Matin
Trivs på alla underlag...
Jadu, ingen liten skrivbordsprodukt du inteJägaren och genetiken
Älgstammen har genererat en lägre och lägre slaktvikt genom åren.
Tillskillnad från naturen är det inte "svagast stryker med" som får råda.
En tät älgstam säger inget om stammens kvalité.
Lika sned är vargjaktens "reglering" som saknar motstycke. Ska det bli nån ordning på detta behövs utblidning och upplysning i hur man bedömer ett djur så att man skjuter av rätt djur. Ex, tik, ålder 18-24mån osv. Detta bör sedan regleras i god tid inför perioden så jaktlagen har tid att spåra och identifiera rätt individer för jakten.
Detta behöver man ingen fakta för att lista ut, att sådan reglering är ett måste om man vill uppnå någon form av mål, utöver "färre" då.
Den random avskjutning som bedrivs i dagsläget är inget annat än att blidka väljare/jägare/vargfobiker. Att skylla på nån valfri inavels/yada-yada är rent skitsnack. Om man sväljer det, är man jävligt skelögd för att inte inse ovan, att om det finns genetiskt syfte skall rätt individ bort och inte valfri.
Nr1. Den svenska vargstammen är våldsamt inavlad. De härstammar från endast 3st individer. Vargarna är mer släkt med varandra än vad helsyskon är.
Nr2. Det är lättare att blanda upp ett begränsat antal vargar med nya gener än det är att blanda upp ett stort antal vargar med nya gener. Ju större vargstam dessto fler nya vargar behöver föras in för att få bukt med inaveln inom en överskådlig framtid.
Nr3. Inavlade vargar innebär inte att de springer runt med ett öga och fem ben och två svansar.
Nr4. Vargjakten bygger på att tillfälligt dämpa ökningen för att dels få tid att föra in nya vargar med nya gener, samt att ge de som känner att de påverkas negativt en känsla av att de inte är helt bortglömda.
Nr5. I Sverige förvaltar man allt vilt, och har inte utrotat något djur i modern tid.
Nr6. Släpp drömmen om ett yellowstone och kom in i matchen och inse att i Sverige är all mark ägd av någon och brukas av någon och någon kommer vilja göra det i framtiden också. Vill vi se orörda naturområden så har vi våra nationalparker.
Väx upp va?Jag skulle gärna se att man avstod från den typen av jakt, men det lär ju inte hända. Så att man kanske funderar litet extra innan man skickar iväg skottet och över vad som händer om kulan splittras eller studsar olyckligt. Men då kanske man missar chansen att döda älgen, och det är ju helt klart värt risken att skjuta sin egen hund för att få rätten att skryta för dem andra gubbarna när man kommer hem...
Att förlora sin bästa jaktkompis som jakthunden normalt är, är något oerhört jävla äckligt jobbigt. Idag är våra jakthundar även famljehundar och barnens kompisar osv. Jag har själv varit med om att förlora en väldigt go å snäll jakthund i höstas. Att se såna som du sitta här å snacka massa skit gör en rent ut sagt förbannad.
Jaså, så inaveln minskar om man skjuter yngre djur och låter alfadjuren fortsätta föröka sig eller hur tänker du? Alfadjur är inte något annat än föräldradjur, vilket vargar kan bli redan första året de vandrar ut ur sin moderflock. De är alltså precis lika jävla inavlade som deras yngre och äldre syskon/släktingar.Några få? Har du bott under en sten?
Precis vad jag försökte belysa. Man behöver bli "bättre", annars fyller det ingen funktion än just minskning, med stor risk att det är fel typ av minskning som kan ha direkt motsatt effekt. Ökad inavel, fler "problemvargar" som hamnar närmre människa och kreatur för att nämna några bekymmer.
Gör om, gör rätt - igen.
De områden där vi har nytt blod från invandrade vargar, var i år liksom förra året fredade från jakten.
Ska inte du in i någon gästbok och ryggdunka istället?Men du tycker inte att det kankse är dags för lite hårdare regler för er jägare då? När det faktiskt är ni som utgör ett större hot för hundarna än vargen?
Minskar vargstammen? Det var nyheter, kan du visa mig vart du hittat detta?vems fel är det att vargstammen minskar om inte jägarnas?
jag undrar bara, påstår ingenting.
bara nyfiken.
Eh, pratar du om en av världens mest kartlagda vargstam nu? Det räcker alltså inte, vilken mer information tycker du vi behöver få fram? Sverige har en fruktansvärt bra koll på nuvarande vargstam.Det är ingen hypotes, det är heller inte något jag hittat på.
Enkelt förklarat; vill man uppnå en förädling/ förstärkning av någon art är åtgärderna man vidtar avgörande för resultatet. Sker det planlöst, har man förlorat både spårbarhet och kvalitetssäkring i de vidtagna åtgärderna, oavsett om man tillför eller minskar antalet. Inget nytt.
Last edited: