Vargjakten

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Även om man befunnits olämplig att inneha jaktvapen, så kan man gå med i hemvärnet om man är skjutnödig.
Vad räknar du som "elitsoldater" och varför tror du att det är svårt att bli?

Givetvis kan man gå med i hemvärnet. Men det är inte lika enkelt längre, dessutom får du inte ut ett vapen att förvara hemma som på den gamla onda tiden. Så tiderna förändras.

En aning (underdrift) OT att diskutera elitsoldater, men i Sverige är SSG, STE och motsvarande grupper elitförband. Omfattande tester som är krävande både fysiskt och psykiskt krävande. Det är dock den enkla delen, det svåra är intervjuerna där det ska avgöras om man är lämplig eller ej. Men nog med det nu, jägare är ju inte elitsoldater iaf...

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Så det är bättre att det tog dig tio minuter att skriva ditt:confused:

Men där finns ju faktist information tillgänglig på nätet om man är tveksam till hur något fungerar, aldrig fel att kolla före man öppnar truten och framstår som mindre bildad.:tummenupp

Tidsaspekten är ointresssant.

Min sökning på svar gav ej något intressant svar. Bara att gå en kurs så är man klar jägare efter provet...

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Min sökning på svar gav ej något intressant svar. Bara att gå en kurs så är man klar jägare efter provet...

Att bli jägare
För att få jaga i Sverige krävs vapenlicens för lämpliga vapen, statligt jaktkort samt jakträtt där jakten skall bedrivas.
Du måste numera ha tagit svensk jägarexamen för att få tillstånd att inneha jaktvapen i Sverige, men det finns undantag. En person som idag har licens för jaktvapen där licensen är utfärdad före 1985 behöver inte avlägga jägarexamen. Det finns också undantag för vissa utländska jägare. Nya regler gäller för jägarexamen från 2006.

Du ska betala jaktkort för att få jaga. Jaktkorten gäller från 1 juli till 30 juni och måste förnyas varje år. Det ska bäras med vid jakten och på uppmaning visas för bl.a. polisen. Jaktkort administreras av Naturvårdsverket. - Läs mer om Jaktkort och jägarexamen. Pengarna som jägarna betalar för jaktkorten går till viltvårdsfonden som förvaltas av Kammarkollegiet.

Utbildning inför jägarexamen sker vanligtvis genom något studieförbund i samarbete med jägareförbunden. Efter utbildningen avläggs ett teori- och ett skytteprov inför särskilda ledare som återfinns på fler av länets jaktskyttebanor.

Om du förlorat ditt jaktkortsintyg eller bevis på jägaexamen kan du beställa nytt från Naturvårdsverkets Jaktkortsregister Beställning av jaktkortsintyg/jägarexamensintyg

Jägarna är medlemmar i framförallt två olika organisationer, Jägareförbundet eller Jägarnas Riksförbund. Den största organisationen som också får statliga medel för det allmäna uppdraget är Svenska Jägareförbundet.

Vapenlicens
Ansökan om vapenlicens lämnas till polismyndigheten på den ort där du är folkbokförd. Ansökningsavgiften är 700 kronor när det gäller det första vapnet, och för ytterligare vapen 250 kronor.

Avgiften ska betalas när ansökan lämnas in eller via polismyndighetens plusgiro- eller bankgirokonto.

För att få vapenlicens krävs i regel att du har fyllt 18 år. Vissa undantag finns. Du ska också vara laglydig och skötsam. För att få jaktvapenlicens krävs att du har avlagt jägarexamen. För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att du under minst sex månader har varit aktiv medlem i en godkänd skytteförening som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser.

Vilka skytteföreningar som godkänts för eget innehav av skjutvapen framgår av bilaga 1 till Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen (FAP 551-3). I bilaga 2 till dessa föreskrifter och allmänna råd finns de skjutskicklighetskrav som gäller för enhandsvapen, det vill säga pistol eller revolver.

Tidsbegränsning
Sedan juli 2000 utfärdas vapenlicenser för enhandsvapen och helautomatiska vapen med tidsbegränsning på högst fem år. Det är upp till licensinnehavaren att se till att ha en godkänd licens för sitt vapen och att ansöka om ny licens i så god tid att den hinner behandlas. Underlåtenhet att se till att du fått en ny licens kan medföra ansvar för vapenbrott. Kraven är desamma som gäller när du ansöker om licens på ett vapen första gången. Det vill säga aktivt medlemskap i skytteförening minst sex månader och intyg om skjutskicklighet.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Då kan jag förkorta för dig.

Kursen ger en examen, den i sig ger dig rätten att jaga och möjligheten att söka licens på jaktvapen.

Du blir prövad genom att dina register kontrolleras, t.ex brott, fylla (även LOB), trafikförseelser (behövs i regel upprepade eller ett mönster) m.m. Det sker en bedömning av din vandel som person så även om det inte skett någon handläggning inför rätten så kan du bli utan bössan.

Finns inga anmärkningar däri så beviljas du licensen.

När du har licensen så återkallas den om du blir dömd för brott eller att din vandel är tvivelaktig

Således räcker det t.ex att du haft fest och tillkalla polis på plats redovisar ett vanemässigt drickande för att din licens kan bli återkallad.

Vid alla läkarbesök skall läkaren kryssa i om du anses som tillräknelig som vapeninnehavare eller inte. Således om du ansöker för psykiska problem så är det mer regel än undantag du anses som oräknelig. Det samma om du påvisar andra symtom vid ordinarie besök som dom bedömmer som tvivelaktiga hos en vapenägare.

Skulle du ta dig till att hota någon och denne rapporterar det till polisen så kommer dom och tömmer skåpen inom något dygn i väntan på att din licens skall återkallas.

osv. osv.

Men summa summarum så är vi att anses som det högre skiktet i samhället vad det gäller brott, alkoholmissbruk och psykisk hälsa m.m.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Givetvis kan man gå med i hemvärnet. Men det är inte lika enkelt längre, dessutom får du inte ut ett vapen att förvara hemma som på den gamla onda tiden. Så tiderna förändras.

En aning (underdrift) OT att diskutera elitsoldater, men i Sverige är SSG, STE och motsvarande grupper elitförband. Omfattande tester som är krävande både fysiskt och psykiskt krävande. Det är dock den enkla delen, det svåra är intervjuerna där det ska avgöras om man är lämplig eller ej. Men nog med det nu, jägare är ju inte elitsoldater iaf...

Konstigt att de ringer en gammal gubbe (mig) och frågar om jag vill vara med då.

Det var du som blandade in elitsoldater.
Som jag påpekat tidigare när du hänvisar till försvaret: Kan man tänka sig att skjuta på folk, så skall man inget vapen ha.

Edit: BTW, finns det inga "elitsoldater" som jagar?
Kan inte en jägare bli "elitsoldat"?
Skrotades inte elitbegreppet inom försvarsmakten i början av åttiotalet?

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Konstigt att de ringer en gammal gubbe (mig) och frågar om jag vill vara med då.

Det var du som blandade in elitsoldater.
Som jag påpekat tidigare när du hänvisar till försvaret: Kan man tänka sig att skjuta på folk, så skall man inget vapen ha.

Edit: BTW, finns det inga "elitsoldater" som jagar?
Kan inte en jägare bli "elitsoldat"?
Skrotades inte elitbegreppet inom försvarsmakten i början av åttiotalet?

Ja, jag är inte med i hemvärnet så det får stå för dom. Dina provokationer angående mitt yrke är dock föga intressanta då du inte vet vad du talar om så det är inte ens värt att bemöta.

Sen finns det säkert soldater som jagar, dock är det inte några stora krav på jägare. Räcker ju bara med att du är halvt normal så är du ju "home safe" vad gäller licenser osv.

Elitsoldat är vanligtvis ett begrepp som används i TV-serier och när man talar med den obildade pöbeln...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, jag är inte med i hemvärnet så det får stå för dom. Dina provokationer angående mitt yrke är dock föga intressanta då du inte vet vad du talar om så det är inte ens värt att bemöta.

Sen finns det säkert soldater som jagar, dock är det inte några stora krav på jägare. Räcker ju bara med att du är halvt normal så är du ju "home safe" vad gäller licenser osv.

Elitsoldat är vanligtvis ett begrepp som används i TV-serier och när man talar med den obildade pöbeln...

Återigen:
Det var du som drog upp elitsoldater.
Viss aning om vad jag talar om har jag nog efter 14 månader värnplikt tillbringad mestadels i Eksjö, men även Skövde, Borås, Hässleholm och Stockholm, samt att jag jagar, kör enduro och tränar hund på ett militärt skjufält.
Har även gjort en del jobb på militära anläggningar (skall antagligen inte nämna vilka).
Är inte imponerad.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jägareförbundet fick ca 52 miljoner kronor för att behålla vargen och säga bra saker om den.

Jägarnas Riksförbund fick 6 miljoner kronor för samma sak.

Smagatusk

Guest
Ajdå så här skulle det väl inte bli enligt vargförespråkarna? Stämmer det att det verkligen rörde sig om varg den här gången, så kan ju vargkramarna tala om hur ofta sådant här kommer ske med en mångdubbelt större vargstam...

http://svt.se/2.22620/1.2397345/vargar_anfoll_kvinna_och_barn

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12895096.ab

Det lär vi nog inte få veta förräns de hittar resterna av hunden.

Brukar inte en mor skydda sitt barn, eller tog hon det på axeln? :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om det ens var några vargar så var den/dom på 500meters håll och hennes knähund sket ner sig och sprang till skogs, nu kryddar kärringen historien för att få sina 5 minuter i aftonbladet och för att vargarna ska skjutas.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ajdå så här skulle det väl inte bli enligt vargförespråkarna? Stämmer det att det verkligen rörde sig om varg den här gången, så kan ju vargkramarna tala om hur ofta sådant här kommer ske med en mångdubbelt större vargstam...

http://svt.se/2.22620/1.2397345/vargar_anfoll_kvinna_och_barn

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12895096.ab

Lös drivande jakthund. :rolleyes:

Koppla, eller jaga hon med barnvagn?

"Avbröt attacken", bör den inte ha attackerat då? Vilket den inte gjorde då den "sprang mot..." Lätt motsägelsefullt. men men....

Hallelulja aftonbladet:gnissla

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Oväntat att vargarna knep en hund som sprang lös, med stor sannolikhet lite som den ville i skogen.
Älskar tidningarna, som HD när vargen var i helsingborg, då var det attack när den sniffade på byxorna eller vad det var.

Påminner om statistiken Agria lade fram där det berättades i detalj hur vargarna tog hunden samt hur bra vän den var med ägaren, men alla dem som dödades av jägare stod det bara antal samt ras.

Smagatusk

Guest
Oväntat att vargarna knep en hund som sprang lös, med stor sannolikhet lite som den ville i skogen.
Älskar tidningarna, som HD när vargen var i helsingborg, då var det attack när den sniffade på byxorna eller vad det var.

Var det verkligen HD? Har för mig att det var kvällsblasket som kom med sensationsrubrikerna den gången. Och för en gångs skull hade Aftonbladet normala rubriker, om än lite i överkant.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Påminner om statistiken Agria lade fram där det berättades i detalj hur vargarna tog hunden samt hur bra vän den var med ägaren, men alla dem som dödades av jägare stod det bara antal samt ras.
Var stod det att det var jägare som vådaskjutit/vådadödat hundarna? Eller tolkar du fritt själv igen?

Nu när du ändå förde det på tal, hur många dödade nu jägarna? Att dra fram generell statistik som täcker både skadade och dödade hundar genom vådaskjutning säger ju inte hur många som varken dödades eller om det var under jakt det skedde.

