Jag håller delvis med. Killar är nog antingen lata eller så anser de sig stå över uppgiften. "Jävla kvinnogöra" antyder ju på något plan att det är fråga om en uppgift som de anser sig vara för manliga att utföra, vad nu det ska betyda. Första veckan av min militärutbildning fick jag bland annat höra från mina manliga kollegor att "Det här med att sy kragspeglar och märken på uniformen, sånt jävla kvinnogöra vafan...". Själv anser jag ju att en bra karl reder sig själv, dvs det är högst manligt att kunna sy, laga mat, diska etc och på så sätt slippa behöva be om hjälp med det. För hur manligt är det egentligen på en skala att be om hjälp med saker och ting? Att inte kunna klara sig själv, är det manligt det?
Kvinnor däremot är det ju lite annorlunda för. Så fort en kvinna har lite svårt för något finns det alltid minst tre män i närheten som gärna erbjuder hjälp. Slår aldrig fel, så fort en donna inte reder något riktigt så kommer det alltid ett antal riddare och erbjuder den fagra ungmön sina tjänster. Så där skulle jag vilja säga att det är lathet till följd av att de kan unna sig att vara lata, det funkar helt enkelt. Varför lära sig byta olja om man aldrig kommer behöva göra det själv liksom? Säger inte att det är en filosofi jag står bakom, men människan är av naturen lat och vill gärna ha saker serverade på silverfat. Kan man få något gratis så varför inte liksom? Tråkigt när man står där utan en riddare i närheten och man inte kan reda ut situationen själv, men det är väl antingen en risk de bedömer som obefintlig eller helt enkelt en som de glömt räkna med.
Funkar ju dock inte riktigt lika bra för män, män hjälper ju knappt andra män om det så är en livshotande situation. En kvinna som står vid vägkanten med bilkrångel får hjälp så fort det passerar en man, en man i samma situation blir stående tills det kommer en barmhärtig samarit. Och hur många såna existerar det egentligen i dagens samhälle? Nej, en man förväntas klara sig själv och en dam behöver det inte, sorgligt men tyvärr sant skulle jag tro.
Sen finns det väl de av oss som tycker om att kunna klara sig själva, de av oss som känner att "ifall världen går under och civilisationen stannar upp så vore det förbannat tråkigt att behöva lägga sig på rygg och dö bara för att man inte klarar sig själv". Jag vill inte bli sån, jag tycker om att kunna reda det mesta på egen hand och således vill jag lära mig mer om allt. Men det är inte en helt vanlig inställning har jag märkt...