Vargjakten

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Var det inte det du ville?
"Naturen" (tm) sköter sig ju bäst själv, eller?

Och det gör den bara viltstängslen försvinner? Som i norra norrlands inland där de stora rovdjuren har spår av snöskotermatta?

Du kan gärna visa mig det citatet.. :D Det jag sagt är att jag ffa vill ha mindre vilt på vägarna och mindre risk för olyckor än det är nu. Med det minskade klövviltet i mina trakter har olycksrisken minskat. Detta är, enligt lokala jägare, mycket tack vare vargreviren härikring.

Men det är klart - jag kan ju sagt att vi ska avskaffa samhället och leva bronsåldersliv med, så ta med det med om du hittar stöd för den tolkningen.:tummenupp

Som tur är, är det inte obskyra klubben högljudda jägare som ansvarar för viltstängslandet och trafiksäkerhet för då hade detta kanske varit relevant. Det är helt skilda områden. Inte ens samma departement. Och samhällskostnader ställt såklart mot samhällsnytta även med viltstängslandet. Viltets inskränkta rörelser kontra förutsägbarhet och minskade trafikolyckekostnader. Det är väl ett pluss om man har mark på rätt ställen. Och åtlandet blir ju smidigare med färre växlar. Men det är klart - hamnar man på bortsidan är det ju läge att sura, för det med.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
hört att vildsvinen tar jakthundar men hör inget gnäll om vildsvin från jägarna trots att de är så många så man hade ju kanske väntat sig att de skulle begära att få anslag till jakt på vildsvin.

Det är jakttid på vildsvin stor del av året.
Dessutom angriper de inte hundar oprovocerat.
Stor skillnad.

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Bullshit, det finns många exempel på där jägarna sagt stopp och inte velat jaga när länsstyrelse och skogsbolag tryckt på. Men det är ju för all del lätt att sitta och tycka utan att läsa på...

Är det konstigt att kvalitén på skogen värderas mer än jakten? Skogsindustrin är en mångmiljardindustri och en av landets viktigaste näringar. Om inte den går bra kommer gemene man på landsbygden få större problem än konkurrens om viltet i skogen för jägare. Har de inte haft torrt på fötterna med skogsskador på föryngringarna när tilldelning skett?

Det är jakttid på vildsvin stor del av året.
Dessutom angriper de inte hundar oprovocerat.
Stor skillnad.

Så vargen angriper oprovocerat när hunden söker upp den? Sura galtar är inget hundar bör söka upp heller. De angriper lika "oprovocerat". Det blir lite lustigt med hotbilden att det inte finns samma produkt för varg som för svin. Men det beror ju lite på jaktsättet på respektive vilt.

http://www.swedteam.com/swedteam_ja...dwoods_blaze_gore-tex_kevlar_twaron_1446.html

Last edited:

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
hört att vildsvinen tar jakthundar men hör inget gnäll om vildsvin från jägarna trots att de är så många så man hade ju kanske väntat sig att de skulle begära att få anslag till jakt på vildsvin.

Ja, ett vildsvin kan platta till en jakthund rejält, dock inte bara pga att den är i området, när ett vildsvin plattar till en jakthund så är det pga att det tröttnat på skällandet och att hunden varit för nära/för långsam. Vargen klipper hunden "bara för att", inte samma sak, det finns idag inga jakthundar eller jakt med hund riktad mot varg, hundar som blir vargdödade är oftast rena älghundar även om en och annan liten rådjursdrivare (beagle, tax, drever, petit basset griffon vendeen t.ex) åker med av bara farten. Det finns hundar som är avlade för att kunna hantera/döda vargar men det är vallhundar och många av dem är mycket lynniga och direkt olämpliga att överhuvudtaget gå i närheten av. De flesta jakthundar är numera en del av familjen (och det ska enligt mig vara så), den gamla skolan jakthundar som gick ute i band och var förbannade på allt och alla förutom hundföraren är i stort sett ett minne blott, dvs sällskapshund som gör nytta...

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Problemet från början när vargen blev mer talrik i de vargtätare områdena var att folk inte hade rätt att freda sina djur oavsett om det var jakthund, får, ko, geckoödla eller belgian blue. Det var under lång tid hårdare straff på att ha skjutit ihjäl en varg för att freda sina tamdjur än om man slagit ihjäl en människa. Detta har gjort frågan än mer infekterad än vad den borde ha blivit, för nej, strängare straff minskade inte folks vilja att freda sina tamdjur, det gynnade SGT-rörelsen...

Det fick även vargen mer fredad än om straffet hade varit som för snatteri - på sin höjd hemskjutsad till mamma med kepsen i knät.. När nu straffsatsen inte längre är större än för dråp (sic!) och lagen ändrats till att medge skydd för eget djur - varför har somliga svårt för att ta till sig det? Svårt att anpassa sig? Långsam inlärning? Bara dra åt sitt håll och se till sina egna intressen oavsett?

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Är det konstigt att kvalitén på skogen värderas mer än jakten? Skogsindustrin är en mångmiljardindustri och en av landets viktigaste näringar. Om inte den går bra kommer gemene man på landsbygden få större problem än konkurrens om viltet i skogen för jägare. Har de inte haft torrt på fötterna med skogsskador på föryngringarna när tilldelning skett?

Så vargen angriper oprovocerat när hunden söker upp den? Sura galtar är inget hundar bör söka upp heller. De angriper lika "oprovocerat". Det blir lite lustigt med hotbilden att det inte finns samma produkt för varg som för svin. Men det beror ju lite på jaktsättet på respektive vilt.

http://www.swedteam.com/swedteam_ja...dwoods_blaze_gore-tex_kevlar_twaron_1446.html

Problemet med skogsbolagen är att det trots ideliga undersökningar som visar på att betskador som ska ha uppstått under 80-talet (då älgstammen i framförallt södra sverige var väldigt stor) inte har haft mer än marginell påverkan på skogen, det var då på bolagens begäran som stammen sköts ned kraftigt, nu när stammen som återstår utgör ca 30% av vad som fanns på 80-talet så gapas det fortfarande från markägarhåll om att den är för stor, vilka bromsar avskjutningen? Länsstyrelserna? Nej... Skogsbolagen? Nej...

Och nej, hundarna söker inte upp vargen, vargen söker upp hundarna och dödar dem, stor skillnad... Ett bra exempel är t.ex en hund som vargdödades i somras, det var en helt vanlig sällskapshund ute på promenad med sin ägare och hennes barnvagn när två vargar anföll den och släpade den av vägen den gick på och in i skogen. Exakt vad gjorde den hunden för att "söka upp" vargen? Sen ja, ett vildsvin och i synnerhet ett skadat vildsvin som inte längre kan fly gör allt för att försvara sig, men det gör alla djur, ett skadat vildsvin söker skydd i tät terräng, granplanteringar, 2 meter hög vass etc, om grisen kommer sättandes där under ett eftersök så vill det till att vara snabb undan eller snabb med bössan annars blir man överkörd... Skulle dock vilja påstå att vildsvin är riktiga töntar jämfört med en skadad älg...

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Det finns hundar som är avlade för att kunna hantera/döda vargar men det är vallhundar och många av dem är mycket lynniga och direkt olämpliga att överhuvudtaget gå i närheten av. De flesta jakthundar är numera en del av familjen (och det ska enligt mig vara så), den gamla skolan jakthundar som gick ute i band och var förbannade på allt och alla förutom hundföraren är i stort sett ett minne blott, dvs sällskapshund som gör nytta...

Säg det till Emil Kåberg m fl som har Ovtjerka som familjehund. :rolleyes:

Det kanske även går att träna eller få in i anlaget att de ska sluta se varglukt som potientiella vänner och inte söka upp dem för det sker. Oavsett det så skulle jycken helst vara sådan vid vittring att som den är när den får för mycket mothugg av björn och en och annan älg - fly och söka upp närmaste människa. Tillsammans med skyddsväst kan det rädda hyggligt med jyckar om man nu ska fortsätta med löshundsjakt i vargrevir. Om jycken har sämre vittring än att den inte upptäcker vargen förrän det är försent att fly är det lite klent ställt med det anlaget emrm.

"Töntiga" vildsvin ja. En bindgalen ko med kalv.. *ryys*

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Det kanske även går att träna eller få in i anlaget att de ska sluta se varglukt som potientiella vänner och inte söka upp dem för det sker. Oavsett det så skulle jycken helst vara sådan vid vittring att som den är när den får för mycket mothugg av björn och en och annan älg - fly och söka upp närmaste människa. Tillsammans med skyddsväst kan det rädda hyggligt med jyckar om man nu ska fortsätta med löshundsjakt i vargrevir. Om jycken har sämre vittring än att den inte upptäcker vargen förrän det är försent att fly är det lite klent ställt med det anlaget emrm.

Det där är rent svammel.
Bevisligen är vargen en duktig jägare och ett revirhävdande rovdjur.
En hund kommer icke undan.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020

"Töntiga" vildsvin ja. En bindgalen ko med kalv.. *ryys*

Jag sa aldrig att det inte finns Ovtjerka individer som inte lämpar sig som familjehundar, vet jägarfamiljer som har drever som barnens bästa kompis, jag personligen skulle dock inte ge mig på det, då både Ovtjerka och Drever kan vara rena psykfall. När jag var yngre gällde detta även strävhårig tax, något som dock försvunnit på senare år då fler och fler börjat hålla just "småskäggig tjurskalletax" som sällskapshundar varpå de ilskna linjerna inte avlats på i någon högre grad...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är inte inläst på deras beslut och i vilken grad de har det kunnande som krävs. Svaret på det är alltså: kanske, kanske inte. Det är ju inte heller jag som ska utse experter till att bedöma detta. Vad de olika remissinstanserna anser om respektive expert är kanske en fingervisning på var och ens expertkvalité.

Har du det kunnandet? Har någon annan i denna tråden det? Om inte så blir mycket bara rabblande av andras åsikter. Kasta skit på experter som inte tycker som jag är ju ingen sport. Det enda man uppnår är att man visar sitt förakt för vetenskapliga metoder och kunnande i stort. Risken finns även att man utmålar sig som dum. Det är värre än att kallas otrovärdig i min värld.

Som jag fattade det var detta med 200 djur under förutsättning att genetiskt viktiga djur fredades och att djur även sattes ut för att stärka genomet. Det blev ju inte riktigt så.

En liten stam får ju inte vara spridd över hela Sverige om det ska fungera öht. Den blir även svårare att förvalta än om stammen är större. En stor nationalpark kanske vore en lösning. Renägarna måste köpas ut i det området först. Av landets 4700 renägare är dryga 4000 verksamma i Norrbottens län. Övriga 650 återfinns i Västerbottens och Jämtlands län och behöver således lösas ut. Detta är glesbefolkade skogslän med passande biotop för varg. En nationalpark stor nog att hålla en livskraftig stam där är ju ett tänkbart alternativ till en spridd stam. Om det skulle funka bättre i praktiken är en helt annan fråga.

Ännu mera svammel.
Första stycket handlar mer om jaktmotståndarna än jägarna, så det behöver jag icke komentera.

Vem skall betala för att köpa ut en stor del av landet, tvångsförflytta befolkningen och bygga nya transportvägar runt "nationalparken"?
Hur stor areal tror du behövs för att hysa en livskraftig stam?
Betänk att födotillgången måste fungera även när vargarna tillåtits reproducera sig utan hinder i några år.
Skall "nationalparken" utökas allteftersom vargpopulationen ökar, eller skall den begränsas av svält och parasiter?
Varför skall det köpas ut en hoper lappar?
Vargen trivs inte i deras område, det är ett skogsdjur (väldigt anpassningsbart i övrigt, men på fjället trivs de inte).
Är det djurparksvargar vi skall ha?

