Vargjakten

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vargjakten utgick från områden som haft regelbunden föryngring under flera år, samt inte hade några vargindivider med en genetiskt viktigt ursprung.

Vargjakten gjorde inte ens att vargstammen slutade öka, utan den har fortsatt att öka trots vargjakten.

Men det är ju ni emot, det är ju därför ni strejkar som grinollar? ;)

Korrekta siffror finns ju inte eftersom det försvinner vargar till höger och vänster pga gift och annat skit..

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Fantastiskt, ni skulle alltså inte ha någon jakt alls kvar om vargstammen fick växa sig livkraftig, så alltså vill ni utrota vargen helt så att behovet av er jakt finns kvar?

Du förespråkar tjuvjakt av dom sista kvarvarande vargarna?

Det stödjer bara min tes om att många jägare är dumma i huvet nå jävulskt, ochy inte alls bryr sig om viltvård.

Matin har faktiskt rätt, folk som resonerar som du gör att SGT-rörelsen växer sig större och starkare än någonsin...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du menar för att vargen inte finns hos dig, så finns den inte hos andra? 0 vargar hos dig är 0 vargar hos alla?

Du får gärna rätta mig, men inte visste jag att vi skulle jaga varg på marker med ingen eller ny vargetableringar?

Vargjakten utgick från områden som haft regelbunden föryngring under flera år, samt inte hade några vargindivider med en genetiskt viktigt ursprung.

Vargjakten gjorde inte ens att vargstammen slutade öka, utan den har fortsatt att öka trots vargjakten.

Det finns inte tillräckligt många vargar i landet, att det finns många på en plats är jättebra, när dom blir FÖR många på ett ställe sprider dom ut sig geografiskt och på så sätt kan vi få en livkraftig vargstam över hela landet som vi en gång hade.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Matin har faktiskt rätt, folk som resonerar som du gör att SGT-rörelsen växer sig större och starkare än någonsin...

Att den växer sig större innebär bara att vi måste bli restriktivare med vapenlicenser då det tydligen finns brottslingar och vettvillingar som har jaktvapen hemma.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Har Vimmerby feta vargproblem? :arsele

Givetvis inte och kommer heller inte att få av den anledningen att vilstammarna här i södra Sverige inte har möjlighet att bära trycket från en enda vargflock, jag påpekade tidigare i tråden att jag inte berörs personligen av vargen. Dock så bor jag ju heller inte under en sten och vägrar prata med andra människor, har t.ex släktingar inte långt från Siljansnäs i Dalarna där SVT-Dokumentären som nämndes tidigare i tråden är filmad...

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Fantastiskt, ni skulle alltså inte ha någon jakt alls kvar om vargstammen fick växa sig livkraftig, så alltså vill ni utrota vargen helt så att behovet av er jakt finns kvar?

Du förespråkar tjuvjakt av dom sista kvarvarande vargarna?

Det stödjer bara min tes om att många jägare är dumma i huvet nå jävulskt, ochy inte alls bryr sig om viltvård.
Sist jag sköt ett rådjur på mina marker, var 2006 och sedan dess har det gått våldsamt utför med just rådjursstammen. 2006 var sista året jag ansåg vi hade en jaktbar rådjurstam, och nu är den i det närmaste borta. Vad gäller älgen, så lyser normalt kalvar med sin frånvaro i dessa tider, samtidigt som tilldelningen för oss människor minskar för vart år.

Nä, du har inte mycket koll du inte, men eftersom jag lever mitt i skiten, så vet jag vad det handlar om. Barnfamiljer som inte låter sina barn leka ute i trädgården längre, tamboskapsägare som lägger ner sin verksamhet, människor som känner olust att vara ute i naturen, jägare som inte kan släppa sina jakthundar, inget vilt ute på ängarna längre osv osv. Folk tröttnar till slut så enkelt är det. Att du som inte är berörd av ens närvaron sitter och gör dig lustig är ju bara ytterligare en anledning till att man ska ta hand om problemet själv.

Korrekta siffror finns ju inte eftersom det försvinner vargar till höger och vänster pga gift och annat skit..
Jägarna är inte emot vargjakt som licensform. Du får nog gå tillbaka till kammarn och läsa på lite...

Fan vad du är dåligt påläst...seriöst..du är ett sånt där Internet Troll va? :)

Visst är det konstigt att tjuvjakten har minskat på varg, preeeecis samtidigt som vi ändrade på paragraf 28 och fick lov att försvara våra tamboskap, samt att vi även införde vargjakten några år senare?

Klart vi måste stoppa såna framsteg och förbjuda allt som har möjlighet att skapa acceptans hos de som får leva med vargen.

Citat:
Det mest anmärkningsvärda är siffrorna för vargen. Under perioden 1998 till 2005 dödades i snitt 9–20 vargar illegalt varje år, men från 2006 sjönk antalet till 3–7 djur per år. Eftersom vargstammen samtidigt har växt innebär det att dödligheten på grund av tjuvjakt sjunkit från 17 till 2,5 procent.
Tjuvjakten har inte längre någon betydelse för stammens utveckling, säger Tom Arnbom, rovdjursansvarig på WWF.

