Vargjakten

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Hobbyjägare känns som en art vi klarar oss utan...

Tammefaan. Mycket idiotjägartugg här om du frågar mig. :mad:

Vi har både varg och björn uppe i stugan och i markerna runt Åsele-Dorotea, och senast i somras hade vi t.o.m. björn som passerade tomten. Å inte faan bölar å skriker vi om avskjutning. Jävla dumheter. Det är bara fjant-hobby-jägare som ägnar sig åt sånt. Inte äkta skogsägare iaf, måhända med ett fåtal skjutkåta undantag. :kulspruta

Visst, varg har väl tagit en å annan jakthund runt Åsele, men det får man väl för bövelen räkna med. Buhuu? Näe, name of the game. Hundarna går på och vargen skyddar sig. What the f-ck did you expect? :dummer

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Vi har både varg och björn uppe i stugan och i markerna runt Åsele-Dorotea, och senast i somras hade vi t.o.m. björn som passerade tomten. Å inte faan bölar å skriker vi om avskjutning. Jävla dumheter. Det är bara fjant-hobby-jägare som ägnar sig åt sånt. Inte äkta skogsägare iaf, måhända med ett fåtal skjutkåta undantag. :kulspruta

Visst, varg har väl tagit en å annan jakthund runt Åsele, men det får man väl för bövelen räkna med. Buhuu? Näe, name of the game. Hundarna går på och vargen skyddar sig. What the f-ck did you expect? :dummer

Jag har varit på motorcykelkörningstävling och dem tjörde skiitfort utan att en enda dog. Sedan gnäller folk för att ett fåtal kompisar stryker med varje år i trafiken.
Buhu?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä.
Är man inte medveten om riskerna må man böla men jag är personligen övertygad om att risken finns med både det ena och det andra.
Om en nära familjemedlem skulle förolyckas i trafiken av annan trafikant kommer jag inte begära den förarens huvud på fat. Det gör kanske andra... Ett i så fall bevis för bristande tankeförmåga.

Är man medveten om riskerna lipar man inte, utan håller käft om man väljer att ta demsamma.

Du kan välja att släppa din hund lös, med risken att den (i första hand) blir påkörd. Har du jävla osis blir den skjuten eller uppäten. Fattar man inte det, bör man inte släppa hundfan lös. Eller ens ha rätt att äga, för man må va tämligen retarderad för att inte få in den insikten i ena njurhalvan.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: eha

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nä.
Är man inte medveten om riskerna må man böla men jag är personligen övertygad om att risken finns med både det ena och det andra.
Om en nära familjemedlem skulle förolyckas i trafiken av annan trafikant kommer jag inte begära den förarens huvud på fat. Det gör kanske andra... Ett i så fall bevis för bristande tankeförmåga.

Är man medveten om riskerna lipar man inte, utan håller käft om man väljer att ta demsamma.

Du kan välja att släppa din hund lös, med risken att den (i första hand) blir påkörd. Har du jävla osis blir den skjuten eller uppäten. Fattar man inte det, bör man inte släppa hundfan lös. Eller ens ha rätt att äga, för man må va tämligen retarderad för att inte få in den insikten i ena njurhalvan.

Och därför tycker du inte att jag skall ha möjlighet att begränsa riskerna på min egen mark?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En annan skön aspekt som det känns som att de som inte vill ha varg i landet missat är att vargens bytesarter stärks av att bli jagade. De svagare individerna blir mat medan de mest livskraftiga och starka har en större chans att klara sig. Iallafall om vi snackar om älgar.
När jägarna får välja så skjuter man helst just de starkaste och största individerna. Att ha en 24 taggare på väggen är respekt! Dvs den tjur som troligen skulle ha varit kungen i skogen och befruktat flest kor.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
När jägarna får välja så skjuter man helst just de starkaste och största individerna. Att ha en 24 taggare på väggen är respekt! Dvs den tjur som troligen skulle ha varit kungen i skogen och befruktat flest kor.
Fast det stämmer ju inte, vi skjuter flest kalvar och fjolårskalvar. Det vi skjuter minst är just 24 taggare...

Några mer fördomar du vill ta upp när du ändå är igång?

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Fast det stämmer ju inte, vi skjuter flest kalvar och fjolårskalvar. Det vi skjuter minst är just 24 taggare...

Några mer fördomar du vill ta upp när du ändå är igång?

Det finns ju inga 24-taggare kvar att skjuta eftersom de jagats i Sverige sedan våra gamla kungar var ute på jakt. Att skjuta en guldtjur är ju prestige.

Jag såg ett program från någonstans i forna Sovjet för ett par år sedan. Undrar om det inte till och med var ett program om jakt när jag tänker efter!
Där kryllade det av älgtjurar med monsterhorn som motsvarade en svensk guldtjur eftersom de bofasta där hellre skjöt kor och kalvar för smakens skull. Överlag så fanns det en välmående älgstam. Om det inte är jägarna som tar kål på de ståtligaste och starkaste älgtjurarna så vet jag inte vad dom gör det. Det är knappast vargarna iallafall eftersom det även fanns en hel del varg där i det forna Sovjetlandet

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det finns ju inga 24-taggare kvar att skjuta eftersom de jagats i Sverige sedan våra gamla kungar var ute på jakt. Att skjuta en guldtjur är ju prestige.

Jag såg ett program från någonstans i forna Sovjet för ett par år sedan. Undrar om det inte till och med var ett program om jakt när jag tänker efter!
Där kryllade det av älgtjurar med monsterhorn som motsvarade en svensk guldtjur eftersom de bofasta där hellre skjöt kor och kalvar för smakens skull. Överlag så fanns det en välmående älgstam. Om det inte är jägarna som tar kål på de ståtligaste och starkaste älgtjurarna så vet jag inte vad dom gör det. Det är knappast vargarna iallafall eftersom det även fanns en hel del varg där i det forna Sovjetlandet
Jag har sett program från Sverige där det också gick runt massa 24 taggare mest hela tiden. Det innebär ju inte att jag automatiskt översätter det till att det ser ut så i hela landet. I mitt fall var det en naturfilm från bl a Sarek´s nationalpark...

Sedan vet du väl om att det inte är jägarna som bestämmer hur mycket älg det ska skjutas? Den stora makten vad gäller hur stor älgstam vi ska ha i vår natur, är det de stora markägarna och naturvårdsverktet ihop med länsstyrelsen som har.

Det ställs alltså krav på jaktlagen att skjuta ett förutbestämt antal älgar.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Jag har sett program från Sverige där det också gick runt massa 24 taggare mest hela tiden. Det innebär ju inte att jag automatiskt översätter det till att det ser ut så i hela landet. I mitt fall var det en naturfilm från bl a Sarek´s nationalpark...

Sedan vet du väl om att det inte är jägarna som bestämmer hur mycket älg det ska skjutas? Den stora makten vad gäller hur stor älgstam vi ska ha i vår natur, är det de stora markägarna och naturvårdsverktet ihop med länsstyrelsen som har.

Det ställs alltså krav på jaktlagen att skjuta ett förutbestämt antal älgar.

Nu blir jag lite fundersam på om vi verkligen argumenterar eller håller med varandra? I Sareks nationalpark är det ju förbjudet att jaga älg så just där får ju naturen själv bestämma. Dvs de starkaste överlever och således kan 24-taggarna frodas.
Det var ju just det argumentet jag själv ville framföra när jag tog upp att de starkaste inte överlever när det jagas älg på det vis som sker i större delen av Sverige. Dvs älgstammen försvagas på sikt. För älgens del är det alltså bättre att jagas av varg än av människa, och just bristen på varg gör att vi människor måste försöka hålla älgstammen nere för att minska skador på grödor och undvika för många viltolyckor.

Den enda fördelen som jag ser med att jaga älg jämfört med att låta vargarna käka upp dem är just att vi människor får maten istället för vargarna. Det är iofs en relevant punkt ttycker jag. Viltkött smakar bra och är nyttigt, samt föds upp i balans med naturen.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
För att nyansera lite och ta udden av det här landsort kontra storstadsintresse så vill jag påpeka ett par saker:

fakta1 från verkligheten: Det är inte alls så att alla vi på landsorten tycker som de högljudda med jakt som hobby att vargen är en fara för folk och fä. Det är en minoritet av icke-jägare som skrämts upp att vargen är farlig för skolbarn osv. Dåliga exempel på vad folk i gemen tycker. Man kan vara säker på att den som tiger i varghatarland inte håller med de högljudda, beväpnade. Man har allt att förlora på att säga emot. De som gör det trakasseras och det avskräcker.

fakta2: Det är inte ens så att alla med jakt som hobby håller med om att vargen är oönskad. Här har man ännu större anledning att tiga. Jag har jagande släktingar norr om där svt-dokumentären spelades in som visst ser vargen som ett naturligt inslag och inser att trots att den begränsar glädjen med jakten faktiskt har ett existensberättigande. Men det säger de inte i sitt jaktlag.

fakta3: Det är inte ens så att köttbönder tycker att vargen är ett stort hot mot deras levnad - de har andra problem (politiska ffa) än att vargen tar ett får p g a stängslet gått att gräva sig in under. Det är bara en kostnadsfråga med att freda djuren. Med stängselpengar är vargen inget problem. Flera fårbönder, som f ö även jagar på sina marker, jag känner personligen tycker det ingår att förlora ett och annat får och att "vargen ska väl ha sitt". Att de inte har alla djur på täta elstängsel skulle en del kalla "djurplågeri".. Men då har man kommit långt från vad som är naturligt i grund och botten eller inte. Vi människor har satt en massa premisser ovanpå normala biotopen för existens. Att hävda dem som de ursprungliga och normala går inte. Och vi kommer aldrig komma till den punkten att vår existens är hotad av andra rovdjur.

Så sluta sätt extremjägaråsikter som representativt för majoriteten som lever med vargar inpå knuten. För kännedom kan jag meddela att jag mött vild varg på 20m avstånd. Några mil norr om Karlskoga en morgon i september. Var den unga strövhannen otäck, farlig? Så långt från upplevelsen av att möta en misskött missbrukarjycke av "kamphundsras" man kan komma.. Det händer att jag möter sådana med. Men jag hanterar det med utan att bli rabiat hatare av den sortens hund.

Ang. försök till paralleller mellan mc:n existensberättigande i trafiken kontra vargars existensberättigande med jakt så inser väl även upphovspersonen att det haltar å det grövsta. Bra idé dock att försöka ta ett exempel vi alla kan relatera till för att ta bort en del förblindande känslor.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Den enda fördelen som jag ser med att jaga älg jämfört med att låta vargarna käka upp dem är just att vi människor får maten istället för vargarna. Det är iofs en relevant punkt ttycker jag. Viltkött smakar bra och är nyttigt, samt föds upp i balans med naturen.

Viltkött kan man odla i hägn. Det gör man på många håll. Viltköttet vi importerar (bl a NZ) t ex. "Riskfri jakt" utan konkurrens med rovdjur kan man ha samtidigt om hägnet är tillräckligt stort för att ge naturliga beteenden hos villebråd. Optimala jaktupplevelser utan konflikter.

En annan ändring som behövs för att få en naturligare biotop är att återställa det som Gustav Vasa gjorde med samerna: lös ut alla renägarmärken mot en rejäl klumpsumma som gör alla framtida ekonomiska anspråk meningslösa och låt renen vara vildren igen. Vasa tvingade på samerna renägande för att kunna beskatta dem. Sedan har vi ett vilt till att jaga. Inget hindrar att samerna samlar och slaktar ur vår och höst för den delen. Utan ägande av viltet slipper man mycket problematik. En försvinnande liten del av samerna är renägande/renskötande av hävd. Ägandet är inte en ursprunglig del av samekulturen. Vandrande med och skattandet av flock är det däremot. Jfr med de besläktade nomadfolken i norra Ryssland. Det kulturella värdet av den ursprungliga samekulturen har egentligen ingen konflikt med varg. Man levde MED naturen. Man ägde den inte.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och få markägaren att säga upp dig som jakträttsinnehavare och ta in någon annan istället...

Men det bryr ju du dig inte om :)

Precis... Det går bra att agera i kollektiv i ena andetaget.

Klart jag hade brytt mig, men jag hade inte varit ansvarig för utfallet däremot behållt hedern genom att säga ifrån och låta bli.

Har årlig tilldelning på älg på min egen mark, som jag inte utnyttjar. Tror du jag har fler eller färre friska djur nu, efter 10års "träda" än om jag jagat dem enligt tilldelning?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Precis... Det går bra att agera i kollektiv i ena andetaget.

Klart jag hade brytt mig, men jag hade inte varit ansvarig för utfallet däremot behållt hedern genom att säga ifrån och låta bli.

Har årlig tilldelning på älg på min egen mark, som jag inte utnyttjar. Tror du jag har fler eller färre friska djur nu, efter 10års "träda" än om jag jagat dem enligt tilldelning?
Förstår du inte, skogsbolagen kräver en viss nivå på avskjutningen. Det handlar inte om några val där du kan säga emot om du vill behålla jakten hos dem.

Att det även finns andra som inte har denna press på sig är ju självklart det också, och visst har många jaktlag själ att ha dåligt samvete för hur de skjutit genom åren. Det pågår ändå stora förbättringsarbeten när det kommer till att förankra nya tänk angående avskjutningsstrategi. Idag är det t ex mer regel än undantag att t ex tjurar är fredade om de är mellan 4 till 8 taggar osv.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hobbyjägare känns som en art vi klarar oss utan...

Ja det lämnar ju en handfull yrkesjägare, men dom har ju redan fullt upp på sina gods.

Då är det ju bara 299950 som skall lägga av.

Så du har ett torp med en hektar mark och anser dig kunna företräda sveriges skogsägare?

Sen är det rätt ovanligt med hundar som går på varg i det här landet, men det visste du säkert fast det blev ju häftigare när du skrev så.

För att nyansera lite och ta udden av det här landsort kontra storstadsintresse så vill jag påpeka ett par saker:

fakta1 från verkligheten: Det är inte alls så att alla vi på landsorten tycker som de högljudda med jakt som hobby att vargen är en fara för folk och fä. Det är en minoritet av icke-jägare som skrämts upp att vargen är farlig för skolbarn osv. Dåliga exempel på vad folk i gemen tycker. Man kan vara säker på att den som tiger i varghatarland inte håller med de högljudda, beväpnade. Man har allt att förlora på att säga emot. De som gör det trakasseras och det avskräcker.

fakta2: Det är inte ens så att alla med jakt som hobby håller med om att vargen är oönskad. Här har man ännu större anledning att tiga. Jag har jagande släktingar norr om där svt-dokumentären spelades in som visst ser vargen som ett naturligt inslag och inser att trots att den begränsar glädjen med jakten faktiskt har ett existensberättigande. Men det säger de inte i sitt jaktlag.

fakta3: Det är inte ens så att köttbönder tycker att vargen är ett stort hot mot deras levnad - de har andra problem (politiska ffa) än att vargen tar ett får p g a stängslet gått att gräva sig in under. Det är bara en kostnadsfråga med att freda djuren. Med stängselpengar är vargen inget problem. Flera fårbönder, som f ö även jagar på sina marker, jag känner personligen tycker det ingår att förlora ett och annat får och att "vargen ska väl ha sitt". Att de inte har alla djur på täta elstängsel skulle en del kalla "djurplågeri".. Men då har man kommit långt från vad som är naturligt i grund och botten eller inte. Vi människor har satt en massa premisser ovanpå normala biotopen för existens. Att hävda dem som de ursprungliga och normala går inte. Och vi kommer aldrig komma till den punkten att vår existens är hotad av andra rovdjur.

Så sluta sätt extremjägaråsikter som representativt för majoriteten som lever med vargar inpå knuten. För kännedom kan jag meddela att jag mött vild varg på 20m avstånd. Några mil norr om Karlskoga en morgon i september. Var den unga strövhannen otäck, farlig? Så långt från upplevelsen av att möta en misskött missbrukarjycke av "kamphundsras" man kan komma.. Det händer att jag möter sådana med. Men jag hanterar det med utan att bli rabiat hatare av den sortens hund.

Ang. försök till paralleller mellan mc:n existensberättigande i trafiken kontra vargars existensberättigande med jakt så inser väl även upphovspersonen att det haltar å det grövsta. Bra idé dock att försöka ta ett exempel vi alla kan relatera till för att ta bort en del förblindande känslor.

Är det inte fakta att dom med extremast åsikter hörs högst, oavsett sida eller ämne?

Men varifrån fick du att djurhållare inte ser varg som ett problem?

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Var hade du faktan? Jag ser vad din personliga åsikt är, men var hade du faktan?

Jo, alla fanatiska jakthatare/rovdjursälskare verkar på någon outgrundlig anledning alltid ha någon nära kontakt med dessa hemska jägare. Så varför inte du också

Jag har både släkt och bekanta som säger precis motsatsen. Du måste vara lyckligt lottad som känner alla dessa tamboskapsägare som har så stora marginaler så de kan lägga ytterligare pengar på stängsel och dess underhåll. De jagar tydligen också, så de måste ju helt klart vara en majoritet. Du är helt enkelt inte trovärdig :)

Å grattis till naturupplevelsen med vargen. Hm vet inte varför jag fick Terje Hellesø i mina tankar just nu :)

Jag kan ju kontra med lite mer ärlig fakta, som inte bara bygger på min egen personliga övertygelse.

SIFO´s undersökning från januari 2010: LÄNK

SIFO's undersökning stärker alltså bilden av att det finns ett brett stöd för regeringens rovdjurspolitik. Den visar att alla landsdelar är för licensjakt på varg, även i storstäderna. Störst är stödet i norra Sverige och i Mellansverige där 65-69 procent av befolkningen är för jakten. Lägst stöd för jakten finns i Malmö, de som befinner sig längst från vargarna, men även där är stödet hela 52 procent. Inte i någon del av landet motsätter sig mer än 24 procent av befolkningen licensjakt på varg.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0