Vargjakten

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Glöm er diskussion om returfiber/toalettpapper.

Inget toalettpapper på marknaden består av 100% returfiber.
Av det som som samlas in från hushåll är det ca 10% tidning i toalettpapper ca 30% grafiska spånor resterande är nya fiber.

För att ge ett exempel så kräver Edet 1 timmerbil var 6:e minut om de inte ska få uppehåll i sin produktion pga råvarubrist.

<end OT>

Edet är ju även lite speciellt, knappast jämförbart med Eldorados sträääfva returpapper.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Edet är ju även lite speciellt, knappast jämförbart med Eldorados sträääfva returpapper.

Du menar att dom använder sand istället för ny fiber.:D

Glöm er diskussion om returfiber/toalettpapper.

Inget toalettpapper på marknaden består av 100% returfiber.
Av det som som samlas in från hushåll är det ca 10% tidning i toalettpapper ca 30% grafiska spånor resterande är nya fiber.

För att ge ett exempel så kräver Edet 1 timmerbil var 6:e minut om de inte ska få uppehåll i sin produktion pga råvarubrist.

<end OT>

Returpappret var ett urspårat sidospår som kom från ett exempel i dasspapper som skulle vara lättförståeligt för den moderna människan.

Skulle skrivit mc-tidning, det hade sparat mig en del skrivande.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Du menar att dom använder sand istället för ny fiber.:D

Varför är Edet vitt (blekning iof) och fluffigt, medans Eldorado är grått svart och platt, hårt, sandpapprigt om det är samma andel råmaterial ;)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Strävt papper tyder på hög andel jungfrufiber.
Returpapper blir mjukt och får dålig rivstyrka, pga att fibrerna blir kortare varje gång de återanvänds.
Då får man bajs på fingrarna.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Strävt papper tyder på hög andel jungfrufiber.
Returpapper blir mjukt och får dålig rivstyrka, pga att fibrerna blir kortare varje gång de återanvänds.
Då får man bajs på fingrarna.

Ahaaa (?) , så anledningen att Lambi (satans påfund) är så kasst och fastnar i röjven är att det är för hög andel returpapp i?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du är alltså vegan? Eller var du djurplågare? Jag vet inte riktigt vilken inställning du har till det hela.

Som ett sidospår gällande det här med att varg tar jakthund. Jag hörde just på radion om fjolårets statistik.

Hundar tagna av varg hade halverats till 11 st (möjligen pga jakten).
Hundar skjutna av jägare 12 st.
Hundar dödade och skadade av vildsvin hade ökat kraftigt (missade siffran).
Hundar dödade av trafik en bit över 300 st (kommer ej ihåg exakta siffran).

Så nu leder jägarna över vargen på ett område till. :rofl
Att det var en mycket snörik vinter 2010 och därmed rådde hundförbud när det gällde jakten är inget som du tror har påverkat siffrorna? Här hos oss tog jakten med hund slut i november.

Men fakta är ju återigen inget som är intressant, utan som vanligt snabba poänger :tummenupp

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Att det var en mycket snörik vinter 2010 och därmed rådde hundförbud när det gällde jakten är inget som du tror har påverkat siffrorna? Här hos oss tog jakten med hund slut i november.

Men fakta är ju återigen inget som är intressant, utan som vanligt snabba poänger :tummenupp

Faktum kvarstår dock att jägare sköt fler hundar än vargen tog. För samtidigt som vargen inte kunde ta hunden för den fick stanna hemma så kunde ju inte jägaren skjuta den...

Dags att utlysa skyddsjakt på inavlade bönder som går ut i skogen med spriten i näven och bössan på ryggen. :tummenupp

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Faktum kvarstår dock att jägare sköt fler hundar än vargen tog. För samtidigt som vargen inte kunde ta hunden för den fick stanna hemma så kunde ju inte jägaren skjuta den...

Dags att utlysa skyddsjakt på inavlade bönder som går ut i skogen med spriten i näven och bössan på ryggen. :tummenupp

Vi behöver ett lockbete.......

Ställer du upp? ks90 är ok om du tror det hjälper.:D

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Haha, för klen kaliber för klass ett vilt som fyllehundar.:D

Kroppsskydd 90 menades.

5.56 är ju skitfin kaliber. Börjar snurra och ha sig i kroppen, byggd för att skada och inte för att döda.

Aha, kroppsskyddet. Kan jag inte ta med en dunkudde istället? Gör lika mycket nytta om jag blir skjuten men är betydligt skönare att sova på. :D

Nej, mindre OT nu... :gnissla

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja här börjar bli lite dött såååå......dags att elda under pannan.

När dom börjar närma sig fullvuxna djur så är dom rätt imponerande, inte utan att man är avundsjuk.
attachment.php

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Men är det samma typer av hundar som vådaskjuts av jägare, som löper störst risk för vargangrepp? Hur ser antalet vargar ut i för hållande till antalet jägare, för att inte tala om antalet avlossade skott.

Är ingen som försvarar att jakthundar vådaskjuts under jakt, men som inom andra fritidssysselsättningar, så sker det olyckor. Vi kan bara fortsätta att jobba för att de ska minska ytterligare.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
5.56 är ju skitfin kaliber. Börjar snurra och ha sig i kroppen, byggd för att skada och inte för att döda.

Aha, kroppsskyddet. Kan jag inte ta med en dunkudde istället? Gör lika mycket nytta om jag blir skjuten men är betydligt skönare att sova på. :D

Nej, mindre OT nu... :gnissla

Kråkkaliber.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men är det samma typer av hundar som vådaskjuts av jägare, som löper störst risk för vargangrepp? Hur ser antalet vargar ut i för hållande till antalet jägare, för att inte tala om antalet avlossade skott.

Är ingen som försvarar att jakthundar vådaskjuts under jakt, men som inom andra fritidssysselsättningar, så sker det olyckor. Vi kan bara fortsätta att jobba för att de ska minska ytterligare.

Allvarligt talat så tror jag de flesta skiter i era hundar. Ge fan i att släpp ut dem då om de inte klarar sig i naturen. Tönthundar.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r

Jag förmodar att en stor del av dem få hundar som nyps av varg är jakthundar som inkräktat på vargens revir. Så i mina ögon är det väl samma hundar som skjuts och dödas av varg. Visst kan det vara någon enstaka vanlig hund som stryker med också, men majoriteten är väl jakthundar.

I mina ögon så spelar inte antalet jägare kontra antalet vargar kontra antalet avlossade skott någon roll, varje fall är lika tråkigt ändå. Det finns heller ingen ursäkt för att skjuta sin egen hund, det är enbart inkompetent vilket verkar vara genomgående i jägarkåren. Jag skjuter inte mina kamrater i skogen, det är fullständigt otänkbart och inte acceptabelt någonstans. Man säger inte bara att man ska jobba för att det ska undvikas, man bankar in det i varje soldat från grunden. Kanske ni borde göra likadant med blivande jägare?

Må så vara, men faktum kvarstår att du får väldigt fula skador av 5.56 och det krävs flera soldater för att ta hand om en sårad kamrat än en död. Dessutom är det moralsänkande att höra din kompis ligga och skrika och blöda på marken. Men återigen så är det inte det vi ska diskutera här. Så vill du hacka på oss som arbetar i försvaret så får du göra det i en tråd avsedd för det eller skicka PM.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...