Vargjakten

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Du tar det i fel ordning.

Kåt, leta ligg, hittar inget ligg, lite desperat, letar vidare, tokkåt, letar desperat, djursjukhus luktar tik, skiter i vilket för det är ligga som gäller, fan detta blev fel, satans skit rosa grisar på 2 ben, fan staket, bita riva bända, satan vad jag svettas och har hög puls, Kolla! den grisen luktar ligga, biter lite i byxan, fan satan nit igen, bita bända fri, hit vill jag inte fler gånger det var hysteriskt galet, djävla skit det verkar som alla bönner är ute för att döda bäst att dra.
Du kanske har rätt för jag känner igen mig lite från de unga åren, men vi talar ju faktiskt om en varg här.

• Gilla
Reaktioner: VBK

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Du tar det i fel ordning.

Kåt, leta ligg, hittar inget ligg, lite desperat, letar vidare, tokkåt, letar desperat, djursjukhus luktar tik, skiter i vilket för det är ligga som gäller, fan detta blev fel, satans skit rosa grisar på 2 ben, fan staket, bita riva bända, satan vad jag svettas och har hög puls, Kolla! den grisen luktar ligga, biter lite i byxan, fan satan nit igen, bita bända fri, hit vill jag inte fler gånger det var hysteriskt galet, djävla skit det verkar som alla bönner är ute för att döda bäst att dra.

Förståeligt fel, alla vet ju att skånefjällorna luktar blöt hund.:D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I trakterna är inte i centrala Helsingborg. Kör man ut en bra bit från stan finns där gott om vilt och även mycket mindre trafik, där vore det kanon och jag ser gärna varg där om dem klarar sig där.
Sen trodde jag iofs inte Vargen skulle plocka hundar/tamdjur? Det var väl en av alla orsaker till att ni nästan vill utrota dem? Det finns inte så många lösspringande hundar i helsingborg för den delen heller, iaf inte helt utan uppsikt.... verkar bara vara uppåt landet man måste få släppa dem hej-vilt.

Ligger Allerum i centrala Helsingborg nu?
Trodde du att den tänkte bosätta sig i en nyrenoverad trea vid hamnen?
Allvarligt talat så har jag rest runt i hela landet på olika hundevenemang och skåningar har i särklass sämst koll på sina hundar.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Ligger Allerum i centrala Helsingborg nu?
Trodde du att den tänkte bosätta sig i en nyrenoverad trea vid hamnen?
Allvarligt talat så har jag rest runt i hela landet på olika hundevenemang och skåningar har i särklass sämst koll på sina hundar.

Hur mycket du reser har nog rätt lite med verkligheten att göra.
Jag håller med om att folk har kass koll på sina hundar i allmänhet, tyvärr, men så är det i stort sett överallt.
Du skrev dock att det fanns hundar o.s.v för vargen och det var väl en av alla hokus pokus anledningar som användes för att få tillstånd att ta död på vargar?
Sen har jag lite svårt att känna sympati om det händer något för någon som uppenbarligen låter sin hund springa löst när den inte har någon som helst träning av att gå vid en när det krävs oavsett om det gäller i skogen eller i stan. Hunden däremot är det synd om, men ägaren, nej.
Allerum har heller inte vidare bra förutsättningar, men en del mil öst om helsingborg finns massa skog, glest bebott och bara några få vägar som går. Där vore det kanon i min mening, om det finns föda så det räcker för en familj vargar är det skitbra i min mening.

