När det gäller annonstexten "Pris förhandlas på plats" så upplever jag att folk skriver detta för att de inte orkar med alla oseriösa skambud, de tar heller diskussionen med någon som verkligen är intresserad och då kommer ut och tittar.
I de flesta fall kan man ändå diskutera eventuell prutmån innan man åker ut, blir det ett blankt nej från säljaren på telefon så får de försöka sälja till någon annan...
Finns ju generellt två typer av säljare och frasen "Pris förhandlas på plats" används av båda kategorier säljare.
1. De som vill göra en snabb o smidig affär och att båda ska gå vinnande ur affären.
2. De andra är de som tror de sitter på guld och spelar kall med högt pris.
Jag skulle säga att 80-90% av säljare tillhör den första kategorin och det brukar man känna av under samtalet, den inledande kontakten ofta via text brukar man ju höra efter om varan är kvar och att man är intresserad var på man ringer upp.
En sak ska man vara tydlig med vid första kontakten, ett inledande hej, en tydlig fråga och ditt namn sätter ribban för det kommande samtalet, du kommer i 99% bli bemött på samma sätt som du skriver inledande frågan.
En sak är i varje fall säker, i nästa alla fall kan man vara säker på att objektet är sämre än säljaren framhäver, det betyder inte att säljaren försöker lura köparen (även om det förekommer) utan mer att människor tenderar att försköna grejer utifrån vad de minns om objektet och inte hur de verkligen ser ut när de säljer. Ofta har de inte ens noterat alla fel som finns då de tappat intresse för objektet de säljer....
Det är just därför den slutliga förhandlingen alltid ska ske på plats när man synar objektet!
Dock kollar jag ALLTID om säljaren är med på att förhandla om priset i samtalet innan jag åker. Är det långt att åka diskuterar jag alltid fram ett bättre pris som man kan diskutera ifrån, dvs. är objektet så som säljaren beskriver den är det siffran han kan väntas få och beloppet man kan diskutera ifrån....
Oavsett hur man tänker som säljare och köpare så är ju det fina att fina att marknaden har en tendens att lösa vad en objekt är värd.
Vill man ha guld för något som är värt silver får man oftast behålla objektet, visst en och annan säljs ju till överpris för att köparen inte fattar ett skit eller för att just det objektet är guld värt för köparen. Det är allt som oftast en misslyckad strategi och rider man på denna våg som säljare har man oftast objektet kvar!
Är man inställd på att båda ska göra en bra affär får man nästan alltid sålt objektet och en skön bunt sedlar i handen.
Jo just det, skall tilläggas att en 3e kategori säljare har på senare år dykt upp, tonåringar som är extremt fåordiga, dryga och sega att ha och göra med, råkar du hitta en sån säljare så lägg ner diskussionen och leta vidare.......svårt och förstå vad som rör sig i skallen på de där