xibalba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 13 May 2007
- Hoj
- GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sedär, bara 200000 pers, inget att oroa sig för.
Ska dom gå rampage menar du?
Sedär, bara 200000 pers, inget att oroa sig för.
Ska dom gå rampage menar du?
Ja det hade varit något, 200000+ beväpnade som gör uppror.
Nej, jag menade rent politiskt.
mjo, men om politikerna skiter i 2.000.000 pensiosar, så är nog 200.000 centerpartister ointressanta
Haha, finns det några större muppar än jägareförbundet och dess blodtörstiga medlemmar? Åhnej, våj håbby (mörda) blij lite begjänsad. Vi slåj ut ett ekosystem, vetja!
App app app...inte börja vargdebatt vid den här tiden på året. Den ska vi ju bedriva på vintern, helst efter nyår och fram till aprilSå länge jägarkåren enligt Agria skjuter många fler av sina egna jakthundar än vargen tar är detta inte i närheten av seriöst klagomål.
Skjut - gräv - fyll igen
Jägare eller vargar? Eller kanske båda??
Det finns väldigt många idioter som jägare. Det håller jag med om.
Jag förstår fortfarande inte varför vargen ska vara i sverige bara för att svensken bestämmer det.
Sist jag hörde/läste om vargen så flyttade människan runt dem och hela köret. Sen orkade jag inte bry mig längre.
Och ni som diskuterar om att skjuta jakthundar eller vad ni babblar om. Vill ni att påkört vilt ska gå skadat? Jakthunden behövs.
Hunden är ett väldigt bra redskap.
En varg tar skada där den drar fram vilket vi faktiskt erfarade när de drog ner sig till skåne.
Den tar säkert skada, tänk att möta massa skåningar
Tycker vi borde rädda lite liv genom att utrota älgen, tänk så många som dör i viltolyckor bara för att jägarna ska ha kul en vecka om året
De är inte så många människor som faktiskt dör av älgolyckor =)
Enl statistik är de just Rådjur som skadar mest http://www.aelgen.se/display_sub2.asp?apid=70
6 dödsolyckor 2009, dvs 2% av alla döda, många bäckar små
Edit:
Många rådjursolyckor ja, men hur vanligt är det med dödsfall eller svår personskada av ett litet rådjur?
App app app...inte börja vargdebatt vid den här tiden på året. Den ska vi ju bedriva på vintern, helst efter nyår och fram till april
Hur många jakthundar skjuter vi jägare ihjäl?
Fast hur många skjuter vi svenska jägare ihjäl? Du hävdar ju att vi tar ihjäl många fler än vad vargarna gör varje år, så vilka siffror pratar vi om?Beror på sikten..
Första halvan av förra decenniet angav Agria rådata för den tredjedel av Sveriges hundar som var försäkrade hos dem; 135 vådasköts och 84 skadades eller dödades av rovdjur (inte alls bara varg ju). Hur det förhåller sig med de andra oförsäkrade (2/3-delar) är det spekulationer kring. Numera anger Agria tvättade siffror som är mer marknadsanpassade. Vida överlägset är iaf trafikolyckor. Lösspringande hundar har inget trafikvett - ish inte en jagande jycke. Men det vet vi ju.. Likaväl vad som händer de med för dåligt jaktsinne..
Våra svenska vargar tar i genomsnitt en älg var 4-6 dag året runt. Detta utan någon samband med hur stor vargflocken är.Jag kör hoj, jag vill ha så lite lösspringande dumma djur som möjligt på vägarna. Kontentan blir stabila vargrevir och jakt utan lösspringande hund. En vargflock tar ca 8 älgar på ett år per varg var en siffra jag lärde mig på jägarutbildningen för över tio år sedan. Det finns säkert bättre siffror på det numera. De lever mest av mindre klövvilt. I mycket liten mån på lösspringande hund som ägaren saknar uppsikt på.
Återigen så säger du att jägarna är en större fara för våra jakthundar än vad vargen är, du tar t o m till kraftuttryck som "vridet" för att förstärka just hur mycket större fara jägarna själva är. Så min enkla fråga är då naturligtvis, hur många jakthundar dödar vi jägare per år? Vill du glänsa, så får du givetvis ange antal dödade jakthundar inom vargreviren och utanför. För du är ju helt säker och har naturligtvis koll på det du säger? Du kan ta detta som ett grupparbete ihop med Thomas.B för han har inte lyckats ge mig dessa uppgifter änDet är mao helt vridet att att all fokus sätts på varg som det stora hotet mot jakthunden - jägare är större fara, trafik extremt mycket farligare. Andra rovdjur är inte helt ofarliga de heller. Speciellt inte för de mindre raserna. Det finns dessutom många fler av de andra rovdjuren i naturen.
Allt detta är i högsta grad i fokus i just Jägarförbundet. De håller allt från kurser och föredrag på diverse utställningar och liknande till information i deras tidning. Du sitter med andra ord och blåljuger i detta stycketPrimära målet måste ändå vara att värna samhällsviktigare stora ekonomiska intressen som virkeskvalité, fredade grödor och ffa få trafikolyckor. Inget av dessa är i Jägarförbundets fokus. Ofta konflikt istället med behovet av en "tillräckligt stark" viltstam, där tillräckligt är nog stor för att ge god avkastning till jakt. Det som begränsar är vad marken klarar att föda och vad markägarna tillåter. Viltvård i korthet.
Nån som har lust att sammanfatta de 1960 inläggen? Vad handlar debatten om? Jag kanske kan sprida ljus i frågan med hjälp av mina kollegor?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|