Det var väl trots allt iaf 70k älgar som strök med iår (efter snabbt googlande) och då är det inte mer än rätt att det vilda vi har i Sverige idag får ta sin del först, innan vi, människor som jagar för nöjes skull, ska.
Det blir fortfarande 60 000 älgar för er om vargstammen skulle varit på 400 individer och alla levt enbart på älg.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur mycket du reser har nog rätt lite med verkligheten att göra.
Jag håller med om att folk har kass koll på sina hundar i allmänhet, tyvärr, men så är det i stort sett överallt.
Du skrev dock att det fanns hundar o.s.v för vargen och det var väl en av alla hokus pokus anledningar som användes för att få tillstånd att ta död på vargar?
Sen har jag lite svårt att känna sympati om det händer något för någon som uppenbarligen låter sin hund springa löst när den inte har någon som helst träning av att gå vid en när det krävs oavsett om det gäller i skogen eller i stan. Hunden däremot är det synd om, men ägaren, nej.
Allerum har heller inte vidare bra förutsättningar, men en del mil öst om helsingborg finns massa skog, glest bebott och bara några få vägar som går. Där vore det kanon i min mening, om det finns föda så det räcker för en familj vargar är det skitbra i min mening.

Det var väl trots allt iaf 70k älgar som strök med iår (efter snabbt googlande) och då är det inte mer än rätt att det vilda vi har i Sverige idag får ta sin del först, innan vi, människor som jagar för nöjes skull, ska.
Det blir fortfarande 60 000 älgar för er om vargstammen skulle varit på 400 individer och alla levt enbart på älg.

Din verklighet existerar inte i sinnesvärlden.
Ditt hundkunnande är uppenbarligen minimalt.
Du misslyckas gång på gång med att hålla ihop ditt resonemang.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Din verklighet existerar inte i sinnesvärlden.
Ditt hundkunnande är uppenbarligen minimalt.
Du misslyckas gång på gång med att hålla ihop ditt resonemang.
Killen saknar totalt förmåga att ta till sig fakta.

Eftersom han själv varken berörs eller har någon intresse som drabbas av vargen, så anser han att de problem som vi lyfter fram är ickeproblem. Om han ändå hade visat sig ha ens minimal kunskap om det han pratar om, så skulle man kanske kunnat respektera honom för hans åsikt...

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Killen saknar totalt förmåga att ta till sig fakta.

Eftersom han själv varken berörs eller har någon intresse som drabbas av vargen, så anser han att de problem som vi lyfter fram är ickeproblem. Om han ändå hade visat sig ha ens minimal kunskap om det han pratar om, så skulle man kanske kunnat respektera honom för hans åsikt...

Och du tror dig att allt jägarna säger är fakta, det är lite kul.
Jag har visat all fakta som behövs i tråden, där ibland anmälan till EU. Att ett par från jägareförbundet sitter och säger något negativt om vargen, hur inavlade dem varit och vilken skada detta har medfört väger inte tyngt när man gämför med biologer som kan sin sak.
Faktum kvarstår att ni vill ha bort vargen i huvudsyfte för att kunna jaga med hund och för att kunna jaga mer. Att påstå något annat är ren idioti.

Samtidigt när jag har visat all bevis från säkra källor har du inte haft något att säga om det och viftat bort det så varför jag dividerar med dig vet jag inte, och kommer inte fortsätta heller.

Skrotnisse: Du har ju inget att säga heller, du har varit några ggr i skåne och tror dig veta allt om hur vegetation och möjlighet för några vargrevir skulle vara, det är ett skämt.

Hade ni haft någon kunskap om genetik hade jag gärna diskuterat det med er. Ni visar uppenbarligen ingen som helst förståelse för dem som vill ha kvar vargen i sverige och kankse inte vill unna er jägare allt vilt vi har.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag har visat all fakta som behövs i tråden, där ibland anmälan till EU. ******blablabla osv...

Vargen har inte drabbat endast jägare ska du veta!

Jag vill ha min hund fri och få springa omkring i skogen när vi är ute och går. Men det kan man ju inte göra idag om hunden möter en varg bakom en sten T.EX.(!!!). Om du inte vet hur jäkla gött det är att höra en hund jaga ska du inte säga någon motsatts!

Många som vill ha varg har nog ens inte tänkt på jägarna och deras hundar OCH samhällets hundar och djur. Har dessa personer ens varit i skogen eller äns intresserad av vilt och natur? Visst finns räven också i våran skog men de tar oftast djur som det finns mängder av och inte t.ex. en ensam hund. Så sorgen blir väll inte lika. Sen det jag har sett så äter räven oftast upp bytet. Har sett vargar som bara dödat utan att äta upp det.

