Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ah äääntligen en man med koll. Så kan DU äntligen tala om för mig hur många jakthundar vi jägare dödar per år? För nu skriver även du rakt ut att vådaskott minnsann är farliga, men inte varg.

Så det måste alltså skilja mycket mellan hur många jakthundar vi jägare dödar och hur många som vargen dödar. Givetvis får du ta detta för områden som har varg och inte jämföra hela landet. Fast du får gärna ge mig totalsiffran också...ingen som lyckats hittills, trots att de låter så säkra på sin sak.
Fan jag riktigt hör hur Google får jobba nu :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ah äääntligen en man med koll. Så kan DU äntligen tala om för mig hur många jakthundar vi jägare dödar per år? För nu skriver även du rakt ut att vådaskott minnsann är farliga, men inte varg.

Du kan ju, om kompetensen räcker till, förstora upp bilden i mitt inlägg, där står det i klartext.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vet du vad, blir det brist på käk på ett ställe så knallar vargen vidare till ett annat område, så har naturen skött det hela i tusentals år, och visst har tillgången på djur av olika arter varierat, men inte förän människan la sig i med tokjakt har vargen riskerat utrotning...

Med käk menar du vilt, eller även tamdjur?

Du verkar ha bra koll på det mesta du.:rofl

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jag tycker vi förbjuder jakt med hund så riskerar inte så många söta små jakthundar att bli skjutna av skjutkåta farbröder som inte ser skillnad på sin egen hund och ett byte...

Jasså var det inte för att skydda era jakthundar och för att barn skulle våga leka ute ni var tvungen att utrota vargen, utan för att dom riskerade att bli så många att dom inte skulle ha tillräckligt med mat och enstaka djur skulle svälta ihjäl?

Vet du vad, blir det brist på käk på ett ställe så knallar vargen vidare till ett annat område, så har naturen skött det hela i tusentals år, och visst har tillgången på djur av olika arter varierat, men inte förän människan la sig i med tokjakt har vargen riskerat utrotning...
Förutom att du inte verkar kunna citera, så har du en fruktansvärt dålig koll på Sveriges historia.

Vi kan börja enkelt: Sveriges befolkning var mycket fattigt. Allt sedan våra stora krig under 1600 - 1700 -talet, så har den vanlige svensken levt under extremt hårda förutsättningar. Detta var innan Internet fanns, så de kunde inte ens googla fram hur de skulle få det bättre. Att våra rovdjur då blev ett hot mot familjens kanske enda ko och några får är ganska lätt att förstå. Detta var även innan våra berömda skyddsnät där kommunen kom och tog hand om dig och dina barn, utan det var ofta fråga om ren överlevnad om man fick sina tamdjur dödade av rovdjur. Detta insåg även makten i Sverige, som t ex därför påbjöd speciella vargjakter där folk var tvingade att gå med på vargdrev.

Det handlade om överlevnad och vargen och andra stora rovdjur blev skoningslöst jagade var helst de dök upp.

Jag rekommenderar dig att söka upp lite seriös litteratur om hur livet såg ut förr...

Det där med att vargen knallar vidare är ju skitsnack det också. Den vargflock som knallar vidare in på granflockens marker hamnar i trubbel. Är det som är ett av problemen med jakthundarna idag, de ses ofta som inkräktare på vargflockens revir.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med käk menar du vilt, eller även tamdjur?

Du verkar ha bra koll på det mesta du.:rofl

Med käk menar jag vilt, tamdjur får ägarna av tamdjuren hålla reda på, svårare än så är det inte, försvinner en kalv, so be it.

Förr hade man småpojkar med krokiga stavar som skyddade tamboskapen och ropade vargen kommer... Nu har vi jägare...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Med käk menar jag vilt, tamdjur får ägarna av tamdjuren hålla reda på, svårare än så är det inte, försvinner en kalv, so be it.

Förr hade man småpojkar med krokiga stavar som skyddade tamboskapen och ropade vargen kommer... Nu har vi jägare...

Så din lösning för landets uppfödare är att dom skall stå vakt vid djuren 24 timmar om dygnet?

Alla djuren hela tiden?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du kan ju, om kompetensen räcker till, förstora upp bilden i mitt inlägg, där står det i klartext.
Jamen dessa 135 vådaskjutningar från Agria under åren 2000 till 2005 gäller ju både skadade och dödade hundar pga. vådaskjutning. Alltså fortfarande väldigt oklart vilka siffror vi pratar om här.

