Vargjakten

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror du att den lilla markplätt du förfogar över gör någon som helst skillnad?

Med den inställningen finns det ingen direkt poäng att göra något för att förbättra såvida det inte sker kollektivt. Beståndet har oavsett storleken på "markplätten" ökat med ett antal 100%. För det beståndet gör det ofantlig skillnad.

Staket runt min mark för att hålla ute vargen?
Varför det?
Är det inte bättre att det fåtal som vill ha varg skaffar en liten bur till sin varg?

Likväl som man som företagare med någon form av "riskvara" är nöd till att bygga staket runt sin verksamhet för att inte någon obehörig skall stjäla värdeföremål/kapitalprodukter ser jag faktiskt ingen orsak till varför djurnäringsidkare ska åka någon form av "gräddfil" och rensa markerna från riskobjekt.

Beroende på var man bedriver sin verksamhet är också försäkringskostnaden olika, högriskområde innebär högre självrisk/premie.
Inte en chans att man som (något företag här) kan begära ersättning för stängselkostnad, larmkostnad, övervakningskostnad (och vad helst det medför för ökade kostnader att skydda sig) hos exempelvis stat eller kommun.

Bygg staket och sluta gnäll.
Buhu.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Beroende på var man bedriver sin verksamhet är också försäkringskostnaden olika, högriskområde innebär högre självrisk/premie.
Inte en chans att man som (något företag här) kan begära ersättning för stängselkostnad, larmkostnad, övervakningskostnad (och vad helst det medför för ökade kostnader att skydda sig) hos exempelvis stat eller kommun.

Bygg staket och sluta gnäll.
Buhu.

Nej de kan inte söka ersättning för stängsel/övervakning hos landsting/kommun, de lägger merkostnaden på priset på sina varor/tjänster. Detta är således vad köttbönderna också blir tvingade att göra. Detta får dock vissa följder, de är redan nu hårt ansatta av konkurrens från importerat kött. T.ex så har över 10% av Sveriges grisbönder lagt ner verksamheten bara i år pga att det inte är lönsamt att konkurrera med t.ex de danska och tyska priserna på fläskkött. Om nu svenska köttproducenter redan har svårt att hävda sig mot importerat kött hur ska de då få det att funka med högre kilopris på sitt kött för att betala för stängsel?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
T.ex så har över 10% av Sveriges grisbönder lagt ner verksamheten bara i år pga att det inte är lönsamt att konkurrera med t.ex de danska och tyska priserna på fläskkött. Om nu svenska köttproducenter redan har svårt att hävda sig mot importerat kött hur ska de då få det att funka med högre kilopris på sitt kött för att betala för stängsel?

Har aldrig sett svenska grisar springa fritt i hagar?

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020

Synd för dig, finns en sån gård här som kör frigående ekogrisar utomhus i större skala, men visst det tillhör ovanligheterna. Men vi kan ju ta fåren som exempel istället, de har inga direkta marginaler där heller, det är dyrare att ta ut en veterinär för att ge ett sjukt slaktfår antibiotika än vad bonden får betalt för det vid slakt, och får verkar ju vara ganska poppis vargmat som dessutom går ute...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Med den inställningen finns det ingen direkt poäng att göra något för att förbättra såvida det inte sker kollektivt. Beståndet har oavsett storleken på "markplätten" ökat med ett antal 100%. För det beståndet gör det ofantlig skillnad.

Buhu.

Nu är ju älgjakten något som sker just kollektivt.

Men bara för att du ser 3 älgar utanför stugan istället för en förra året har inte just din mark ökat beståndet med 200%.

Hur stor mark pratar du om?

Nej, det har ju tyvärr blivit mer och mer ovanligt på senare år, men det finns ett fåtal som fortfarande försöker.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
App app app, du försökte få det att framstå som om tamboskapsägarna i våra varglän inte direkt känner sig drabbade av vargens framfart i landet. När du sedan uttryckligen hänvisar till en fårbonde, så faller din trovärdighet ner i väldigt djupt hål. Frågan är om du kan ta dig upp ur det hålet, eller om du tänker fortsätta tillbringa din tid där?

Det räcker inte med att skriva fint och försöka låta trovärdig, när vi trots allt har några här inne som är något mer insatta i denna fråga än vad gemene man är. Ska du inte övertyga oss om att både samer och fäbodbrukare är positiva till närhet till vargen?

Handlar inte om att paxa för någon trovärdighet, utan om att ha stöd för det man säger. När du säger att fårbönder inte upplever att vargen skulle vara något större problem, så får du nog stödja dig mot någon form av källanvisning som stödjer dig i denna revolutionerade vändning för våra fårbönder.

I Sverige angrips 200-500 får årligen av stora rovdjur. Ingen av de andra stora rovdjuren kommer normalt upp i över 100, trots att de finns i mångdubbelt antal individer.

Lägger upp resultatet av våra rovdjursangrepp under 2009. Att fårägarna ser allvarligt på detta, borde var och en förstå med tanke på vad våra då 200st vargar lyckas med i förhållande till vad våra nästan 4000st björnar och 2000st lodjur lyckas med.

Äähh. Släpp sargen och kom in i matchen nu.

Det han skrev var att inte alla tycker likadant. Han hävdade att det inte är alla jägare som vill ha bort vargen. Han hävdade att det inte var alla på landsbygden som ville ha bort vargen och han hävdade att det inte var alla köttbönder som tyckte att vargen var ett jättestort problem.

Det räcker med att man hittar en enda köttbonde som inte tycker att vargen är ett stort problem för att ha stöd för det påståendet.

Om man däremot som du hävdar att han har fel så måste man bevisa att det inte finns någon enda köttbonde som inte tycker att vargen är ett stort problem. Det är betydligt svårare att styrka.

För det är så att det finns köttbönder som inte anser att vargen är något jätteproblem. Hur många dom är finns det säkerligen inga siffror på för det skulle förvåna mig om man gjort några större undersökningar med dom urvalskriterierna för att kunna få en tillförlitlig skattning på det.

Visst. Att vargen tar något får då och då sätter säkert spår i en redan ganska ansträngd ekonomi för en köttbonde men just i det fallet så går det ju att lösa genom att man antingen ersätter bönder för rovdjursriven boskap alternativt ger bidrag så att dom kan sätta upp stängsel som håller rovdjur borta.

För övrigt så är det väl så att inte heller dom som anser att man inte ska ha licensjakt på varg anser att man absolut under inga omständigheter får skjuta en varg.
Dom flesta är väl faktiskt för att man tar bort just dom individer som går in i bebyggelse och orsakar problem. För det är inte alla individer.

Så problemet med att köttbönder får sin boskap riven av varg skulle enkelt kunna lösas genom att det blir lättare att få tillstånd till skyddsjakt. Vilket säkerligen skulle kunna tillåtas i högre utsträckning om man inte sköt av så stor andel av beståndet genom licensjakt.
Det är också så jag anser att problemet med rovdjur som går in i bebyggelse och ställer till med problem ska lösas.

Vad gäller risken att få sin jakthund tagen av varg så är det ju fortfarande så att det är mångdubbelt fler jakthundar som skadas eller dödas årligen på grund av mänskliga aktiviteter såsom biltrafik eller vådaskjutning. Men där är det ingen jägare som skriker så högljutt vad jag märkt.

Hur kommer det sig att det skriks så högt om att några jakthundar blir tagna av vargen men ingen skriker över att jaktkompisen backar över hunden med sin pickup eller råkar skjuta den? Lite inkonsekvent om du frågar mig.

Jag säger inte på något vis att det inte skulle vara enormt tråkigt för den jägare som får sin hund tagen av vargen men att gå därifrån till att säga att man inte kan jaga med hund längre är nog för långt att gå.
För skulle man kunna fråga hunden så skulle den säkerligen svara att den vill ut och springa i skogen trots den risken.

För övrigt så har jag varit ute och kört en hel del hundspann i trakter där det synts varg. Till och med där man siktat varg bara timmar innan jag varit där men jag har aldrig kännt mig det minsta orolig.

Det finns säkerligen massor av seriösa jägare som faktiskt ägnar sig åt viltvård men det överskuggas totalt av dom jägare som mest är skjutglada och vill döda något och som därför inte drar sig för att åtla för varg med allehanda olika gifter eller köra över dom med skotern.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad gäller risken att få sin jakthund tagen av varg så är det ju fortfarande så att det är mångdubbelt fler jakthundar som skadas eller dödas årligen på grund av mänskliga aktiviteter såsom biltrafik eller vådaskjutning. Men där är det ingen jägare som skriker så högljutt vad jag märkt.

Hur kommer det sig att det skriks så högt om att några jakthundar blir tagna av vargen men ingen skriker över att jaktkompisen backar över hunden med sin pickup eller råkar skjuta den? Lite inkonsekvent om du frågar mig.

Jag säger inte på något vis att det inte skulle vara enormt tråkigt för den jägare som får sin hund tagen av vargen men att gå därifrån till att säga att man inte kan jaga med hund längre är nog för långt att gå.
För skulle man kunna fråga hunden så skulle den säkerligen svara att den vill ut och springa i skogen trots den risken.

För övrigt så har jag varit ute och kört en hel del hundspann i trakter där det synts varg. Till och med där man siktat varg bara timmar innan jag varit där men jag har aldrig kännt mig det minsta orolig.

Det finns säkerligen massor av seriösa jägare som faktiskt ägnar sig åt viltvård men det överskuggas totalt av dom jägare som mest är skjutglada och vill döda något och som därför inte drar sig för att åtla för varg med allehanda olika gifter eller köra över dom med skotern.

Jo, men så finns det ju en eller två människor fler än vargen, så rent statistiskt borde ju 9 miljoner sapiens kunna orsaka en skada med t.ex något av sina 6,5 miljoner fordon än 230 vargar.

Eller?

Men nej jag skriker inte om någon backar över min hund, ingen anledning att förvarna innan jag bankar in skallen på honom.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Risker vad gäller biltrafik och vådaskjutning (som inte är någon risk att ens tala om) kan vi påverka och arbeta för att minska yttligare. Däremot med vargen, så är enda alternativet att sluta jaga med hund.