En ensam varg är skygg för det är ett flockdjur. Men alla djur är skygga ensamna(tillochmed människan). Vargen attackerar nog i defensivt om den är ensam eller om den "går på" ett skadat vilt.

Det kommer ALLTID finnas de som HATAR vargen och de som älskar den. Det kommer inte gå att ändra på de personer.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jag har visat all fakta som behövs i tråden, där ibland anmälan till EU. Att ett par från jägareförbundet sitter och säger något negativt om vargen, hur inavlade dem varit och vilken skada detta har medfört väger inte tyngt när man gämför med biologer som kan sin sak.
Faktum kvarstår att ni vill ha bort vargen i huvudsyfte för att kunna jaga med hund och för att kunna jaga mer. Att påstå något annat är ren idioti.

Samtidigt när jag har visat all bevis från säkra källor har du inte haft något att säga om det och viftat bort det så varför jag dividerar med dig vet jag inte, och kommer inte fortsätta heller.

Skrotnisse: Du har ju inget att säga heller, du har varit några ggr i skåne och tror dig veta allt om hur vegetation och möjlighet för några vargrevir skulle vara, det är ett skämt.

Hade ni haft någon kunskap om genetik hade jag gärna diskuterat det med er. Ni visar uppenbarligen ingen som helst förståelse för dem som vill ha kvar vargen i sverige och kankse inte vill unna er jägare allt vilt vi har.
Ja förutsättningarna för att jägarna som kollektiv är mer ärliga är mer sannolikt än att ni fanatiska vargkramare är det. Varje jägare får nämligen genomgå en del kontroller för att över huvudtaget bli aktuell som vapenägare. Dessa kontroller lyser givetvis med sin frånvaro hos den andra sidan, var man rent statistiskt borde ha en högre andel lögnare där:)

Bevis? Du har väl inte postat ett enda inlägg som ens kan komma nära att kallas för bevis? Däremot innehåller dina inlägg en helt osannolik mängd faktafel, som jag däremot har postat åtskilliga bevis för. Hur är det nu, är jägarna farligare för jakthundarna än vad vargen är?

Det är inte jägarna som kommit på att vargstammen lider av inavel, utan det är ju dina biologer som funnit ut att så är fallet.

Att du sedan hatar jägare, är ju även det helt fantastiskt. Du vet väl om att Sveriges jägare inte har utrotat något vilt i modern tid? Både vår björn och lodjursstam har hanterats på samma sätt som vargen, och de finns i rikligare antal än på väldigt många år.

Jägarförbundet vill inte utrota vargstammen, de står däremot för att vi ska förvalta en liten men frisk vargstam.

Det du borde svara på som gnäller så mycket på jakten och jägarna, är hur och vilka som ska hantera en skenande vargstam i framtiden? Kräver du att de jägare som du totalt nonchalerar idag, ska mangrant ställa upp för att begränsa tillväxten av vargstammen i framtiden? Eller ska vi ha någon typ av betald elitband som ska ta hand om den saken över hela landet och därmed även bryta mot markrätten?

Hur många vargar vill du att vi ska ha i Sverige och hur många måste vi skjuta årligen för att hålla den på en sådan nivå? Vilka ska sedan sköta detta hade du tänkt dig?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja förutsättningarna för att jägarna som kollektiv är mer ärliga är mer sannolikt än att ni fanatiska vargkramare är det. Varje jägare får nämligen genomgå en del kontroller för att över huvudtaget bli aktuell som vapenägare. Dessa kontroller lyser givetvis med sin frånvaro hos den andra sidan, var man rent statistiskt borde ha en högre andel lögnare där:)

Bevis? Du har väl inte postat ett enda inlägg som ens kan komma nära att kallas för bevis? Däremot innehåller dina inlägg en helt osannolik mängd faktafel, som jag däremot har postat åtskilliga bevis för. Hur är det nu, är jägarna farligare för jakthundarna än vad vargen är?

