Vargjakten

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
mjo, men om politikerna skiter i 2.000.000 pensiosar, så är nog 200.000 centerpartister ointressanta ;)

Sant, fast att dom skulle byta parti efter så lång tid är knappast troligt.

Dom har alltid röstat så och kommer alltid att göra det oavsett vad som än händer.

:lol Haha, finns det några större muppar än jägareförbundet och dess blodtörstiga medlemmar? Åhnej, våj håbby (mörda) blij lite begjänsad. Vi slåj ut ett ekosystem, vetja! :rolleyes:

Jävlar vilken tung sten du ligger under nuförtiden.

Träningsvärk för att tagit dig ut?

Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det som var kamp för levebröd på 1800-talet är bara en hobby bland andra hobbys idag. Det går inte att kräva att stora landområden sätts av för nöjesjakt med metoder anno 1800-frysigt-fast..

Så länge jägarkåren enligt Agria skjuter många fler av sina egna jakthundar än vargen tar är detta inte i närheten av seriöst klagomål.

Lär sig jaga modernt och anpassa sig efter verkligheten - inte 1800-talet. Hur bedrivs jakt i länder med en balans i vargstammen? Se och lär! Är drevjakt för jobbig/farligt med dagens jägare?

Bra jakttryck på viltet behövs för att få bra virke ur skogen, minimera skador på grödor och för att minska trafikolyckor med vilt. Vargen är överlägsen på att gynna skogsbruk, jordbruk och att minska trafikfarliga viltet. Här har det minskat märkbart. Man ser mycket sällan klövvilt numera. Vill man se dem får man bege sig till vissa platser där de känner sig säkra. Runt Gelleråsen är ett hyggligt säkert ställe. :D

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Så länge jägarkåren enligt Agria skjuter många fler av sina egna jakthundar än vargen tar är detta inte i närheten av seriöst klagomål.
App app app...inte börja vargdebatt vid den här tiden på året. Den ska vi ju bedriva på vintern, helst efter nyår och fram till april ;)

Hur många jakthundar skjuter vi jägare ihjäl?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jägare eller vargar? Eller kanske båda?? :va

Det finns väldigt många idioter som jägare. Det håller jag med om.

Jag förstår fortfarande inte varför vargen ska vara i sverige bara för att svensken bestämmer det.

Sist jag hörde/läste om vargen så flyttade människan runt dem och hela köret. Sen orkade jag inte bry mig längre.

Och ni som diskuterar om att skjuta jakthundar eller vad ni babblar om. Vill ni att påkört vilt ska gå skadat? :va Jakthunden behövs.

Hunden är ett väldigt bra redskap.

tkdrille

Guest
Det finns väldigt många idioter som jägare. Det håller jag med om.

Jag förstår fortfarande inte varför vargen ska vara i sverige bara för att svensken bestämmer det.

Sist jag hörde/läste om vargen så flyttade människan runt dem och hela köret. Sen orkade jag inte bry mig längre.

Och ni som diskuterar om att skjuta jakthundar eller vad ni babblar om. Vill ni att påkört vilt ska gå skadat? :va Jakthunden behövs.

Hunden är ett väldigt bra redskap.

De är rätt. Och om vi tar bort vargen i sverige så har vi heller inte utrotat den då den finns gott om i andra länder. En varg tar skada där den drar fram vilket vi faktiskt erfarade när de drog ner sig till skåne. Och attackera faktiskt jakthund här nere. Däremot den hund som vargen attackerade valde de att inte anmäla.
Om man varit jägare och om varg och jakthund kommit i konflikt i skogen så hade jag inte tvekat en sekund att avliva vargen om de så bara börjat morra på varandra.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En varg tar skada där den drar fram vilket vi faktiskt erfarade när de drog ner sig till skåne.

Den tar säkert skada, tänk att möta massa skåningar ;)

Tycker vi borde rädda lite liv genom att utrota älgen, tänk så många som dör i viltolyckor bara för att jägarna ska ha kul en vecka om året :)

tkdrille

Guest
Den tar säkert skada, tänk att möta massa skåningar ;)

Tycker vi borde rädda lite liv genom att utrota älgen, tänk så många som dör i viltolyckor bara för att jägarna ska ha kul en vecka om året :)

Du tydde de på fel vis. De tar boskap och river bönders får bland annat.
Tror de till och med river älg ?

