Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jag förmodar att en stor del av dem få hundar som nyps av varg är jakthundar som inkräktat på vargens revir. Så i mina ögon är det väl samma hundar som skjuts och dödas av varg. Visst kan det vara någon enstaka vanlig hund som stryker med också, men majoriteten är väl jakthundar.

I mina ögon så spelar inte antalet jägare kontra antalet vargar kontra antalet avlossade skott någon roll, varje fall är lika tråkigt ändå. Det finns heller ingen ursäkt för att skjuta sin egen hund, det är enbart inkompetent vilket verkar vara genomgående i jägarkåren. Jag skjuter inte mina kamrater i skogen, det är fullständigt otänkbart och inte acceptabelt någonstans. Man säger inte bara att man ska jobba för att det ska undvikas, man bankar in det i varje soldat från grunden. Kanske ni borde göra likadant med blivande jägare?
Bättre du gör som föregående talare och helt enkelt säger att du skiter i allt vad jakthundar heter. Det är iaf mer ärligt än att du som nu försöker försvara något som du så tydligt visar att du inte vet något om.

Vi kan börja med det mest enkla: Jakthund är inte en hundras. Jakthundar är ett samlingsnamn för många olika hundraser, där alla olika typer av jaktformer ingår.

Det är alltså en föga tröst för de med drivande hundar att t ex fågelhundar eller ställande hundar är utsatta för vådaskott.

Men allt detta finns redan förklarat tidigare i denna å andra trådar här.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag förmodar att en stor del av dem få hundar som nyps av varg är jakthundar som inkräktat på vargens revir. Så i mina ögon är det väl samma hundar som skjuts och dödas av varg. Visst kan det vara någon enstaka vanlig hund som stryker med också, men majoriteten är väl jakthundar.

I mina ögon så spelar inte antalet jägare kontra antalet vargar kontra antalet avlossade skott någon roll, varje fall är lika tråkigt ändå. Det finns heller ingen ursäkt för att skjuta sin egen hund, det är enbart inkompetent vilket verkar vara genomgående i jägarkåren. Jag skjuter inte mina kamrater i skogen, det är fullständigt otänkbart och inte acceptabelt någonstans. Man säger inte bara att man ska jobba för att det ska undvikas, man bankar in det i varje soldat från grunden. Kanske ni borde göra likadant med blivande jägare?

Utan att kunna visa statistik, så är jag ganska säker på att många av de skjutna hundarna är ställande hundar som fått ett fragment från bogbladsträff eller liknande i sig.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Bättre du gör som föregående talare och helt enkelt säger att du skiter i allt vad jakthundar heter. Det är iaf mer ärligt än att du som nu försöker försvara något som du så tydligt visar att du inte vet något om.

Vi kan börja med det mest enkla: Jakthund är inte en hundras. Jakthundar är ett samlingsnamn för många olika hundraser, där alla olika typer av jaktformer ingår.

Det är alltså en föga tröst för de med drivande hundar att t ex fågelhundar eller ställande hundar är utsatta för vådaskott.

Men allt detta finns redan förklarat tidigare i denna å andra trådar här.

Nej, jag skiter inte i hunden. Det är den som blir lidande och en av orsakerna att jag ogillar jägare. Dålig behandling av hundarna är inte försvarligt, exempelvis att skjuta den i skogen. Jag är en stor hundälskare, oavsett ras och vad den ska användas till.

Och naturligtvis är det olika raser till olika jakter, men jag har heller inte påstått något annat.

Men det sista du skriver är jag inte med på exakt vad du menar. Utveckla litet så kanske jag är med.

Utan att kunna visa statistik, så är jag ganska säker på att många av de skjutna hundarna är ställande hundar som fått ett fragment från bogbladsträff eller liknande i sig.

Och det säger egentligen ingenting. Jag sa att det är oförsvarligt att skjuta din egen hund, om du har en så dålig vinkel på skottet att hunden skadas har du gjort fel. Jag kan inte skylla på att min kula studsat om jag skjuter min kamrat i skogen, det är mitt ansvar att ha koll på såna grejer och vidta åtgärder för att undvika det.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Nej, jag skiter inte i hunden. Det är den som blir lidande och en av orsakerna att jag ogillar jägare. Dålig behandling av hundarna är inte försvarligt, exempelvis att skjuta den i skogen. Jag är en stor hundälskare, oavsett ras och vad den ska användas till.
Klart du skiter i hundar och jägare, eftersom du helt enkelt inte bryr dig om hur den enskilda vådaskjutningen gått till. Du försöker få det till att ägaren av hunden har halvt om halvt medvetet skjutit ihjäl sin egen hund. Det är ju i det närmaste sjukt!