KÄLLA

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Fan vad du är dåligt påläst...seriöst..du är ett sånt där Internet Troll va? :)

Visst är det konstigt att tjuvjakten har minskat på varg, preeeecis samtidigt som vi ändrade på paragraf 28 och fick lov att försvara våra tamboskap, samt att vi även införde vargjakten några år senare?

Fantastiskt!

Tjuvjakten "minskade" efter 2005 pga av jakten 2010, fabulöst! :banana

Hur var det med tjuvjakten 2004 och 2006 dårå?

Jägarna är inte emot vargjakt som licensform. Du får nog gå tillbaka till kammarn och läsa på lite...

Nej just de, sålänge ni får skjuta kvot (och lite till ;) ) så är det lugnt, men ska det begränsas till problemdjur så är det illa, inte sant?

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Att den växer sig större innebär bara att vi måste bli restriktivare med vapenlicenser då det tydligen finns brottslingar och vettvillingar som har jaktvapen hemma.
Ja precis som vi måste bli mycket mer restriktiva med sporthojar. Vad har de egentligen på vägen att göra, nä samhället skulle vinna mycket på att förhindra alla dessa sporthojar.

Rösta rött! Staten ska styra över alla, även jakten ska våra anställda sköta. Så rösta rött länge leve kommunismen!

Åt helvete med valfriheten och tron på individen...

:rolleyes:

:D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nä, du har inte mycket koll du inte, men eftersom jag lever mitt i skiten, så vet jag vad det handlar om. Barnfamiljer som inte låter sina barn leka ute i trädgården längre, tamboskapsägare som lägger ner sin verksamhet, människor som känner olust att vara ute i naturen, jägare som inte kan släppa sina jakthundar, inget vilt ute på ängarna längre osv osv. Folk tröttnar till slut så enkelt är det.

Buhuhuhuh, du kan inte leka med din hund lös ute i naturen, din hund som du använder för att döda andra djur kan ju bli.... dödad?

Människor som är rädda för varg är ju bara opålästa och dumma i huvet, när sist dödades en människa av varg i det här landet?

Ska vi kolla när sist en människa dödades av en varg?

Ska vi kolla hur många tamhundar som dödats av andra tamhundar?

VARG ÄR INGET PROBLEM

Att vargar är så bra jägare så att inte ni behöver släpa er ut i skogen och "viltvårda" är väl bara bra, för det gör ni ju ändå bara som en tjänst till dom människor som inte jagar, så att inte rådjuren och älgarna ska bli för många....

• Gilla
Reaktioner: eha

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Klart vi måste stoppa såna framsteg och förbjuda allt som har möjlighet att skapa acceptans hos de som får leva med vargen.

Vilken jävla (attans en svordom ;) ) acceptans?
SGT-metoden förespråkar du ju ivrigare än en jänta som bantar.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Buhuhuhuh, du kan inte leka med din hund lös ute i naturen, din hund som du använder för att döda andra djur kan ju bli.... dödad?

Människor som är rädda för varg är ju bara opålästa och dumma i huvet, när sist dödades en människa av varg i det här landet?

VARG ÄR INGET PROBLEM

Att vargar är så bra jägare så att inte ni behöver släpa er ut i skogen och "viltvårda" är väl bara bra, för det gör ni ju ändå bara som en tjänst till dom människor som inte jagar, så att inte rådjuren och älgarna ska bli för många....

Som jag påpekade tidigare, ta en funderare på vilken typ av hund/hundförare som kommer och hjälper dig när du varit inblandad i en viltolycka där djuret gått undan... Men nä visst ja, jakthundar har ingen betydelse...

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vilken jävla (attans en svordom ;) ) acceptans?
SGT-metoden förespråkar du ju ivrigare än en jänta som bantar.
Nädu, jag förespråkar en sund hantering av våra viltstammar, där vi både tar hänsyn till viltet och människorna. Så länge vi kan skapa en balans där vi både har våra stora rovdjur och vi människor även känner att vi får en plats, så är både jag och väldigt många andra nöjda.

Nu finns det tyvärr inte någon sådan vilja på den andra sidan, där är det endast fri och oreglerad tillväxt som förespråkas. När man sedan även ger sig på t ex årets björnjakt, så finns det helt enkelt ingen trovärdighet kvar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Nu finns det tyvärr inte någon sådan vilja på den andra sidan, där är det endast fri och oreglerad tillväxt som förespråkas. När man sedan även ger sig på t ex årets björnjakt, så finns det helt enkelt ingen trovärdighet kvar.

Så du menar att det finns en uttalad politik om obegränsat antal vargar och inget klöver i skogarna?

En konspiration måhända?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Som jag påpekade tidigare, ta en funderare på vilken typ av hund/hundförare som kommer och hjälper dig när du varit inblandad i en viltolycka där djuret gått undan... Men nä visst ja, jakthundar har ingen betydelse...

