Vargjakten

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi (min familj) lägger ungefär 6-7000 spänn om året på stödutfodring under hårda vintrar.
Det gör oss långt ifrån extrema.
Viltvatten är vi nog lite extremare på att anlägga, men det beror på att vi har tillgång till maskiner och dynamit.
De flesta vattnen är på annans mark, då tar vi betalt för diesel och maskin.
Jag blir faktiskt lite upprörd när det påstås att ingen jägare någonsin gjort någon viltvård, med tanke på hur mycket arbete som läggs ner på detta.
Naturligtvis är det av delvis egoistiska skäl.
Jag vill ha en frisk, riklig, välmående viltstam på mina marker.
Inte bara jaktbart vilt utan pynt också.

tkdrille

Guest
Tycker du att vi har en stark och livkraftig vargstam i landet?

I sånna fall kan du inte ett skit om viltvård.

Frågan. är de utrotningshotat ? Svar nej. I sverige ja. Men djuret kommer inte bli utrotningshotat från världen. De är absolut inget livsviktigt djur i vårt klimat överhuvudtaget. Att de ska lägga enorma pengar på att vi ska få en stam i sverige är sjukt.
De ska prova att sätta ut tama vargar bland stammarna vilket visat sig inte ha gått förr. Snacka om djurplågeri.
De är lite som minkmotståndarna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad bra, hur många vargar vill du ha?

0.
Dock har jag varg i närområdet, eftersom en styck tik bosatt sig några mil härifrån.
Det är en "genetiskt viktig" varg.
Så i princip borde jag vara glad.
Men en ensam tik som beter sig jävligt udda är ingen tillgång för populationen.
En kattkerstin med päls..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Frågan. är de utrotningshotat ? Svar nej. I sverige ja. Men djuret kommer inte bli utrotningshotat från världen. De är absolut inget livsviktigt djur i vårt klimat överhuvudtaget. Att de ska lägga enorma pengar på att vi ska få en stam i sverige är sjukt.
De ska prova att sätta ut tama vargar bland stammarna vilket visat sig inte ha gått förr. Snacka om djurplågeri.
De är lite som minkmotståndarna.

"10.2 Referensalternativ/nollalternativ
Referensalternativet är att det inte sker någon införsel av vargar och att den svens-ka vargstammen inte aktivt förstärks genetiskt. Om den spontana invandringen inte underlättas innebär det att inaveln fortsätter att öka, vilket i sin tur i förlängningen kan leda till att den skandinaviska vargstammen dör ut på sikt."

Det kostar lite drygt 1500:- att importera en finsk eller norsk varg, det är lite dyrare att föda upp utsättningsbara vargar i fångenskap genom inseminering.

Jag ställer upp här och nu och lovar att pröjsa en varg åt er var som ni får ha hemma i den natur där ni "viltvårdar" så bra.

Givetvis får ni köpa två vargar och plantera in hemma hos mig.

Källa: http://www.naturvardsverket.se/uplo...port_vargflytt_2.3_slutversion_1_dec_(97).pdf

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"10.2 Referensalternativ/nollalternativ
Referensalternativet är att det inte sker någon införsel av vargar och att den svens-ka vargstammen inte aktivt förstärks genetiskt. Om den spontana invandringen inte underlättas innebär det att inaveln fortsätter att öka, vilket i sin tur i förlängningen kan leda till att den skandinaviska vargstammen dör ut på sikt."

Det kostar lite drygt 1500:- att importera en finsk eller norsk varg, det är lite dyrare att föda upp utsättningsbara vargar i fångenskap genom inseminering.

Jag ställer upp här och nu och lovar att pröjsa en varg åt er var som ni får ha hemma i den natur där ni "viltvårdar" så bra.

Givetvis får ni köpa två vargar och plantera in hemma hos mig.

Källa: http://www.naturvardsverket.se/uplo...port_vargflytt_2.3_slutversion_1_dec_(97).pdf

Som jag har påpekat tidigare:
Inför man för mycket blod utifrån, så utrotar man den norsk/svenska stammen.
Visserligen får man en genetiskt (någorlunda) frisk stam, men en konstruerad sådan med stort släktskap med finsk/ryska stammen.
Och det var väl just den svensk/norska stammen som var viktig att rädda?
Att tro att samtliga införda vargar skall klara sig och upptas i flockarna (som är familjeflockar) är oupplyst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Som jag har påpekat tidigare:
Inför man för mycket blod utifrån, så utrotar man den norsk/svenska stammen.
Visserligen får man en genetiskt (någorlunda) frisk stam, men en konstruerad sådan med stort släktskap med finsk/ryska stammen.
Och det var väl just den svensk/norska stammen som var viktig att rädda?
Att tro att samtliga införda vargar skall klara sig och upptas i flockarna (som är familjeflockar) är oupplyst.