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Jo, men så finns det ju en eller två människor fler än vargen, så rent statistiskt borde ju 9 miljoner sapiens kunna orsaka en skada med t.ex något av sina 6,5 miljoner fordon än 230 vargar

Det beror ju på var hunden befinner sig. Trots att den tillbringar i stort sett all tid i skogen jagandes villebråd lyckas 50 ggr fler av agrias jakthundar dö påkörda av fordon än av en vargattack. Det ger ju givet tiden på respektive plats en ohygglig risk per minut för hunden på vägen kontra i vargskogen.

Kanske du inte vill avskaffa viltstängsel ändå? De kanske kan hindra en hund du bryr dig om att blindjaga ut på vägen. Ett par skyltar "jakt pågår" är inte riktigt lika effektiva som ett rätt uppsatt stängsel. ;)

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Det beror ju på var hunden befinner sig. Trots att den tillbringar i stort sett all tid i skogen jagandes villebråd lyckas 50 ggr fler av agrias jakthundar dö påkörda av fordon än av en vargattack. Det ger ju givet tiden på respektive plats en ohygglig risk per minut för hunden på vägen kontra i vargskogen.

Kanske du inte vill avskaffa viltstängsel ändå? De kanske kan hindra en hund du bryr dig om att blindjaga ut på vägen. Ett par skyltar "jakt pågår" är inte riktigt lika effektiva som ett rätt uppsatt stängsel. ;)

Tror väl personligen inte att en "Jakt Pågår-skylt" tillför ett piss till säkerheten varesig för hundar eller bilister då en skrämmande stor majoritet inte fattar att en sån skylt betyder att viltet i just det området för närvarande pga jakt rör sig väldigt mycket och helt utan vidare kan komma rännandes ut på vägen. De flesta ser skylten, tänker "jahadu" och fortsätter sedan i standard 110-tempo...

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Ännu mera svammel.
Första stycket handlar mer om jaktmotståndarna än jägarna, så det behöver jag icke komentera.
Det första var ju ett svar på en ställd fråga - svammel eller inte. Saknas det självinsikt i svaret menar du eftersom du klankar ner på det? Om självinsikten är påtagligt större hos dig kanske du kan ge ett bättre svar på den frågan. Om inte annat för den pedagogiska vinsten. Slå mig med häpnad vetja istället för att kalla genomtänkta svar på dina frågor som svammel!
"Vem skall betala för att köpa ut en stor del av landet, tvångsförflytta befolkningen och bygga nya transportvägar runt "nationalparken"?
I den mån det behövs - Staten, någon viltfond, någon EU-fond kanske för sällsynta djurparksdjur. Inte du och jag iaf (tror jag) - jag har fem hundringar och lite växel i min plånka så jag tror inte det räcker ens som grundplåt - Men för sakens skull: hur mycket har du i din?:tungan
Hur stor areal tror du behövs för att hysa en livskraftig stam?
Ganska mycket mindre än om djuren skulle vara spridda över hela Sverige. Det är det som är poängen. Ett annat svar är lagom nog för så många som krävs för en livskraftig stam. Återigen en expertfråga alltså.
Betänk att födotillgången måste fungera även när vargarna tillåtits reproducera sig utan hinder i några år.
Skall "nationalparken" utökas allteftersom vargpopulationen ökar, eller skall den begränsas av svält och parasiter?
Är det stängslat så djur inte tar sig ut måste antalet regleras innan dess. Annars är det begränsning av de djur som vandrar ut.
Varför skall det köpas ut en hoper lappar?
Vargen trivs inte i deras område, det är ett skogsdjur (väldigt anpassningsbart i övrigt, men på fjället trivs de inte).
För att deras renägande hämmas då renen även vistas i samma marker under delar av året. Vad renen själv anbelangar kan den lika gärna slippa märkning och kallas vild istället återigen. Skattning av den med avskiljning vår/höst sker ju på fjället och behöver inte inskränkas och kan förbehållas samma byar. I parken finns inte möjligheten att sköta renar så den verksamheten måste upphöra. Med den försvinner även kompensationen för rovtagen ren. Därmed utköp som förenklat förfarande. Jfr inlösen vid annan samhällsbyggnation.
Är det djurparksvargar vi skall ha?
I detta alternativet är det nog storleken på parken som avgör hur mycket djurpark det blir. Troligen inte är en försiktig gissning.

Det här var, som sagt, ett tänkbart alternativ till dagens med en spridd stam. Jag har inte sagt att det var bättre på något sätt. Om stammen ska vara så liten som möjligt så kan den ju inte spridas ut överallt. Storleken är ju i detta fall en premiss: (du nämnde t ex 200 djur) sedan ska det förvaltas som i vilken viltpark som helst alternativt så skjuts problemvargar i angränsande områden. Jämför med parker i t ex Afrika med andra stora rovdjur.

Måste man flytta folk från en nationalpark? Nope. Vill någon det är det en detaljfråga som får lösas. Kan tänka mig att det även finns de som vill flytta dit. Detta är glesbefolkad mark i två skogslän. Det är få berörda och liksom med 650 renägande samer kan man säkert hitta lösningar. En nationalpark kan ha vilka inskränkningar som helst. Skogsbruk kan ske liksom fiske, friluftsliv och allt annat som innan. Vargens villebråd blir rimligen fredade. Andra djur kan jagas. Det kan t o m vara gynnsamt med viss jakt. T ex på björn om den skulle bli svår konkurrent eller skapa problem i angränsande områden som man inte når på annat sätt. Alltsammans exempelvis..

Vägar och annan infrastruktur kanske får anpassas t ex stängslas. Det beror ju på hur parken ska förvaltas. Men om vargen garanterat inte ska flytta utan vidare är det ju en tanke. Detaljer, detaljer, detaljer är inte sedan min sak att uttröna. Det var bara en tanke ställd mot dagens varglösning.

Har du något annat alternativ mot de två utom utrotning?

Tror väl personligen inte att en "Jakt Pågår-skylt" tillför ett piss till säkerheten varesig för hundar eller bilister då en skrämmande stor majoritet inte fattar att en sån skylt betyder att viltet i just det området för närvarande pga jakt rör sig väldigt mycket och helt utan vidare kan komma rännandes ut på vägen. De flesta ser skylten, tänker "jahadu" och fortsätter sedan i standard 110-tempo...

Ja, tyvärr. Men så har vi en trafikpolitik där vi är en flock som bara förväntas reagera och inte ska behöva tvingas träna att köra med mycket mer delar av hjärnan än en reptil.

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Som jag fattade det var detta med 200 djur under förutsättning att genetiskt viktiga djur fredades och att djur även sattes ut för att stärka genomet. Det blev ju inte riktigt så.
Hur menar du att det inte blev som det var tänkt? Skyddet för de genetiskt viktiga vargar vi har i landet har väl hittills vart 100%, och arbetet med att föra in nya friska gener i vargstammen i form av nya vargar pågick för fullt. Det enda som inte riktigt fungerade var ju själva taket på max 210 vargar, utöver det så gick ju allt enligt plan. T o m tjuvjakten hade minskat drastiskt.

Så hur menar du?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det första var ju ett svar på en fråga - svammel eller inte. Saknas det självinsikt i svaret menar du eftersom du klankar ner på det? Om självinsikten är påtagligt större hos dig kanske du kan ge ett bättre svar på den frågan. Om inte annat för den pedagogiska vinsten.

Det här var, som sagt, ett tänkbart alternativ till en spridd stam. Jag har inte sagt att det var bättre på något sätt. Om stammen ska vara så liten som möjligt så kan den ju inte spridas ut överallt. Storleken är ju i detta fall en premiss: sedan ska det förvaltas som i vilken park som helst alternativt så skjuts problemvargar i angränsande områden. Jämför med parker i t ex Afrika med andra stora rovdjur.