Hade du haft lite mer koll på hur det istället normalt ser ut mellan jägare och deras hundar så hade du säkert haft en mer sansad åsikt. Bandet mellen jägare och dennes hund brukar vara oerhört starkt. Man spenderar många timmar tillsammans ute i skogen och bygger upp starka band mellan varandra.
Jakt med hundar är ofta en förutsättning för att bedriva en effektiv jakt i våra skogslandskap. Det är även lag på att det ska finnas tillgång till hundar vid jakt.

Önskar du kunde få följa med några jägare och få se hur det går till i verkligeheten.

Är det ingen som vill förklara varför vi fått upp våran björn och lodjursstam trots att den hanterats på samma sätt som vargen?

Sedan är det inte jägarna ni ska vara sura på utan regeringen som skapat denna jakt.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Klart du skiter i hundar och jägare, eftersom du helt enkelt inte bryr dig om hur den enskilda vådaskjutningen gått till. Du försöker få det till att ägaren av hunden har halvt om halvt medvetet skjutit ihjäl sin egen hund. Det är ju i det närmaste sjukt!

Hade du haft lite mer koll på hur det istället normalt ser ut mellan jägare och deras hundar så hade du säkert haft en mer sansad åsikt. Bandet mellen jägare och dennes hund brukar vara oerhört starkt. Man spenderar många timmar tillsammans ute i skogen och bygger upp starka band mellan varandra.
Jakt med hundar är ofta en förutsättning för att bedriva en effektiv jakt i våra skogslandskap. Det är även lag på att det ska finnas tillgång till hundar vid jakt.

Önskar du kunde få följa med några jägare och få se hur det går till i verkligeheten.

Är det ingen som vill förklara varför vi fått upp våran björn och lodjursstam trots att den hanterats på samma sätt som vargen?

Sedan är det inte jägarna ni ska vara sura på utan regeringen som skapat denna jakt.

Skitsnack! En vådaskjutning är en vådaskjutning och där har jägaren gjort fel, finns inget du kan skylla på. Kulor som studsar, kulfragment och allt vad ni nu kan hitta på är saker du ska ta med i beräkningen. Det är simpelt! Jag har skjutit mängder av skott i skogen och vet exakt vad du måste räkna på och tänka på innan du börjar skicka iväg kulorna. Det borde även en jägare göra. Du är ansvarig för vad som händer efter skottet och finns inget du kan skylla på. Så enkelt är det. Vart ligger det svåra i att förstå det?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Skitsnack! En vådaskjutning är en vådaskjutning och där har jägaren gjort fel, finns inget du kan skylla på. Kulor som studsar, kulfragment och allt vad ni nu kan hitta på är saker du ska ta med i beräkningen. Det är simpelt! Jag har skjutit mängder av skott i skogen och vet exakt vad du måste räkna på och tänka på innan du börjar skicka iväg kulorna. Det borde även en jägare göra. Du är ansvarig för vad som händer efter skottet och finns inget du kan skylla på. Så enkelt är det. Vart ligger det svåra i att förstå det?
Lysande slutledningsförmåga :)

Kan du inte överföra all din kunskap, så blir vi på samma gång av med våra dödsfall i trafiken eller inom hästbranshen. Gäller ju bara att räkna ut vad som ska hända, så kommer allt att lösa sig. Gissar att det blir många utmärkelser för dig framöver :D

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Jakt med hundar är ofta en förutsättning för att bedriva en effektiv jakt i våra skogslandskap.

Ge fan i att släppa hunden så är problemet löst!

Det borde väl ligga i beräkningen att man som jägare kan förlora hunden om man släpper den och varg finns i området?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Matin.

Släpper du ut din hund på spåret? Nej för den kan bli överkörd av tåget.

Släpper du ut den på en bilväg? Nej för den kan bli påkörd av en bil.

Släpper du in den hos tigrarna på Kolmården? Nej för den kan bli uppäten.

Släpper du in den i ett lager där man förvarar råttgift? Nej för då kan den dö av förgiftning.

Släpper du ut den i skogen där det finns vilda djur som bara ser din hund som en inkräktare eller som ett bytesdjur?

Tänk lite för fan. Vi har haft den här diskussionen förr.

Jag vill inte ta ifrån dig din rätt att jaga, inte heller din rätt att ha din hund lös. Men jag vill ta ifrån dig din övertygelse om att du har mer rätt att leva i vårt land, än ett djur som inte gör något annat än att vara det som moder jord har gett den i uppgift att göra.

