Matin
Trivs på alla underlag...
Bättre du gör som föregående talare och helt enkelt säger att du skiter i allt vad jakthundar heter. Det är iaf mer ärligt än att du som nu försöker försvara något som du så tydligt visar att du inte vet något om.Jag förmodar att en stor del av dem få hundar som nyps av varg är jakthundar som inkräktat på vargens revir. Så i mina ögon är det väl samma hundar som skjuts och dödas av varg. Visst kan det vara någon enstaka vanlig hund som stryker med också, men majoriteten är väl jakthundar.
I mina ögon så spelar inte antalet jägare kontra antalet vargar kontra antalet avlossade skott någon roll, varje fall är lika tråkigt ändå. Det finns heller ingen ursäkt för att skjuta sin egen hund, det är enbart inkompetent vilket verkar vara genomgående i jägarkåren. Jag skjuter inte mina kamrater i skogen, det är fullständigt otänkbart och inte acceptabelt någonstans. Man säger inte bara att man ska jobba för att det ska undvikas, man bankar in det i varje soldat från grunden. Kanske ni borde göra likadant med blivande jägare?
Vi kan börja med det mest enkla: Jakthund är inte en hundras. Jakthundar är ett samlingsnamn för många olika hundraser, där alla olika typer av jaktformer ingår.
Det är alltså en föga tröst för de med drivande hundar att t ex fågelhundar eller ställande hundar är utsatta för vådaskott.
Men allt detta finns redan förklarat tidigare i denna å andra trådar här.