Att du här tar upp vådaskjutning som en risk och samtidigt föringar risken för vargangrepp, visar ju att du egentligen inte bryr dig om hur det ligger till.

Om vi tar de senaste siffrorna vi känner till så här långt från 2009, så låg det på 12st skadade & dödade genom vådaskjutning. Av dessa 12, så var 4st av rasen rottweiler, vilket väcker frågetecken hur mycket jägarrelaterade siffrorna från Agria egentligen är.

Frågan är varför den här frågan blir så stor, när det egentligen bara är frågan om att begränsa dagens vargstam i de områden där den levt som längst och där tätheten är som störst. Någon utrotning har det aldrig varit frågan om.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En rent hypotetisk fråga för att försöka vända lite på perspektiven:
Varför ska vi låta en massa människor ha hundar som riskerar att antingen dö av ålder, bli påkörda, skadeskjutna eller uppätna? Hur vore det om vi införde hårda restriktioner på hundägande? Dessa djur som för det mesta enbart kallas sällskapsdjur, fyller sällan någon funktion annat än att de viftar på svansen när de känner igen sin någon som kan mata eller klappa dem.
Hur mycket utsläpp genererar inte alla dessa fisande fyrfotadjur?
Hur många människor skadas inte varje år på grund av hundattacker?
Hur många får har dödats av hundar där sedan vargen ges skulden?
Hur mycket antibiotika pumpas inte in i våra hundar för att hålla dem vid liv ett tag till?

Personligen har jag inget varken för eller emot hundar. Jag kanske till och med äger en hund själv. Jag vill bara försöka nyansera det lite. Så det är ingen ide att berätta för mig att det är fler får som rivs per varg i Sverige än per hund etc.
Hundar är trots allt bara inavlade vargar när det kommer till kritan :)

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Denna kan man väl med rätt hög säkerhet säga ligga ganska exakt på 0st. För att det ska klassas som en vargattack så måste speciellt utbildad personal från länsstyrelsen vara där och utifrån diverse kriterier de har komma fram till om det var varg eller inte. Tror t o m det tas DNA-prov för att helt 100 säkerhetsställa att det gäller varg.

Givetvis kan jag hänvisa till en källa som stödjer det jag säger: KÄLLA

Resten av det du skrev uppfattade jag mest som flum och bryr mig inte om att svara :)

Jag vill att vi ska leva med naturen och varken förbjuda det ena eller andra, men för den skull inte gå runt och tro att naturen mår bäst av att sköta sig själv. Precis som vi inte hade någon skogsnäring/lantbruk/djurhållning/övriga -intressen i naturen, som redan påverkar allt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Varför ska vi låta en massa människor ha hundar som riskerar att antingen dö av ålder, bli påkörda, skadeskjutna eller uppätna? Hur vore det om vi införde hårda restriktioner på hundägande? Dessa djur som för det mesta enbart kallas sällskapsdjur, fyller sällan någon funktion annat än att de viftar på svansen när de känner igen sin någon som kan mata eller klappa dem.
Hur mycket antibiotika pumpas inte in i våra hundar för att hålla dem vid liv ett tag till?

Personligen har jag inget varken för eller emot hundar. Jag kanske till och med äger en hund själv. Jag vill bara försöka nyansera det lite. Så det är ingen ide att berätta för mig att det är fler får som rivs per varg i Sverige än per hund etc.

:va

Rent hypotetiskt, varför alla katter?

Hundar inavlade vargar, du har bra koll du va.:rofl

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Tror inte du äger en hund.

Allvarligt alltså, har du funderat på terapi?

Snyggt curlat...
Min kattunge blev överkörd när jag var i 3-4 årsåldern. I det fallet kom grannen (en gammal gubbe från Småland) förbi och sa att vår katt hade blivit påkörd och att han hade grävit ner den i marken.
Sedan var det stor gråt och tandagnisslan en lång stund för min del. Men det lärde mig också att hoppa över husdjur. Brorsan har haft ett par kaniner, och jag blev lika ledsen när de dog. Jag blir helt enkelt för fäst vid dem och när de dör så mår jag ruttet som fan. Jag uppskattar inte djuren när de lever speciellt mycket, men när de dör saknar jag dem som fan. Alltså är det en loose loose situation, och således kommer jag aldrig att skaffa ett djur igen.

Shit! Jag bävar inför att bli farsa och ha en unge som vill ha djur! :gnissla

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Så du har ett torp med en hektar mark och anser dig kunna företräda sveriges skogsägare?

Vaffancoolo, jag är ju storbonde med mina 130 ha, boningshus, ladugård, härbre och båthus! :mad:

men ok då, allt under 400 ha räknas som torp här uppe ändå... :rolleyes:

Sen är det rätt ovanligt med hundar som går på varg i det här landet, men det visste du säkert fast det blev ju häftigare när du skrev så.

KorreCkt!!!!11 :D

Det var det jag misstänkte. Det låter som att alla i svealand förlorat 400 får, en familjemedlem och 5 hundar var ungefär.

:rofl:rofl:rofl

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...