Vargjakten

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du talar som du har förstånd till, varför skulle du stödutfodra till vargen? Vet du ens vad stödutfodra är?

Regel nr1 när det gäller vargen, är ju att inte vänja den vid att det finns lättillgänglig mat i närheten av människor, men du skulle gladeligen göra detta.

Å så är du inte emot jakt du heller nä...du bara verkar våldsamt aggresiv mot allt vad jakt heter här?

Just biten med stödutfodringen hemma på gården var en ironisk känga till varghatarna att jag inte skulle ha något emot att ha varg runt knuten.

Jag tror inte att dom köper några vargar till mig ändå, så du kan sova lugnt.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Bla bla bla.. du har gjort blaha blaha...

Det är inte skitsnack, det finns inte en jävel här som fodraar vilt (om man inte räknar lappen som fodrar sin tamboskap).

Att säga att jägare är utövar viltvård är lika sant som att säga att enduroförare utövar skogsvård när dom tar bort vindfällorna som ligger över spåret.

Visst kan man räkna det som en minimal insats, men helt av egoistiska skäl.
Svårt att komma på något nytt att säga? Känns som en skiva som hakat upp sig :)

Just biten med stödutfodringen hemma på gården var en ironisk känga till varghatarna att jag inte skulle ha något emot att ha varg runt knuten.

Jag tror inte att dom köper några vargar till mig ändå, så du kan sova lugnt.
Nä, för där uppe i norr har i ju våran ursprungsbefolkning och deras renar, som skyddar er från fasta vargstammar. Detta är ju även skyddat från EU-håll, så det blir nog ingen vargstam för din del.

Du kan med andra ord fortsätta att önska massa varg, för både du och jag vet att du själv aldrig behöver vara orolig för att få någon på din mark. Visst är det enkelt och härligt att vara för något som man inte själv riskerar att drabbas av va? :)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Återigen, du har inget emot jakt, du bara hatar allt vad jägare är. Måste väl vara härligt att generalisera så där grovt och härligt va?

Nä, jag har inget emot att folk går ut och skjuter älg, bara dom erkänner att dom gör det för sitt egna höga nöjes skull.

Men börjar dom kalla sig "viltvårdare" för att hymla med att dom kommer i byxan av att döda djur så är dom bara patetiska.

Ja, det behöver skjutas av vilt, det skulle kunna göras av anställda viltvårdare, men det står skjutkåta människor på rad och betalar för att få döda djur för sitt nöjes skull, så det behövs inte

Du kan med andra ord fortsätta att önska massa varg, för både du och jag vet att du själv aldrig behöver vara orolig för att få någon på din mark. Visst är det enkelt och härligt att vara för något som man inte själv riskerar att drabbas av va? :)

Jag har haft varg här i närheten, tyvärr är den borta nu.

jag skulle inte se det som att bli drabbad jag skulle bli oerhört glad av att veta att det fanns varg häromkring, men så kissar jag ju inte ner mig av att det finns djur i skogen.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Nä, jag har inget emot att folk går ut och skjuter älg, bara dom erkänner att dom gör det för sitt egna höga nöjes skull.

Men börjar dom kalla sig "viltvårdare" för att hymla med att dom kommer i byxan av att döda djur så är dom bara patetiska.

Ja, det behöver skjutas av vilt, det skulle kunna göras av anställda viltvårdare, men det står skjutkåta människor på rad och betalar för att få döda djur för sitt nöjes skull, så det behövs inte.
Klart som fan att jägare gillar att jaga, vem har påstått något annat? (förutom insnöade rovdjurskramare) Det som krävs av dig nu är att du kan förstå att bara för att man gillar själva jakten, så kan man även gilla att ge tillbaka tjänster till viltet i form av t ex stödutfodring, anläggning av viltvatten osv. Lika väl som man som jägare tar av naturens resurser, så kan jägaren även ge tillbaka.

Du är alltså inte emot jakt, men du vill ta bort jakten från människor och istället låta ca 200 000 - 300 000st statligt anställda göra samma jobb, fast med en belastning av stadskassan?

Du får förlåta mig, men tror faktiskt du driver med oss här :)

Så vilsen kan inte en norrlänning vara.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Herre min skapare sitter det folk här och pratar om en unik svensk/norsk vargstam eller läste jag fel?

Den nuvarande svenska vargstammen har sitt ursprung från 3st invandrande individer från Finland. Det är pga. detta och den krassa invandringen under åren, som gjort att vi sitter här med en djupt inavlad vargstam. Men det är också det enda som är unikt med våran vargstam, att den är djupt inavlad, annars är det exakt samma typ av vargar som vandrar i Finland och resten av Ryssland.

Nu kl. 20.00 kommer en dokumentär om jakt i SVT. Den ska bli intressant att kolla på, kanske återkommer efteråt :)

http://svtplay.se/v/2542040/dokumentarfilm/jakt

Du läste rätt.
Hela debatten handlar ju om att den svensk/norska vargstammen är utrotningshotad.
Inte om rasen i helhet.

Jag ser visserligen inget skyddsvärt i den vargstam vi har, men det gäller att godta parametrarna.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du läste rätt.
Hela debatten handlar ju om att den svensk/norska vargstammen är utrotningshotad.
Inte om rasen i helhet.

Jag ser visserligen inget skyddsvärt i den vargstam vi har, men det gäller att godta parametrarna.

Nu är du rasistisk!

Det finns även lägret jag befinner mig i,
jag vill se vargen som en del av vår fauna,
oavsett om den är norsk, finsk eller rysk.

Ogillar du att vargen har svartmuskiga drag och bryter på ryska?

Du är alltså inte emot jakt, men du vill ta bort jakten från människor och istället låta ca 200 000 - 300 000st statligt anställda göra samma jobb, fast med en belastning av stadskassan?

För att ersätta 200.000 amatörer (som erat läger nyss sa att det var, men nu är det 300.000 ? ), så krävs väl några tusen statsanställda som gör samma sak.

Som jobbar på ackord utan att kräva att deras intressen går först.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
.

Nej, jag vill inte ta bort jakten från någon, jag säger att fanns det inte skjutkåta människor som ville döda djur för nöjes skull så skulle vi måsta anställa folk för att göra det.

Det finns skjutkåta människor som BETALAR för att få döda djur för nöjes skull, så det är inte aktuellt.

Jag vill bara att dom erkänner att dom gör det för att dom är skjukåta människor som går igång på att döda djur, istället för att låtsas att dom gör en uppoffring för allas bästa.

Dom är så jävla skjutkåta att dom struntar i om dom utrotar vargen totalt bara dom får vara med och skjuta på det fåtal som finns kvar.

Dom ser det som positivt att om vargen utrotas blir det ett större överskott av bytesdjur som dom som "goda viltvårdare" givetvis måste skjuta bort...

För att ersätta 200.000 amatörer (som erat läger nyss sa att det var, men nu är det 300.000 ? ), så krävs väl några tusen statsanställda som gör samma sak.

Det krävs inte ens det, vi måste ju kraftigt begränsa vilka tider det är tillåtet att jaga även för amatörerna, proffs kunde ju jaga i princip året om.

Last edited:

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Tack för tipset om dokumentären Matin, jag kollar sällan på TV så jag hade ingen aning om att den sändes, kollade nu i efterhand på SVTPlay.

Och till GuW: Självklart gillar jag att jaga, det är ju därför jag håller på. Dock så medför INTE det att man vill skjuta allt som rör sig "bara för att man kan", för ja, rent tekniskt så kan man, men vad är nöjet i det? Skulle jag svälta om jag inte får med mej en rådjurs-skank hem från skogen på lördag? Knappast... Jag är mycket ute i skog och mark, oavsett om det är med kamera, kikare, svampkorg eller bössa i handen så håller man lite koll på hur viltet mår, nyfödda älgkalvar i juli, bruna i färgen och på ostadiga ben som man sedan kan följa hela året med lite tur. Visst, vi jagar dem, men det är inte med avsikten att skjuta skogen ren som du gapar om, att jägarkåren enbart fodrar av egoistiska skäl. Hade man bara varit intresserad av att skjuta t.ex rådjur så hade man ju gett fan i att fodra när det blir en halvmeter snö för att sedan gå ifatt dem på snöskor och skjuta dem ett efter ett, så är inte fallet, ett sådant förfarande är slakt och har inget med förvaltning och viltvård att göra. Men vi kanske ska vända på begreppet, eftersom du spottar om att jägarna skjuter hej vilt och kallar allt för "viltvård" så ber jag nu dig att definiera viltvård, borde väl vara lätt för dig eftersom du så tydligt påpekar att du minsann vet vad viltvård innebär? Och låt oss för en gångs skulle slippa politiker-köret där du får en fråga och svarar på en annan...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
så ber jag nu dig att definiera viltvård, borde väl vara lätt för dig eftersom du så tydligt påpekar att du minsann vet vad viltvård innebär? Och låt oss för en gångs skulle slippa politiker-köret där du får en fråga och svarar på en annan...

Viltvård är att låta vargstammen växa sig stor och livskraftig och SEDAN skjuta bort problemvargar i problemområden.

Viltvård är INTE att skjuta bort hela beståndet med hänvisning till att tidigare "viltvård" har gjort stammen svag och inavlad och att vi klarar oss utan den arten...

Vi klarar oss utan myskoxe också, vi skulle säkert klara oss helt utan flera andra arter också, bara "viltvårdarna" får "vårda" övrigt vilt lite hårdare...

Så, begripligt nu?

• Gilla
Reaktioner: eha

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Viltvård är att låta vargstammen växa sig stor och livskraftig och SEDAN skjuta bort problemvargar i problemområden.

Viltvård är INTE att skjuta bort hela beståndet med hänvisning till att tidigare "viltvård" har gjort stammen svag och inavlad och att vi klarar oss utan den arten...

Vi klarar oss utan myskoxe också, vi skulle säkert klara oss helt utan flera andra arter också, bara "viltvårdarna" får "vårda" övrigt vilt lite hårdare...

Så, begripligt nu?

Nej, återigen svammel, jag bad dig definiera begreppet viltvård, du använder det ju så då måste du ju veta vad det betyder? Försök igen...

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Du sätter alltså likhetstecken på jägare kontra medlemmar i Svenska jägarförbundet? Ungefär lika smart som att gå runt och tro att alla som kör MC är med i SMC :tummenupp

Hur tror du att dessa några tusen statsanställda skulle klara av detta? Vilka typer av supermänniskor skulle detta vara, som dels ska lära sig all sveriges marker, dels hinna skjuta av ca 85 000st älgar, 80 000st vildsvin, 119 000st rådjur, 63 000st rävar, 70 000 harar..puh...bäst jag postar hela statistiken :)

Vilka supermänniskor dessa några tusen måste vara...de borde kosta en del eller?

Att du sedan måste in och ändra i grundlagen och förändra äganderätten för våra markägare blir säkert populärt, jag önskar dig all lycka på din väg :)

Bifogat

• avskjutning.jpg
    avskjutning.jpg
    113.1 KB · Visningar: 26

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, återigen svammel, jag bad dig definiera begreppet viltvård, du använder det ju så då måste du ju veta vad det betyder? Försök igen...

Viltvård är att tillse att vi har tillräckligt stora och livskraftiga stammar av djur för att arten ska överleva självständigt.

Fram tills dess kan viltvård bestå bland annat av stödutfodring av arter som inte har livkraftiga stammar.

Viltvård kan givetvis också bestå i decimering av viltstammar som blivit för stora och dominanta.

DÄR ÅTERFINNS INTE VARGEN SOM TRÅDEN HANDLAR OM!

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Viltvård är att tillse att vi har tillräckligt stora och livskraftiga stammar av djur för att arten ska överleva självständigt.

Fram tills dess kan viltvård bestå bland annat av stödutfodring av arter som inte har livkraftiga stammar.

Viltvård kan givetvis också bestå i decimering av viltstammar som blivit för stora och dominanta.

På vilket sätt återfinns inte vargen där? Inom vissa områden i sverige så ÄR vargen den dominanta stammen när det gäller rovdjur och innebär ett tydligt hot mot framförallt älgstammen i samma område. Så hur löser man det? Flytta vargar har man ju redan försökt, de har en tendens att vandra tillbaks. Många individer inom vargstammen har ju även kommit på att det är förbannat mycket enklare att döda och äta tamboskap som går inhägnade än att smyga sig på och försöka döda en vuxen älg som om den kommer åt försöker sparka ihjäl vargen...
Om jag dessutom får dra en ekonomisk växel på det hela så är det årligen massor av turister som betalar för att i första hand få se och fotografera älg och även en liten procent som betalar för att vara med på jakt, hur många turister betalar för att komma och titta på vargar?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Vilka supermänniskor dessa några tusen måste vara...de borde kosta en del eller?

Att du sedan måste in och ändra i grundlagen och förändra äganderätten för våra markägare blir säkert populärt, jag önskar dig all lycka på din väg :)

Det skulle nog finnas tillräckligt med människor som ställde upp gratis mot en 10faldigad jaktkvot så du behöver nog inte vara rädd ;)

Grundlagen ändras konstant utan uppror, HMF exempelvis.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Så, begripligt nu?
Ja, du gillar inte jägare och jakt och eftersom du inte riskerar att drabbas själv, så är det lätt för dig att tycka mycket om just varg. Det som du och de flesta vargälskare hela tiden glömmer, är att vi människor har ett stort intresse av våran natur. Den senaste historien om avslagen vargjakt och EU osv. har förmodligen tagit död på fler vargar än vad en ev. vargjakt skulle gjort år 2012. Utan att säga för mycket, så kan man ju säga att många insåg att det inte finns någon kompromissvilja bland vargälskarna, så nu står det mellan att leva utan jakt eller fixa undan problemet och ha kvar sin jakt. Lite ungefär som det blev i Finland.

När det t o m skriks om att vi jagar björn här i landet, så inser fler och fler att det inte är lönt att föra en seriös diskussion om våra rovdjur. Signalerna vi får är hela tiden att vi ska sköta det snyggt i det tysta och ha kvar våran jakt och livsstil.

Det är vargen som får ta smällen och det är inget ni kan göra någonting åt längre. Vi är många som tålmodigt legat lågt under 10 - 15 år nu och fortfarande går det inte att föra en seriös diskussion.

Undrar just hur våran björnstam klara sig, för att inte tala om lodjuren...de måste ju blivit utrotade för många år sedan...menar vi har ju jagat dem under rätt många år nu....stackars jävlar
:rolleyes:

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020

På vilket sätt återfinns inte vargen där? Inom vissa områden i sverige så ÄR vargen den dominanta stammen när det gäller rovdjur och innebär ett tydligt hot mot framförallt älgstammen i samma område. Så hur löser man det? Flytta vargar har man ju redan försökt, de har en tendens att vandra tillbaks. Många individer inom vargstammen har ju även kommit på att det är förbannat mycket enklare att döda och äta tamboskap som går inhägnade än att smyga sig på och försöka döda en vuxen älg som om den kommer åt försöker sparka ihjäl vargen...
Om jag dessutom får dra en ekonomisk växel på det hela så är det årligen massor av turister som betalar för att i första hand få se och fotografera älg och även en liten procent som betalar för att vara med på jakt, hur många turister betalar för att komma och titta på vargar?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det skulle nog finnas tillräckligt med människor som ställde upp gratis mot en 10faldigad jaktkvot så du behöver nog inte vara rädd ;)

Grundlagen ändras konstant utan uppror, HMF exempelvis.
Jo, men nu skulle dessa vara proffs och fruktansvärt duktiga.

Tror nog du inser hur dumt är...även om man gillar varg, så måste man ju inte helt tappa sunt förnufft eller? :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
J

Det är vargen som får ta smällen och det är inget ni kan göra någonting åt längre. Vi är många som tålmodigt legat lågt under 10 - 15 år nustackars jävlar

Allah akbahr!

Jo, men nu skulle dessa vara proffs och fruktansvärt duktiga.

Tror nog du inser hur dumt är...även om man gillar varg, så måste man ju inte helt tappa sunt förnufft eller? :)

Varför köra med förnuft när motståndarsidan saknar det? :va

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du menar för att vargen inte finns hos dig, så finns den inte hos andra? 0 vargar hos dig är 0 vargar hos alla?

Du får gärna rätta mig, men inte visste jag att vi skulle jaga varg på marker med ingen eller ny vargetableringar?

Vargjakten utgick från områden som haft regelbunden föryngring under flera år, samt inte hade några vargindivider med en genetiskt viktigt ursprung.

Vargjakten gjorde inte ens att vargstammen slutade öka, utan den har fortsatt att öka trots vargjakten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, du gillar inte jägare och jakt och eftersom du inte riskerar att drabbas själv, så är det lätt för dig att tycka mycket om just varg. Det som du och de flesta vargälskare hela tiden glömmer, är att vi människor har ett stort intresse av våran natur. Den senaste historien om avslagen vargjakt och EU osv. har förmodligen tagit död på fler vargar än vad en ev. vargjakt skulle gjort år 2012. Utan att säga för mycket, så kan man ju säga att många insåg att det inte finns någon kompromissvilja bland vargälskarna, så nu står det mellan att leva utan jakt eller fixa undan problemet och ha kvar sin jakt. Lite ungefär som det blev i Finland.

När det t o m skriks om att vi jagar björn här i landet, så inser fler och fler att det inte är lönt att föra en seriös diskussion om våra rovdjur. Signalerna vi får är hela tiden att vi ska sköta det snyggt i det tysta och ha kvar våran jakt och livsstil.

Det är vargen som får ta smällen och det är inget ni kan göra någonting åt längre. Vi är många som tålmodigt legat lågt under 10 - 15 år nu och fortfarande går det inte att föra en seriös diskussion.

Undrar just hur våran björnstam klara sig, för att inte tala om lodjuren...de måste ju blivit utrotade för många år sedan...menar vi har ju jagat dem under rätt många år nu....stackars jävlar

Fantastiskt, ni skulle alltså inte ha någon jakt alls kvar om vargstammen fick växa sig livkraftig, så alltså vill ni utrota vargen helt så att behovet av er jakt finns kvar?

Du förespråkar tjuvjakt av dom sista kvarvarande vargarna?

Det stödjer bara min tes om att många jägare är dumma i huvet nå jävulskt, ochy inte alls bryr sig om viltvård.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0