Det är ingen som tror att samtliga ska klara sig, utom jägarförbunden när dom räknar på hur många dom måste få skjuta nästa gång.

Vargen som ART räddas oavsett vart vi importerar djuren från, en gång i tiden stammade dom från samma urfäder likafullt och nu handlar det om att rädda en ART.

Men det är klart ni "viltvårdare" som har gått en ABF-kurs till jägarexamen vet väl säkert bäst igen, ni har ju trots allt suttit på en studicirkel flera kvällar för att få panga...

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
blaha blaha, okunnighet, blaha

Det skrotnisse menade men som uppenbarligen gick dig förbi var att om de inplanterade vargarna inte accepteras i flockarna kommer de inte att reproducera sig och således inte tillföra sin "friska" arvsmassa, det blir således bara en varg som konkurrerar om födan med de redan existerande individerna utan att de tillför stammen något...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det skrotnisse menade men som uppenbarligen gick dig förbi var att om de inplanterade vargarna inte accepteras i flockarna kommer de inte att reproducera sig och således inte tillföra sin "friska" arvsmassa, det blir således bara en varg som konkurrerar om födan med de redan existerande individerna utan att de tillför stammen något...

Näe, det gick mig inte alls förbi, jag är fullt medveten om att alla nya vargar inte blir lyckade inplanteringar, därför ska vi plantera in dubbelt så många som vi tror behövs och ger inte det resultat så dubblar vi igen.

Dessutom ska det införas ett totalt jaktförbud fram tills att stammen är dubbelt så stor som vad som anses tillräckligt, sen ska avskjutning sk väldigt selektivt av problemvargar och vargar med icke önskad genetik.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Näe, det gick mig inte alls förbi, jag är fullt medveten om att alla nya vargar inte blir lyckade inplanteringar, därför ska vi plantera in dubbelt så många som vi tror behövs och ger inte det resultat så dubblar vi igen.

Dessutom ska det införas ett totalt jaktförbud fram tills att stammen är dubbelt så stor som vad som anses tillräckligt, sen ska avskjutning sk väldigt selektivt av problemvargar och vargar med icke önskad genetik.

Så du säger alltså att vi ska plantera in varg hela tiden i Sverige även att den inte kan(att den inte kan överleva här av naturliga skäl) vara här?

Eller förstog jag det fel?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så du säger alltså att vi ska plantera in varg hela tiden i Sverige även att den inte kan(att den inte kan överleva här av naturliga skäl) vara här?

Den kan överleva, men som alltid när man planterar, både växter och djur finns det individer som inte klarar sig.

Om en varg på fem klarar sig och förökar sig så får vi väl ta in fem gånger så många som vi tror behövs...

Fem vargar är fortfarande billigare än en sån där hund som östermalmskärringar bär i handväskan, det är inget stort pris.

Med dom två jag har lovat att köpa och dom två som varghatarna ska köpa till mig har vi en hyfsad chans att en etablerar sig...

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Den kan överleva, men som alltid när man planterar, både växter och djur finns det individer som inte klarar sig.

Om en varg på fem klarar sig och förökar sig så får vi väl ta in fem gånger så många som vi tror behövs...

Fem vargar är fortfarande billigare än en sån där hund som östermalmskärringar bär i handväskan, det är inget stort pris.

Med dom två jag har lovat att köpa och dom två som varghatarna ska köpa till mig har vi en hyfsad chans att en etablerar sig...

1500 spänn per varg, jo tjena... Först ska de fångas in, görs lättast/oftast/smidigast med helikopter och bedövningsgevär.
Sedan ska de transporteras till Sverige, märkas med radiosändare och övervakas, sedan ska de sättas ut. Detta går lös på mycket mer än 1500 spänn per individ, eller har du tänkt springa omkring i Sibirien med ett nät, en hålad papplåda och en fläskkotlett och fånga varg? varpå de 1500 kronorna skulle vara vad tågbiljetten kostar, enkel resa... Lycka till...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
1500 spänn per varg, jo tjena... Först ska de fångas in, görs lättast/oftast/smidigast med helikopter och bedövningsgevär.
Sedan ska de transporteras till Sverige, märkas med radiosändare och övervakas, sedan ska de sättas ut. Detta går lös på mycket mer än 1500 spänn per individ, eller har du tänkt springa omkring i Sibirien med ett nät, en hålad papplåda och en fläskkotlett och fånga varg? varpå de 1500 kronorna skulle vara vad tågbiljetten kostar, enkel resa... Lycka till...

Pynta en ryss 1500 för en schysst varg, Ryanair 299kr :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hehe, det må så vara, men nu är det ju så att det är naturvårdsverket som ska ha hand om dendär affären... =)

Men jag tvivlar på att vi skickar iväg dom till Ryssland,
nog mer troligt med att ryska dito skickar hit en varg,
för en symbolisk summa.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det var den kostnad som redovisades i den vetenskapliga rapport jag länkade till tidigre, och det var till och med bättre än jag trodde, dom har räknat med svinnet:

Bifogat

• Varg.jpg
    Varg.jpg
    86 KB · Visningar: 39

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Herre min skapare sitter det folk här och pratar om en unik svensk/norsk vargstam eller läste jag fel?

Den nuvarande svenska vargstammen har sitt ursprung från 3st invandrande individer från Finland. Det är pga. detta och den krassa invandringen under åren, som gjort att vi sitter här med en djupt inavlad vargstam. Men det är också det enda som är unikt med våran vargstam, att den är djupt inavlad, annars är det exakt samma typ av vargar som vandrar i Finland och resten av Ryssland.

Nu kl. 20.00 kommer en dokumentär om jakt i SVT. Den ska bli intressant att kolla på, kanske återkommer efteråt :)

http://svtplay.se/v/2542040/dokumentarfilm/jakt

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jag skulle gladeligen stödutfodra varg hemma på gården, om det inte vore för att det inte längre finns någon varg här i krokarna.
Du talar som du har förstånd till, varför skulle du stödutfodra till vargen? Vet du ens vad stödutfodra är?

Regel nr1 när det gäller vargen, är ju att inte vänja den vid att det finns lättillgänglig mat i närheten av människor, men du skulle gladeligen göra detta.

Å så är du inte emot jakt du heller nä...du bara verkar våldsamt aggresiv mot allt vad jakt heter här?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jägarna ska ge fan i att fodra där de finnes vildsvin. Se bara vad de har eskalerat till. En stam som är totalt omöjlig att hålla nere. Vi har en töffe här som gladeligen fodrar de vilda vildsvinen och på vintern ser man ju vilka djur de är som är ute på vägarna.
Ett djur som en gång var helt under uppfödning infångade är nu spridda över landet långt upp med. Och de är ett rent skadedjur och inte för skygga när mörkret faller på.
Om vi tar det enkla först, du vet om att vildsvinen tillhör den svenska naturen va? Att vildsvinen blev utrotat på 1700-talet?

Att dagens svenska vildsvinsstam kommer från rymningar från några av våra stora gods, ska vi ju inte klandra hela jägarkåren för eller hur?

Vad gäller jägarna, så gör de ett grymt bra jobb när det gäller vildsvinen. Detta är ett nytt inslag för många och det tar tid att lära sig hur och på vilka sätt som lämpar sig bäst för just vildsvin och vildsvinsjakt.

När det kommer till vildsvin och fodring, så är det i huvudsak två typer av foderplatser som är aktuella idag:
1. Foderplats: Läggs vanligtvis inne i skogen, så långt från åkrar man kan komma. Syftet med foderplatsen är att få grisarna att gå dit istället för till åkrarna. Man skjuter inte heller vid foderplatserna.

2. Åtelplats: Läggs i närheten av åkrar och syftar till att ge bra möjligheter till att få skjuta gris. Eftersom grisar är aktiva på nätterna, så krävs det någon form av arrangemang för att göra det möjligt att få skottchans. Detta kan som ex. innefatta jakttorn och belysning vid åteln.

Just nu är avskjutningen av vildsvin uppe vid samma nivåer som dagens älgavskjutning, så vi pratar om ganska stora siffror här.

Bifogat

• avskjutningVildsvin.jpg
    avskjutningVildsvin.jpg
    11.4 KB · Visningar: 21

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jägare rent generellt skiter i viltvård, så länge det finns mycket att skjuta på, sen kallar dom själva skjutandet viltvård....
Återigen, du har inget emot jakt, du bara hatar allt vad jägare är. Måste väl vara härligt att generalisera så där grovt och härligt va?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin