Ännu mera svammel.
Första stycket handlar mer om jaktmotståndarna än jägarna, så det behöver jag icke komentera.
Det första var ju ett svar på en ställd fråga - svammel eller inte. Saknas det självinsikt i svaret menar du eftersom du klankar ner på det? Om självinsikten är påtagligt större hos dig kanske du kan ge ett bättre svar på den frågan. Om inte annat för den pedagogiska vinsten. Slå mig med häpnad vetja istället för att kalla genomtänkta svar på dina frågor som svammel!
"Vem skall betala för att köpa ut en stor del av landet, tvångsförflytta befolkningen och bygga nya transportvägar runt "nationalparken"?
I den mån det behövs - Staten, någon viltfond, någon EU-fond kanske för sällsynta djurparksdjur. Inte du och jag iaf (tror jag) - jag har fem hundringar och lite växel i min plånka så jag tror inte det räcker ens som grundplåt - Men för sakens skull: hur mycket har du i din?
Hur stor areal tror du behövs för att hysa en livskraftig stam?
Ganska mycket mindre än om djuren skulle vara spridda över hela Sverige. Det är det som är poängen. Ett annat svar är lagom nog för så många som krävs för en livskraftig stam. Återigen en expertfråga alltså.
Betänk att födotillgången måste fungera även när vargarna tillåtits reproducera sig utan hinder i några år.
Skall "nationalparken" utökas allteftersom vargpopulationen ökar, eller skall den begränsas av svält och parasiter?
Är det stängslat så djur inte tar sig ut måste antalet regleras innan dess. Annars är det begränsning av de djur som vandrar ut.
Varför skall det köpas ut en hoper lappar?
Vargen trivs inte i deras område, det är ett skogsdjur (väldigt anpassningsbart i övrigt, men på fjället trivs de inte).
För att deras renägande hämmas då renen även vistas i samma marker under delar av året. Vad renen själv anbelangar kan den lika gärna slippa märkning och kallas vild istället återigen. Skattning av den med avskiljning vår/höst sker ju på fjället och behöver inte inskränkas och kan förbehållas samma byar. I parken finns inte möjligheten att sköta renar så den verksamheten måste upphöra. Med den försvinner även kompensationen för rovtagen ren. Därmed utköp som förenklat förfarande. Jfr inlösen vid annan samhällsbyggnation.
Är det djurparksvargar vi skall ha?
I detta alternativet är det nog storleken på parken som avgör hur mycket djurpark det blir. Troligen inte är en försiktig gissning.
Det här var, som sagt, ett tänkbart alternativ till dagens med en spridd stam. Jag har inte sagt att det var bättre på något sätt. Om stammen ska vara så liten som möjligt så kan den ju inte spridas ut överallt. Storleken är ju i detta fall en premiss: (du nämnde t ex 200 djur) sedan ska det förvaltas som i vilken viltpark som helst alternativt så skjuts problemvargar i angränsande områden. Jämför med parker i t ex Afrika med andra stora rovdjur.
Måste man flytta folk från en nationalpark? Nope. Vill någon det är det en detaljfråga som får lösas. Kan tänka mig att det även finns de som vill flytta dit. Detta är glesbefolkad mark i två skogslän. Det är få berörda och liksom med 650 renägande samer kan man säkert hitta lösningar. En nationalpark kan ha vilka inskränkningar som helst. Skogsbruk kan ske liksom fiske, friluftsliv och allt annat som innan. Vargens villebråd blir rimligen fredade. Andra djur kan jagas. Det kan t o m vara gynnsamt med viss jakt. T ex på björn om den skulle bli svår konkurrent eller skapa problem i angränsande områden som man inte når på annat sätt. Alltsammans exempelvis..
Vägar och annan infrastruktur kanske får anpassas t ex stängslas. Det beror ju på hur parken ska förvaltas. Men om vargen garanterat inte ska flytta utan vidare är det ju en tanke. Detaljer, detaljer, detaljer är inte sedan min sak att uttröna. Det var bara en tanke ställd mot dagens varglösning.
Har du något annat alternativ mot de två utom utrotning?
Tror väl personligen inte att en "Jakt Pågår-skylt" tillför ett piss till säkerheten varesig för hundar eller bilister då en skrämmande stor majoritet inte fattar att en sån skylt betyder att viltet i just det området för närvarande pga jakt rör sig väldigt mycket och helt utan vidare kan komma rännandes ut på vägen. De flesta ser skylten, tänker "jahadu" och fortsätter sedan i standard 110-tempo...
Ja, tyvärr. Men så har vi en trafikpolitik där vi är en flock som bara förväntas reagera och inte ska behöva tvingas träna att köra med mycket mer delar av hjärnan än en reptil.