Oavsett ditt hat mot jägarna, så är det intressant att se hur stort det blir i media så fort sånt här händer i närheten av Stockholm. Det som hänt är inget nytt i Sverige, utan har hänt ett flertal gånger.

Om det ens var några vargar så var den/dom på 500meters håll och hennes knähund sket ner sig och sprang till skogs, nu kryddar kärringen historien för att få sina 5 minuter i aftonbladet och för att vargarna ska skjutas.
Det är bekräftat att det var vargar. Hennes hund gick före henne på vägen med ca 10-15m (80m enligt andra media) när vargarna attackerade hunden.

Vad jag sett är detta händelseförlopp verifierat av länsstyrelsen rovdjursspårare.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3601&artikel=4460395

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Inte lönt att spekulera när det redan finns i skrift.

Vid 14.30-tiden bekräftade länsstyrelsen att det var en varg som tog Tajson. Man sade sig också ha hittat spår efter hunden cirka 100 meter in i skogen.

– De har hittat en tass och benrester av Tajson i skogen, säger Peter.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det har varit lite för tyst här :tungan

Jägarna vill ta bort hela vargrevir
Svenska Jägareförbundet hoppar av vargsamarbetet med regeringen. Nu vill förbundet att vargar i ett helt revir kunna skjutas bort om vargen hindrar jägare från att jaga med hund.
I över ett år har Jägareförbundet försökt förmå sina medlemmar att acceptera regeringens politik att vargar ska flyttas in från andra länder, för att få en friskare stam.
– Det har inte varit lätt, säger Karl-Evert Hellsén, ordförande i Jägareförbundet Gävleborg.
Han beskriver medlemmarnas ilska, hur respekten för Jägareförbundet har minskat när antalet vargar ökar samtidigt som färre djur fick skjutas i fjol, och hur krångligt och tidskrävande det var att få till stånd den senaste skyddsjakten i Ovanåkers kommun.
– Vi höll på i två månader i djup snö och sträng kyla.
Men nu ställer inte jägarna upp längre. Svenska Jägareförbundet gjorde en överenskommelse med regeringen om att acceptera att vargar utanför Sverige flyttas hit för att stärka genetiken i vargstammen, mot att licensjakten infördes. Men nu är det stopp. I en extrainsatt konferens i går kväll enades alla Jägareförbundets länsordförande om att frysa samarbetet med regeringen eftersom det inte blir någon licensjakt nästa år. EU-kommissionen hotar att dra Sverige inför rätta på grund av jakten.
– Vi deltar inte i varginventeringarna och inte i skyddsjakt tills vidare. Fortsättningen beror på vad utökad skyddsjakt innebär, säger Jägareförbundets ordförande Torsten Mörner.
Arbetet med att få medlemmarna att acceptera inflyttning av vargar läggs också på is.
När regeringen under press av EU-kommission ställde in 2012 års licensjakt, fick Naturvårdsverket samtidigt i uppdrag utreda hur skyddsjakten kan utökas. Den har hittills omfattat problemvargar som attackerar tamboskap, dödar hundar eller är orädda mot människor.
Men Jägareförbundet vill även att för många vargar på begränsat område ska vara grund för skyddsjakt.
– Nu tittar man på skadan efter att den har skett. Man skulle behöva bedöma om det finns en koncentration av olägenheter. Om man slutar jaga för att man inte kan släppa sin hund bör det betraktas som skada, säger Torsten Mörner.
Han tar Värmland som exempel där det finns 24 vargrevir.
– Den höga vargtätheten där motiverar att man skulle kunna ha skyddsjakt på ett helt revir.
Förbundets ledning har känt ett stort tryck från sina medlemmar att markera deras besvikelse, säger Mörner.

Peter Westman vid Världsnaturfonden, som har anmält jakten till EU-kommissionen, beklagar avhoppet.
– Jägareförbundet har ställt upp på många sätt för att skapa stöd för rovdjurspolitiken. Men jag har svårt att förstå att det här skulle vara en gynnsam linje.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin