xibalba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 13 May 2007
- Hoj
- GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Försök inte slingra dig, hävdar du att alla hundraser härstammar av vargar?
Att hundar härstammar från vargar trodde jag var allmänt känt.
Googlade och hittade detta som jag iofs inte ser som en säker källa, men jag ser inte varför de skulle vilja ljuga heller. De har ju dessutom redovisat sina källor en bit ner på sidan.
http://www.hundstunden.se/artikelvisa.php?arg1=44
Att avla fram hundraser (eller andra djurraser också för den delen) går ju ut på att köra ett kontrollerat inavel för att framhäva de egenskaper man vill uppnå.
Det betyder dock inte att vargar är vildlevande tamhundar.
Hundar är vildlevande tamvargar ??Du måste mena tvärtom, annars skulle utvecklingen sett ut så här:
Hundar är vildlevande tamvargar ??
Appappapp! du glömde ju evolutionens krona, möööördarvargen!!!Du måste mena tvärtom, annars skulle utvecklingen sett ut så här:
Appappapp! du glömde ju evolutionens krona, möööördarvargen!!!
Jo, men så finns det ju en eller två människor fler än vargen, så rent statistiskt borde ju 9 miljoner sapiens kunna orsaka en skada med t.ex något av sina 6,5 miljoner fordon än 230 vargar.
Eller?
Men nej jag skriker inte om någon backar över min hund, ingen anledning att förvarna innan jag bankar in skallen på honom.
Min poäng var inte att vi är skitmånga människor som kan skada eller döda hundar.
Min poäng var att det är 20 gånger så många hundar som blir skadade eller dödade av bilar som det är som blir tagna av vargen.
Detta går det tyvärr inte att göra så mycket åt. Annat än att sluta jaga med hund då eftersom du aldrig kan veta precis åt vilket håll hunden kommer att springa.
Men så blir det inte. Det gnälls inget över dom farliga bilarna och jägarna fortsätter att vara villiga att ta risken att hunden blir överkörd.
Men när det blir frågan om varg där risken ju faktiskt är bara en bråkdel så skriks det om att man inte vågar jaga med hund.
Jag fattar inte hur en stor risk kan vara acceptabel samtidigt som en liten risk ska det skrikas om. Det känns ganska inkonsekvent.
För ur hundens eller hundägarens perspektiv så är det 20 gånger så stor risk att den blir överkörd av en bil som det är att den ska råka illa ut i en sammanstötning med varg.
EDIT:
För övrigt så har jag full förståelse för att du skulle vilja banka in skallen på den som backade över din hund. Det skulle jag också vilja.
Och när jag pratar om att det inte skriks lika mycket om bilarna som är 20 gånger så stor risk för jakthundarna så pratar jag om jägarlobbyn i stort. Inte om dig som enskild hundägare. Jag
Risker vad gäller biltrafik och vådaskjutning (som inte är någon risk att ens tala om) kan vi påverka och arbeta för att minska yttligare. Däremot med vargen, så är enda alternativet att sluta jaga med hund.
Att du här tar upp vådaskjutning som en risk och samtidigt föringar risken för vargangrepp, visar ju att du egentligen inte bryr dig om hur det ligger till.
Om vi tar de senaste siffrorna vi känner till så här långt från 2009, så låg det på 12st skadade & dödade genom vådaskjutning. Av dessa 12, så var 4st av rasen rottweiler, vilket väcker frågetecken hur mycket jägarrelaterade siffrorna från Agria egentligen är.
Frågan är varför den här frågan blir så stor, när det egentligen bara är frågan om att begränsa dagens vargstam i de områden där den levt som längst och där tätheten är som störst. Någon utrotning har det aldrig varit frågan om.
Men om du varit med på en projektering av vägbygge, så skulle du hört att jakthundarnas säkerhet är en ganska stor fråga.
Man använder "jakt pågårskyltar" i stor omfattning för att påkalla uppmärksamhet.
Man försöker placera ut skyttar i anslutning till vägar för att undvika såväl vilt som hundar på vägen.
Mao: Man jobbar ganska mycket med hundsäkerheten.
Jag förstår fortfarande inte varför man skall ignorera en riskfaktor bara för att det finns större risker.
Detta på ett forum där man blir idiotförklarad om man kör med hjälm, skinnställ, ryggskydd och stövlar, men glömt handskarna.
Jag håller inte med riktigt.
Vad gäller trafik så är det ju inte så mycket ni kan göra annat än att lämna hunden hemma faktiskt. Ni kan inte med säkerhet veta att hunden inte i stundens hetta förirrar sig ut på en väg. Och gör den det så finns risken att den blir påkörd.
Vad gäller vådaskjutning så håller jag däremot med. Dår finns det saker att göra.
För enligt min mening så är det så att om man är så skjutkåt att man inte klarar att vänta med skott tills det kan ske utan onödiga risker för hund eller övriga jägare så ska man inte ha någon studsare. Trots det så är det några hundar och till och med en och annan jägare som vådaskjuts varje år.
Att jag sedan tar upp både vådaskjutning och vargangrepp i samma inlägg betyder inte per automatik att jag inte bryr mig om hur det ligger till. Där försöker du förringa mitt inlägg lite för lättvindigt.
Det jag menade var att mänskliga aktiviteter dödar och skadar avsevärt fler hundar än vad vargen gör.
Om man däremot ska göra jämförelser mellan vådaskjutning och vargangrepp så ligger dom ju i samma storleksordning på 10-20 per år.
Skillnaden där är ju att vargen är ett vilt djur som gör det den gör för överlevnad medan jägaren som vådaskjuter en hund inte gör det för sin överlevnad utan i högre grad jagar för nöjes skull.