När sedan jag personligen kontaktade Agria och fick ut deras siffror med detaljerade uppgifter om vilka hundar det rörde sig om, så är det inte ens bara jakthundar som är med i deras statistik vad gäller vådaskjutningar. Det verkar även finnas med allt från gängbråk till polisen som orsak till vådaskjutningar.

Jag posta dessa uppgifter alldeles nyss, men kan slänga upp dem igen. Nu får du tala om för oss hur många jakthundar vi dödar, eller snackar du strunt du också?

Lägger upp både statistik från Agria vad gäller vådaskjutningar samt vargangrepp, samt en total statistik från www.viltskadecenter på det totala antal vargangrepp på hund.

Bifogat

• Skottskada.jpg
    Skottskada.jpg
    159.9 KB · Visningar: 35
  • vargskadade.jpg
    vargskadade.jpg
    129.2 KB · Visningar: 35
  • dodadehundar2.jpg
    dodadehundar2.jpg
    66 KB · Visningar: 39

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så din lösning för landets uppfödare är att dom skall stå vakt vid djuren 24 timmar om dygnet?

Alla djuren hela tiden?

Vi vet ju att din lösning är att utrota en hel art.

Nej, min lösning är inte att dom ska stå vakt vid sina djur 24/7, dom får helt enkelt acceptera lite svinn, hägna in sin tamboskap efter bästa förmåga, hålla lite koll när dom kan och slutligen till sist när inget annat hjälper kan vi skjuta den varg som ställer till problem.

Inte utrota hela arten för att individer ställer till problem....

Tänk vad det skulle göra mot sporthojare om man körde den taktiken...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Varning för varghatare: http://www.lansstyrelsen.se/gavlebo...tur/rovdjur/N-vsc-slutrapport-varg-200910.pdf

"Givet 23 registrerade föryngringar har antalet föryngringar inte ökat jämfört med våren 2008. Eftersom de inventerade föryngringarna avser kullar födda våren 2009 påverkas denna siffra inte av licensjakten.
Antalet inventerade stationära, revirlevande vargar har ökat från 166–185 vintern 2008/09 till 190–209 vintern 2009/10, summerat innan licensjakt. Beräknat utifrån medelvärdet för respektive säsong innebär detta innan licensjakt en teoretisk tillväxt på 14 %. Efter licensjakt var antalet stationära, revirlevande vargar 164–185. När hänsyn tagits till licensjakten blir det istället en negativ tillväxt på i genomsnitt 1 %."

Vet varghatare vad NEGATIV TILLVÄXT är?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Såg lite på nån dokumentär om jägare. Gott o få sina fördomar bekräftade ibland. Där kan vi snacka inavel.

Förövrigt gnälls det på dåligt älgbestånd. Det finns ju hur många älgar som helst, många fler än vad som är meningen, och vet ni varför? Jo, för vi har ju för faaaan inga rovdjur kvar. Det är deras jobb att i ett ekosystem att hålla nere beståndet. Ge fan i att skjuta av varg och björn, som är de djur som tar älg i Sverige, så kanske vi slipper alla skador på skog och människor till följd av trafikolyckor. Kostnaden för viltolyckor med älg uppgår till omkring en miljard årligen. Kan man köpa många inplanteringsvargar för.

Ju mer det här diskuteras, desto lamare känns faktiskt jägarnas alla argument. Skjut lite fiskmås istället om ni vill bedriva viltvård.

Känner en kille som jagar. Han stod och skröt över att han hade skjutit flera hundra gäss och änder och allt vad det var under en kort period. Jag tycker det känns lite skumt att stå och skryta över att man släckt så många liv men det kanske behövs skjutas av, så jag sa fine men ge fan i vargarna.

Då började han dra de vanliga argumenten. De blev förstås sågade direkt vilket han också insåg(precis som Matin och Skäggo egentligen gör. Det är svårare att diskutera live än med senaste numret av "Hur man dödar en varg" och Wikipedia uppslaget.)

Sedan drog han faktiskt ett nytt argument till att panga varg som tamefan kan vara det mest skrattretande hittills. Det löd ungefär så här: Amen tänk om det bor en fattig snubbe i Norrland som måste skjuta tre älgar per år för att överhuvudtaget överleva. Och nu kanske han bara kan skjuta två. Det är ju hemskt. Jävla varg. :D

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Varning för varghatare: http://www.lansstyrelsen.se/gavlebo...tur/rovdjur/N-vsc-slutrapport-varg-200910.pdf

"Givet 23 registrerade föryngringar har antalet föryngringar inte ökat jämfört med våren 2008. Eftersom de inventerade föryngringarna avser kullar födda våren 2009 påverkas denna siffra inte av licensjakten.
Antalet inventerade stationära, revirlevande vargar har ökat från 166–185 vintern 2008/09 till 190–209 vintern 2009/10, summerat innan licensjakt. Beräknat utifrån medelvärdet för respektive säsong innebär detta innan licensjakt en teoretisk tillväxt på 14 %. Efter licensjakt var antalet stationära, revirlevande vargar 164–185. När hänsyn tagits till licensjakten blir det istället en negativ tillväxt på i genomsnitt 1 %."

Vet varghatare vad NEGATIV TILLVÄXT är?
Var det något fel på den senaste versionen av det aktuella dokumentet? Du kanske föredrar lite gammal statistik, likt den du kom dragandes från Agria?

Citat:
Populationsutveckling
Den svenska vargstammen befinner sig fortsatt i tillväxt. Det senaste året har antalet bekräftade vargföryngringar ökat från 23 till 28, det vill säga en tillväxt på 22 %. Antalet stationära, revirlevande vargar, har ökat från 191-209 vintern 2009/10 till 217-237 vintern 2010/11. Räknat på medelvärdet för de båda säsongerna innebär detta en tillväxt på 14 %. Om man ser till antalet revir med familjegrupper eller revirmarkerande par, det vill säga antalet revir med etablerade vargpar (med eller utan valpar) var tillväxten 19 %; vintern 2009/10 uppgick antalet dylika revir till 43-46 medan antalet vintern 2010/11 var 50-56

Källa: http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/varg_i_sverige_vintern_2010_2011.pdf

Så hur är det nu med våran vargstam...hade jag rätt igen alltså...fan att man ska vara så ödmjuk ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag slog upp varg på viltskadecenters hemsida och där står som följer:

Varg

Antal vargar i Skandinavien (Sverige och Norge): Utifrån preliminära inventeringsresultat bedöms antalet föryngringar (valpkullar) ha ägt rum i sammanlagt 25 revir belägna helt i Sverige, samt i 3 revir belägna tvärs över riksgränsen mellan Sverige och Norge. Utöver dessa 28 valpkullar har föryngring säkerställts i 3 revir belägna på norskt territorium.

Läs mer: Inventeringsrapporter

Utbredning: Vargen finns i Mellansverige, med tätast koncentration i Värmland, Dalarna, Örebro och Gävleborgs län.

Riksdagens nationella mål: Ett etappmål på 20 föryngringar per år, eller cirka 200 individer. Målet för stammens utbredning är att den på naturlig väg sprider sig över landet, men att föryngringar i renskötselområdet begränsas till områden utanför de så kallade året-runt-markerna.
Läs mer: Riksdagens mål för rovdjursstammarna

Hotkategori: Akut hotad

Du tycker alltså att jakt/utrotning är ett bra sätt att uppnå målet på 20 föryngringar/200individer per år, av en art som är :

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag slog upp varg på viltskadecenters hemsida och där står som följer:

Varg

Antal vargar i Skandinavien (Sverige och Norge): Utifrån preliminära inventeringsresultat bedöms antalet föryngringar (valpkullar) ha ägt rum i sammanlagt 25 revir belägna helt i Sverige, samt i 3 revir belägna tvärs över riksgränsen mellan Sverige och Norge. Utöver dessa 28 valpkullar har föryngring säkerställts i 3 revir belägna på norskt territorium.

Läs mer: Inventeringsrapporter

Utbredning: Vargen finns i Mellansverige, med tätast koncentration i Värmland, Dalarna, Örebro och Gävleborgs län.

