Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jägaren och genetiken

Älgstammen har genererat en lägre och lägre slaktvikt genom åren.
Tillskillnad från naturen är det inte "svagast stryker med" som får råda.

En tät älgstam säger inget om stammens kvalité.

Lika sned är vargjaktens "reglering" som saknar motstycke. Ska det bli nån ordning på detta behövs utblidning och upplysning i hur man bedömer ett djur så att man skjuter av rätt djur. Ex, tik, ålder 18-24mån osv. Detta bör sedan regleras i god tid inför perioden så jaktlagen har tid att spåra och identifiera rätt individer för jakten.
Detta behöver man ingen fakta för att lista ut, att sådan reglering är ett måste om man vill uppnå någon form av mål, utöver "färre" då.
Den random avskjutning som bedrivs i dagsläget är inget annat än att blidka väljare/jägare/vargfobiker. Att skylla på nån valfri inavels/yada-yada är rent skitsnack. Om man sväljer det, är man jävligt skelögd för att inte inse ovan, att om det finns genetiskt syfte skall rätt individ bort och inte valfri.
Jadu, ingen liten skrivbordsprodukt du inte :tummenupp

Nr1. Den svenska vargstammen är våldsamt inavlad. De härstammar från endast 3st individer. Vargarna är mer släkt med varandra än vad helsyskon är.

Nr2. Det är lättare att blanda upp ett begränsat antal vargar med nya gener än det är att blanda upp ett stort antal vargar med nya gener. Ju större vargstam dessto fler nya vargar behöver föras in för att få bukt med inaveln inom en överskådlig framtid.

Nr3. Inavlade vargar innebär inte att de springer runt med ett öga och fem ben och två svansar.

Nr4. Vargjakten bygger på att tillfälligt dämpa ökningen för att dels få tid att föra in nya vargar med nya gener, samt att ge de som känner att de påverkas negativt en känsla av att de inte är helt bortglömda.

Nr5. I Sverige förvaltar man allt vilt, och har inte utrotat något djur i modern tid.

Nr6. Släpp drömmen om ett yellowstone och kom in i matchen och inse att i Sverige är all mark ägd av någon och brukas av någon och någon kommer vilja göra det i framtiden också. Vill vi se orörda naturområden så har vi våra nationalparker.

Jag skulle gärna se att man avstod från den typen av jakt, men det lär ju inte hända. Så att man kanske funderar litet extra innan man skickar iväg skottet och över vad som händer om kulan splittras eller studsar olyckligt. Men då kanske man missar chansen att döda älgen, och det är ju helt klart värt risken att skjuta sin egen hund för att få rätten att skryta för dem andra gubbarna när man kommer hem...
Väx upp va?

Att förlora sin bästa jaktkompis som jakthunden normalt är, är något oerhört jävla äckligt jobbigt. Idag är våra jakthundar även famljehundar och barnens kompisar osv. Jag har själv varit med om att förlora en väldigt go å snäll jakthund i höstas. Att se såna som du sitta här å snacka massa skit gör en rent ut sagt förbannad.

Några få? Har du bott under en sten?

Precis vad jag försökte belysa. Man behöver bli "bättre", annars fyller det ingen funktion än just minskning, med stor risk att det är fel typ av minskning som kan ha direkt motsatt effekt. Ökad inavel, fler "problemvargar" som hamnar närmre människa och kreatur för att nämna några bekymmer.
Gör om, gör rätt - igen.
Jaså, så inaveln minskar om man skjuter yngre djur och låter alfadjuren fortsätta föröka sig eller hur tänker du? Alfadjur är inte något annat än föräldradjur, vilket vargar kan bli redan första året de vandrar ut ur sin moderflock. De är alltså precis lika jävla inavlade som deras yngre och äldre syskon/släktingar.

De områden där vi har nytt blod från invandrade vargar, var i år liksom förra året fredade från jakten.

Men du tycker inte att det kankse är dags för lite hårdare regler för er jägare då? När det faktiskt är ni som utgör ett större hot för hundarna än vargen?
Ska inte du in i någon gästbok och ryggdunka istället?

vems fel är det att vargstammen minskar om inte jägarnas?
jag undrar bara, påstår ingenting.

bara nyfiken.
Minskar vargstammen? Det var nyheter, kan du visa mig vart du hittat detta?

Det är ingen hypotes, det är heller inte något jag hittat på.
Enkelt förklarat; vill man uppnå en förädling/ förstärkning av någon art är åtgärderna man vidtar avgörande för resultatet. Sker det planlöst, har man förlorat både spårbarhet och kvalitetssäkring i de vidtagna åtgärderna, oavsett om man tillför eller minskar antalet. Inget nytt.
Eh, pratar du om en av världens mest kartlagda vargstam nu? Det räcker alltså inte, vilken mer information tycker du vi behöver få fram? Sverige har en fruktansvärt bra koll på nuvarande vargstam.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jägaren och genetiken

Älgstammen har genererat en lägre och lägre slaktvikt genom åren.
Tillskillnad från naturen är det inte "svagast stryker med" som får råda.

En tät älgstam säger inget om stammens kvalité.
Men då är ju förutsättningarna för vargarna ännu bättre. Om det är som du säger, så har vi skogen full av svaga älgar som dessutom är tät. Kan väl inte bli bättre smörgåsbord för våra vargar?

Men har du överhuvudtaget brytt dig om att läsa jaktlagstiftningen, eller baserar du dina argument på din insikt i genetik?
Bry dig inte om Thomas.B tror inte jag sett ett enda inlägg där han överhuvudtaget visat att han har någon som helst insikt i detta ämne.

Du ser själv att trots att jag bara för några inlägg sedan visade siffror på hur det ser ut med dödade hundar, så tror han fortfarande att jägarna skjuter fler.

Jag tror inte killen är riktigt hemma tyvärr

Det är ingen hypotes, det är heller inte något jag hittat på.
Enkelt förklarat; vill man uppnå en förädling/ förstärkning av någon art är åtgärderna man vidtar avgörande för resultatet. Sker det planlöst, har man förlorat både spårbarhet och kvalitetssäkring i de vidtagna åtgärderna, oavsett om man tillför eller minskar antalet. Inget nytt.
Ja fast nu sker det ju inte planlöst. Vi vet precis vilka typer av vargar vi skjuter. Rent generellt borde jakten uteslutande inriktas mot alfadjuren i de områden där vi inte har några genetiskt viktiga vargar. På det sättet ges det möjlighet att få in nya vargar som bildar par. För så länge som alfaparet är intakt, så kommer de att försvara sitt revir och fortsätta sätta nya genetiskt inavlade valpar till värden.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi vet precis vilka typer av vargar vi skjuter. Rent generellt borde jakten uteslutande inriktas mot alfadjuren i de områden där vi inte har några genetiskt viktiga vargar. På det sättet ges det möjlighet att få in nya vargar som bildar par. För så länge som alfaparet är intakt, så kommer de att försvara sitt revir och fortsätta sätta nya genetiskt inavlade valpar till värden.

Avskjutning av endast alfadjur orsakar turbulens med stora belastningar på omgivningen, ety vargflockar ofta splittras upp i flera delar när alfadjuren byts ut.

Splittringen är naturligtvis bra på lång sikt, eftersom den sprider populationen över större område.

Därför tycker jag att det är bättre att skjuta av jämt över.
Det minskar rovdjurstrycket på den aktuella marken på både lång och kort sikt, med minimal påverkan på angränsande mark.
Lagom är bäst.

Även då krävs kontinutet.
När nya individer förts in, så tror jag att man inte skall vara FÖR försiktig med avskjutningen i de områdena.
Om det inte är lite turbulens i flockarna, så kommer inte generna att spridas.

Såvida inte vi lastar hela populationen på en Ålandsfärja.
En kryssning senare är det fixat.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Matin, det du hävdar är alltså att man vet vilken individ det är som man skjuter, före skottet? Vilken jäkla lögn. Inavelsgradens nivå kommer inte att förändras förrän man tillför nytt blod, intill dess borde det kloka vara att inrikta sig på problemindivider stället för att bara minska antal. Du förutsätter samtidigt att jakt med lös hund är en rättighet, när det ju egentligen är ett privelegium... Vårda detta väl. Det kan inte helt omöjligt innebära att denna möjlighet upphör i vissa områden, likt andra länder gjort. Att ha hotet mot jakthunden som argument för decimering av djurarter blir aningen befängt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Matin, det du hävdar är alltså att man vet vilken individ det är som man skjuter, före skottet? Vilken jäkla lögn. Inavelsgradens nivå kommer inte att förändras förrän man tillför nytt blod, intill dess borde det kloka vara att inrikta sig på problemindivider stället för att bara minska antal. Du förutsätter samtidigt att jakt med lös hund är en rättighet, när det ju egentligen är ett privelegium... Vårda detta väl. Det kan inte helt omöjligt innebära att denna möjlighet upphör i vissa områden, likt andra länder gjort. Att ha hotet mot jakthunden som argument för decimering av djurarter blir aningen befängt.

Rensa upp inlägget, så slipper man gissa vad du menar.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r

Klipp dig och skaffa ett jobb. Det är inga problem att läsa vad han skrivit. Diskutera om du vill, men börja inte kasta paj, vilket är det enda du gjort hittills i den här tråden. Jag uppskattar en diskussion och du får hemskt gärna säga emot mig, men gör det på ett sakligt vis istället för att förolämpa och provocera...

Väx upp va?

Att förlora sin bästa jaktkompis som jakthunden normalt är, är något oerhört jävla äckligt jobbigt. Idag är våra jakthundar även famljehundar och barnens kompisar osv. Jag har själv varit med om att förlora en väldigt go å snäll jakthund i höstas. Att se såna som du sitta här å snacka massa skit gör en rent ut sagt förbannad.

Men tydligen så är dem inte värda så pass mycket att man avstår från ett tveksamt skott.

Jag har själv hund och förstår mycket väl hur trist det är att förlora sin kamrat, men det är inte rätt att ta ut den ilskan på naturen och dem djur som finns där.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Avskjutning av endast alfadjur orsakar turbulens med stora belastningar på omgivningen, ety vargflockar ofta splittras upp i flera delar när alfadjuren byts ut.

Tror man ska vara försiktig att dra för stora paralleller med t ex vildsvinen. Där flocken verkligen blir "vilsen" och kan ställa till med större skada än innan. Jag har inte sett något sådant när det gäller vargen. Ett av alfadjuren sköts t ex nedan för Trollhättan för ett par år sedan på skyddsjakt och alfatiken som vart kvar fick ihop det med en ny och reviret finns fortfarande kvar. Skyddsjakten var förövrigt lyckad, för angreppen på tamboskap minskade efteråt.

Splittringen är naturligtvis bra på lång sikt, eftersom den sprider populationen över större område.

Därför tycker jag att det är bättre att skjuta av jämt över.
Det minskar rovdjurstrycket på den aktuella marken på både lång och kort sikt, med minimal påverkan på angränsande mark.
Lagom är bäst.

Att skjuta bort en individ i en vargflock kommer inte påverka deras uttag vad gäller slagna älgar eller annat. Flocken kommer fortsätta att slå samma antal älgar osv.

Även då krävs kontinutet.
När nya individer förts in, så tror jag att man inte skall vara FÖR försiktig med avskjutningen i de områdena.
Om det inte är lite turbulens i flockarna, så kommer inte generna att spridas.

Såvida inte vi lastar hela populationen på en Ålandsfärja.
En kryssning senare är det fixat.
Undrar hur de som helt vilt förespråkar en stor vargstam har tänkt sig att den ska hanteras i framtiden?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Klipp dig och skaffa ett jobb. Det är inga problem att läsa vad han skrivit. Diskutera om du vill, men börja inte kasta paj, vilket är det enda du gjort hittills i den här tråden. Jag uppskattar en diskussion och du får hemskt gärna säga emot mig, men gör det på ett sakligt vis istället för att förolämpa och provocera...
Har jag kastat paj?
På vilket sätt?
På vem?

Jag har redan ett producerande jobb och kortklippt frisyr.
Hur är det själv?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Man vet vilka vargar man jagar på ja, vad menar du med vilken individ? Tycker du att forskarna ska godkänna jakt på unika individer, typ varg 2314 och varg 1234 ska skjutas, medan varg 4321 ska sparas?

Tror vi klarar oss alldeles utmärkt med att freda de områden som forskarna bedömmer har vargar som är viktiga för vargstammen.

När det gäller att inrikta sig mot problemindivider, så håller jag med dig att det är viktigt.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Sorligt att tillhöra människosläktet ibland.

"Bland de dödade vargarna finns fyra alfadjur, två av dem var märkta.

EU-kommissionären Janez Potocnik, som ansvarar för skyddet av utrotningshotade djur, kritiserar att jakten har inletts.

"Jag beklagar att Sverige har inlett licensjakten på varg utan att ge tydliga svar på min skrivelse sänd den 7 december 2010" kommenterar Potocnik i ett uttalande.

Han understryker att kommissionen har fört en intensiv dialog med den svenska regeringen om det faktum, som kommissionen ser det, att jakten kan vara olaglig i förhållande till EU:s lagstiftning.

Nu, framhåller han, finns inget annat att göra än att dra Sverige inför domstol."

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Har jag kastat paj?
På vilket sätt?
På vem?

Jag har redan ett producerande jobb och kortklippt frisyr.
Hur är det själv?

Här är ett exempel riktat mot mig angående mitt yrkesval;

Du kan tänka dig att skjuta på människor för att någon säger åt dig att göra det?

Jag är osäker på om Hitler dödade en enda jude.

Sen det ovan nämnda med killen som inte kunde skriva enligt dig. Det jag skrev om jobb och frisyr var mest ironiskt för att påvisa att det inte leder någonstans. Ber om ursäkt om det var oklart...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Tapatalk, satans påfund till den mobila världen.
Men med din höga intelligens och insinuationsförmåga löser du det på en grisblink. :krama
Mvh, Kortklippt & produktiv

Tycker du att forskarna ska godkänna jakt på unika individer, typ varg 2314 och varg 1234 ska skjutas, medan varg 4321 ska sparas?

När det gäller att inrikta sig mot problemindivider, så håller jag med dig att det är viktigt.

Du förstår, du har ju svarat på det själv. Först och främst identifiera problemindivider inom reviren, än bara en given kvot i ett revir/område/län.
Det skulle öka kvalitén och förhoppningsvis förståelsen i alla fall i kortare perspektiv.
Jag klandar eg. inte jägarna i sig, då det är för mycket begärt för dessa 6500 att ha adekvat kunskap i området, det är till syvende och sist beslutsfattarna som har lätt fantasitorka. Jägarna gör ju det, som de blivit ålagda, rent krasst.
Även om vissa av dessa själva anser dagens lösning som något plump.

Sprida/splittra flockar kan ju ge upphov till ökad störning/fler problemvargar, vilket i sig skulle gynna opinionen för ökad avskjutning men vara minskat behövligt för stammen. Alfaparets nytta/skada uppfattar i alla fall inte jag som helt utrett. Ser vinsten med att ta bort dem, men även risken enligt ovan. Det är inte helt svart/vitt, så jävligt är det.