Fan majoriteten av människorna är så moraliskt tappade och fel att jag helt ärligt kan säga att jag hellre ser att någon av vargjägarna faller offer för en kula, än att en varg gör det.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fan så bra du skriver! :Bugar

Jag har sett att många på den här tråden som är emot vargjakt bor på ställen som inte har varg på flera mil.
Vargen får mer än gärna finnas bara den får bo hos er och vi slipper ha den här faktiskt.
Vi spårade varg så sent som förra året fastän det inte ska finnas något revir här. Så uppenbarligen finns det självklart fler vargar än dom som staten har koll på.. inte många kanske men ett flertal.

Än mindre roligt är det att vissa inte ens våghar släppa lös hunden sin på promenad just pga rädlsa för vargattack. Vet ni hur det ser ut när en varg har gått på en tax eller ska jag slänga upp en bild?

Vet du hur det ser ut när en bil har gått på en tax eller en katt eller ska jag slänga upp en bild?
Vet du hur det ser ut när en jägare skjutit en jakthund eller ska jag slänga upp en bild.

Som hemläxa kan du få i uppgift att plocka fram följande siffror.
Hur många hundar och katter dödas och skadas varje år av vargar, bilar respektive av jägare.
Jag kan ge en hint om resultatet. Jägarna och biltrafiken står för mångdubbelt fler dödade och skadade hundar och katter än vargarna står för.

hur många människor skadas och dödas av vargar årligen och hur många människor skadas eller dödas av varg.
Även där är siffrorna till jägarnas nackdel.

Jag är uppväxt med hundar och vi tävlade i hundspann och vi har sett vild varg på mindre än 100 meters avstånd när vi var ute och körde hundspann men mig veterligen så dog ingen av hundarna.

Sannolikheten för att din hund ska dödas av varg är enormt liten. Den enda anledningen till att jägarna får överhuvudtaget några hundar tagna av vargen har att göra med ganska enkla faktorer. Hundarna springer lösa ensamma i skogen ganska långt från bebyggelse och ganska långt från andra människor. Och ibland så trampar dom in i vargrevir just när en varg råkar vara där. Det är såklart väldigt tråkigt för ägaren ifråga men det ändrar inte det faktum att om man ska göra något som effektivt sänker dödligheten bland jakthundar så är det jägarna man ska ta bort.

Vad gäller tamboskap så gäller ungefär samma saker. Det är fler tamboskap som dödas varje år av lösspringande tamhundar än det är som dödas av varg. Så vill man rädda tamboskapen ska man utrota tamhundarna. Men i slutändan är det ändå ett väldigt litet problem.

Hela grejen för dom som vill utrota vargen har att göra med att dom ska vara så väl skyddade att inget oförutsett kan orsaka problem för dom.
Vi är ju trygghetsälskande Svenskar och vi gillar cykelhjälmar, hastighetsövervakning och mitträcken och vi ska hata vargen för den äter ju tydligen små barn, hundar och katter som huvudsaklig föda.

Vargen har en naturlig plats i Svensk fauna och vi människor har ingen djävla rätt att hålla på och medvetet riskera en arts existens. Det räcker mer än väl med alla djurarter som vi utrotar av misstag för att vi inte fattar bättre.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Bara så vi hamnar rätt här, det gäller inte utrotning av vargen. Sverige har börjat förvalta nuvarande vargstam på de områden i landet där den tål det. Vi har inte jakt på varg i de områden där den precis har bosatt sig i, utan jakten sker i de områden som haft regelbunden vargföryngring.

Antal vargar som blir tilldelade för jakt bygger på den så vanliga i Sverige förekommande försiktighetsprincipen lagd på ytterligare en försiktighetsprincip. Tilldelningen tar alltså hänsyn till en väldans massa parametrar som t ex naturlig dödlighet, tjuvjakt, överskjutning & skyddsjakt osv.

Har ni exempel på djurarter som vi jägare har utrotat i modern tid pga jakt? Hur går det för lodjur, björn, räv osv? Vargen har t o m aldrig varit utrotad i vårat land...

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Sannolikheten för att din hund ska dödas av varg är enormt liten. Den enda anledningen till att jägarna får överhuvudtaget några hundar tagna av vargen har att göra med ganska enkla faktorer. Hundarna springer lösa ensamma i skogen ganska långt från bebyggelse och ganska långt från andra människor. Och ibland så trampar dom in i vargrevir just när en varg råkar vara där. Det är såklart väldigt tråkigt för ägaren ifråga men det ändrar inte det faktum att om man ska göra något som effektivt sänker dödligheten bland jakthundar så är det jägarna man ska ta bort.

