret, men vad är det för hetlevrad och troligtvis smaskig ursrpungsdisskusion jag missat?

T: Jag vetekatten med annat folk, men själv väljer jag att göra sådant jag är bra på, och finns det någon annan som kan göra de saker jag gör dåligt bättre, då överlåter jag gärna de sysslorna till vederbörande. I vissa fall kanske det blir lite könsrolls-stereotypiskt, jag får t.ex. saker i köket att spontanantända, så i de förhållanden jag haft har jag gladeligen överlåtit köket till damen i förhållandet, vet inte om jag skulle klassa det som att "göra sig hjälplös", men det finns väl risk för det. Å andra sidan, fördelen är väl att vi bägge fått mat som varit ätbar, så vi har juh bägge vunnit på det. Omvänt har jag t.ex. inte haft något emot att vara den dammsugar-/moppsvingande parten i de fall där jag funnit motpartens prestation i området undermåligt...

Där kan jag bara hålla med, alla är bra på olika saker och tycker om att göra olika saker, ingen är hjälplös för det anser jag i alla fall.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Det är klart man kan.
Få vardagssysslor är roliga i min värld. Jag lägger hellre tak än att laga mat.
Det förutsätts dock att jag hellre ska laga mat och serva den som lägger tak. Den som lägger tak förutsätts vara en man.

Kommer dina två pojkar att falla in i könsrollerna i ett förhållande trots sin uppväxt eller kommer de tack vare dig veta att ens kunskap inte är baserat på om det är en man eller en kvinna som ska utföra uppgiften?

Klart som fasen att könsrollerna cementeras i väldigt ung ålder. Hela fucking samhället
är ju skapat för att vi ska formas efter en förutbestämd roll. Sedan finns det ett liten
klick personer som vägrar infinna sig i detta. (sporthojåkare så klart bland andra :D )

Speciellt tydligt blir detta när man ser det "häftiga" folket posera på stan. De tror de
är fullständigt originella när de bär sina olika märkeskläder och solglasögon. När de
i själva verket är så j-a formade av de stora fashion märkeskedjorna och inte
alls originella ett endaste dugg :slå sig för pannan smiley:

Jag är inte alls bitter eller så... :brynad

I övrigt håller jag med dig om att det är väldigt synd att du förväntas
servera mat till takläggaren. Det är tyvärr så verkligheten ser ut...

Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Man fixar ett kex för varje tillfälle; ett diskkex , ett tvättkex osv ;)
, tjänster leder till gentjänster. ;)

Skämt å sido, vem klarar inte av att tvätta?

Samtidigt förstår jag inte problemet med det i sig, för är det verkligen ett problem att mannen fixar bilen och kvinnan tvättar? Det är deras val, och är man inte vuxen nog att våga göra val och ställa krav på sin partner ska man inte vara i ett förhållande.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intog inte alls en passiv och hjälplös hållning anser jag, DU tycker att JAG ska, men serru det tycker inte jag, jag intog ställning "oki, detta ligger utanför det område där jag anser att jag vil lägga ned tid så jag ringer någon som gör det åt mig".
På samma sätt som jag fixade problemet med min oljepåfyllningsplugg, jag ringde en mek som tog tag i problemet åt mig!:tummenupp.

Och att jag använde mig att denna smiley är för att jag anser att den e ganska söt, på samma sätt som jag gillar denna smiley :skrämd.

En småtfet medelålders Tant tycker om att ringa människor och ge dem jobb, på detta sätt får folk saker att göra och Tant får saker gjorda.
Men nu vet jag bättre än att fråga något på SH i och med att då kommer jag framstå som en hjälplös människa med passiv hållning inför ett problem.....

Näää, jag tycker definitivt du ska fortsätta att fråga saker på sporthoj. :) Nu vet du ju dessutom att folk blir ganska stötta av frågor, vilket är en liten bonus. Iofs, du har ju hängt här sedan 2006 så du vet ju antagligen redan hur fjolligt tunnhudade och lättoroade en del här på forumet är om man inte liksom följer strömmen. :hihi

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning

För att vi lär oss att vi ska vara lugna och hålla oss lite i skymundan reda från början, det är inte helt okej för en tjej att ta för sig på samma sätt som en kille. Vi formas ju av hur folk behandlar oss som små, en liten flicka med problem får hjälp direkt medan en pojke förväntas lösa det på egen hand bara han får klura lite. Vi får helt enkelt inte lära oss att tro på att vi kan klara saker på egen hand.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år