Måste man flytta folk från en nationalpark? Nope. Vill de det är det en detaljfråga som får lösas. Detta är glesbefolkad mark i två skogslän. Det är få berörda och liksom med 650 renägande samer kan man säkert hitta lösningar. En nationalpark kan ha vilka inskränkningar som helst. Skogsbruk kan ske liksom fiske, friluftsliv och allt annat som innan. Vargens villebråd blir rimligen fredade. Andra djur kan jagas. Det kan t o m vara gynnsamt med viss jakt. T ex på björn om den skulle bli svår konkurrent eller skapa problem i angränsande områden som man inte når på annat sätt. Alltsammans exempelvis..

Vägar och annan infrastruktur kanske får anpassas t ex stängslas. Det beror ju på hur parken ska förvaltas. Men om vargen garanterat inte ska flytta utan vidare är det ju en tanke. Detaljer, detaljer, detaljer är inte sedan min sak att uttröna. Det var bara en tanke ställd mot dagens varglösning.

Har du något annat alternativ mot de två utom utrotning?

Ja, tyvärr. Men så har vi en trafikpolitik där vi är en flock som bara förväntas reagera och inte ska tvingas träna att köra med eftertanke.

Forskning och kartläggning har pågått sedan vargstammen bestod av under tio djur, vilket alla som har något som helst naturintresse borde vara medvetna om.

Din "nationalpark" är fullständigt orealistisk ur samtliga synpunkter, det inser även du.
Till exempel så får du gärna förklaras hur stängslade vägar begränsar vargens utbredning utanför.
Den varg som bosatt sig i småland kom hit från Norge via Helsingborg...

Men din "nationalpark" verkar mer och mer bli en skrivbordsprodukt där marken blir kvar i nuvarande markägares ägo och all verksamhet fortsätter som vanligt..

"Så liten som möjligt" har ingen här föreslagit vad jag vet.
Det var regeringsbeslut på ett tak på 210 individer (vilket inte hölls) varför jakten bedrevs i de revir som inte höll genetiskt viktiga (invandrade) vargar.
Det är vad som diskuteras här.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Hur ofta tar vildsvinen hundar och tamboskap som inte används till jakt på dem?

Att de hundar som används för vildsvinsjakt är starkt utsatta för skada är inget att sticka under stolen med. Vildsvinen är relativt nya i vårt land och det kommer ta en tid innan vi fått fram de hundindivider som blir lämpliga på just vildsvin. Finns redan idag bra jakthundar för vildsvin, som det kommer avlas på för att få fram fler av just deras bra egenskaper för just vildsvinsjakt.

Skillnaden mellan vildsvin och varg är ju att vargen angriper jakthunden medans vildsvinen fredar sig från jakthunden.

Att vi sedan ungefär skjuter lika många vildsvin som vi skjuter älgar, borde ju indikera på att det är en viss skillnad mot t ex 250st vargar.

Oja alla hundar som blivit tagna här omkring har då blivit tagna mitt under pågående drev där jakthunden jagat aningen hare/räv/rådjur. Anledningen till att jag slutade jaga med löshund, var ju för att vargen kom till marken. Min hund hade 0 intresse för vargar, tvärtom så avbröt hon drevet direkt och kom springande tbx till mig under fullständigt tystnad och gick sedan inte från benen på mig. När jag sedan bakspåra hunden, så kom jag fram till dessa stora hunddjursspår.

Så det där med att våra framavlade jakthundar som är starkt präglade på en viss viltsort, helt plötsligt skulle finna intresse på varg, är helt enkelt inte trovärdigt för oss som jagat mycket med tax/drever/stövare.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Hur ofta tar vildsvinen hundar och tamboskap som inte används till jakt på dem?

ingen aning men hörde att det är inte direkt ovanligt att jakthundar får stryka med pga vildsvin

Så det där med att våra framavlade jakthundar som är starkt präglade på en viss viltsort, helt plötsligt skulle finna intresse på varg, är helt enkelt inte trovärdigt för oss som jagat mycket med tax/drever/stövare.

Sveriges fauna har med andra ord ändrats på ganska kort tid, fattar dock inte varför jägarna ägnar större uppmärksamhet på vildsvinen för de har väl frijakt på dem, är det svårt jaga varg och grina sen för att de tar hunden?

Som MC-förare kan jag säga att jag har fri licens på alla djur i faunan året om, är nog mer eller mindre inget av djuren i faunan som jag inte varit nära att ta av daga :D

är det lagligt skjuta vildsvin närsom så är det nog bara montera xenonlysen och välja rätt vapen:)

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
kom springande tbx till mig under fullständigt tystnad och gick sedan inte från benen på mig. När jag sedan bakspåra hunden, så kom jag fram till dessa stora hunddjursspår.

har ni frågat naturvårdsverket, "hur tänkte ni nu vad gäller faunan och tamboskapen?"

är det yllekoftor som säger "1000 st vargar är ungefär lagomt mot 50 st förr, lite avbräck i tampopulationen får vi räkna med för det är trevligt med varg", eller?

vildsvin och ex. björn verkar inte så ovanligt nuförtiden så är lite spännande nuförtiden ute i det vilda då vi inte blir färre människor som ska samsas med dessa, blir det som på svalbard där man inte blir utsläppt i det vilda med minst ett kraftigt vapen till hands? :brinnerup

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ingen aning men hörde att det är inte direkt ovanligt att jakthundar får stryka med pga vildsvin

Sveriges fauna har med andra ord ändrats på ganska kort tid, fattar dock inte varför jägarna ägnar större uppmärksamhet på vildsvinen för de har väl frijakt på dem, är det svårt jaga varg och grina sen för att de tar hunden?

Som MC-förare kan jag säga att jag har fri licens på alla djur i faunan året om, är nog mer eller mindre inget av djuren i faunan som jag inte varit nära att ta av daga :D

är det lagligt skjuta vildsvin närsom så är det nog bara montera xenonlysen och välja rätt vapen:)
Det finns säkert (orkar inte kolla) tiotusentals vildsvin i markerna och de angriper hundar om de blir pressade eller om hunden hamnar för nära en bobal med kultingar.
Angreppet syftar till att få bort hunden.
Varg uppsöker hund i syfte att döda.
Vildsvinspopulationen har formligen exploderat, trots att de jagas riktigt hårt.
Deras egenhet att ha kultingar nästan året runt har medfört att det inte är meningsfullt att freda dem under föryngringstiden, utan istället ställs krav på att vara noga med att inte skjuta suggor med kultingar.
Det innebär inte att man får använda tekniska hjälpmedel, såsom strålkastare (förutom vid eftersök - då gäller inga regler längre).
Vapenvalet är enkelt.
Kravet är klass 1 kulvapen, vilket är fullt tillräckligt för allt.
Även om det bara är en sketen sexånhalva.
De flesta väljer dock att ha lite mer marginal eftersom grisen är svårstoppad.
Jag anser .308 vara idealet till allt från rå till björn.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Menar du att dom inte gör det?

Jag trodde faktiskt att det var allmänt känt att hunden härstammar från vargen och att de båda därför tillhör släktet Canis.

För att vara specifik så heter tamhunden Canis Lupus Familiaris och är en domesticerad underart till varg som heter Canis Lupus.

Har du några andra fakta så får du gärna dela med dig.

Ärligt talat ingen aning.

Men att dom skulle vara just inavlade har jag svårt att få det till, dock så försöker jag få en medlem att ge ett konkret svar.

Var funkade det inte, menar du utplanteringen?

Finns ju inget behov för utplanteringen än så länge, det var väl ett sätt att påskynda aveln och ge möjlighet att ta bort dom individer som nu är problemartade.

Nu låter länstyrelsen dom vara istället in i det längsta.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...