Vargjakten

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Jag blir alltid lika trött på denhär typen av trådar. "Jägarna vill skjuta allt" "Man kan inte vara djurvän och jägare" "Alla jägare är fulla bondläppar med vapen i hand som inte vet något om djur och natur". Vad grundar ni detta på? Det finns ungefär lika många jägare i Sverige som det finns motorcyklister, dvs i runda slängar 300.000.

Och ja, det finns idioter inom jägarkåren som drar fel sorts uppmärksamhet till vår hobby, på samma sätt som det finns idioter inom MC-världen med t.ex motardligister som tycker att gång och cykelvägar är bra ställen att öva wheelies på, eller som senast jag var i Västervik ser ett motardgäng på 23 pers som är ute och har gemensam åkning, av dessa var det 2 som hade framhjulet i backen när jag såg dem, detta är inne i stan bland andra trafikanter, parkerade bilar etc, är detta särskilt ansvarsfullt? Ger det en bra bild av motorcyklister i allmänhet? De flesta som åker motorcykel är skötsamma medan det finns ett fåtal som förstör för andra, detsamma gäller för jägarkåren.

Hur många av er ickejägare var till exempel ute och fodrade vilt de två senaste vintrarna? Hur många av er har anlagt en viltåker eller ett viltvatten? Eller satt ut en saltsten? Varför tar jag upp just viltåker, viltvatten och saltsten? Därför att samtliga hjälper till att hålla viltet borta från vägarna om de används på rätt sätt, framförallt saltstenar då djuren får tillgång till salt i skogen istället för att gå i vägkanten på våren i jakt på det salt som finns kvar efter vinterns halkbekämpning och på köpet får i sig diverse gifter från trafiken och utgöra en fara för vårglada knuttar som är ute på årets första runda. Detsamma gäller för vilåkrar, stödutfodring och viltvatten...

Jag är personligen inte påverkad av just vargen som tråden handlade om från början, och nej, 250 vargar eller vad det nu ska få finnas i Sverige är inte mycket utslaget över hela landets yta, men av någon anledning så har någon glömt förklara det för vargen eller så fattade vargen helt enkelt inte vad de sa varpå vargstammen är koncentrerad till ett relativt "litet" område i främst Värmland, Dalarna, Härjedalen och Jämtland. Det är heller ingen större nyhet att det största stödet för varg finns i områden som inte berörs av den överhuvudtaget, det är väldigt lätt att sitta och tycka saker om något man inte vet något om eller berörs av...

Jag har heller inte mycket till övers för jägareförbundet som jag tycker i stort är en organisation av ryggdunkande gubbar som ger varandra medaljer, mycket snack och lite verkstad...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag känner inte en enda jägare som har anlagt en viltåker ett viltvatten eller fodrat något, annat än enstaka saltstenar just på deras älgpass veckan innan jakten, och vet du vad, det är av ren egoism, inte någon jävla omtanke om djuren.

Jag skulle gladeligen stödutfodra varg hemma på gården, om det inte vore för att det inte längre finns någon varg här i krokarna, för några år sedan gick en varg över sjön här, men den vargen skjöts senare.

Jag tror att vi totalt har haft två vargar i Västerbotten senaste 25+ åren.

tkdrille

Guest
Jag känner inte en enda jägare som har anlagt en viltåker ett viltvatten eller fodrat något, annat än enstaka saltstenar just på deras älgpass veckan innan jakten, och vet du vad, det är av ren egoism, inte någon jävla omtanke om djuren.

Jag skulle gladeligen stödutfodra varg hemma på gården, om det inte vore för att det inte längre finns någon varg här i krokarna, för några år sedan gick en varg över sjön här, men den vargen skjöts senare.

Jag tror att vi totalt har haft två vargar i Västerbotten senaste 25+ åren.

Jägarna ska ge fan i att fodra där de finnes vildsvin. Se bara vad de har eskalerat till. En stam som är totalt omöjlig att hålla nere. Vi har en töffe här som gladeligen fodrar de vilda vildsvinen och på vintern ser man ju vilka djur de är som är ute på vägarna.
Ett djur som en gång var helt under uppfödning infångade är nu spridda över landet långt upp med. Och de är ett rent skadedjur och inte för skygga när mörkret faller på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jägarna ska ge fan i att fodra där de finnes vildsvin. Se bara vad de har eskalerat till. En stam som är totalt omöjlig att hålla nere. Vi har en töffe här som gladeligen fodrar de vilda vildsvinen och på vintern ser man ju vilka djur de är som är ute på vägarna.
Ett djur som en gång var helt under uppfödning infångade är nu spridda över landet långt upp med. Och de är ett rent skadedjur och inte för skygga när mörkret faller på.

Jägare rent generellt skiter i viltvård, så länge det finns mycket att skjuta på, sen kallar dom själva skjutandet viltvård....

tkdrille

Guest
Jägare rent generellt skiter i viltvård, så länge det finns mycket att skjuta på, sen kallar dom själva skjutandet viltvård....

Ja de ingår i vården. Så länge de finns mat i skogen behöver man heller inte fodra vilt.
Jag står på jägarnas sida, de som var aktiva vid jägarexamen och tar de på allvar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja de ingår i vården. Så länge de finns mat i skogen behöver man heller inte fodra vilt.
Jag står på jägarnas sida, de som var aktiva vid jägarexamen och tar de på allvar.

Om man inte matar viltet så behöver man inte heller skjuta av viltet ;)

Smagatusk

Guest
Nån som har lust att sammanfatta de 1960 inläggen? Vad handlar debatten om? Jag kanske kan sprida ljus i frågan med hjälp av mina kollegor?

Det finns personer som har spridit ljus i frågan i 2000 inlägg, men vafan hjälper det när varghatarna drar ner persiennerna.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020

Kvalificerat skitsnack, förra säsongen (2010-2011) så kom det djup snö i mitten av november varpå vi avbröt jakten och började istället fodra vilket vi fortsatte med ända in i slutet på mars. Samma sak säsongen innan det. Jaktgrannarna gjorde samma sak, alla slutade jaga och fodrade istället. Ja, det är rådjuren och till viss del dovhjort vi fodrar i första hand då dessa helt enkelt inte klarar djup snö. Älg och hare klarar dock vintern mycket väl, för dessa räcker det att fälla lite lövsly under hösten så använder de det som vinterfoder om det skulle krisa. Och kom inte dragandes med att "rådjur minsann är inplanterat vilt" detta är fel, rådjur har funnits på den skandinaviska halvön sedan slutet av yngre stenåldern...

Vad gäller vildsvinen så kan jag absolut hålla med om att många gör stora fel när de kör upp ett helt lastbilslass med sockerbetor i skogen, det är varken åtling eller fodring, det är fanimej på gränsen till tvångsmatning. När man åtlar vildsvin på rätt sätt så lägger man ut små mängder av ett för vildsvinen eftertraktat foder för att få bort dem ur grödor och spannmål, t.ex majs. Gärna på ett sätt som innebär att de får jobba en del för maten t.ex med en s.k "rulltunna" där några få majskorn i taget ramlar ut när grisen rullar på tunnan och håller på så sätt grisarna kvar länge på åteln så att man har gott om tid att skjuta RÄTT djur. En skjuten sugga innebär ofta att de yngre grisarna som följt henne förvandlas till huliganer som inte är rädda för något och springer runt hej vilt oavsett tid på dygnet och bökar upp villaträdgårdar, grusvägar, åkrar och fan vet allt, detta ska således undvikas. Jag tycker inte det är fel att skjuta suggor (ska stammen decimeras vilket är mycket önskvärt på många håll så måste man ju få bort en del suggor) men suggan MÅSTE lämnas till sist, både för att minska bökskadorna och av rent moraliska skäl, det är inte ok att låta småkultingar svälta/frysa ihjäl genom att skjuta deras mor...

Många låter även bli att jaga vildsvin pga att de ofta saknar kunnande då det är ett relativt nytt vilt på många marker, det anordnas mycket kurser avseende förvaltning av vildsvin just nu men det har inte börjat ge genomslag ännu då det tar lite tid att få särskilt de äldre jägarna att ta till sig det som vi "yngre snorvalpar som minsann inte är torra bakom öronen" försöker lära dem då det defakto är mycket fler yngre än äldre jägare som fokuserar på vildsvin. Det finns heller inte särskilt många hundar som duger till/kan hantera vildsvin vare sig det gäller att driva/ställa dem eller till eftersök vilket även det drar ner jakttrycket på dem en hel del. Åteljakt är mest effektivt sett till andelen skjutna djur, dock så är det mycket tidskrävande något som rimmar illa med yngre jägare som kanske vid sidan av jakten har småbarn, hus, gnällig kärring, socialt liv, dumma arbetstider etc...

tkdrille

Guest
Om man inte matar viltet så behöver man inte heller skjuta av viltet ;)

Stämmer inte på vildsvin iallafall. MEn nu spårar vi ur. Gå tillbaka lite till vargen.
För att säga nått om den. Ja den kommer ner när den känner för här inte så ofta som tur är. Så länge den stannar där uppe så har jag ingen åsikt. Och de tycker jag heller inte folk som inte bor i området heller borde ha då den inte påverkar människan inne i tex Sthlm och de borde utifall de inte har sin jaktmark i vargrevir ta och hålla tyst om det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kvalificerat skitsnack, förra säsongen (2010-2011) så kom det djup snö i mitten av november varpå vi avbröt jakten och började istället fodra vilket vi fortsatte med ända in i slutet på mars. Samma sak säsongen innan det.

Bla bla bla.. du har gjort blaha blaha...

Det är inte skitsnack, det finns inte en jävel här som fodraar vilt (om man inte räknar lappen som fodrar sin tamboskap).

Att säga att jägare är utövar viltvård är lika sant som att säga att enduroförare utövar skogsvård när dom tar bort vindfällorna som ligger över spåret.

Visst kan man räkna det som en minimal insats, men helt av egoistiska skäl.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kvalificerat skitsnack,

Många låter även bli att jaga vildsvin pga att de ofta saknar kunnande då det är ett relativt nytt vilt på många marker,

Säg som det är, det är tråkigt!

Inget mys med jaktlaget, utan ensamt, kallt och mörkt :gnissla

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Bla bla bla.. du har gjort blaha blaha...

Det är inte skitsnack, det finns inte en jävel här som fodraar vilt (om man inte räknar lappen som fodrar sin tamboskap).

Att säga att jägare är utövar viltvård är lika sant som att säga att enduroförare utövar skogsvård när dom tar bort vindfällorna som ligger över spåret.

Visst kan man räkna det som en minimal insats, men helt av egoistiska skäl.

Å andra sidan så är det ju en lite annan viltstam i norra och södra sverige, som jag påpekade innan så kräver inte älg några direkta foderinsatser vintertid, de tål kyla och djup snö... Men att kalla foderinsatser för egoism är att dra ner skygglapparna. För mig och alla jag känner häromkring som både jagar och inte jagar så är en skog utan vilt en död skog (med undantag från vissa skogsägare som tycker att varenda djur oavsett art ska skjutas därför att annars kanske de får skicka en tall till vrak när det är dags för avverkning...) Vet många som lägger ut ensilage och annat foder vintertid som inte jagar eller som inte jagar just rådjur men ändå fodrar dem, var är egoismen i deras fall?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För mig och alla jag känner häromkring som både jagar och inte jagar så är en skog utan vilt en död skog (med undantag från vissa skogsägare som tycker att varenda djur oavsett art ska skjutas därför att annars kanske de får skicka en tall till vrak när det är dags för avverkning...) Vet många som lägger ut ensilage och annat foder vintertid som inte jagar, var är egoismen i deras fall?

En skog utan jägare är inte en skog utan vilt.

En skog utan jägare är en välmående skog.

Jägare har i alla tider över hela vår jord utrotat arter som hör hemma på en plats och infört andra arter som inte hör hemma där men som är roligare ur deras synvinkel.

Att vi nu behöver en årlig avskjutning av vissa vilt beror helt och hållet på jägarnas "viltvård" av andra arter tidigare, det är helt enkelt inte balans längre.

Jag är inte emot jakt och inte heller emot enduroförare i skogen, men säg då för helvete att ni håller på för att NI tycker att det är roligt, inte för att ni bedriver vilt/skogsvård för att ni är så mycket bättre än andra.

Allt en jägare gör i skogen görs för att få skuta fler djur..

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Att vi nu behöver en årlig avskjutning av vissa vilt beror helt och hållet på jägarnas "viltvård" av andra arter tidigare, det är helt enkelt inte balans längre.

Många delar av Sverige hade överhuvudtaget inte varit bebodda idag om vissa rovdjursarter inte hade trängts undan, och när de "trängdes undan" hade det inget med "viltvård" att göra utan på statliga skottpengar på björn, varg, lo, djärv etc...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
En skog utan jägare är inte en skog utan vilt.

En skog utan jägare är en välmående skog.

Jägare har i alla tider över hela vår jord utrotat arter som hör hemma på en plats och infört andra arter som inte hör hemma där men som är roligare ur deras synvinkel.

Jag är inte emot jakt och inte heller emot enduroförare i skogen, men säg då för helvete att ni håller på för att NI tycker att det är roligt, inte för att ni bedriver vilt/skogsvård för att ni är så mycket bättre än andra.

Allt en jägare gör i skogen görs för att få skuta fler djur..

En natur är aldrig i "balans", mycket stora förändringar i populationer bland arter är att förvänta utan inblandning av människor, även stora förändringar i växtlighet till följd av detta är inte ovanligt.

Det är naturen när den är opåverkad av människan och det fungerar utmärkt om du raderar människan från planeten.

Men sålänge vi skall odla mat, virke, drivmedel osv. eller ha vägar och tamdjur funkar det inte någonstans.

Sen att hävda att det är just jägarna som infört arter och utrotat andra är ju ett skämt och pekar på din usla insikt i ämnet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen att hävda att det är just jägarna som infört arter och utrotat andra är ju ett skämt och pekar på din usla insikt i ämnet.

Varför har fälthare planterats in i Sverige?

Varför har Varg nästan utrotats?

Svaren på båda frågorna är JAKT.

Sen finns det arter som dör ut av andra orsaker och det kommer hit arter på andra sätt, men att inte JAKT skulle vara en betydande faktor är skitsnack.

Om inte jakten skulle inverka skulle den inte behöva regleras, frågan är om regleringen fungerar?

Jägarnas Riksförbund vill utrota vargen medvetet, är det god viltvård?

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Varför har fälthare planterats in i Sverige?

Varför har Varg nästan utrotats?

Svaren på båda frågorna är JAKT.

Självklart jagades vargen, ingen har väl påstått något annat? Och detta skedde för 100-200 år sedan. Men vilket alternativ hade du föredragit? Att någon gick fram till vargarna med mössan i hand och skrapat lite med tåspetsen i marken och snällt men bestämt bett dem flytta på sig alternativt låtit tamboskap vara ifred? Du glömmer/ignorerar/förstår inte att en majoritet av Sveriges befolkning vid den tidpunkten INTE bodde i städerna utan på landsbygden och var beroende av boskapsskötsel och jordbruk. Vad väljer man på om det står emellan att svälta under vintern därför att vargen rivit den sista kossan på gården eller att helt enkelt skjuta vargen/gillra varggrop? Det är heller inte särskilt länge sedan det var lag på att varje markägare skulle hålla med lapptyg och drevfolk vid t.ex kungsjakt på varg. Dessa jaktformer och orsaker har väldigt lite med dagen jakt att göra och går således inte att jämföra, däremot så är samhället med framförallt djurhållningen helt anpassat till ett Sverige utan några stora rovdjursstammar. Så vad är mest hållbart? Att plöja ned enorma summor på stängsel, övervakning och fan vet allt för att skydda en djurart som inte på något sätt är globalt hotad?

Det finns många andra djurarter som blivit utrotade/nära på utrotade av andra orsaker än jakten och de orsakerna är i första hand jord och skogsbruk, bekämpningsmedlen DDT och PCB som gnagare och andra bytesdjur fick i sig från spannmål de åt gjorde att rovfåglarna som i sin tur åt bytesdjuren påverkades av gifterna i födan så att skalen på deras ägg inte tålde den ruvande honans tyngd varpå antalet rovfåglar sjönk drastiskt, Pilgrimsfalken är t.ex utrotningshotad av denna orsak. Det moderna skogsbruket har på många håll decimerat eller utrotat skogshönsen helt (orre/tjäder framför allt) vad har detta med jakt och viltvård att göra? Sen kanske du ska ha i åtanke vem det är som kommer och hjälper dig nästa gång du kört på ett djur med bilen som haltat från platsen, kommunen? näe... polisen? näe... En eftersökspatrull som gör det ideellt och utan ersättning? ja... Och nån pappskalle påstod att man skulle ta från viltvårdsfonden och ersätta dessa eftersökspatruller med, de pengar som varje aktiv jägare betalar varje år i jaktkortsavgift (300:-/år och person som tar del av fällt vilt). Jägarkåren ska alltså betala för att de ställer upp och hjälper till att hitta trafikskadat vilt?

Och som skäggo påpekar så har även en jaktfri/människofri natur stora eller ännu större svängningar än vad vi ser idag...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Så, för att folk behövde freda sin boskap för 200 år sedan så ska vi fortsätta att utrota vargen i dag?

Så, för att vi av misstah höll på att utrota rovfåglar för att vi inte visste bättre så är jagt på utrotningshotade djur idag helt okej?

Något konstiga argument?

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Så, för att vi av misstah höll på att utrota rovfåglar för att vi inte visste bättre så är jagt på utrotningshotade djur idag helt okej?

Ser inget konstigt i argumenten då jag visar på att annat än jakt utrotar djurarter som du försöker påstå...

Sedan när är varg ett utrotningshotat djur?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin