Vargjakten

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så länge jakten förs i syfte att i slutändan förbättra och skydda stammen så är jag för den.

Problemet med hela vargjaktsfrågan är att den är infekterad på båda sidor av absolutister. Antingen får inte en enda varg skjutas oavsett orsak eller så ska vargen helt utrotas. Jag har träffat och hört många personer på båda sidor.

Diskussionen är väldigt känslostyrd. Inte helt olik invandringsfrågan faktiskt.

Som vanligt så är det fanatikerna som syns och hörs.
Det är ett försvinnande fåtal som vill utrota vargen.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
När bytesdjuren blir för få kommer rovdjursstammarna minska. Då växer bytesdjurens stammar. Sen vänder det igen. Naturen har alltid lyckats reglera det förut, varför skulle det inte gå nu?
Naturen överlever oss alla, så den behöver vi inte vara oroliga över.

Problemet är att topparna och dalarna på de olika cyklerna blir extrema. Detta pga. de goda förutsättningar som viltet har i form av tillgång till föda i vårat moderna skogs och jordbruk.

Eftersom vi människor faktiskt är beroende av vad skog och jordbruk ger oss, så måste vi förvalta viltet, så vi har en så jämn nivå som möjligt. Annars blir skador och kostnader för stora.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nej, det är du som missar poängen. Allt i naturen hänger ihop, inkl din bur-gris och en skjuten varg. Om du inte förstår att en varg ger minskad älgkvot och därmed ökad bur-griskvot så får du läsa på lite tror jag.
Du missar än. Klart att allt i naturen hänger ihop, men det har inget att göra med att man kan vara en motståndare till vargjakt av olika anledningar och ändå gilla att proppa i sig en redig stek. Det handlar om huruvida vargen behöver jagas eller inte sett ur biologisk och samhällsmässig synvinkel, inte om vårat köttätande.

Markus skrev:
Vad snackar du om art i riskzon förresten? Det är inte indiska tigrar vi pratar om, det är varg - det finns hur många som helst på jorden. Det gör absolut ingen skillnad om de finns i Sverige eller inte, för deras arts fortlevnads skull.
Nej, det finns flera underarter av varg. Om en underart blir utrotad är den borta, oavsett hur många andra vargar det finns i världen. På samma sätt som en Bengalisk tiger är en underart till tiger. Vår varg som tillhör grundformen, eurasisk varg, finns definitivt inte över hela världen. Biologiskt sett kan jag dock inte svara för hur lik den eurasisk vargen i Ryssland är den Skandinaviska.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Bönder är gnällfolk.. bönder som jagar är än värre.

Banjovarningen på sådant folk är hög. Om man nu är så mån om den genetiska mångfalden så skall dom nog börja skjuta av lite på släktträffar.
Vad är din definition på bonde? Jag har lite svårt att gallra ut vilka här på SH som är bönder eller inte. Vet bara av ett par och jag vet inte om de skrivit något i just den här tråden.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Så. skall vi klargöra en gång för alla så att diskussionen går att greppa.

1. Skall vi jaga varg som populationen ser ut idag enligt regeringsbeslut fattat på grunder som forskare tagit fram?

2. Skall vi jaga varg när populationen nått en högra nivå för att inte "skjuta" sönder stammen?

3. Skall vi aldrig jaga varg för att den är så fin?

4. Skall vi bara jaga dom som ställer till problem oavsett hur många dom blir?

5. Skall vi ha ett tak som t.ex 5000st och sen jaga dom?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du missar än. Klart att allt i naturen hänger ihop, men det har inget att göra med att man kan vara en motståndare till vargjakt av olika anledningar och ändå gilla att proppa i sig en redig stek. Det handlar om huruvida vargen behöver jagas eller inte sett ur biologisk och samhällsmässig synvinkel, inte om vårat köttätande.

Nej, det finns flera underarter av varg. Om en underart blir utrotad är den borta, oavsett hur många andra vargar det finns i världen. På samma sätt som en Bengalisk tiger är en underart till tiger. Vår varg som tillhör grundformen, eurasisk varg, finns definitivt inte över hela världen. Biologiskt sett kan jag dock inte svara för hur lik den eurasisk vargen i Ryssland är den Skandinaviska.

Om man gillar stek, och speciellt om man är en snåljåp som typ äter dansk gris så ska man bara STFU om ALLA typer av jakt då man är en första klassens djurplågare, och djurplågare är inte så poppis i jägarleden. :mattias

Underart hit, underart dit - alla är ändå importerade så de hör inte hemma här, de individer som är här nu.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Så. skall vi klargöra en gång för alla så att diskussionen går att greppa.

1. Skall vi jaga varg som populationen ser ut idag enligt regeringsbeslut fattat på grunder som forskare tagit fram?

Det är ju redan offentligt att dagens jakt inte har med forskning att göra utan att minska varghatet.

Tycker inte det är fel att skjuta varg om det finns en tanke att få bort just den vargen, men det gör det ju inte riktigt när amatörer skjuter första bästa där det är tillåtet.

:krama

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jag har bara lyssnat på Svenska Jägareförbundet, SLU, Naturvårdsverket och LCIE.
Har du någon passande länk till Djurens rätt, PETA eller Kattkerstins knypplingsblogg som jag kan balansera mina intryck med?

Det var ju moget sagt.
Jag har länkat tidigare där det visar sig precis hur det fungerar i verkligheten samt hur Sverige brutit mot gällande regler i sammanhanget.

Inte för jag tror att du, eller någon annan jägare som inte förmår sig läsa lite hur genetik fungerar på riktigt, men här kommer anmälan i sin helhet. http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/eu-anmalan_varg.pdf
Där går dem även genom en del av felaktigheterna i studierna naturvårdsverket använt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju redan offentligt att dagens jakt inte har med forskning att göra utan att minska varghatet.

Tycker inte det är fel att skjuta varg om det finns en tanke att få bort just den vargen, men det gör det ju inte riktigt när amatörer skjuter första bästa där det är tillåtet.

:lol
Jag tror jag har en Broder i Le Provocateur :gnissla

Att skjuta varg handlar tyvärr om att vi ska ha någon typ av livskraftig, det vore bättre om vargen gjorde som alla andra djur och anpassade sig till naturens regler och inte sökte skydd bakom palestinasjalar och Ghost Rider.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
1. Jag som privatperson får ingenting, men eftersom kostnaderna för insamlandet ökar bör inte försäljningspriset heller öka.

2. Jag tror inte att en del av Sveriges skog kommer stå och ruttna pga dålig jakt. Knappast lönsamt för skogägaren och någon måste äga skogen.

3. Inte enligt det jag läst, men vargstammen var nere på några få individer så nästan utrotad.

4+5. Det finns ingenting som tyder på att det skulle bli några incidenter med människor bara för att vargstammen växer.

6. Enligt länsstyrelsen i dalarna är vargarna vanligtvis skygga. Står ingenting om att man måste jaga dem för att de ska vara skygga.

7. Nej, men om det finns naturliga inslag som stör näringen så anser jag att de ska få finnas. För övrigt får alla tamboskapsägare ersättning när ett rovdjur dödar deras djur så det är inte synd om dem imo (ur ett ekonomiskt perspektiv).

8. Lo och varg är väl ungefär lika skygg. Liten vinst till lodjur möjligtvis.

Desto fler individer som finns, desto fler kan de para sig med utan att riskera inavel. Förhoppningsvis importerar vi varg för att att slippa inavel i vargstammen när den växer.
Om det inte importeras varg borde det finnas en brytpunkt när inaveln minskar istället för att öka. Svårt att avgöra för mig dock.

1. Du som privatperson? Jaha du tänker bara på dig själv, men hur fan få du det till att om kostnaderna in ökar så gör inte utpriset det? läs på

2. Läs på

3. Hur skall ni ha det var den utrotad eller inte, hur kunde den gå från tio individer till den stam som finns nu på 30år men inte komma någon vart dom hundra som föregick?

4+5. Beror på vad du anser som incidenter och vad du anser är accepterade förluster.

6. wtf, VANLIGTVIS? så du menar nu att det finns oskygga vargar? du har läst på lite :tummenupp

7. Men var kommer pengarna till som ersätter uppfödaren för förlusten, rymden?

8. Så 2000 lodjur och inga i byarna är nästan samma som 200 vargar och flertal i byarna?

Jaså nu så fattar du lite iallafall, men här sker som det är idag ingen inplantering, så då funkar ju trots all inte din plan på minskad inavel om du skall använda samma 200 djur och öka dom tiofallt.

För mig som privatpersson kan jag lätt räkna ut att inaveln ökar utan nytt blod, för hur fan skall den minska? ja om dom nu inte blir borta då minskar den ju faktiskt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var ju moget sagt.
Jag har länkat tidigare där det visar sig precis hur det fungerar i verkligheten samt hur Sverige brutit mot gällande regler i sammanhanget.

Inte för jag tror att du, eller någon annan jägare som inte förmår sig läsa lite hur genetik fungerar på riktigt, men här kommer anmälan i sin helhet. http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/eu-anmalan_varg.pdf
Där går dem även genom en del av felaktigheterna i studierna naturvårdsverket använt.

Hur fungerar genetik på riktigt? :confused:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Jaha, det är så det fungerar. Ett fåtal supande inavlade bönder i norrland som hatar vargar fick regeringen till införa licensjakt.

Men, tror du inte iden med avskjutning av problemindivider har avhandlats eller var du först med tanken?

Hur fungerar genetik på riktigt? :confused:

Vet inte, men fråga dom som fick upp rådjursstammen och älgstammen till det den är idag.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Jaha, det är så det fungerar. Ett fåtal supande inavlade bönder i norrland som hatar vargar fick regeringen till införa licensjakt.

Men, tror du inte iden med avskjutning av problemindivider har avhandlats eller var du först med tanken?

Hur många av jägarna har det som yrke och hur många är amatörer? :arsele

Men det görs inte

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Hehe, det är lite roande det där. De få gånger som en stackars varg eller två råkar vandra ner i södra Sverige börjar helt plötsligt människor som tidigare raljerat om att vargarna inte borde skjutas genast prata om att vargjäveln ska dö så fort som möjligt och att det är fördjävligt att den inte redan avlivats.

Sett det hända flera gånger med både björn och varg.

Vet inte, men fråga dom som fick upp rådjursstammen och älgstammen till det den är idag.

Men varesig rådjur eller älgar kan ju svara?
Vad hjälper det att fråga dem då? Hehe.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om man gillar stek, och speciellt om man är en snåljåp som typ äter dansk gris så ska man bara STFU om ALLA typer av jakt då man är en första klassens djurplågare, och djurplågare är inte så poppis i jägarleden. :mattias
Du är alltså vegan? Eller var du djurplågare? Jag vet inte riktigt vilken inställning du har till det hela.

Som ett sidospår gällande det här med att varg tar jakthund. Jag hörde just på radion om fjolårets statistik.

Hundar tagna av varg hade halverats till 11 st (möjligen pga jakten).
Hundar skjutna av jägare 12 st.
Hundar dödade och skadade av vildsvin hade ökat kraftigt (missade siffran).
Hundar dödade av trafik en bit över 300 st (kommer ej ihåg exakta siffran).

Så nu leder jägarna över vargen på ett område till. :rofl

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Du är alltså vegan? Eller var du djurplågare? Jag vet inte riktigt vilken inställning du har till det hela.

Som ett sidospår gällande det här med att varg tar jakthund. Jag hörde just på radion om fjolårets statistik.

12 ihjälskjutna av jägare, varg - jägare 0-1

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4292972

Men enligt statistiken är ett annat vilt djur värre för hundarna, och det är vildsvinet. I fjol anmäldes till Agria 93 hundar dödade eller skadade av vildsvin, och det kan vara betydligt fler.

– Då ska man veta att vår statistik bara är toppen på ett isberg eftersom man inte alltid ser orsaken till varför en hund har blivit skadad, säger Ib Ahlén.

Den allra vanligaste skade- och dödsorsaken är trafiken, som vållade 713 anmälningar i fjol. 12 hundar blev skjutna.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Släpper man en hund på jakt tar man en medveten risk, släpper man den på ett vargrevir är det samma som att släppa den mellan stängselt på E6, jovist kan den klara sig men oddsen är klart emot den.

Sen så är det ju faktiskt så att färre släpper sin hund, dels för att det finns varg och dels för att det inte finns bytesdjur.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...