Varför väljer man att göra sig hjälplös?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Blahablahablaha, blåa kläder eller rosa kläder...jag skiter i vilket o tycker att detta ämne alltid blir uttjatat vart än jag läser om det.

Det var allt för mig, inget som tillför ngt till ämnet utan endast förklarar hur jävla tråkigt och uttjatat detta ämne är (som jag känner det)

Jag önskar att fler sket i vilket. Då hade diskussionen definitivt varit överflödig.
Eftersom det finns många som inte skiter i vilket tycker jag att diskussionen är intressant.

:)

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Angående generationsklyftor: När jag fortfarande var gift tyckte mina svärföräldrar att det var förskräckligt synd om mig när jag behövde vara "barnvakt" (åt mina egna barn!) om exet var borta...
Mitt ex (vilket kanske förklarar just det...) sa ibland, när diskussionen om arbetsfördelning hemma kom upp, "men du tycker ju det är kul att byta däck/bygga hus/mecka/whatever" som om det var en fritidssysselsättning istället för jobb som måste göras. Men förlåt då. Ska genast se mer lidande ut...
Undrar om inte den typen av avundsjuka sår en del split i förhållanden?
Självklart ska ju (hem-)arbetet fördelas så det blir lika mycket fritid/kvalitetstid/tillsammanstid för båda. Men om det handlar om att behöva lida lika mycket blir det ju märkligt.
Jag föreslog att vi skulle dela upp arbetet med tvätt, städning, huset, bilen mm så att tidsåtgången gick ungefär jämnt upp och att den som hade en viss uppgift fick lägga upp den som den ville under förutsättning att det blev gjort när det behövdes. Vi kunde dock aldrig enas om när det behövdes och inte heller om vad som var "arbete" :( och vad som var "hobby/nöje" :). Det sprack på att "den bättre vetande parten" (inte jag...) ansåg att allt "traditionellt kvinnogöra" (städa/diska/tvätta/sy gardiner/ta hand om barnen...) var jobb och allt "traditionellt mansgöra" (bygga/biljobb/skotta snö/laga cyklar...) var hobby och fritidskul. Samt att städnivån var upp till henne att bestämma, och hör sen!
Det blev - skilsmässa...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är inte riktigt så enkelt. Jag har stått längs vägen några gånger utan att någon ens saktat ner. Tuta gillar folk däremot att göra :D

När män använder uttryck som kvinnogöra och kvinnor uttryck som mansgöra blir jag mest trött.

Lite grovt generaliserat kanske men du fattar principen. Jag tror att många kvinnor väljer att inte göra "skitgörat" (eller mansgörat om du så vill :D ) för att de i de flesta fall kan klara sig undan. Tråkigt när det inte funkar, men antingen så glömmer de räkna med den risken eller så ser de väl den som obefintlig.

Klockrent exempel var när vi under GMU:n fick titta lite närmare på stridsfordon 90. Hålet där skytten sitter är varken stort eller lätt att ta sig ur, men ner och titta ska vi och därefter kravla upp. Killarna kravlar/tittar på medan de andra killarna kravlar, men så fort det är en tjej som ska ta sig upp är det tre riddare som sträcker fram handen och undrar om hon vill ha hjälp upp... :rofl

Kan man få saker serverade så är det många som väljer den enklare vägen. Jag tycker att det är dumt, för i de lägen det saknas någon att servera en så svälter man. Då fixar jag hellre själv oavsett sysslan, jag kommer ju alltid finnas mig själv till hands. Och gör jag inte det så har jag troligen större problem än sysslan som ska utföras... :)

Folk som använder det uttrycket på allvar är ju på riktigt fast på 1800-talet. Där kan vi snacka urgamla stereotyper och könsroller som är totalt idiotiska. Men samtidigt så ska man komma ihåg att män och kvinnor verkligen inte är lika, vi fungerar olika och det reflekteras i vad vi gör och hur vi beter oss. Det finns aktiviteter och sysslor som rent statistiskt domineras av män respektive kvinnor, och jag tror inte att det nödvändigtvis har med gamla stereotyper att göra utan att det kan ha något att göra med vad de olika könen faktiskt gillar att göra. Det i sin tur kan förvisso vara en följd av uppfostran till följd av stereotyper, men samtidigt: De individer som känner att det de blivit inpräntade med inte passar dem behöver ju bara slå sig fria, bryta mönstret, gå mot strömmen och joina "andra sidan" på den punkten det nu gäller. En pojke med en prinsessfas eller motsvarande vad det nu måhända vara.