Appropå bilolyckor med vilt, bilar är farliga, vådaskott likaså, varg... inte så mycket:

Bifogat

• hunddöd.jpg
    hunddöd.jpg
    103.4 KB · Visningar: 35

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Appropå bilolyckor med vilt, bilar är farliga, vådaskott likaså, varg... inte så mycket:

Det intressantaste i den statistiken var att 8% av alla aktiva jakthundar dog, wtf?

Verkar inte som jägare är bra hussar och mattar :gnissla

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

VARG ÄR INGET PROBLEM

Jag har ju insett att det inte är någon idé att föra någon diskussion med dig. Du hamnar väl i samma fack som Thomas.B och en del andra.

Men kan ju svara på detta iaf :)

Jakthundar är oerhört viktiga för att ens ha möjlighet att bedriva någon form av effektiv jakt. Vi har däremot inte avlat fram några hundar som dödar något vilt, utan vi försöker anpassa hunden för vilket vilt den ska jaga. Allt med hänsyn till viltet och att få en så skonsam jakt för viltet som det är möjligt.
Vi som vart med om hundjakt ser ofta drevdjuren komma hoppande och sedan stå och vänta in hunden och beta lite under tiden och sedan när de ser hunden närma sig, så travar de iväg en liten bit igen. Detta kallas för att drevdjuret buktar.

Du kan väl börja med att kolla hur många vargar vi haft under det senaste 100 åren. Efter det kan du kolla upp hur många år innan dess som vargen jagades ursinningslöst med alla till buds stående medel. Du kan sedan ge din förklaring till varför vargen inte dödar fler människor än den gjort.

Oavsätt vad du kommer fram till, så är det inte det som frågan gäller. Vargjakten handlar om att vi ska styra vår natur så att vi människor kan dels leva tillsammans med den, dels även dra nytta av den i form av t ex mat från viltet.

En natur som inte styrs av människor kommer hamna i kraftiga toppar och dalar. Det kommer med andra ord finnas perioder där vi får våldsamt mycket viltolyckor och andra perioder där vi knappt ser annat vilt än våra svältande rovdjur. En av anledningarna till att vi kommer få så här stora svängningar är att vi människor faktiskt påverkar naturen med t ex vårt skogsbruk och lantbruk. Detta ger viltet ett överflöd av föda, vilket gör att svängningarna blir mycket större.

Så du menar att det finns en uttalad politik om obegränsat antal vargar och inget klöver i skogarna?

En konspiration måhända?
Från vargälskarna finns det en uttalad tro på att vargarna ska lyckas balansera naturen och allt kommer sköta sig själv ja. Du kanske har missat det också?

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Varför har fälthare planterats in i Sverige?

Varför har Varg nästan utrotats?

Svaren på båda frågorna är JAKT.

Sen finns det arter som dör ut av andra orsaker och det kommer hit arter på andra sätt, men att inte JAKT skulle vara en betydande faktor är skitsnack.

Om inte jakten skulle inverka skulle den inte behöva regleras, frågan är om regleringen fungerar?

Jägarnas Riksförbund vill utrota vargen medvetet, är det god viltvård?

1. För att ersätta skogsharen som dragit norrut då det moderniserade jordbruket tagit bort dess biotoper. Påpekas bör att jag tar för givet att du menar senaste inplanteringen.

2. Staten, inte jägarna för vid den tiden fick inte folk ens jaga.

Sen kan du ju glömma att det någonsin går att utrota vargern igen, där finns ingen som skulle ha tid eller ork att ens försöka, förutom staten då.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ah äääntligen en man med koll. Så kan DU äntligen tala om för mig hur många jakthundar vi jägare dödar per år? För nu skriver även du rakt ut att vådaskott minnsann är farliga, men inte varg.

Så det måste alltså skilja mycket mellan hur många jakthundar vi jägare dödar och hur många som vargen dödar. Givetvis får du ta detta för områden som har varg och inte jämföra hela landet. Fast du får gärna ge mig totalsiffran också...ingen som lyckats hittills, trots att de låter så säkra på sin sak.

Kan det vara att de pratar strunt? Du pratar väl inte strunt nu va?

;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En ny sida på kappan då den förra inte funkade...

Jag tycker vi förbjuder jakt med hund så riskerar inte så många söta små jakthundar att bli skjutna av skjutkåta farbröder som inte ser skillnad på sin egen hund och ett byte...

Jasså var det inte för att skydda era jakthundar och för att barn skulle våga leka ute ni var tvungen att utrota vargen, utan för att dom riskerade att bli så många att dom inte skulle ha tillräckligt med mat och enstaka djur skulle svälta ihjäl?

Vet du vad, blir det brist på käk på ett ställe så knallar vargen vidare till ett annat område, så har naturen skött det hela i tusentals år, och visst har tillgången på djur av olika arter varierat, men inte förän människan la sig i med tokjakt har vargen riskerat utrotning...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0