Varför väljer man att göra sig hjälplös?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Well, min nyans av oftast innebär mer än 50% av alltid, nu har du chansen att ändra oddsen.

Så funkar det inte. Jag ställde frågan. Du svarar.
När du ställer frågan kommer jag att svara.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Här handlar det inte bara om huruvida man bryr sig om vad folk tycker utan också om att bli ständigt motarbetad.

Jag har ofta fått höra att jag borde välja en annan väg. Argumentet är då att det är killar/män som gör sånt.
Även om jag då inte bryr mig om vad folk tycker kan det bli jobbigt att ständigt bevisa vad man kan.
Det kan även bli bakslag så att det är svårt att få hjälp för att jag gjort andra saker själv som inte är typiskt kvinnliga. Plötsligt ska jag kunna allt som går att kunna :3freak

För att jag lever i samhället och jag påverkas av det vare sig jag vill eller inte. Jag har full förståelse att man som man kan tycka att det är enkelt att bara "skita i det" och att man inte ser hur stort problemet är, men trots att vi kommit en bra bit på väg i Sverige (läs tråden "Kvinnoförtryck" så får du exempel på varför det är viktigt hur samhället ser på en) så har vi fortfarande en lång väg kvar. Kvinnor och män värderas inte lika högt här än, även om man kan vilja se det så.

Du har rätt i att det kan vara svårt att sätta sig in i hur det är att vara kvinna. Problemet ligger i att politikerna som "strider för kvinnors rättigheter" egentligen förtrycker kvinnor. De vill införa kvotering och står för att kvinnor ska ha det enklare att bli brandkvinna och polis. M.a.o. de ser kvinnor som barn.

Häri ligger själva kärnan av problemet; frågan gällande kvinnors rättigheter är politiserad, och den drivs nästan enkom av vänster rörelser. Som naturligtvis vill lösa saker på kommunistvis; "staten är lösningen på alla problem!".

Men frågan är inte politisk, utan objektiv. Objektiviteten ligger i att alla är olika, och människor får acceptera det. Men det gör de inte; alltså är det där förändringen måste ske.

Det gäller alltså inte attityden mot kvinnor som grupp, därför att det ända som gör er till en grupp är att ni har bröst och mus, annars är ni olika. Samma sak med män.

Dustin Hoffman är nog en utav få män som känt på hur det är att vara kvinna, riktigt bra intervju;

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Du har rätt i att det kan vara svårt att sätta sig in i hur det är att vara kvinna. Problemet ligger i att politikerna som "strider för kvinnors rättigheter" egentligen förtrycker kvinnor. De vill införa kvotering och står för att kvinnor ska ha det enklare att bli brandkvinna och polis. M.a.o. de ser kvinnor som barn.

Häri ligger själva kärnan av problemet; frågan gällande kvinnors rättigheter är politiserad, och den drivs nästan enkom av vänster rörelser. Som naturligtvis vill lösa saker på kommunistvis; "staten är lösningen på alla problem!".

Men frågan är inte politisk, utan objektiv. Objektiviteten ligger i att alla är olika, och människor får acceptera det. Men det gör de inte; alltså är det där förändringen måste ske.

Det gäller alltså inte attityden mot kvinnor som grupp, därför att det ända som gör er till en grupp är att ni har bröst och mus, annars är ni olika. Samma sak med män.

Dustin Hoffman är nog en utav få män som känt på hur det är att vara kvinna, riktigt bra intervju;

Det hade varit intressant att få veta hur många av väljarna som faktiskt är för kvotering.
Här på SH verkar ingen vara det. Det blir aldrig någon diskussion kring ämnet.

Tack för klippet :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vem tycker det är kul att skifta hjul på bilen?
Vem tycker det är kul att diska?

...par?

Däcksbyten görs med stoppur på wersta F1-manér
Diskning ger volym- & låtvalsveto och fungerar som terapi.

På fråga nummer B svarar jag Västmanland.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Däcksbyten görs med stoppur på wersta F1-manér
Diskning ger volym- & låtvalsveto och fungerar som terapi.

På fråga nummer B svarar jag Västmanland.

Det är ack så skönt när folk hittar ett fungerande system :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är ack så skönt när folk hittar ett fungerande system :tummenupp

Jag hatar att handla mat, hon hatade att tvätta bilen, jag hatar att dammtorka, hon att diska osv..

Regeln blev att den som gör "nåt" får välja bakgrundsljud. Jag slapp handla, och hon hade bil+hoj som magiskt alltid bara funkade och alltid hade soppa, spolarvätska, rätt däck och var hyfsat ren etc.

Nu är det värre, nu måste jag göra allt själv.

Kan man ha städerska när man är student eller är det för brackigt? (Vågart ju knappt hoppas på en ny hälft inom nån överskådlig framtid liksom)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gällande ursprungsfrågan så tror jag det i medianfallet för killar handlar om lathet, och för tjejer om pissigt självförtroende och den på SH väl kända "jag kan inte" attityden.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Jag hatar att handla mat, hon hatade att tvätta bilen, jag hatar att dammtorka, hon att diska osv..

Regeln blev att den som gör "nåt" får välja bakgrundsljud. Jag slapp handla, och hon hade bil+hoj som magiskt alltid bara funkade och alltid hade soppa, spolarvätska, rätt däck och var hyfsat ren etc.

Nu är det värre, nu måste jag göra allt själv.

Kan man ha städerska när man är student eller är det för brackigt? (Vågart ju knappt hoppas på en ny hälft inom nån överskådlig framtid liksom)

Att betala någon för att utföra tjänster åt en kan var ok. Det beror inte på din status utan på status hos den som utför sagda tjänst. Detta har jag lärt mig i annan tråd som jag inte fick spamma sönder....

Jag vill gärna ha någon som städar här :D

Gällande ursprungsfrågan så tror jag det i medianfallet för killar handlar om lathet, och för tjejer om pissigt självförtroende och den på SH väl kända "jag kan inte" attityden.

Föds latheten när dessa killar skäms bort av mödrar?
Föds tjejers attityd när pappa kommer och räddar dem från tunga eller tekniska uppgifter?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att betala någon för att utföra tjänster åt en kan var ok. Det beror inte på din status utan på status hos den som utför sagda tjänst. Detta har jag lärt mig i annan tråd som jag inte fick spamma sönder....

Jag vill gärna ha någon som städar här :D

Jag kan både betala och betalas för städning, det är bara lite skilda tariffer och möjligtvis valutor.

Föds latheten när dessa killar skäms bort av mödrar?
Föds tjejers attityd när pappa kommer och räddar dem från tunga eller tekniska uppgifter?

Tror att tjejer ofta "förstörs" av både fäder och mödrar. När mamma aldrig byter däck, men pappa alltid gör det så präglas man direkt. Pappa snickrar trall medan mamma bakar kaka osv.. Resten har "ni" nog er själva att skylla lite. Sen finns det ju faktiskt biologiska faktorer i att tjejer vill ha en beskyddare och någon som "tar hand om" i de skarpare situationerna, svårt att förbise 50.000 års genetisk prägling där också.

För killars del tror jag att det bara delvis är uppväxtens fel. Gällande unga killar som inte bott själva är det kanske annorlunda, men det är ju inte bara en myt att killar som klarat sig själva i flera år helt plötsligt avlär sig hur man diskar, blir blinda för dammråttor osv. DET tror jag man till stor del kan skylla på tjejerna. I början av förhållanden har många en tendens att städa, laga mat osv för att visa uppskattning. Skillnaden är att det bara är tjejer som ser det så, killar vill ha spontansex i en park och munknulla tjejen på köksbordet. Vad som "lärs" då är att tjejen styr allt. Då FINNS det liksom inget att göra för hon är så förbannat proaktiv hela tiden. Ett par år senare "ledsnar" hon och han är helt plötsligt ett svin. När han ändå gör nåt så får han skit för att han gjort det "fel", alltså inte exakt likadant som hon skulle gjort det.

Jag hade många diskussioner om städning hemma förut, nu gnäller mina tjejkompisar på att det är lite jobbigt att va hos mig för att det är "för" rent. Jag tycker det är normalt, så jag kan ju inte känna att jag är direkt skitig av mig.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning

Absolut, jag sympatiserar ytterst lite med den typen av politiker, jag anser att förändringen i första hand måste ske hos allmänheten. Rent politiskt är det ändå ganska bra som det är nu, med några få undantag, men det är ju folkets inställningar som fostrar oss och påverkar oss genom hela livet. Det är ju inte direkt så att de flesta kvinnor föds med sämre självförtroende, men ändå är det extremt många som växer upp med det och har det som äldre (där kan säkert även förhållandegrejen ha sin rot, många kvinnor som lider av dåligt självförtroende stannar i förhållanden som inte är bra för dem, för att de inte kan se att de är värda bättre). Något är det ju som föder det hela och det behöver inte alls vara föräldrarna eller politiken.

Självklart är vi olika och har olika förutsättningar, jag har inget som helst intresse av att sudda ut det. Men flickor/kvinnor ska inte automatiskt ses som de där söta, sköra personerna som inte får göra väsen av sig, inte göra "farliga" saker eller inte vara lika bra som männen. Det är inte konstigt alls att det är så, för att det är så det "alltid" har varit och mycket ligger kvar trots att samhället har förändrats. Men bara för att något har en naturlig förklaring betyder inte att det är rätt och trots att vi har kommit långt kan vi komma längre.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Nämen vänta, jag måste ha kommit till fel sajt..
Sporthoj.com var det ju jag skulle till, inte familjelivsugerochkrengkeralltsomandas.se:zpy
Lev singel, gör det du vill, när du vill och skit i resten så är hela frågan död.
Hörs hej.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nämen vänta, jag måste ha kommit till fel sajt..
Sporthoj.com var det ju jag skulle till, inte familjelivsugerochkrengkeralltsomandas.se:zpy
Lev singel, gör det du vill, när du vill och skit i resten så är hela frågan död.
Hörs hej.

Hen kan du va själv, gubbkärring!

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Det är klart man kan.
Få vardagssysslor är roliga i min värld. Jag lägger hellre tak än att laga mat.
Det förutsätts dock att jag hellre ska laga mat och serva den som lägger tak. Den som lägger tak förutsätts vara en man.

Varför tror många kvinnor inte på sig själva?
Kommer dina två pojkar att falla in i könsrollerna i ett förhållande trots sin uppväxt eller kommer de tack vare dig veta att ens kunskap inte är baserat på om det är en man eller en kvinna som ska utföra uppgiften?
Jaaa.... det vet jag ju inte. Men de har iallafall växt upp med att det inte är konstigt att jag gör traditionella kvinnosaker. Det beror väl rätt mycket på vilka tjejer (för att vara pk: partners) de träffar. För varje generation blir allt mindre hårt könsstyrt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år