Det är inte jägarna som kommit på att vargstammen lider av inavel, utan det är ju dina biologer som funnit ut att så är fallet.

Att du sedan hatar jägare, är ju även det helt fantastiskt. Du vet väl om att Sveriges jägare inte har utrotat något vilt i modern tid? Både vår björn och lodjursstam har hanterats på samma sätt som vargen, och de finns i rikligare antal än på väldigt många år.

Jägarförbundet vill inte utrota vargstammen, de står däremot för att vi ska förvalta en liten men frisk vargstam.

Det du borde svara på som gnäller så mycket på jakten och jägarna, är hur och vilka som ska hantera en skenande vargstam i framtiden? Kräver du att de jägare som du totalt nonchalerar idag, ska mangrant ställa upp för att begränsa tillväxten av vargstammen i framtiden? Eller ska vi ha någon typ av betald elitband som ska ta hand om den saken över hela landet och därmed även bryta mot markrätten?

Hur många vargar vill du att vi ska ha i Sverige och hur många måste vi skjuta årligen för att hålla den på en sådan nivå? Vilka ska sedan sköta detta hade du tänkt dig?

Att du orkar.:Bugar

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R

Tror det var med i debatt på TV igår. Har för mig de sa att kontors nissar med häftapparat skulle ut i skogen med kostym. :va :D

Frågan om vargjakten egentligen är -> Kommer de hålla avskjutningen? Eller kommer det vara som räv och grävling för många? Alltså skjut så mycket man kan.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Right back at you.
Dina "bevis" har du aldrig styrkt.
Några biologer som motsäger inavelsgraden har du inte kunnat hänvisa till.
Jag har med största säkerhet betydligt större kunskap om den skånska biotopen än du.
Genetik har du redan tidigare visat att du saknar all kunskap om, förutom att en kompiskompis hört något på komvux.
Dessutom stavar du som en sexåring och uttrycker dig som en tolvåring.
Jag har skäl att misstänka att du är en av de dummaste mäniskor jag stött på.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Först: Skrotnisse, läs bak i tråden så kan du läsa med länkar till bland annat anmälan som gjorts mot sverige, där det påvisas precis vad jag försöker få fram till dig, men du saknar förmågan för det tyvärr.

Matin: Jag utgår från det som finns skrift och studier på, vargkramare som jag tydligen är. Jag är för alla djur i naturen, inte för att vi människor ska få döda dem som vi vill.
Dessa kontroller, fortgår dem under livet när man är vapenjägare? Vad innefattar dem?
Den andra sidan som inte vill döda djur onödigt? Varför blir man mer kunnig när man har fått lite kontroller för att få bära vapen?

Nu får du ge dig, jag har bl.a länkat in amälan och där står egentligen allt om detta, sen hur man bäst minskar inavel står även tidigt i tråden.

Sen har jag ju även skrivit, att jag egentligen hoppas vargen tar fler än ni jägare lyckas med. Varför har jag skrivit tidigare sjunker det inte in? Vi provar igen, anser du dig smartare än än varg eller annat rovdjur? Du bör se skillnad på djur och djur när du ska döda det, står det för övrigt inte i reglerna att man ska vara utom all tvivel innan man avlossar skott?

Hur kommer det då sig att ett par utav vargarna dödade iår fick så många som 11-12 skott efter sig men endast några träffade och 1 av dem var träff i vitala delar?

Dessa fantastiska missbildningar som ni påtalar är inget, bettfel förekommre i raser utan inavel och likasa hos oss människor. Likaså dem andra och dem påpekar även att det är lindriga fel i flera fall.