De är inte så många människor som faktiskt dör av älgolyckor =)

Enl statistik är de just Rådjur som skadar mest http://www.aelgen.se/display_sub2.asp?apid=70

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Last edited:

tkdrille

Guest
6 dödsolyckor 2009, dvs 2% av alla döda, många bäckar små ;)

Edit:
Många rådjursolyckor ja, men hur vanligt är det med dödsfall eller svår personskada av ett litet rådjur?

Vilket är jävligt lågt med tanke på hur många olyckor som sker med djur.
Nej de är klart inte rådjur gör så stor skada med sin lilla vikt. De får hellre ligga på mitt köksbord så låt bli att köra på dem ;)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tycker vi dödar precis alla djur som finns, för alla kan pontentiellt sett orsaka skador på egendom eller människor.

Jag förstår fortfarande inte hur jägarna kan få för sig att det är "ok" att döda ett okänt antal vargar eller vad som helst som är i vägen för dem och deras jakt, helt sjukt.

Sen den som sa att hunden är viktig vid påkört vilt, ja, självklart, men varför måste träningen göras vid jakt? En hund kan lika lätt lära sig spåra levande djur och människor. Så någon jakt där man bara mååååste döda djuret är inte nödvändigt för att träna upp en hund till att spåra.

Att sen vargen dödar fler tamdjur än jägarna lyckas döda är väl bra? För inte fan ska det vara acceptabelt att en tänkande människa är så "trigger-happy" att dem inte kan urskilja en hund från t.ex rådjur eller liknande? Det är ju så svårt att bli jägare likksom!!oneone!!

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
App app app...inte börja vargdebatt vid den här tiden på året. Den ska vi ju bedriva på vintern, helst efter nyår och fram till april ;)

Hur många jakthundar skjuter vi jägare ihjäl?

Beror på sikten.. ;)

Första halvan av förra decenniet angav Agria rådata för den tredjedel av Sveriges hundar som var försäkrade hos dem; 135 vådasköts och 84 skadades eller dödades av rovdjur (inte alls bara varg ju). Hur det förhåller sig med de andra oförsäkrade (2/3-delar) är det spekulationer kring. Numera anger Agria tvättade siffror som är mer marknadsanpassade. Vida överlägset är iaf trafikolyckor. Lösspringande hundar har inget trafikvett - ish inte en jagande jycke. Men det vet vi ju.. Likaväl vad som händer de med för dåligt jaktsinne.

Jag kör hoj, jag vill ha så lite lösspringande dumma djur som möjligt på vägarna. Kontentan blir stabila vargrevir och jakt utan lösspringande hund. En vargflock tar ca 8 älgar på ett år per varg var en siffra jag lärde mig på jägarutbildningen för över tio år sedan. Det finns säkert bättre siffror på det numera. De lever mest av mindre klövvilt. I mycket liten mån på lösspringande hund som ägaren saknar uppsikt på.

Det är mao helt vridet att att all fokus sätts på varg som det stora hotet mot jakthunden - jägare är större fara, trafik extremt mycket farligare. Andra rovdjur är inte helt ofarliga de heller. Speciellt inte för de mindre raserna. Det finns dessutom många fler av de andra rovdjuren i naturen.

Primära målet måste ändå vara att värna samhällsviktigare stora ekonomiska intressen som virkeskvalité, fredade grödor och ffa få trafikolyckor. Inget av dessa är i Jägarförbundets fokus. Ofta konflikt istället med behovet av en "tillräckligt stark" viltstam, där tillräckligt är nog stor för att ge god avkastning till jakt. Det som begränsar är vad marken klarar att föda och vad markägarna tillåter. Viltvård i korthet.

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Beror på sikten.. ;)

Första halvan av förra decenniet angav Agria rådata för den tredjedel av Sveriges hundar som var försäkrade hos dem; 135 vådasköts och 84 skadades eller dödades av rovdjur (inte alls bara varg ju). Hur det förhåller sig med de andra oförsäkrade (2/3-delar) är det spekulationer kring. Numera anger Agria tvättade siffror som är mer marknadsanpassade. Vida överlägset är iaf trafikolyckor. Lösspringande hundar har inget trafikvett - ish inte en jagande jycke. Men det vet vi ju.. Likaväl vad som händer de med för dåligt jaktsinne..
Fast hur många skjuter vi svenska jägare ihjäl? Du hävdar ju att vi tar ihjäl många fler än vad vargarna gör varje år, så vilka siffror pratar vi om?

Den statistik du hänvisar till från Agria, är dels väldigt gammal, dels gäller den både skadade och dödade hundar. Det är inte ens enbart jaktrelaterade vådaskjutningar med bland deras siffror. Att våran vargstam dessutom hade färre än 100st individer vid denna tid är en annan viktig detalj.

Jag kör hoj, jag vill ha så lite lösspringande dumma djur som möjligt på vägarna. Kontentan blir stabila vargrevir och jakt utan lösspringande hund. En vargflock tar ca 8 älgar på ett år per varg var en siffra jag lärde mig på jägarutbildningen för över tio år sedan. Det finns säkert bättre siffror på det numera. De lever mest av mindre klövvilt. I mycket liten mån på lösspringande hund som ägaren saknar uppsikt på.
Våra svenska vargar tar i genomsnitt en älg var 4-6 dag året runt. Detta utan någon samband med hur stor vargflocken är.
Utan att vi människor styr och ställer med naturen, så kommer du få mer än någon enstaka jakthund att bekymra sig om längs vägarna. Vem ska begränsa vargstammen i framtiden när de blir besvärliga i antal? Ska de jägare du tar bort jakten ifrån, damma av sina bössor och ge sig ut i samhällets tjänst för din skull?

Det är mao helt vridet att att all fokus sätts på varg som det stora hotet mot jakthunden - jägare är större fara, trafik extremt mycket farligare. Andra rovdjur är inte helt ofarliga de heller. Speciellt inte för de mindre raserna. Det finns dessutom många fler av de andra rovdjuren i naturen.
Återigen så säger du att jägarna är en större fara för våra jakthundar än vad vargen är, du tar t o m till kraftuttryck som "vridet" för att förstärka just hur mycket större fara jägarna själva är. Så min enkla fråga är då naturligtvis, hur många jakthundar dödar vi jägare per år? Vill du glänsa, så får du givetvis ange antal dödade jakthundar inom vargreviren och utanför. För du är ju helt säker och har naturligtvis koll på det du säger? Du kan ta detta som ett grupparbete ihop med Thomas.B för han har inte lyckats ge mig dessa uppgifter än :)

Primära målet måste ändå vara att värna samhällsviktigare stora ekonomiska intressen som virkeskvalité, fredade grödor och ffa få trafikolyckor. Inget av dessa är i Jägarförbundets fokus. Ofta konflikt istället med behovet av en "tillräckligt stark" viltstam, där tillräckligt är nog stor för att ge god avkastning till jakt. Det som begränsar är vad marken klarar att föda och vad markägarna tillåter. Viltvård i korthet.
Allt detta är i högsta grad i fokus i just Jägarförbundet. De håller allt från kurser och föredrag på diverse utställningar och liknande till information i deras tidning. Du sitter med andra ord och blåljuger i detta stycket :tummenner

Bifogat

• dodadehundar2.jpg
    dodadehundar2.jpg
    66 KB · Visningar: 24
  • Skottskada.jpg
    Skottskada.jpg
    159.9 KB · Visningar: 24

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nån som har lust att sammanfatta de 1960 inläggen? Vad handlar debatten om? Jag kanske kan sprida ljus i frågan med hjälp av mina kollegor?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nån som har lust att sammanfatta de 1960 inläggen? Vad handlar debatten om? Jag kanske kan sprida ljus i frågan med hjälp av mina kollegor?

Den handlar om:
Markägarnas rätt visavi balkonglådefarmare.
Huruvida den fastställda inavelsgraden hos svensk/norska vargstammen är korrekt.
Vad som är unikt med nämnda vargstam.
Huruvida de risker som jakthundar redan nu utsätts för vid jakt är tillräckligt stora för att man skall acceptera ännu en risk.
Huruvida boende i vargrevir skall ändra sin livshållning för att personer som ändå aldrig kommer att se en varg utanför djurparkerna vill det.
Huruvida Sverige som suverän stat skall behålla sitt självbestämmande i frågor som de är världsledande inom, eller rätta sig efter en gnällig öststatsklåpare som weinar inför EU.

Bland annat.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...