Allt måste väl inte vara 100% jämnt fördelat bara för att folk ska vara nöjda? Motorsport exempelvis är väl ganska kraftigt mansdominerat, men det finns också en hel del tjejer som pysslar med det. Så länge det inte går en massa "förtryckta" kvinnor runt och känner att deras högsta dröm är att få meka, skita ner sig, köra fort och lukta avgaser men att det inte går "för det är ju inte kvinnligt" så är det väl inget fel fastän fördelningen inte är helt jämn? Låt de som vill pyssla med saker pyssla på, de som inte vill får väl slippa. Och i fallet med hushållssysslor som man anser sig stå över så får man väl förhoppningsvis lära sig den hårda vägen att vissa saker är bra att kunna även om de är tråkiga... Man är bara så hjälplös som man gör sig, gör man sig mer hjälplös än man måste får man väl skylla sig själv.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag önskar att fler sket i vilket. Då hade diskussionen definitivt varit överflödig.
Eftersom det finns många som inte skiter i vilket tycker jag att diskussionen är intressant.

:)
Sköta sig själv och skita i andra är nog det bästa man kan göra (och något som fler borde göra).

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Eller sköta sig själv och hjälpa varandra :crash

Om alla levde så så visst, men jag tror att du ganska snabbt kommer finna att det är mer åt "få sköta sig själv och hjälpa ANDRA"-hållet :D

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Stereotyperna bryts ner med tiden om än det är en långsam process. Bara att jämföra med föräldragenerationen: När min mor bröt nacken och var helt justerad ett tag fick hon far till att hjälpa till med att hänga upp gardiner, men han såg till att dra ner persiennerna först så inte grannarna skulle se.. Själv skäms jag inte för att dra runt med dammsugaren även om folk ser mig så jag är betydligt mer frigjord.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Eller sköta sig själv och hjälpa varandra :crash

Jag vågar dock inte stanna när nån står med en bil vid vägkanten på grund av vägpirater. :( Jag vill gärna hjälpa men vågar inte. Motorcyklar är en annan grej då brukar jag stanna o fråga om jag kan hjälpa med nåt. :)

Det viktigaste av det viktiga är uppfyllt. En källare med nya erfarenheter är viktigt :hihi

Jag fixade lite. :D

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Corbalina

Lagomt försiktig å en aning blyg=)
Gick med
26 Jun 2013
Hoj
2004, KTM 625. 2004, Kawasaki, ER-5.(Borta) 2005, Honda, CRF250X HM (såld)
Hoppar in lite här (utan att läst allt)! I mina förhållanden så e det oftast jag som fixar bilen (utbildad mekaniker) men det innebär sällan att jag slipper städa, diska och laga mat! (Förutom just nu) Är även jag väldigt less på folk som gör sig HJÄLPLÖS då jag möter sådant dagligen både i jobbet och privat.. När ska folk börja ta ansvar för de dom själva gör och inte gör? När ska kvinnor sluta upp och förlita sig på "männen"? När ska folk börja ansvara för sin egen lycka? Men framförallt när ska alla sluta klaga över att jag gör de och de och de.. Så varför ska jag göra mer? Säger bara väx upp och ta ansvar för dig själv och forma dit liv som du vill ha det! Kan va så att jag trampar på någons/ allas tå nu men e så förbannat less att höra att de e inte mitt ansvar/ de är alla andras fel/ men jag kan ju inte... Kan du inte så tar du hjälp av någon som kan och lär dig.. Åtminstone grunderna så att du tex kan känna dig säker när du sätter dig på din hoj! Eller har jag fel?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hoppar in lite här (utan att läst allt)! I mina förhållanden så e det oftast jag som fixar bilen (utbildad mekaniker) men det innebär sällan att jag slipper städa, diska och laga mat! (Förutom just nu) Är även jag väldigt less på folk som gör sig HJÄLPLÖS då jag möter sådant dagligen både i jobbet och privat.. När ska folk börja ta ansvar för de dom själva gör och inte gör? När ska kvinnor sluta upp och förlita sig på "männen"? När ska folk börja ansvara för sin egen lycka? Men framförallt när ska alla sluta klaga över att jag gör de och de och de.. Så varför ska jag göra mer? Säger bara väx upp och ta ansvar för dig själv och forma dit liv som du vill ha det! Kan va så att jag trampar på någons/ allas tå nu men e så förbannat less att höra att de e inte mitt ansvar/ de är alla andras fel/ men jag kan ju inte... Kan du inte så tar du hjälp av någon som kan och lär dig.. Åtminstone grunderna så att du tex kan känna dig säker när du sätter dig på din hoj! Eller har jag fel?

Nä du. Du har helrätt! Plus jävligt bra inställning. Kanintevillintevågarinte är fel däremot!
Sen ska man iofs inse sina begränsningar med.. har lagat för mycket skit som klåfingriga klåpare mosat sönder på sistone.. :D

Corbalina

Lagomt försiktig å en aning blyg=)
Gick med
26 Jun 2013
Hoj
2004, KTM 625. 2004, Kawasaki, ER-5.(Borta) 2005, Honda, CRF250X HM (såld)
Nä du. Du har helrätt! Plus jävligt bra inställning. Kanintevillintevågarinte är fel däremot!
Sen ska man iofs inse sina begränsningar med.. har lagat för mycket skit som klåfingriga klåpare mosat sönder på sistone.. :D

Jo men va ju de jag sa.. Kan du ej så ta hjälp av någon som kan och lär dig..:rock

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år