Varför vill ni åka sporthoj utan kåpor?

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Snabb fråga då...vad gör du då på SH om du inte vill ha sporthojar på gatan? :va

Oavsett om dom har kåpor eller inte (fighters)?


Sport är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter med tävlingsmoment. Sport kan utövas individuellt eller i lag. Den sport som antingen är störst i antalet utövare eller drar mest publik brukar kallas nationalsport.

taget ur Wikipedia.

Jag har aldrig påstått att jag inte gillar sporthojar, för det gör jag, kollar både live och TV, jag bara anser att dom inte har på allmänväg att göra och då menar jag kåphojarna för det är dom man förknippar med sporthoj
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
jag bara anser att dom inte har på allmänväg att göra och då menar jag kåphojarna för det är dom man förknippar med sporthoj

Varför ska en hoj inte få köras på allmän väg när den har kåpor? Var går gränsen?

Triumph TT600, Suzuki RF900, CBR929, R1? Vilken hoj är inte lämplig för gata?

Du tror inte det har med förare att göra? Varför är bra bromsar och fina vägegenskaper dåligt för gatåka? Är det bättre med trumbroms i traffik?
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Varför ska en hoj inte få köras på allmän väg när den har kåpor? Var går gränsen?

Triumph TT600, Suzuki RF900, CBR929, R1? Vilken hoj är inte lämplig för gata?

Du tror inte det har med förare att göra? Varför är bra bromsar och fina vägegenskaper dåligt för gatåka? Är det bättre med trumbroms i traffik?

För att just kåphojarna inleder till alltför aktivkörning. Dom har prestanda som är överdriven för normalkörning. En fighters har tillräckligt bra bromsar men körs inte lika fort liksom alla andra uppåt sittande körstälningar.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
För att just kåphojarna inleder till alltför aktivkörning. Dom har prestanda som är överdriven för normalkörning. En fighters har tillräckligt bra bromsar men körs inte lika fort liksom alla andra uppåt sittande körstälningar.

Du har fel, pugnt. En motard med 50 hästar har du svårt att hänga på när det svänger. Det har ENBART med föraren att göra. Jag kör aldrig bulten eller bogesund med min 1000R och väldigt sällan fort som fan. Är du funtad så att du kör full pung med en kåp-literhoj så gör du garanterat det även på en avklädd dito.
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
För att just kåphojarna inleder till alltför aktivkörning. Dom har prestanda som är överdriven för normalkörning. En fighters har tillräckligt bra bromsar men körs inte lika fort liksom alla andra uppåt sittande körstälningar.

Du får komma med något bättre argument!
Aktivt skall man alltid köra oavsett fordon tycker jag. På allmän landsväg kör man minst lika fort med en fighter som med en kåphoj, visst över 250km/h på motorväg blir det jobbigt i längden utan vindskydd.
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Du får komma med något bättre argument!
Aktivt skall man alltid köra oavsett fordon tycker jag. På allmän landsväg kör man minst lika fort med en fighter som med en kåphoj, visst över 250km/h på motorväg blir det jobbigt i längden utan vindskydd.


250:gnissla har för mig
man bara får köra 130 som fortast i sverige:confused:
 

tele

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Gubböle, Umeå
Hoj
Honda SuperMagna -87
utseendet...

en massa plast kan väl vem som helst få att se bra ut..

och för dom som inte gillar vinddrag kanske ska fundera på annat än MC? :arsele :yoparty
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Så då är bör alla fordorn bortsett från moppar och traktorer hållas från allmänna vägar? Tycker du har fel.

Kör man 50km för fort lämnas fallet till åklagare, i bästa fall blir det 4000 kronor i böter, skulle du inte stanna i fall fabror blå ser dig är det fängelse.

Kanske inte så konstigt att dom sätter upp fartskåp, reg skyllt fram kommer sanolikt osv, just nu ligger en prövning inne för och se om man kan mäta mellan skåpen för att se hastigheten. Moppar och traktorer.... kanske det.. då skulle vi slippa en massa bekymmer i alla fall:D
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Varför ska en hoj inte få köras på allmän väg när den har kåpor? Var går gränsen?

Triumph TT600, Suzuki RF900, CBR929, R1? Vilken hoj är inte lämplig för gata?

Du tror inte det har med förare att göra? Varför är bra bromsar och fina vägegenskaper dåligt för gatåka? Är det bättre med trumbroms i traffik?

Kåphojar som en Yamma Pan European, FJR 1300, Trajja Sprint ST, Honda VFR 800 och liknande ska inte heller platsa in.

Nä, powerman, som Hagbard sa, dina argument håller inte.
En fighter är ju en sporthoj utan kåpor och har egenskaper som en kåpad brodershoj och inbjuder likväl till aktiv och rejsig körning. En figher inbjuder dessutom till BUSKÖRNING i form av bakhjulsåka, stunt på allmän väg och ett oUtlaw beteende.

Är det något som INTE hör hemma på allmän väg så är det alla kråmpråmar med undermåliga bromsar!! Snacka om trafikfarliga tingestar! :fakta
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Kör man 50km för fort lämnas fallet till åklagare, i bästa fall blir det 4000 kronor i böter, skulle du inte stanna i fall fabror blå ser dig är det fängelse.

...

App app app! Att ej stanna på polismans tecken är det bara böter på, om jag inte är ute och cyklar?

Sen vad du gör för förseelser när du försöker smita är en annan femma...
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Kåphojar som en Yamma Pan European, FJR 1300, Trajja Sprint ST, Honda VFR 800 och liknande ska inte heller platsa in.

Nä, powerman, som Hagbard sa, dina argument håller inte.
En fighter är ju en sporthoj utan kåpor och har egenskaper som en kåpad brodershoj och inbjuder likväl till aktiv och rejsig körning. En figher inbjuder dessutom till BUSKÖRNING i form av bakhjulsåka, stunt på allmän väg och ett oUtlaw beteende.

Är det något som INTE hör hemma på allmän väg så är det alla kråmpråmar med undermåliga bromsar!! Snacka om trafikfarliga tingestar! :fakta

Inte särskilt moget svar, nivå med iq fiskmås...

Och hur många olyckor med krompråm har skett på grund av att bromsarna inte var tillräckligt bra?
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
...
Och hur många olyckor med krompråm har skett på grund av att bromsarna inte var tillräckligt bra?

Lika många som skett pga att en sporthoj haft , för normal körning, överdriven prestanda? Vad är egentligen överdriven prestanda?

Var det inte du som ville trimma din blivande Harley till att "dra japsar" med?

Eller är du en sån som blir rädd så fort det svänger lite och bromsar bort sig med fotbromsen?
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Lika många som skett pga att en sporthoj haft , för normal körning, överdriven prestanda? Vad är egentligen överdriven prestanda?

Var det inte du som ville trimma din blivande Harley till att "dra japsar" med?

Eller är du en sån som blir rädd så fort det svänger lite och bromsar bort sig med fotbromsen?

Min blivande Harley finns redan och den är snart nerplockad i beståndsdelar, en massa nya saker är beställda, men jag kommer inte att kunna dra japs för en nästa år,och då på bana se länk http://www.twinbike.se/
Bromsar är faktiskt ett problem på Mc när det gäller väldig höga farter, inte alla banor som kan ta i mot hojar på grund av att det inte går att få stopp på dom.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

sammanfattar väl trovärdigheten i övriga inlägg. Han syftar nog på innan man torskar lappen.


Bromsar är faktiskt ett problem på Mc när det gäller väldig höga farter, inte alla banor som kan ta i mot hojar på grund av att det inte går att få stopp på dom.

och dom man KAN få stopp på har inget på allmänna vägar att göra?:va
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
För att just kåphojarna inleder till alltför aktivkörning. Dom har prestanda som är överdriven för normalkörning. En fighters har tillräckligt bra bromsar men körs inte lika fort liksom alla andra uppåt sittande körstälningar.

du verkar ju vilja förbjuda allt roligt ,måste va jävligt kul o köra nåt utan väghållning o prestanda ,typ kromsänke m bromsar från 50-talet.verkar hamnat på fel forum iallafall ,de flesta som kör sporthojar oavsett om de har kåporna kvar eller kör fighter skulle nog sluta åka helt om 350 kg:s kromsänken o åka o lukta på blommor vore enda alternativet ,då är bilen ett bättre alternativ.måste väl få finnas nåt roligt kvar iallafall
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top