Riksdagens nationella mål: Ett etappmål på 20 föryngringar per år, eller cirka 200 individer. Målet för stammens utbredning är att den på naturlig väg sprider sig över landet, men att föryngringar i renskötselområdet begränsas till områden utanför de så kallade året-runt-markerna.
Läs mer: Riksdagens mål för rovdjursstammarna

Du tycker alltså att jakt/utrotning är ett bra sätt att uppnå målet på 20 föryngringar/200individer per år, av en art som är :

Nu börjar vi närma oss den disneyfierade veganterminologin som vi hade första gången.
Är det jobbigt att diskutera reglerad jakt, så kan man kalla det UTROTNING!!!!!111!!11!! eller SLAKT!!!1111!!!!
Om du bemödar dig med att kolla tidigare i tråden och lite allmän fakta om de aktuella vargarna, så kommer du att se att de stora problemen är acceptansen för varg bland lokalbefolkning (vilka ibland benämns som "blodtörstiga varjvalpsslaktare) och inavelsgraden.
Ju fortare stammen växer, ju fortare ökar inavelsgraden.
Ju fortare stammen växer, ju lägre blir tolleransen.
Ju fler vargar vi har av den utrotningshotade stammen, ju fler nya, ickebesläktade individer måste tillföras för att göra märkbar nytta.
Ju fler nya individer som införs, ju större risk att dessa startar en ny population, vilket inte räddar den utrotningshotade stammen utan bara flyttar en livskraftig stam till ett nytt område.

Jakt är ett utomordentligt redskap för att styra en population, helt enkelt därför att man vet inavelsgraden inom de specefika reviren och därför kan inrikta sig på de mest inavlade (eller i detta fallet - undvika de revir som är minst inavlade).
De minst skygga individerna löper störst risk att skjutas.

Ett intressant åskådliggörande av detta är att det är väldigt vanligt med älgolyckor i Sverige, men ovanligt i öststaterna.
Vill man se älg i Sverige, så är det enklaste att köra ut med bilen på en skogsväg och spana.
I öststaterna går man till fots.
Skillnaden är att vi i Sverige icke jagar från bil.

Det intressantaste i den statistiken var att 8% av alla aktiva jakthundar dog, wtf?

Verkar inte som jägare är bra hussar och mattar :gnissla

100% av mina hundar dör.
Förr eller senare.

Åsså lite klipp och klistra, så att ni inte tröttnar på debatten:

"Idag finns i Sverige 212 arter som är mer hotade än vargen och 633 som är lika hotade. Vargen är dessutom ett av de vanligaste landlevande rovdjuren i världen. Men naturvårdsorganisationerna står inte på barrikaderna för svartråttan, eller lökgrodan. Det ger väl inget klirr i kassan såsom vargar och andra rovdjur.

- Det är beklagligt att Svenska naturskyddsförening och nu även WWF prioriterar kortsiktig ekonomisk vinning framför en fungerande förvaltning, fortsätterTorbjörn Lövbom.

Istället har naturvårdsorganisationerna bidragit till att byråkrater i Bryssel får bestämma hur många vargar och björnar de boende på landsbygden ska leva med."

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
"Idag finns i Sverige 212 arter som är mer hotade än vargen och 633 som är lika hotade. Vargen är dessutom ett av de vanligaste landlevande rovdjuren i världen. Men naturvårdsorganisationerna står inte på barrikaderna för svartråttan, eller lökgrodan. Det ger väl inget klirr i kassan såsom vargar och andra rovdjur.

Har vi stora problem med jakt på lökgrodan? :va

• Gilla
Reaktioner: eha

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Fast hur många skjuter vi svenska jägare ihjäl? Du hävdar ju att vi tar ihjäl många fler än vad vargarna gör varje år, så vilka siffror pratar vi om?

Den statistik du hänvisar till från Agria, är dels väldigt gammal, dels gäller den både skadade och dödade hundar. Det är inte ens enbart jaktrelaterade vådaskjutningar med bland deras siffror. Att våran vargstam dessutom hade färre än 100st individer vid denna tid är en annan viktig detalj.

Det är ohållbart att diskutera vargdödat vilt när den senare statistiken är tvättad av marknadskäl (sälja försäkring till hundägaren) och alla rovdjursdödade hundar tolkas som vargdödade. Många jakthundar är oförsäkrade så de saknas det kvalificerad data på. Trafikolyckor är 50-100 ggr större hot än både jägare och rovdjur (ish varg). Sett över hela Sverige. Här en incident nyss som nådde ända ut i intressepressen, långt från alla som gör det - det vet vi båda: http://www.jaktojagare.se/jaktledare-skot-jakthund

Våra svenska vargar tar i genomsnitt en älg var 4-6 dag året runt. Detta utan någon samband med hur stor vargflocken är.
Oavsett storlek på flocken? Det är i högsta grad beroende på flock och ffa geografi och tillgång på lättare byten. De jagar när de är hungriga och saknar mat, eller när tillfälle ges. Vittring triggar givetvis jaktbeteende om de inte nyss ätit, så viljan att jaga mer än de äter upp kommer härifrån. Å andra sidan föder de kvarlämnade kadavren vid stor tillgång även andra rovdjur: räv, rovfåglar, andra mindre rovdjur och allätare. Det är ingen som ligger och förfars ute i naturen.

Utan att vi människor styr och ställer med naturen, så kommer du få mer än någon enstaka jakthund att bekymra sig om längs vägarna. Vem ska begränsa vargstammen i framtiden när de blir besvärliga i antal? Ska de jägare du tar bort jakten ifrån, damma av sina bössor och ge sig ut i samhällets tjänst för din skull?

Jag går inte på det där: "om inte vi får som vi vill så tänker vi inte jaga alls och då får ni ett helvete med okontrollerade djurstammar". Jag är alldeles säker på att det kommer fungera i Sverige som i andra biotoper med vargstam i naturlig balans. Öppna ögonen och se på andra länder där det finns naturligt reglerad vargstam. Det finns ett tak: tillgång på föda. Om en varg tar 8 älgar per år eller en var sjätte vecka utslaget från flock är inte viktigt i sig mer än att det är lätt att konstatera att mängden vilt på vägarna blir mycket mindre med fler vargar.. Det mindre viltet, som ställer till mycket skada och kostnader går de ännu hårdare på eftersom de är lättare att ta.

Dessutom är jag övertygad om att det alltid kommer finnas jägare som vill jaga djur. I synnerhet varg, om nu antalet skulle bli ett problem. Det kan ju t o m vara så att det blir ett naturvårdaryrke. Men många heltider blir det nog inte bara på att skjuta av problemdjur.

Återigen så säger du att jägarna är en större fara för våra jakthundar än vad vargen är, du tar t o m till kraftuttryck som "vridet" för att förstärka just hur mycket större fara jägarna själva är. Så min enkla fråga är då naturligtvis, hur många jakthundar dödar vi jägare per år? Vill du glänsa, så får du givetvis ange antal dödade jakthundar inom vargreviren och utanför. För du är ju helt säker och har naturligtvis koll på det du säger? Du kan ta detta som ett grupparbete ihop med Thomas.B för han har inte lyckats ge mig dessa uppgifter än :)

Ska se vad jag kan bidra med.. :) Agrias statistik är mycket sämre från 2005. Ffa inte heltäckande utan en fingervisning om de försäkrade "dyra" hundarna. De "billiga" oförsäkrade har jag inte sett några kvalificerade gissningar för. Men troligt är att fler blivit dödade av varg när stammen ökat. Dessutom har björnjakt och vildsvinsjakt ökat där hundarna är utsatta. Tendensen är säkert stigande för viltdödade hundar och man får hoppas den iaf ligger still på i verklig jakt skjutna hundar. Förra året hade Agrias kunder 11 vargdödade hundar och 12 hade de eller en jaktkollega skjutit. Återigen: detta gäller de hundar som är dyrbara nog att försäkra.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4292972

Allt detta är i högsta grad i fokus i just Jägarförbundet. De håller allt från kurser och föredrag på diverse utställningar och liknande till information i deras tidning. Du sitter med andra ord och blåljuger i detta stycket :tummenner

Lite affekt i natten?! ;) Jägarförbundet är en intresseorganisation som gör mycket för att få jaktfrågor debatterbara. Vad organisationens medlemmar i stort vill är inte det som kommuniceras i alla lägen - det vet både du och jag. Trots detta är de kritiserade från skogshåll, det blir långsamt bättre men det knorras för att orden inte får genomslag ute i verkligheten. Hålla kurser är en sak - att få intresse hos fotfolket och handling en annan. Givetvis är jagande skogsägare ofta undantag, men svensk jaktmark ägs i stort av skogsbolagen.

Men sitsen är inte avundsvärd, mellan olika starka intressen; sina medlemmars hållning och vilja till optimal jakt, markägares och skogsvårdares vilja det motsatta, behovet att visa en nyanserad hållning (och handlingsvilja) i politiken gentemot beslutsfattare och opinionen i stort. Nu har man fallit för det inre trycket och kapat ett ben. Fördelen blir att uttalanden inte behöver vara så utvattnat tillrättalagda framöver. Minuspoäng för att man inte gjort sin del av avtalet när "skyddsjakten" infördes. Man fick ett par morötter men man vill inte stå vid sitt ord att stödja viltvården för varg. Begripligt och inte förvånande. Som sagt - nu väntar mer klarspråk från organisationen.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...