Jag sa innan att det borde varit några utsedda, t.ex rovdjursexperter som borde haft koll på detta och med lite mer undersökningar tatt bort individer som varit skadade om så behövts, inte bara här får ni döda X antal, även om det inte varit där nytt blod funnits.
Blir det mycket rovdjur blir det mindre bytesdjur. Att vilja "förvalta" en lite mängd vargar, det var sagt 200 tidigare och nu när den rekommendationen kommit ut där dem vill ha 400+ så kommer det fram att ni vill ha så lite som 150st, samtidigt ska ni få fortsätta ta bort alla över detta, antagligen utan någon som helst koll på eventuella inavelsgrader?

Jag vill ha såpass många vargar som det går att ha, likadant allt annat vilt.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Först: Skrotnisse, läs bak i tråden så kan du läsa med länkar till bland annat anmälan som gjorts mot sverige, där det påvisas precis vad jag försöker få fram till dig, men du saknar förmågan för det tyvärr.

Matin: Jag utgår från det som finns skrift och studier på, vargkramare som jag tydligen är. Jag är för alla djur i naturen, inte för att vi människor ska få döda dem som vi vill.
Dessa kontroller, fortgår dem under livet när man är vapenjägare? Vad innefattar dem?
Den andra sidan som inte vill döda djur onödigt? Varför blir man mer kunnig när man har fått lite kontroller för att få bära vapen?

Nu får du ge dig, jag har bl.a länkat in amälan och där står egentligen allt om detta, sen hur man bäst minskar inavel står även tidigt i tråden.

Sen har jag ju även skrivit, att jag egentligen hoppas vargen tar fler än ni jägare lyckas med. Varför har jag skrivit tidigare sjunker det inte in? Vi provar igen, anser du dig smartare än än varg eller annat rovdjur? Du bör se skillnad på djur och djur när du ska döda det, står det för övrigt inte i reglerna att man ska vara utom all tvivel innan man avlossar skott?

Hur kommer det då sig att ett par utav vargarna dödade iår fick så många som 11-12 skott efter sig men endast några träffade och 1 av dem var träff i vitala delar?

Dessa fantastiska missbildningar som ni påtalar är inget, bettfel förekommre i raser utan inavel och likasa hos oss människor. Likaså dem andra och dem påpekar även att det är lindriga fel i flera fall.

Jag sa innan att det borde varit några utsedda, t.ex rovdjursexperter som borde haft koll på detta och med lite mer undersökningar tatt bort individer som varit skadade om så behövts, inte bara här får ni döda X antal, även om det inte varit där nytt blod funnits.
Blir det mycket rovdjur blir det mindre bytesdjur. Att vilja "förvalta" en lite mängd vargar, det var sagt 200 tidigare och nu när den rekommendationen kommit ut där dem vill ha 400+ så kommer det fram att ni vill ha så lite som 150st, samtidigt ska ni få fortsätta ta bort alla över detta, antagligen utan någon som helst koll på eventuella inavelsgrader?

Som vapenägare ifrågasätts ditt vapeninnehav varje gång du t ex gjort någon förseelse, t ex uppvisat ett bristande ansvar i trafiken (t ex kört bil med alkohol i kroppen, eller upprepade trafikförseelser). Blir du dessutom sjuk och uppsöker vården, så har läkaren ansvaret att bedömma om patienten är lämplig som vapenägare.

Medans vargkramarna kan vara i princip hur sjuka eller kriminella som helst, utan att de tvingas sluta att vara just vargkramare. Alltså finns det förutsättningar för att gruppen vargkramare innehåller en procentuellt högre andel tokar:)

Så du likställer alltså en anmälan till EU kommissionen som bevis? Finns andra instanser inom EU som tycker Sverige hanterar rovdjursfrågan bra, men så länge det finns en anmällan till EU kommissionen från våra vargkramarorginisationer(SNF eller SRF), så är det bevis nog? Du vet om att den aktuella EU-kommissionären som hanterar just denna anmälan mot Sverige, i sitt eget land har en vargjakt på en mindre vargstam än den vi har i Sverige?

Vad gäller missbildningarna, så är det återigen inte jägarna som kommit på dessa, utan det är SVA som hittat dessa. En varg kan lida av inavel utan att den går runt med två svansar, vilket du som säger dig vara duktig på genitik borde ha full koll på.

