falken
Ska bli snabbare än Einar!
Fifan, du har alltså gjort lumpen...
Coolt
Coolt
Lysande slutledningsförmåga
Kan du inte överföra all din kunskap, så blir vi på samma gång av med våra dödsfall i trafiken eller inom hästbranshen. Gäller ju bara att räkna ut vad som ska hända, så kommer allt att lösa sig. Gissar att det blir många utmärkelser för dig framöver
Naturligtvis måste du räkna på vad som kan hända. Om skottet studsar i ett träd kan det studsa i 1000 mills från den platsen där den studsade, tar den i marken är siffran istället 400 mills. Säker vinkel från övriga personer eller djur i skottlinjen är 100 mills, är du eller målet i rörelse är det 200 mills. Det är grunden när du skjuter skarpt. Följer man det så blir ingen skjuten. Men det är ju jobbigt att tänka, roligare att skjuta automateld från höften, dricka cola, slå sig för bröstet och skrika "cowabonga"?
Väntalitehärnu.
Jämför du vargkramare med terrorister?
Nu får du väl ändå ta och kamma dig?
Allvarligt talat så tror jag de flesta skiter i era hundar. Ge fan i att släpp ut dem då om de inte klarar sig i naturen. Tönthundar.
Matin.
Släpper du ut din hund på spåret? Nej för den kan bli överkörd av tåget.
Släpper du ut den på en bilväg? Nej för den kan bli påkörd av en bil.
Släpper du in den hos tigrarna på Kolmården? Nej för den kan bli uppäten.
Släpper du in den i ett lager där man förvarar råttgift? Nej för då kan den dö av förgiftning.
Släpper du ut den i skogen där det finns vilda djur som bara ser din hund som en inkräktare eller som ett bytesdjur?
Tänk lite för fan. Vi har haft den här diskussionen förr.
Jag vill inte ta ifrån dig din rätt att jaga, inte heller din rätt att ha din hund lös. Men jag vill ta ifrån dig din övertygelse om att du har mer rätt att leva i vårt land, än ett djur som inte gör något annat än att vara det som moder jord har gett den i uppgift att göra.
Fan majoriteten av människorna är så moraliskt tappade och fel att jag helt ärligt kan säga att jag hellre ser att någon av vargjägarna faller offer för en kula, än att en varg gör det.
Nej, jag skiter inte i hunden. Det är den som blir lidande och en av orsakerna att jag ogillar jägare. Dålig behandling av hundarna är inte försvarligt, exempelvis att skjuta den i skogen. Jag är en stor hundälskare, oavsett ras och vad den ska användas till.
Och naturligtvis är det olika raser till olika jakter, men jag har heller inte påstått något annat.
Men det sista du skriver är jag inte med på exakt vad du menar. Utveckla litet så kanske jag är med.
Och det säger egentligen ingenting. Jag sa att det är oförsvarligt att skjuta din egen hund, om du har en så dålig vinkel på skottet att hunden skadas har du gjort fel. Jag kan inte skylla på att min kula studsat om jag skjuter min kamrat i skogen, det är mitt ansvar att ha koll på såna grejer och vidta åtgärder för att undvika det.
Coolt
Ja, där verkar du vara i ett gott sällskap. Ett människoliv verkar inte vara så mycket värt för er fanatiker. Lite samma som våra självmordsbombare, bara man tror tillräckligt på sin sak, så är alla andra som inte delar ens tro inte värda att leva.
Nu är ju tamboskap lättillgänglig, är därför vi försöker skydda oss genom att sätta upp kraftigare elstängsel. Tyvärr så innebär det både kostnader och arbete för den enskilda djurhållaren. Kostnaden är så stor att samhället inte ger bidrag i förebyggande syfte, utan bidragen som delas ut ges till områden där det officiellt finns varg.
Du läste väl vad han skrev? Finns massor av sånt ute på nätet på diverse "kommentera fält"
Är helt okej att vara vargkramare, men det betyder inte att det är okej att slänga ur sig vad som helst. Sitter killen och önskar att det hellre dör en människa istället för en varg, så tycker jag han är våldsamt fel ute.
Bra att förlöjliga ziarro för att få hans resonemang att verka fel.Fifan, du har alltså gjort lumpen...
Coolt
Mao så var du ensam i länet på ovannämnda övningar.
Jag undrar bara, du verkar ha stor erfarenhet när det gäller jägare och jakhundar. Har du varit jägare förut eller har du nån erfarenhet av jakt?
Så ja, heller en kula i en sådan jägare än i en varg.
...ett moraliskt riktigt argument för varför det skulle vara ok att skjuta av vargarna så har jag fortfarande inte fått något.
Bra att förlöjliga ziarro för att få hans resonemang att verka fel.
Kolla på hur många som skadeskjuts i försvaret varje år och jämnför det med hur många jägare som stryker med/skadeskjuts så vet vi båda två att den senare delen är den vinnande parten i den tävlingen.
Men jag förstår att man inte skjuter om man riskerar att träffa någon annan istället för målet. Exempelvis sin egen hund eller en skidåkare...
Har jag det? Du får hemskt gärna visa mig var jag har skrivit så tokigt.Matin är ju en av de som har en agenda för det här med tanke på att han erkänt att han vill ha bort vargarna.
PS. Trots att jag flera gånger har frågat efter ett moraliskt riktigt argument för varför det skulle vara ok att skjuta av vargarna så har jag fortfarande inte fått något. Du kommer bara med argument som inte har någon annan grund än själviskhet och högmod.
Har jag det? Du får hemskt gärna visa mig var jag har skrivit så tokigt.
Vad gäller allt det andra du skrev, så borde man väl säga som Stenmark..."inge idé att förkla för nå som inge begrip"
Hur många jakthundar vådasköts inom vargens utbredningsområde? (Givetvis kan du inte komma med några siffror här, men låter ju fräckt att spy galla över jägare när man hatar jakt)
Här är lite fakta:
Naturligtvis måste du räkna på vad som kan hända. Om skottet studsar i ett träd kan det studsa i 1000 mills från den platsen där den studsade, tar den i marken är siffran istället 400 mills. Säker vinkel från övriga personer eller djur i skottlinjen är 100 mills, är du eller målet i rörelse är det 200 mills. Det är grunden när du skjuter skarpt. Följer man det så blir ingen skjuten. Men det är ju jobbigt att tänka, roligare att skjuta automateld från höften, dricka cola, slå sig för bröstet och skrika "cowabonga"?
Klart det spelar roll. Om vi nu ska utreda hur farlig vargen är för våra jakthundar i förhållande till hotet från oss jägare, så är det väl självklart att det måste utgå från samma område? Eller hur kan du motivera en fara från landets alla hörn med vad våra 200st vargar ställer till med?Spelar det någon roll vart hunden sköts? Den är väl inte mindre död för att den sköts i ett område med varg? Dessutom så ger du själv statistik på att jägarna är betydligt farligare för hunden än vargen. Vad mer ville du bevisa?
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|