Från jakten förra året;
Jägareförbundet skrev:
Har jakten minskat inaveln?

Ja. Inga så kallat genetiska vargar sköts under vintern jakt, däremot sköts 28 inavlade vargar. Det betyder att andelen genetiskt viktiga vargar nu är högre i vargstammen än innan licensjakten.

Endera menar förbundet att de finns "genetiska" (icke inavlade) vargar i våra skogar, vilket underbygger syftet att man bör ha nogsam kontroll på vad man skjuter på. Samtidigt hävdas det att alla vargar är inavlade (iaf av skrotis och A.Carlgren) vilket gör svaret ovan till en friserad lögn.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Här är ett exempel riktat mot mig angående mitt yrkesval;

Sen det ovan nämnda med killen som inte kunde skriva enligt dig. Det jag skrev om jobb och frisyr var mest ironiskt för att påvisa att det inte leder någonstans. Ber om ursäkt om det var oklart...

Det var ytterst relevanta frågor och påståenden, i sitt samanhang.

Tapatalk, satans påfund till den mobila världen.
Men med din höga intelligens och insinuationsförmåga löser du det på en grisblink. :krama
Mvh, Kortklippt & produktiv

Du förstår, du har ju svarat på det själv. Först och främst identifiera problemindivider inom reviren, än bara en given kvot i ett revir/område/län.
Det skulle öka kvalitén och förhoppningsvis förståelsen i alla fall i kortare perspektiv.
Jag klandar eg. inte jägarna i sig, då det är för mycket begärt för dessa 6500 att ha adekvat kunskap i området, det är till syvende och sist beslutsfattarna som har lätt fantasitorka. Jägarna gör ju det, som de blivit ålagda, rent krasst.
Även om vissa av dessa själva anser dagens lösning som något plump.

Sprida/splittra flockar kan ju ge upphov till ökad störning/fler problemvargar, vilket i sig skulle gynna opinionen för ökad avskjutning men vara minskat behövligt för stammen. Alfaparets nytta/skada uppfattar i alla fall inte jag som helt utrett. Ser vinsten med att ta bort dem, men även risken enligt ovan. Det är inte helt svart/vitt, så jävligt är det.

Från jakten förra året;

Endera menar förbundet att de finns "genetiska" (icke inavlade) vargar i våra skogar, vilket underbygger syftet att man bör ha nogsam kontroll på vad man skjuter på. Samtidigt hävdas det att alla vargar är inavlade (iaf av skrotis och A.Carlgren) vilket gör svaret ovan till en friserad lögn.

Det finns invandrade vargar med lägre inavelsgrad.
De revir som har dessa genetiskt viktiga individer är undantagna från jakt.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Undrar hur de som helt vilt förespråkar en stor vargstam har tänkt sig att den ska hanteras i framtiden?

Vet inte om det stämmer in på den svenska stammen, men i USA har det forskats mycket och där delas ofta en flock när alfadjuren byts ut.

Men att ett av alfadjuren byts ut inom flocken gör ytterst liten skillnad för inavelsgraden.
Och skillnaden är negativ.
Att byta ett syskon mot ett barn är inget framsteg.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
De ursprungliga svenska vargarna som majoriteten av de svenska vargarna kommer ifrån bygger på 3st individer. I takt med forskarnas kontroll på vargarnas gener, så vet vi idag vilka vargar som bär på de nya gener som några få invandrande vargar har lyckas sprida i våran vargstam. Dessa områden var både förra året och i år undantagna från vargjakt. Allt för att rikta in avskjutningen på den inavlade delen av vargstammen och däregenom öka på den % delen av vargar med nya gener.

Har för mig de upptäckte ett nytt revir i västra delen av Värmland där genetiskt viktiga vargar fanns. Så i även med kort varsel, fredar vi områden som vi anser har värdefulla vargar.

Hittade info här: Skugghöjdenreviret

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...