Sedan gällande antal skott, så har man skjutit första skottet och fortfarande har chans att skjuta fler, så gör man det för att säkerställa att djuret inte går ifrån en. Av naturliga orsaker så är de andra skotten av svårare karaktär i och med att djuret, vargen i detta fall förmodligen inte står kvar träffad och väntar på nästa skott. Träffas inte det centrala nervsystemet, så brukar djuren kunna rusa iväg så länge som hjärnan är syresatt, vilket i praktiken kan röra sig om mellan 20-150m beroende på hur fort djuret avblodats.

Men detta måste man förstås ha insikt i för att förstå, så återigen förstår jag att du inte förstår frågan eftersom du totalt saknar insikt i hur jakt går till.

Du har alltså inget svar på hur vi ska hantera en stor vargstam i framtiden, annat än att vi ”borde ha några utsedda”? Det är till att ta ansvar för frågan det:)

Jägarförbundet har haft samma mål vad gäller vargarna i många år nu, så du får nog läsa på lite bättre.

Så kan vi sluta oss till att du helt enkelt är en oinsatt jakthatare, som varken drabbas eller vet speciellt mycket om rovdjursfrågan annat än att du vill att de ska vara så många som det går?

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r

Exakt vilka kontroller är det som gör att alla jägare är så extremt bra människor? Är det dom vanliga grejerna som att du inte är dömd för mord eller motsvarande brott och sen litet skjutprov, teoretiska prov osv. Det är inte som att ni har intervjuer, lämplighetsbedömanden med psykologer, fystester och intelligensprov. Det är ju inte som att bli elitsoldat att vara jägare då vilket slödder som helst (bevisligen) kan bli jägare... :)

Ah, ser nu att du svarat på det ovan. Det innebär att när du kommer till läkaren och är blind samt har fått ett psykbryt av rang så får du inte skjuta mer. Eller att efter att ha skjutit ihjäl grannen i obygden efter en kväll med hemkört inte får ha vapen längre. Ah! Jägare, dagens elit! :D

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Exakt vilka kontroller är det som gör att alla jägare är så extremt bra människor? Är det dom vanliga grejerna som att du inte är dömd för mord eller motsvarande brott och sen litet skjutprov, teoretiska prov osv. Det är inte som att ni har intervjuer, lämplighetsbedömanden med psykologer, fystester och intelligensprov. Det är ju inte som att bli elitsoldat att vara jägare då vilket slödder som helst (bevisligen) kan bli jägare... :)

Ah, ser nu att du svarat på det ovan. Det innebär att när du kommer till läkaren och är blind samt har fått ett psykbryt av rang så får du inte skjuta mer. Eller att efter att ha skjutit ihjäl grannen i obygden efter en kväll med hemkört inte får ha vapen längre. Ah! Jägare, dagens elit! :D

Kul att du såg din egen tabbe och var tvungen att försöka rädda dig.:lol

Ibland är det bättre att läsa allt innan man börjar knappa.:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Även om man befunnits olämplig att inneha jaktvapen, så kan man gå med i hemvärnet om man är skjutnödig.
Vad räknar du som "elitsoldater" och varför tror du att det är svårt att bli?

Du har inte lagt fram ett enda verifierbart bevis, bara påståenden.
Din läsförståelse är under all kritik.
Om du skall slänga dig med siffror så bör du veta att det är politiskt beslut på ett populationstak på 210 individer fram till nästa utredning.
Detta har inte följts, emedan vargstammen beräknas uppgå till mer än dubbla antalet vid nästa jakt.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det inlägget fanns ej när jag började skriva. Därav att jag blev tvungen att editera mitt inlägg.

Så det är bättre att det tog dig tio minuter att skriva ditt:confused:

Men där finns ju faktist information tillgänglig på nätet om man är tveksam till hur något fungerar, aldrig fel att kolla före man öppnar truten och framstår som mindre bildad.:tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin