Varför vill ni åka sporthoj utan kåpor?

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Ja helst ett crosstyre och lite annat skit men framförallt viljan. Jag antar att du helst vill ha kåpor på din hoj och då blir det ju aldrig mer än en vurpad kåphoj. Om inte så får du bejaka din konstnärliga sida och börja bygga på riktigt, glöm inte rödvinet. :fyllisar
 

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Ort
häggwall
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
fazer_gr.jpg


Jag mötte en äldre herre(ca 70år) på en likadan honda igår, samma kåpa,samma high pipe fast en annan hugger. Tänk att det finns glädje även även om åren rullat på... :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nojjan skrev:
varför skrev du detta inlägg??? :7peta
Varför inte, vad vet jag?
Om du tror att det var ämnat för att hata streetfighters tror du fel, jag mår inte illa av vad folk vill köra, jag är bara nyfiken på varför.

Många av er har aldrig ens framfört de skithojar jag har haft så jag ser mig inte alls som förmer än er.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Först köper man en sporthoj för att det är ballt, ser fränt ut, man ser ut som Rossi. Och så sitter ju de vassaste komponenterna på dessa hojar. Sen upptäcker man att det vid all körning utom bankörning är mycket bättre/skönare att sitta mer upprätt med bredare styre. Och så kör man ändå nästan aldrig i 200+ så kåporna kan man klara sig utan också. Fast sen har man ju tyvärr kvar den svindyra försäkringen. Det är min teori i alla fall, man köper det värsta och upptäcker sen att det inte finns behov av det värsta för vanlig landvägs/stads-körning.

När man har insett detta så är man redo för en GS, den ultimata landsvägshojen. :yoparty
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Obs! Trådlyft

Frågan som Silwer ställde (för några år sedan) är verkligen bra...
Jag har tyckt att det skulle vara intressant att prova en hoj utan kåpor, fick chansen i helgen. Kanske inte en riktig streetfighter men väl en GSX1400.
Körde 15 mil med den.

Bra koll på trafiken tack vare körställningen sägs det.
Men jag har aldrig åkt så fel tidigare och detta pga. att jag hade fullt upp att hålla huvet tillräcklligt still för att kunna se vad alla andra trafikanter skulle göra. Missade därför att läsa på skyltarna.
Körställningen var dock jättebekväm i alla farter under 80.

9 av dom 15 milen är motorväg vilket jag vanligtvis inte har några problem med. Men jävlar vad det blåste!! Går inte att beskriva - måste upplevas! Vinden slet i armarna, kändes som Hulken försökte pressa tillbaka huvudet. Försökte få lä bakom hastighetsmätaren... 160-170 som marschfart var max vad jag pallade. Jublade inombords när min avfart kom, har nog aldrig hänt tidigare.

Så här 2 dagar senare har jag fortfarande nackspärr...

Summa av det hela, det var helt klart en ny erfarenhet att köra kåplöst och nästa gång en fighter hänger på kommer jag le i hjälmen då jag numera vet vilket elände dom/ni har. :D
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
En liten vindkåpa räcker för att ta bort det jobbiga från hjälmen och en GSX1400 har inte nåt sånt. Prova en RIKTIG fabriksfighter - Z1000, Speed Triple, SuperDuke - så får du en helt annan känsla. Eller ännu hellre, en hembyggd fighter som nån har byggt helt efter egna preferenser. :tummenupp
 

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Ort
In the hills
Hoj
-08 CBR1000RR
Summa av det hela, det var helt klart en ny erfarenhet att köra kåplöst och nästa gång en fighter hänger på kommer jag le i hjälmen då jag numera vet vilket elände dom/ni har. :D[/QUOTE]

D det handlar om är att du är en tunnis som behöver gå på gym lite oftare..
TUNFRALLA!!
Kåplöst är för män:yoparty
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För att det är roligare att steka rettor på Bulten och Bogan med en hoj som i alla avseenden är långsammare!

Men framförallt vill man inte bli förknippad med alla fuckorettaåkare som glider runt i jeans i 200 utanför skogis för att det står många "tuffa" killar där...

Det jag funderar på (vilket slog mig idag) är varför så många stuntare åker kittade sporthojar. Effektregistret måste vara helfel för ändamålet, borde vara mkt lättare med en lättare, smalare och bottenstarkare twin som just Monster eller nåt..


All heder till de som kan KÖRA hojarna. Men jag har inte råd/tid/plats för två hojar och det är MKT mer gata än bana på schemat. Hade verkligen varit mer MTV så hade jag också haft Rettor och Gixxers på rad i garaget.. Faktiskt
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Frågan som Silwer ställde (för några år sedan) är verkligen bra...
Jag har tyckt att det skulle vara intressant att prova en hoj utan kåpor, fick chansen i helgen. Kanske inte en riktig streetfighter men väl en GSX1400.
Körde 15 mil med den.


Så här 2 dagar senare har jag fortfarande nackspärr...

Man vänjer sig!:pannkyss

Fördelen som jag ser det är att man inte ligger och bränner i 200 bara för att "det är bekvämt". Kåplöst medför per automatik lägre snitthastighet. Och ibland stämmer den rent av med vad som står på skyltarna!:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
SuperDuken har ju faktiskt lite kåpa, som förvånande nog gör nytta! 950SM:n jag hade nyss var betydligt värre, men även där tyckte jag att det fortfarande var relativt skönt att åka (inte köra alltså) uppemot 12-130.. Helt ok som transportfart för att slippa dö och bli av med lappen i onödan.. Vill man åka 200+ går det ändå, vill jag göra det bekvämt tar jag bilen!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Det jag funderar på (vilket slog mig idag) är varför så många stuntare åker kittade sporthojar. Effektregistret måste vara helfel för ändamålet, borde vara mkt lättare med en lättare, smalare och bottenstarkare twin som just Monster eller nåt..


Med de pizzatallrikarna till bakdrev som de har på stunthojarna , så har de "flyttat ner" effekten en duktigt bra bit. Är nog lättare på en radfyra oxå att åka på låga varvtal.... För låga varvtal på en v-twin , så får man lätt skitstopp:rolleyes: . Men Christian Pfeiffer åkte ju monster ett tag , så det fungerar ju bevisligen....:)

Fördelen med naken sporthoj är som tidigare skrivits , att få ner farten. Däremot så åker man mkt fortare på småvägar , så tänkandet blir lite galet...:gnissla. Kontrollen blir mkt bättre med ett bredare styre o upprätt körställning. Både för bakhjulsåka , stadskörning o snabba småvägar...

En snyggt byggd fighter har ATTITYD ! En sporthoj är just bara ....en sporthoj !:rolleyes:
Ska man mot förmodan ge sig iväg på semester eller långresa med en fighter , är det den enklaste sak i världen att klämma dit en universal vindskiva runt gaffelben o styre , så slipper man blåsten o man åker sen som en kung !

Nackdelen ?.... Tja....Skulle väl vara vinddraget isåfall , men det är ju tack vare det som man får ner hastigheten:)

Nån frågade tidigare i tråden varför kontrollen blev bättre med crosstyre ?... Tja...Varför åker de inte med clipon på crossarna ??:tungan
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
fazer_gr.jpg


Jag mötte en äldre herre(ca 70år) på en likadan honda igår, samma kåpa,samma high pipe fast en annan hugger. Tänk att det finns glädje även även om åren rullat på... :tummenupp

Men det är ju en yamaha på bilden?:va
Fel bild eller fel skrivet?
TRevligt med gamlingar som kör hoj.

Man kör fighter för att man tycker om det. Svårare än så är det inte. varför kör ni hojar med kåpor?
 

Regno MC

Rauken81
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Tumba
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
Jag har funderat över konceptet "streetfighter", det är ju inget som man ens hört talas om för 10 år sen (även om folk åkte på nakna hojar förr).
Varför väljer ni åka fighter?, och med det menar jag nakna hojar med riktig sporthojsmotor och inget färdigbyggt trams med sänkt effekt som tillverkarna tillhandahåller (hornet, fazer, monster o annat)

Varför vill ni betala samma premie men ändå vara utan kåporna?:lol

Vad är tjusningen för er? är det i ekonomiskt syfte? eller vill ni klara livhanken en stund till? eller kanske stuntar ni?


Nu vet inte jag vad du räknar till "fighter"... Men jag kör en Z1000 -06 som jag tycker är ruggigt snygg och elak. Det var i första hand ekonomin och försäkringspremie som styrde det hela men också att det var min första hoj, (övningskörde dock med en gs 500 e) en vecka innan uppkörningen fick jag hem Z1000 (förra året).
Jag har inte riktigt kört en kåphoj mer än en ninja -96, vilket man kanske inte ska jämföra med dagens effekt på dom tunga sporthojarna.
Sen så är det ju det där med motorn. Tycker det är läckert när man ser maskineriet!! :D

Jag dyrkar min svarta Z1000 iaf. 127 hk räcker så här i början av det sköna "hojlivet".
Får se vad det blir sen, hade tänkt köra den året ut och byta till nästa säsong...
 
Last edited:

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
en naken sporthoj e snyggare än en hoj som kommer utan kåpor orginal...

låt folk göra som dom vill...,va e problemet?
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Jag föredrar slingriga landsvägar framför transportsträckor (läs motorväg) och på en slingring landsväg ligger man sällan i 200+ så jag saknar inte kåporna så värst mycket.

Dessutom tycker jag nakna hojar är snyggare.

Men man kan ju vända på frågan till vissa plastraketspiloter.
Igår på lunchen stod en R1:a parkerad utanför med kolfiberblås, avplockade pasagerarpinnar mm, m.a.o en riktig prestandahoj... var bara ett problem, däcken hade ~2cm breda "chicken stripes".:D
 

|HOOÐie|

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 660 SMC 2004
för min del så var jag helt ointresserad av sporthojar innan det började dyka upp fighters!!! kåpor har inte varit ett alternativ....... har man sen åkt en kåplös sporthoj med crosstyre så blir man såld på den helt fantastiska körställningen/kontrollen man får!

för övrigt så är vinddraget härligt :yoparty


Oh jävlar vilken fighter du har!!:yoparty Din är nog droppen som får mig till att börja bygga fighter i höst, helt allvarlig! Att se dina bilder borde väl fan vara nog till att förstå varför sporthojar utan kåpor är något särskilt:tummenupp

Ska genast ändra bakgrungsbild hehe. Har du större bilder någonstans?

Säger bara - RÅ som MESHUGGAH minsann!
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Kommer bättre överens med en fighter än hoj med clipon etc mkt pga att jag är kort och korpulent :) sitter med raka armar på min cbr (med clipon monterat) och tar då alla stötar med axlarna, mkt skönare körställning på fightern och mkt mer än 200 knyck är jag sällan uppe i så är inte så besvärad av vinden.

Sen som ngn sa tidigare så har man en bättre översikt av trafiken när man sitter upprätt hellre än när man ligger ner och det blir oftast med stadskörning även om nu stan är så liten att när man kört genom halva så är den slut.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top