Vargjakten

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jo det var exakt det som var grundpoängen i inlägget han svarade på.

Så du menar att det är jägarnas fel att stammen minskar? vad vill du komma till att vi har en liten älgstam eller vad.:va

Ställande hund är väl en sån rackare som letar rätt på bytet och sen uppehåller det medan jägaren smyger fram och skjuter det. Älg och björn är väl två vilt som jagas på det viset? Stämmer?

Ja helt rätt, och du borde väl se problematiken eller? fast du kanske menar att man skall överge jaktsättet för att hundarna KAN komma tíll skada?

Jägaren och genetiken

Älgstammen har genererat en lägre och lägre slaktvikt genom åren.
Tillskillnad från naturen är det inte "svagast stryker med" som får råda.

En tät älgstam säger inget om stammens kvalité.

Lika sned är vargjaktens "reglering" som saknar motstycke. Ska det bli nån ordning på detta behövs utblidning och upplysning i hur man bedömer ett djur så att man skjuter av rätt djur. Ex, tik, ålder 18-24mån osv. Detta bör sedan regleras i god tid inför perioden så jaktlagen har tid att spåra och identifiera rätt individer för jakten.
Detta behöver man ingen fakta för att lista ut, att sådan reglering är ett måste om man vill uppnå någon form av mål, utöver "färre" då.
Den random avskjutning som bedrivs i dagsläget är inget annat än att blidka väljare/jägare/vargfobiker. Att skylla på nån valfri inavels/yada-yada är rent skitsnack. Om man sväljer det, är man jävligt skelögd för att inte inse ovan, att om det finns genetiskt syfte skall rätt individ bort och inte valfri.

Så i dina ögon är jakten bara till för att dom få supande bönderna i norr vill det?

Kan du se skillnad på en vargtik eller hane på 50m?

Fattar du vilen insats som krävs för att leta upp rätt individer för avlivning? Det är ju faktiskt så att det sker fortlöpande forskning på våra vargar, eventuella problem lär ju belysas för det är ju inte direkt så att forskarna håller käft.

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Ja helt rätt, och du borde väl se problematiken eller? fast du kanske menar att man skall överge jaktsättet för att hundarna KAN komma tíll skada?

Jag skulle gärna se att man avstod från den typen av jakt, men det lär ju inte hända. Så att man kanske funderar litet extra innan man skickar iväg skottet och över vad som händer om kulan splittras eller studsar olyckligt. Men då kanske man missar chansen att döda älgen, och det är ju helt klart värt risken att skjuta sin egen hund för att få rätten att skryta för dem andra gubbarna när man kommer hem...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag skulle gärna se att man avstod från den typen av jakt, men det lär ju inte hända. Så att man kanske funderar litet extra innan man skickar iväg skottet och över vad som händer om kulan splittras eller studsar olyckligt. Men då kanske man missar chansen att döda älgen, och det är ju helt klart värt risken att skjuta sin egen hund för att få rätten att skryta för dem andra gubbarna när man kommer hem...

Det är ju inte så att det är en jägare på en hund, sen finns det säkert folk som inte tar hänsyn med motiveringen att det just inte är deras hund.

Det är jakt, inte bara identifiera ett hot och sen brassa på.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så i dina ögon är jakten bara till för att dom få supande bönderna i norr vill det?

Kan du se skillnad på en vargtik eller hane på 50m?

Fattar du vilen insats som krävs för att leta upp rätt individer för avlivning? Det är ju faktiskt så att det sker fortlöpande forskning på våra vargar, eventuella problem lär ju belysas för det är ju inte direkt så att forskarna håller käft.

Några få? Har du bott under en sten?

Precis vad jag försökte belysa. Man behöver bli "bättre", annars fyller det ingen funktion än just minskning, med stor risk att det är fel typ av minskning som kan ha direkt motsatt effekt. Ökad inavel, fler "problemvargar" som hamnar närmre människa och kreatur för att nämna några bekymmer.
Gör om, gör rätt - igen.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Det är ju inte så att det är en jägare på en hund, sen finns det säkert folk som inte tar hänsyn med motiveringen att det just inte är deras hund.

Där håller jag med dig fullt ut. Ingen hänsyn till hundarna utan huvudsaken är att man får döda.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Några få? Har du bott under en sten?

Precis vad jag försökte belysa. Man behöver bli "bättre", annars fyller det ingen funktion än just minskning, med stor risk att det är fel typ av minskning som kan ha direkt motsatt effekt. Ökad inavel, fler "problemvargar" som hamnar närmre människa och kreatur för att nämna några bekymmer.
Gör om, gör rätt - igen.

Visa gärna på underlag som belyser felet i urval med dagens metod.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

nej det är är bara att identifiera ett byte och sedan brassa på.
gärna utklädd KKK

eller hur menar du nu ?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta

Men du tycker inte att det kankse är dags för lite hårdare regler för er jägare då? När det faktiskt är ni som utgör ett större hot för hundarna än vargen?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Så du menar att det är jägarnas fel att stammen minskar? vad vill du komma till att vi har en liten älgstam eller vad.:va
Jag menar ingenting kring varför stammen har minskat eller ens om den har det. Det jag påpekade var att säga att något är "världens största/snabbaste/bredaste/tyngsta/osv" inte säger ett dugg om hur stort/snabbt/brett det faktiskt är och därför är ett tomt påstående.

Följer du inlägget jag citerade så ser du vad de diskuterade. Den diskussionen lade jag mig dock inte i så du behöver inte svara mig på det.

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
kawaskaki kx250
vems fel är det att vargstammen minskar om inte jägarnas?
jag undrar bara, påstår ingenting.

bara nyfiken.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Det dör fler människor per år i Sverige av jägare än av varg... Snacka om felprioritering..

Men visst, 12000 man ställer opp så fort det ska jagas varg, men de tuffa gubbarna med orange kepsrand klarar inte av att reglera vildsvinsstammen (som är ett stort problem) för det är ju jobbigt och kräver både list och fantasi...

Näe, jägarförbundet är fullkomligt haveri. De borde relgerat antalet jägare till ca 10% av vad det defacto blev som fick licens. Om nu jägarförbundet VERKLIGEN jobbat för det som de hävdar; Viltvård. Vilket är rent jibber för att blidka politiker...
Gott att man lämna de där dårarna innan de lyckades hjärntvätta en. Jösses vilka dårar.
alla jägare är ju inte dumma i huvudet,men det handlar om att vargen äter upp rådjur o älg hare mm,och det får inte finnas konkurens,därför hatar jägare vargar lodjur järv mård björn.
helt enkelt för de vill ha fler vilt att döda så enkelt är det.

Konstigt nog skulle inte jag ha allt för många åsikter ifall naturvårdsverket skickade ut några av sina egna jägare och sköt av 27 st vargar för att dessa riskera inavel, gå för nära människan eller dylikt.

Men att tillåta 10 000+ jägare jaga varg är på tok fel.
Dessa 10 000 jagar inte varg för att de vill säkerställa stammens överlevnad i landet, de jagar för att vargen är ett trofedjur som gör sig bra på väggen i jaktstugan..

nej de jagar varg eftersom vargen äter upp viltet som de ska döda och de vill utrota vargen så gott det går,speciellt i deras egna marker

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
vems fel är det att vargstammen minskar om inte jägarnas?
jag undrar bara, påstår ingenting.

bara nyfiken.

Vargstammen började minska för ett par hundra år sedan eftersom människans antal ökade och kände att man måste börja lägga beslag på vargens mark. Inget nytt under solen.

Så alla människor har orsakat vargstammens (eller annan godtycklig djurarts) minskning/utrotning. Du kan inte skylla detta på någon enskild grupp av människor.

Det är skitenkelt att sitta på Stureplan och tycka att vi måste skydda vargen till varje pris, där har det inte funnits varg på 200 år (?).

Obs ! jag vill absolut inte att vi skall utrota vare sig varg eller någon annan art, ok fästingar kan man väl utrota. Men för att få dom som bor i vargområden att ställa upp på det är ju att tillåta viss kontrollerad jakt på varg.

Att privata markägare städar upp efter Stureplansborna kostar inte staten en spänn

Att ha mark i Sverige är inte bara en dans på rosor, därför måste jaktintresserade få jaga på sin mark, fiskeintresserade fiska på sitt vatten.

Har mark i stockholms skärgård betalar skatt, städar efter andra, röjer upp i skogen så man kan gå i den har i stort sätt inga rättigheter och får kriga med kommunen om varenda grej man vill göra. Tillbaka får jag underbar natur, lite stockar till bryggan och fisk. Jagar inte.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Skönt att se så många vettiga personer i tråden, fanns ju ett undantag, men sånt är livet.
Tragiskt ändå att vi människor anser oss ha rätten att mörda på detta sätt, vad ger oss rätten..?

Heja vargarna.

reglerna är lite skeva då vargen tar tamdjur o ägarna inte får försvara dom,sen är det så att nästan alla vargar är i dalarna o värmland,hade de varit mer utspridda hade det inte varit nåt problem.
verkar som vargen trivs i den skog som finns i dalarna o värmland,varför vet jag inte,kan man skjuta en jäkla massa annat kan man väl skjuta varg om det är befogat.
men tyvärr anser inte jägarna att vargen ska finnas i sveriges fauna....
de vill bara att de ska utrotas.
eller som min granne säger som är från kil,det är ohyyyyra på markera......dvs varg

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Men du tycker inte att det kankse är dags för lite hårdare regler för er jägare då? När det faktiskt är ni som utgör ett större hot för hundarna än vargen?

Det är våra hundar, vi tar ansvar och sköter dom, föder upp dom, tränar dom till att göra en sak, jaga.

Tror du folk medveted skadar en hund som kan vara mer värd än t.ex din hoj, utöver egenvärdet?

Men har du överhuvudtaget brytt dig om att läsa jaktlagstiftningen, eller baserar du dina argument på din insikt i genetik?

Urval? visa gärna underlag på att urval sker, alls..
Av exakt samma orsak till varför man har styrningar i älgjakten till vissa individer beroende på område. kan väl inte vara någon direkt nyhet.

Jamen, om det är fel att nu inte ha ett urval på varg, var finns indikationen på det? utöver din egen hypotes?

Jag menar ingenting kring varför stammen har minskat eller ens om den har det. Det jag påpekade var att säga att något är "världens största/snabbaste/bredaste/tyngsta/osv" inte säger ett dugg om hur stort/snabbt/brett det faktiskt är och därför är ett tomt påstående.

Följer du inlägget jag citerade så ser du vad de diskuterade. Den diskussionen lade jag mig dock inte i så du behöver inte svara mig på det.

Har du brytt dig om att kolla var stammen ligger idag i förhållande till tidigare eller argumenterar du bara för att du kan skriva?

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jamen, om det är fel att nu inte ha ett urval på varg, var finns indikationen på det? utöver din egen hypotes?

Det är ingen hypotes, det är heller inte något jag hittat på.
Enkelt förklarat; vill man uppnå en förädling/ förstärkning av någon art är åtgärderna man vidtar avgörande för resultatet. Sker det planlöst, har man förlorat både spårbarhet och kvalitetssäkring i de vidtagna åtgärderna, oavsett om man tillför eller minskar antalet. Inget nytt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är ingen hypotes, det är heller inte något jag hittat på.
Enkelt förklarat; vill man uppnå en förädling/ förstärkning av någon art är åtgärderna man vidtar avgörande för resultatet. Sker det planlöst, har man förlorat både spårbarhet och kvalitetssäkring i de vidtagna åtgärderna, oavsett om man tillför eller minskar antalet. Inget nytt.

Hmm, varför finns det ingen tilldelning i alla revir.:va

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Det är våra hundar, vi tar ansvar och sköter dom, föder upp dom, tränar dom till att göra en sak, jaga.

Tror du folk medveted skadar en hund som kan vara mer värd än t.ex din hoj, utöver egenvärdet?

Men har du överhuvudtaget brytt dig om att läsa jaktlagstiftningen, eller baserar du dina argument på din insikt i genetik?

Dels så har jag själv hund som jag tränar och skall tävla med och jag likställer mina djur med "barn", det kanske är därför jag har så svårt att förstå hur man kan utsätta sina djur som man nu tycker så hemskt mycket om för en sådan risk?
Vi tränar spår med våran hund också, men inte hade jag skickat ut honom i skogen för att spåra upp vilt till mig inte, då det tydligen är stor risk att han blir skjuten av någon, som för sin del inte bryr sig om andras ägodelar enligt dig.

Tycker du det ska få finnas såna med vapen i skogen, som inte bryr sig om din hund stryker med när dem pangar hej vilt?

Tycker du inte att det bör finnas bättre regler för när man får lov att ta skott än dem som finns idag? Med tanke på sina egna och djuret man skall döda?

Tycker du inte det bör finnas en mycket hård sållning och uppföljning för dem med jägarlicens? Än den obefintliga idag?

Att sen kunna urskilna kön från långt håll kan man använa kikarsikte eller kikare till, det är inte så himla svårt att urskilja kön på ett djur, inte heller ålder och det vet du.

Vilken hund är mer värd än en hoj, om man ser till vad lagen säger? Det finns inga hundar idag, om man inte köper färdigtränade, som kostar mer än en nyare hoj. Om du sedan värdesätter tiden du tränar upp din hund kan jag värdesätta tiden jag kör min hoj.
Inte för att jag tycker min hoj på något vis är värd mer än min hund.

Det jag kan om genetik och det alla som har insikt i genetik säger är just att vargslakten är helt felaktigt utförd. Jag har hela tiden sagt att skulle det behöva finnas gallring i vargstammen, och skulle det behövas göras för att stärka genetiken (vilket är omöjligt i det låga antal som finns idag) så skulle man tillsätta bildad personal som testar djuren och sedan tar om hand om dem som har någon form av missbildning, som igen, inte påträffats och som inte kommer påträffas i årets slakt heller.

Hade även vargstammen varit så stark som t.ex Älgarnas (även om jag kan tycka all jakt bedrivs fel i mån om stammar och gener) så hade jag inte sagt speciellt mycket om det, men nu är den extremt hotad och även enligt alla konstens regler är det olagligt, men regeringen tillåter det ändå.... och varför vet vi alla.

Jag kan även tycka att det inte är så jävla svårt att sätta stängsel som man får stora bidrag för, för att skydda sina djur, även kan man skaffa riktiga hundar, likt ovcharkor som hade utan vidare hållt undan varg.
Varför gör man inte det?
Jag har själv satt upp stängsel runt min tomt för att slippa få in djur som jag inte vill ha här, eller utsätta dem djuren i sin tur för min hund som kommer skydda marken.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0