Och för att förtydliga innan du börjar skrika om viltvård.
Jag menar inte att jakt inte kan vara viltvård. Jag menar att jägarna inte är ute i skogen för att dom måste överleva. Jag menar att dom flesta som jagar gör det som en hobby för att det är något dom tycker om att göra.
Jag har svårt att tro att alla dessa jägare skulle betala en massa pengar för att jaga om dom hatade att göra det.
Jo visst kan man göra sådana saker som att sätta ut skyltar mm men det är fortfarande ett faktum att det är 20 gånger så stor risk att hunden blir påkörd som det är att den blir tagen av en varg. Och det går aldrig att helt få bort riskerna med trafiken.
Och eftersom du tar upp just grejen med skinnställ, handskar mm.
Det jägarna gör när dom hävdar att dom inte vågar ta ut hunden för att det finns varg men glatt släpper ut den trots en 20 ggr så stor risk för trafikskador är ju som att heja på en bombarrepa men idiotförklara någon för att denne kör MC utan full mundering.
För handen på hjärtat. Hur stor effekt har helstället när man brakar ut i skogen i 200 knyck.
Menar du att dom inte gör det?
Jag trodde faktiskt att det var allmänt känt att hunden härstammar från vargen och att de båda därför tillhör släktet Canis.
För att vara specifik så heter tamhunden Canis Lupus Familiaris och är en domesticerad underart till varg som heter Canis Lupus.
Har du några andra fakta så får du gärna dela med dig.
Med din retorik så utgår du ifrån att bilarna skulle försvinna i samma takt som vargstammen ökar.
Med tanke på hur många bilar det finns och hur många vargar det finns så utgår jag ifrån att trafiken kommer att vara helt borta när vi har 4000 vargar.
Att begränsa/reglera vargstammen för att inte orsaka biotoper med överrepresentation är i sak helt rätt.
Att reglera den för att hobbyjägare får inskränkningar i sin hobbyutövning är befängt. Ingen skillnad mot att man begränsat användade av fällor och andra jakthjälpmedel. Adapt, achieve, overcome.
Med din retorik så utgår du ifrån att bilarna skulle försvinna i samma takt som vargstammen ökar.
Med tanke på hur många bilar det finns och hur många vargar det finns så utgår jag ifrån att trafiken kommer att vara helt borta när vi har 4000 vargar.
....massa uppenbara saker...
och har där kommit att utgöra ett mycket stort tryck på framförallt älgstammen.
Hur fick du till det?
Jag har inte någonstans sagt att bilarna skulle försvinna.
Det jag har pratat om är att många jägare hävdar att det inte längre går att jaga med hund pga vargrisken trots att dom under åratal glatt vågat släppa ut hunden trots en tjugofaldig risk att den förolyckas i trafik.
Lite samma sak som att man gladeligen gör en bombarrepa på bulten eller annan valfri väg men får panik av tanken på att flyga.
Visserligen kanske en förståelig reaktion men det är knappast rationellt.
Vad pratar du för strunt? Med de senaste årens teknikutveckling vad gäller GPS, så har marknaden fullkomligt exploderat med olika typer av GPS-pejlar. Hundföraren har alltså fått möjlighet att live kolla var hans/hennes hund befinner sig och hur den rör sig osv.Min poäng var inte att vi är skitmånga människor som kan skada eller döda hundar.
Min poäng var att det är 20 gånger så många hundar som blir skadade eller dödade av bilar som det är som blir tagna av vargen.
Detta går det tyvärr inte att göra så mycket åt. Annat än att sluta jaga med hund då eftersom du aldrig kan veta precis åt vilket håll hunden kommer att springa.
Men så blir det inte. Det gnälls inget över dom farliga bilarna och jägarna fortsätter att vara villiga att ta risken att hunden blir överkörd.
Men när det blir frågan om varg där risken ju faktiskt är bara en bråkdel så skriks det om att man inte vågar jaga med hund.
Jag fattar inte hur en stor risk kan vara acceptabel samtidigt som en liten risk ska det skrikas om. Det känns ganska inkonsekvent.
För ur hundens eller hundägarens perspektiv så är det 20 gånger så stor risk att den blir överkörd av en bil som det är att den ska råka illa ut i en sammanstötning med varg.
EDIT:
För övrigt så har jag full förståelse för att du skulle vilja banka in skallen på den som backade över din hund. Det skulle jag också vilja.
Och när jag pratar om att det inte skriks lika mycket om bilarna som är 20 gånger så stor risk för jakthundarna så pratar jag om jägarlobbyn i stort. Inte om dig som enskild hundägare. Jag
Jadu, hur jagar man i länder som har mycket varg? Länder som även ofta går under begreppet "öststatsländer". Det pratas om tusentals vargar i Rumänien och andra liknande länder, och använder dessa siffror för att peka på det löjliga med Sveriges 250 vargar.Hur jagar man i länder där det finns mycket varg? Använder man hundar eller inte, och om man nu gör det, hur fungerar det med avseende på vargattacker och döda jakthundar?
Ja fast en älgstam sänker man ju inte över en natt. Nu när vargstammen kommit upp i antal så kommer det gå fort. Älgtillgången är t ex mycket sämre i många områden i Dalarna, fast det nämner du ju inte.För att citera NWT inför jakten 2010:
"Men nu har älgstammen kommit i kapp, säger Gunnar Glöersen(Jägareförbundet).
Därför tror han att avskjutningen i år kommer att öka med tio procent från 6 500 förra året till 7 000"
För hårt tryck på älgen i Värmland?
Joller.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha