Man måste inte ha alla arter som går att ha bara för att man vill.
Hobbyjägare känns som en art vi klarar oss utan...
Man måste inte ha alla arter som går att ha bara för att man vill.
Tammefaan. Mycket idiotjägartugg här om du frågar mig.
Vi har både varg och björn uppe i stugan och i markerna runt Åsele-Dorotea, och senast i somras hade vi t.o.m. björn som passerade tomten. Å inte faan bölar å skriker vi om avskjutning. Jävla dumheter. Det är bara fjant-hobby-jägare som ägnar sig åt sånt. Inte äkta skogsägare iaf, måhända med ett fåtal skjutkåta undantag.
Visst, varg har väl tagit en å annan jakthund runt Åsele, men det får man väl för bövelen räkna med. Buhuu? Näe, name of the game. Hundarna går på och vargen skyddar sig. What the f-ck did you expect?
Nä.
Nä.
Är man inte medveten om riskerna må man böla men jag är personligen övertygad om att risken finns med både det ena och det andra.
Om en nära familjemedlem skulle förolyckas i trafiken av annan trafikant kommer jag inte begära den förarens huvud på fat. Det gör kanske andra... Ett i så fall bevis för bristande tankeförmåga.
Är man medveten om riskerna lipar man inte, utan håller käft om man väljer att ta demsamma.
Du kan välja att släppa din hund lös, med risken att den (i första hand) blir påkörd. Har du jävla osis blir den skjuten eller uppäten. Fattar man inte det, bör man inte släppa hundfan lös. Eller ens ha rätt att äga, för man må va tämligen retarderad för att inte få in den insikten i ena njurhalvan.
Och därför tycker du inte att jag skall ha möjlighet att begränsa riskerna på min egen mark?
Fast det stämmer ju inte, vi skjuter flest kalvar och fjolårskalvar. Det vi skjuter minst är just 24 taggare...När jägarna får välja så skjuter man helst just de starkaste och största individerna. Att ha en 24 taggare på väggen är respekt! Dvs den tjur som troligen skulle ha varit kungen i skogen och befruktat flest kor.
Fast det stämmer ju inte, vi skjuter flest kalvar och fjolårskalvar. Det vi skjuter minst är just 24 taggare...
Några mer fördomar du vill ta upp när du ändå är igång?
Jag har sett program från Sverige där det också gick runt massa 24 taggare mest hela tiden. Det innebär ju inte att jag automatiskt översätter det till att det ser ut så i hela landet. I mitt fall var det en naturfilm från bl a Sarek´s nationalpark...Det finns ju inga 24-taggare kvar att skjuta eftersom de jagats i Sverige sedan våra gamla kungar var ute på jakt. Att skjuta en guldtjur är ju prestige.
Jag såg ett program från någonstans i forna Sovjet för ett par år sedan. Undrar om det inte till och med var ett program om jakt när jag tänker efter!
Där kryllade det av älgtjurar med monsterhorn som motsvarade en svensk guldtjur eftersom de bofasta där hellre skjöt kor och kalvar för smakens skull. Överlag så fanns det en välmående älgstam. Om det inte är jägarna som tar kål på de ståtligaste och starkaste älgtjurarna så vet jag inte vad dom gör det. Det är knappast vargarna iallafall eftersom det även fanns en hel del varg där i det forna Sovjetlandet
Det ställs alltså krav på jaktlagen att skjuta ett förutbestämt antal älgar.
Jag har sett program från Sverige där det också gick runt massa 24 taggare mest hela tiden. Det innebär ju inte att jag automatiskt översätter det till att det ser ut så i hela landet. I mitt fall var det en naturfilm från bl a Sarek´s nationalpark...
Sedan vet du väl om att det inte är jägarna som bestämmer hur mycket älg det ska skjutas? Den stora makten vad gäller hur stor älgstam vi ska ha i vår natur, är det de stora markägarna och naturvårdsverktet ihop med länsstyrelsen som har.
Det ställs alltså krav på jaktlagen att skjuta ett förutbestämt antal älgar.
Den enda fördelen som jag ser med att jaga älg jämfört med att låta vargarna käka upp dem är just att vi människor får maten istället för vargarna. Det är iofs en relevant punkt ttycker jag. Viltkött smakar bra och är nyttigt, samt föds upp i balans med naturen.
Och få markägaren att säga upp dig som jakträttsinnehavare och ta in någon annan istället...Tycker man det är fel är det väl bara att vägra ut sig likt vargjakten
Och få markägaren att säga upp dig som jakträttsinnehavare och ta in någon annan istället...
Men det bryr ju du dig inte om
Förstår du inte, skogsbolagen kräver en viss nivå på avskjutningen. Det handlar inte om några val där du kan säga emot om du vill behålla jakten hos dem.Precis... Det går bra att agera i kollektiv i ena andetaget.
Klart jag hade brytt mig, men jag hade inte varit ansvarig för utfallet däremot behållt hedern genom att säga ifrån och låta bli.
Har årlig tilldelning på älg på min egen mark, som jag inte utnyttjar. Tror du jag har fler eller färre friska djur nu, efter 10års "träda" än om jag jagat dem enligt tilldelning?
Tammefaan. Mycket idiotjägartugg här om du frågar mig.
Vi har både varg och björn uppe i stugan och i markerna runt Åsele-Dorotea, och senast i somras hade vi t.o.m. björn som passerade tomten. Å inte faan bölar å skriker vi om avskjutning. Jävla dumheter. Det är bara fjant-hobby-jägare som ägnar sig åt sånt. Inte äkta skogsägare iaf, måhända med ett fåtal skjutkåta undantag.