Vad gäller tamboskap så gäller ungefär samma saker. Det är fler tamboskap som dödas varje år av lösspringande tamhundar än det är som dödas av varg. Så vill man rädda tamboskapen ska man utrota tamhundarna. Men i slutändan är det ändå ett väldigt litet problem.
Att vargen är ett problem både när det gäller jakthundar och tamboskap är något du måste ta till dig om du ska vara med och hitta en lösning. Att göra det enkelt för sig att säga åt människor att ni får sluta med det å det, leder bara till att späda på hatet mot vargen ytterligare. Vem ska begränsa vargstammen i framtiden när du tagit bort jakten för oss människor? Ska du likt andra som redan idag ropar på att jägarna ska skjuta mer vildsvin, börja ropa att vi ska skjuta av lite vargar? Eller är du en sådan som tror på den naturliga balansen även i detta fall? :)

Du får gärna visa oss siffror som stöder det du säger.

Jag kan hjälpa dig med lite fakta vad våra stora rovdjur ställer till det med. Tänk då på att Vargen är runt 200st medans björnen är runt 4000st och lodjuren 2000st. Gör inte vargen ett väldigt stort intryck med tanke på att de är så få?

Dessa siffror kommer från www.viltskadecenter.se

Bifogat

• rovdjursangripna.jpg
    rovdjursangripna.jpg
    99.4 KB · Visningar: 22
  • dodadehundar.jpg
    dodadehundar.jpg
    123.9 KB · Visningar: 18

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fanns det mer vilt skulle kanske vargen inte ge sig på tamboskap i samma utsträckning.

Jägare behövs inte för något annat än viltvård. De har spelat ut sin roll ungefär lika mycket som religion i ett modernt samhälle.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Fanns det mer vilt skulle kanske vargen inte ge sig på tamboskap i samma utsträckning.

Jägare behövs inte för något annat än viltvård. De har spelat ut sin roll ungefär lika mycket som religion i ett modernt samhälle.
Du menar att världens tätaste älgstam inte räcker till? Någon mer djuplodande kunskap du kan dela med dig av till oss andra? :tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Du menar att världens tätaste älgstam inte räcker till? Någon mer djuplodande kunskap du kan dela med dig av till oss andra? :tummenupp

Det där får du fråga vargen om. Fanns lättillgänglig föda så kanske de skulle låta bli den svårtillgängliga?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Fan majoriteten av människorna är så moraliskt tappade och fel att jag helt ärligt kan säga att jag hellre ser att någon av vargjägarna faller offer för en kula, än att en varg gör det.
Ja, där verkar du vara i ett gott sällskap. Ett människoliv verkar inte vara så mycket värt för er fanatiker. Lite samma som våra självmordsbombare, bara man tror tillräckligt på sin sak, så är alla andra som inte delar ens tro inte värda att leva.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ja, där verkar du vara i ett gott sällskap. Ett människoliv verkar inte vara så mycket värt för er fanatiker. Lite samma som våra självmordsbombare, bara man tror tillräckligt på sin sak, så är alla andra som inte delar ens tro inte värda att leva.

Väntalitehärnu.
Jämför du vargkramare med terrorister?
Nu får du väl ändå ta och kamma dig?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det där får du fråga vargen om. Fanns lättillgänglig föda så kanske de skulle låta bli den svårtillgängliga?
Nu är ju tamboskap lättillgänglig, är därför vi försöker skydda oss genom att sätta upp kraftigare elstängsel. Tyvärr så innebär det både kostnader och arbete för den enskilda djurhållaren. Kostnaden är så stor att samhället inte ger bidrag i förebyggande syfte, utan bidragen som delas ut ges till områden där det officiellt finns varg.

Väntalitehärnu.
Jämför du vargkramare med terrorister?
Nu får du väl ändå ta och kamma dig?
Du läste väl vad han skrev? Finns massor av sånt ute på nätet på diverse "kommentera fält"

Är helt okej att vara vargkramare, men det betyder inte att det är okej att slänga ur sig vad som helst. Sitter killen och önskar att det hellre dör en människa istället för en varg, så tycker jag han är våldsamt fel ute.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Hur många skarpa skott har du fällt (på ett ungefär) utanför skjutbanan?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Fifan, du har alltså gjort lumpen...
Coolt

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Hur många skarpa skott har du fällt (på ett ungefär) utanför skjutbanan?

Nu ska vi se, under fyra dagar i Kosta sköt vi 20000 skott på 10 man, veckan innan litet drygt 10000. Det är dem två mest samlade gångerna, men vi sköt alltid skarpt när vi övade. Så betydligt fler än dem ovanstående är det. :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0