App app app, du försökte få det att framstå som om tamboskapsägarna i våra varglän inte direkt känner sig drabbade av vargens framfart i landet. När du sedan uttryckligen hänvisar till en fårbonde, så faller din trovärdighet ner i väldigt djupt hål. Frågan är om du kan ta dig upp ur det hålet, eller om du tänker fortsätta tillbringa din tid där?
Det räcker inte med att skriva fint och försöka låta trovärdig, när vi trots allt har några här inne som är något mer insatta i denna fråga än vad gemene man är. Ska du inte övertyga oss om att både samer och fäbodbrukare är positiva till närhet till vargen?
Handlar inte om att paxa för någon trovärdighet, utan om att ha stöd för det man säger. När du säger att fårbönder inte upplever att vargen skulle vara något större problem, så får du nog stödja dig mot någon form av källanvisning som stödjer dig i denna revolutionerade vändning för våra fårbönder.
I Sverige angrips 200-500 får årligen av stora rovdjur. Ingen av de andra stora rovdjuren kommer normalt upp i över 100, trots att de finns i mångdubbelt antal individer.
Lägger upp resultatet av våra rovdjursangrepp under 2009. Att fårägarna ser allvarligt på detta, borde var och en förstå med tanke på vad våra då 200st vargar lyckas med i förhållande till vad våra nästan 4000st björnar och 2000st lodjur lyckas med.
Äähh. Släpp sargen och kom in i matchen nu.
Det han skrev var att inte alla tycker likadant. Han hävdade att det inte är alla jägare som vill ha bort vargen. Han hävdade att det inte var alla på landsbygden som ville ha bort vargen och han hävdade att det inte var alla köttbönder som tyckte att vargen var ett jättestort problem.
Det räcker med att man hittar en enda köttbonde som inte tycker att vargen är ett stort problem för att ha stöd för det påståendet.
Om man däremot som du hävdar att han har fel så måste man bevisa att det inte finns någon enda köttbonde som inte tycker att vargen är ett stort problem. Det är betydligt svårare att styrka.
För det är så att det finns köttbönder som inte anser att vargen är något jätteproblem. Hur många dom är finns det säkerligen inga siffror på för det skulle förvåna mig om man gjort några större undersökningar med dom urvalskriterierna för att kunna få en tillförlitlig skattning på det.
Visst. Att vargen tar något får då och då sätter säkert spår i en redan ganska ansträngd ekonomi för en köttbonde men just i det fallet så går det ju att lösa genom att man antingen ersätter bönder för rovdjursriven boskap alternativt ger bidrag så att dom kan sätta upp stängsel som håller rovdjur borta.
För övrigt så är det väl så att inte heller dom som anser att man inte ska ha licensjakt på varg anser att man absolut under inga omständigheter får skjuta en varg.
Dom flesta är väl faktiskt för att man tar bort just dom individer som går in i bebyggelse och orsakar problem. För det är inte alla individer.
Så problemet med att köttbönder får sin boskap riven av varg skulle enkelt kunna lösas genom att det blir lättare att få tillstånd till skyddsjakt. Vilket säkerligen skulle kunna tillåtas i högre utsträckning om man inte sköt av så stor andel av beståndet genom licensjakt.
Det är också så jag anser att problemet med rovdjur som går in i bebyggelse och ställer till med problem ska lösas.
Vad gäller risken att få sin jakthund tagen av varg så är det ju fortfarande så att det är mångdubbelt fler jakthundar som skadas eller dödas årligen på grund av mänskliga aktiviteter såsom biltrafik eller vådaskjutning. Men där är det ingen jägare som skriker så högljutt vad jag märkt.
Hur kommer det sig att det skriks så högt om att några jakthundar blir tagna av vargen men ingen skriker över att jaktkompisen backar över hunden med sin pickup eller råkar skjuta den? Lite inkonsekvent om du frågar mig.
Jag säger inte på något vis att det inte skulle vara enormt tråkigt för den jägare som får sin hund tagen av vargen men att gå därifrån till att säga att man inte kan jaga med hund längre är nog för långt att gå.
För skulle man kunna fråga hunden så skulle den säkerligen svara att den vill ut och springa i skogen trots den risken.
För övrigt så har jag varit ute och kört en hel del hundspann i trakter där det synts varg. Till och med där man siktat varg bara timmar innan jag varit där men jag har aldrig kännt mig det minsta orolig.
Det finns säkerligen massor av seriösa jägare som faktiskt ägnar sig åt viltvård men det överskuggas totalt av dom jägare som mest är skjutglada och vill döda något och som därför inte drar sig för att åtla för varg med allehanda olika gifter eller köra över dom med skotern.