Visst, varg har väl tagit en å annan jakthund runt Åsele, men det får man väl för bövelen räkna med. Buhuu? Näe, name of the game. Hundarna går på och vargen skyddar sig. What the f-ck did you expect?
För att nyansera lite och ta udden av det här landsort kontra storstadsintresse så vill jag påpeka ett par saker:
fakta1 från verkligheten: Det är inte alls så att alla vi på landsorten tycker som de högljudda med jakt som hobby att vargen är en fara för folk och fä. Det är en minoritet av icke-jägare som skrämts upp att vargen är farlig för skolbarn osv. Dåliga exempel på vad folk i gemen tycker. Man kan vara säker på att den som tiger i varghatarland inte håller med de högljudda, beväpnade. Man har allt att förlora på att säga emot. De som gör det trakasseras och det avskräcker.
fakta2: Det är inte ens så att alla med jakt som hobby håller med om att vargen är oönskad. Här har man ännu större anledning att tiga. Jag har jagande släktingar norr om där svt-dokumentären spelades in som visst ser vargen som ett naturligt inslag och inser att trots att den begränsar glädjen med jakten faktiskt har ett existensberättigande. Men det säger de inte i sitt jaktlag.
fakta3: Det är inte ens så att köttbönder tycker att vargen är ett stort hot mot deras levnad - de har andra problem (politiska ffa) än att vargen tar ett får p g a stängslet gått att gräva sig in under. Det är bara en kostnadsfråga med att freda djuren. Med stängselpengar är vargen inget problem. Flera fårbönder, som f ö även jagar på sina marker, jag känner personligen tycker det ingår att förlora ett och annat får och att "vargen ska väl ha sitt". Att de inte har alla djur på täta elstängsel skulle en del kalla "djurplågeri".. Men då har man kommit långt från vad som är naturligt i grund och botten eller inte. Vi människor har satt en massa premisser ovanpå normala biotopen för existens. Att hävda dem som de ursprungliga och normala går inte. Och vi kommer aldrig komma till den punkten att vår existens är hotad av andra rovdjur.
Så sluta sätt extremjägaråsikter som representativt för majoriteten som lever med vargar inpå knuten. För kännedom kan jag meddela att jag mött vild varg på 20m avstånd. Några mil norr om Karlskoga en morgon i september. Var den unga strövhannen otäck, farlig? Så långt från upplevelsen av att möta en misskött missbrukarjycke av "kamphundsras" man kan komma.. Det händer att jag möter sådana med. Men jag hanterar det med utan att bli rabiat hatare av den sortens hund.
Ang. försök till paralleller mellan mc:n existensberättigande i trafiken kontra vargars existensberättigande med jakt så inser väl även upphovspersonen att det haltar å det grövsta. Bra idé dock att försöka ta ett exempel vi alla kan relatera till för att ta bort en del förblindande känslor.
Var hade du faktan? Jag ser vad din personliga åsikt är, men var hade du faktan?För att nyansera lite och ta udden av det här landsort kontra storstadsintresse så vill jag påpeka ett par saker:
fakta1 från verkligheten: Det är inte alls så att alla vi på landsorten tycker som de högljudda med jakt som hobby att vargen är en fara för folk och fä. Det är en minoritet av icke-jägare som skrämts upp att vargen är farlig för skolbarn osv. Dåliga exempel på vad folk i gemen tycker. Man kan vara säker på att den som tiger i varghatarland inte håller med de högljudda, beväpnade. Man har allt att förlora på att säga emot. De som gör det trakasseras och det avskräcker.
fakta2: Det är inte ens så att alla med jakt som hobby håller med om att vargen är oönskad. Här har man ännu större anledning att tiga. Jag har jagande släktingar norr om där svt-dokumentären spelades in som visst ser vargen som ett naturligt inslag och inser att trots att den begränsar glädjen med jakten faktiskt har ett existensberättigande. Men det säger de inte i sitt jaktlag.
fakta3: Det är inte ens så att köttbönder tycker att vargen är ett stort hot mot deras levnad - de har andra problem (politiska ffa) än att vargen tar ett får p g a stängslet gått att gräva sig in under. Det är bara en kostnadsfråga med att freda djuren. Med stängselpengar är vargen inget problem. Flera fårbönder, som f ö även jagar på sina marker, jag känner personligen tycker det ingår att förlora ett och annat får och att "vargen ska väl ha sitt". Att de inte har alla djur på täta elstängsel skulle en del kalla "djurplågeri".. Men då har man kommit långt från vad som är naturligt i grund och botten eller inte. Vi människor har satt en massa premisser ovanpå normala biotopen för existens. Att hävda dem som de ursprungliga och normala går inte. Och vi kommer aldrig komma till den punkten att vår existens är hotad av andra rovdjur.
Så sluta sätt extremjägaråsikter som representativt för majoriteten som lever med vargar inpå knuten. För kännedom kan jag meddela att jag mött vild varg på 20m avstånd. Några mil norr om Karlskoga en morgon i september. Var den unga strövhannen otäck, farlig? Så långt från upplevelsen av att möta en misskött missbrukarjycke av "kamphundsras" man kan komma.. Det händer att jag möter sådana med. Men jag hanterar det med utan att bli rabiat hatare av den sortens hund.
Ang. försök till paralleller mellan mc:n existensberättigande i trafiken kontra vargars existensberättigande med jakt så inser väl även upphovspersonen att det haltar å det grövsta. Bra idé dock att försöka ta ett exempel vi alla kan relatera till för att ta bort en del förblindande känslor.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|