Vargjakten

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Okej...du hatar inte jakt säger du, men tydligen hatar du jägare rent generellt.

Jag skriver här för att vara en motpol till just såna som dig. Såna som dig som helt okontrollerat slänger ur sig massa skitsnack utan att ha något som helst kunskap. Du passar t o m på här att lägga mest energi på att spä på fördommar mot jägare, utan att konstruktivt komma med lite förslag på hur man ska hantera vargen eller någon som helst fakta bakom dina påståenden.

Så du har fel även när du påstår att jag vill utrota vargen i Sverige.

vadå tydligen osv ?
det där får stå helt för dig.
jag tänker inte möta dina påståenden om vad jag enligt dig tycker o tänker. vill du veta det är det bara att fråga.
det jag vet är vad du har skrivit innan och där är det ju tydligt hur du ställer dig i sakfrågan, du är inte här för att bemöta något, du är här för att försöka få andra att tycka att vargen inte är ett djur vi skall ha.
det är ju det du visat gång på gång tidigare.
tror inte det är någon som går på det mer.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Du vet om att du sitter och skriver på ett MC-forum va? Låter på dig som vi ska ta en sista gruppkörning till Clas Tingvall och solidariskt lämna ifrån oss nycklarna och samtidigt föreslå att vi förbjuder MC. Samtidigt kan vi förbjuda allt annat som gör att vi har chans att skada oss. :)

Men ska vi ta en titt på dina påståenden iaf?

Okej, jägare åker oftare på stryk av björnar säger du. Finns det någon som påstått att björnen skulle vara ofarlig eller mindre farlig än vargen för oss människor? Hur många björnar går det på varje attack på människor? Eftersom du säger att björnen är farligare, så måste du väl ha siffror på att minst 1 av 200 björnar i landet orsakar en attack eller vad har du för siffror? (Vi har runt 4000st björnar i landet idag)

Jag har haft varg på mina marker sedan -95, så jag skulle uppskatta om vi skulle kunna få en tillfällig lindring och få höra lite klinganande hardrev i skogarna något år igen. Skulle även vilja få tillbaka rådjuren, som tyvärr är mer eller mindre utrotade på marken.

Detta var även något som länstyrelsen föreslog inför årets jakt. Men tyvärr blev det återigen en fri jakt på 2st individer.

Lite solidariskt tankesätt att man turas om att dela på vargbördan.

Ang Tingvall o co så får det stå för dig.

Börja från början !
Har jägare eller vargar dödat flest människor de senaste 100 åren i sverige ? Fakta Jägare dödar många gånger fler människor än varg gör.
så matin var vänlig och motbevisa det !
eller åtminstånde förklara hur vargen kan vara farligare för mig när jag går i skogen än jägare.

I sverige har de senaste åren har såvitt jag vet INGEN människa dödats eller skadats om man bortser från en liten flicka som stack in foten i en djurpark. och jag tror nog att vi båda kan säga att det nog knappast var vargen som var på fel ställe.

Men för att få lite kött på benen så tycker jag du kan presentera en lista för alla de attacker mot människa om varit i sverige de senaste 100 åren. då ingår ju gysingevargen så det är väl ganska fair ?
varför just du och inte jag ? jo för att om jag missar någon så kommer det ju att heta att jag gjorde det med flit, på detta viset finns det ju ingen risk att det blir fel på det viset, du lär ju inte missa någon med flit.
så kom igen.

Antal dödade i sverige de senaste 100 åren av varg = 1 1829 vill jag minnas det var,
Antal dödade i sverige av jägare de senaste 10 ! åren = mer än 8 (02,03,05,05,05,06 + självmord,10,10)
Antal dödade i sverige av Björn de senaste 100 åren = 3 (04,07,11)
Någon som undrar vem eller vilket djur som är farligast ?

om du nu inte vill ha varg på dina marker, sälj dina marker.
Vargen är här för att stanna. varken du eller jag kommer kunna göra något åt det.
skillnaden mellan oss där är att jag inte har något emot att vargen finns på din mark. eller på min, eller den mark där jag vistas.

Däremot så kan man ju givetvis beklaga att inte vargen är mer utspridd i landet så att du tycker du får ta för stor del av djurets hemmaområde.

men vore jag du skulle jag försöka göra det bästa av situationen och på något vis göra något bra av det. turism kanske ?
så idioter som jag kan komma o kolla på varg.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ang Tingvall o co så får det stå för dig.

Börja från början !
Har jägare eller vargar dödat flest människor de senaste 100 åren i sverige ? Fakta Jägare dödar många gånger fler människor än varg gör.
så matin var vänlig och motbevisa det !
eller åtminstånde förklara hur vargen kan vara farligare för mig när jag går i skogen än jägare.

I sverige har de senaste åren har såvitt jag vet INGEN människa dödats eller skadats om man bortser från en liten flicka som stack in foten i en djurpark. och jag tror nog att vi båda kan säga att det nog knappast var vargen som var på fel ställe.

Men för att få lite kött på benen så tycker jag du kan presentera en lista för alla de attacker mot människa om varit i sverige de senaste 100 åren. då ingår ju gysingevargen så det är väl ganska fair ?
varför just du och inte jag ? jo för att om jag missar någon så kommer det ju att heta att jag gjorde det med flit, på detta viset finns det ju ingen risk att det blir fel på det viset, du lär ju inte missa någon med flit.
så kom igen.

Antal dödade i sverige de senaste 100 åren av varg = 1 1829 vill jag minnas det var,
Antal dödade i sverige av jägare de senaste 10 ! åren = mer än 8 (02,03,05,05,05,06 + självmord,10,10)
Antal dödade i sverige av Björn de senaste 100 åren = 3 (04,07,11)
Någon som undrar vem eller vilket djur som är farligast ?

om du nu inte vill ha varg på dina marker, sälj dina marker.
Vargen är här för att stanna. varken du eller jag kommer kunna göra något åt det.
skillnaden mellan oss där är att jag inte har något emot att vargen finns på din mark. eller på min, eller den mark där jag vistas.

Däremot så kan man ju givetvis beklaga att inte vargen är mer utspridd i landet så att du tycker du får ta för stor del av djurets hemmaområde.

men vore jag du skulle jag försöka göra det bästa av situationen och på något vis göra något bra av det. turism kanske ?
så idioter som jag kan komma o kolla på varg.

Vem har fått dig att tro att vargen jagas för att den kan döda människor?

Hur mycket mark äger du?

Sen skall man inte jämföra tusentals björnar över 100år med 200 vargar över 30år, det blir bara löjligt och du visar att du antingen inte begriper bättre, eller försöker sprida propaganda.

Sen är ju det så att dom människor som dödats till 99% varit egna jägare och även innefattar självmord. Knappast så att ickejägare har något att oroa sig för, så du går nog säker.

Sen kan du ju sluta referera till enbart sverige, det finns varg och människor i andra länder oxå.

Hur många inavlade/genetiskt defekta vargar sköts förra året?

Beror på vad du ser som inavlade/defekta?

Utfallet för vargstammen
Flera av de mål som Naturvårdsverket satte upp för jakten kunde hållas, visar den andra studien. Det fälldes inga invandrade vargar av östligt vargar och inte heller deras avkomma. När det gäller det demografiska utfallet - vilka djur som fälldes - så är fördelningen på ålder och kön ungefär samma som i vargstammen som helhet. Det tycks vara en överrepresentation av föräldradjur bland de fällda djuren.

Riksdagens mål var att vargstammen ska bestå av högst 210 vargar och ett etappmål på 20 föryngringar, vargkullar, per år. Preliminära data tyder på att målet nåtts, och slutligt resultat har vi när vinterns inventeringar är kvalitetssäkrade

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Matin, det du hävdar är alltså att man vet vilken individ det är som man skjuter, före skottet? Vilken jäkla lögn. Inavelsgradens nivå kommer inte att förändras förrän man tillför nytt blod, intill dess borde det kloka vara att inrikta sig på problemindivider stället för att bara minska antal. Du förutsätter samtidigt att jakt med lös hund är en rättighet, när det ju egentligen är ett privelegium... Vårda detta väl. Det kan inte helt omöjligt innebära att denna möjlighet upphör i vissa områden, likt andra länder gjort. Att ha hotet mot jakthunden som argument för decimering av djurarter blir aningen befängt.

:fakta
Utfallet för vargstammen
Flera av de mål som Naturvårdsverket satte upp för jakten kunde hållas, visar den andra studien. Det fälldes inga invandrade vargar av östligt vargar och inte heller deras avkomma. När det gäller det demografiska utfallet - vilka djur som fälldes - så är fördelningen på ålder och kön ungefär samma som i vargstammen som helhet. Det tycks vara en överrepresentation av föräldradjur bland de fällda djuren.

Riksdagens mål var att vargstammen ska bestå av högst 210 vargar och ett etappmål på 20 föryngringar, vargkullar, per år. Preliminära data tyder på att målet nåtts, och slutligt resultat har vi när vinterns inventeringar är kvalitetssäkrade

Privilegium? Nej det är en rättighet som jakträttsinehavare oavsett hur du ser på saken.

Vilka andra länder?

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Allihopa var inavlade.
Ordentligt.
Genetiskt betingade defekter var mestadels bettfel, men även en del höft och armbågsfel.
Hurså?

Vad jag läst i tidningen så var ingen varg som sköts förra året genetiskt defekt. Men jag kan ha läst fel, så om du visar en källa på det påståendet så erkänner jag mitt misstag. :tummenupp

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
"- Det är en hund i timmen som körs ihjäl under löshundsjakten"

"Under åren 2000-2005 betalade Agria ut ersättning för 84 hundar som angripits av rovdjur. Under samma tid hade 135 hundar skadats eller dödats av vådaskott från jägare."

"-Det är väldigt få hundar som dödas av rovdjur jämfört med trafikolyckor. De skadorna ökar under hösten, när jakten startar, säger Ib Ahlén på Agria."

Låt vargarna vara.

Alla skjutna vargar var i gott skick

De skjutna vargarna var friska

Hittat småsaker, men inget allvarligt

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad jag läst i tidningen så var ingen varg som sköts förra året genetiskt defekt. Men jag kan ha läst fel, så om du visar en källa på det påståendet så erkänner jag mitt misstag. :tummenupp

Tror felet var att du läste det i tidningen, dom har en tendens att förvränga sanningen åt båda håll.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Tror felet var att du läste det i tidningen, dom har en tendens att förvränga sanningen åt båda håll.

Men nu fick vi ju precis tre fina länkar av ice13 här ovan. Du kan ju inte gärna ignorera fakta bara för att den säger emot dig. Hade kunnat köpa det om det gäller "Aftonhoran" eller "Sexpressen", men DN och SvD är ju faktiskt ett snäpp högre vad gäller journalistik... :D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
"- Det är en hund i timmen som körs ihjäl under löshundsjakten"

"Under åren 2000-2005 betalade Agria ut ersättning för 84 hundar som angripits av rovdjur. Under samma tid hade 135 hundar skadats eller dödats av vådaskott från jägare."

"-Det är väldigt få hundar som dödas av rovdjur jämfört med trafikolyckor. De skadorna ökar under hösten, när jakten startar, säger Ib Ahlén på Agria."

Låt vargarna vara.

Alla skjutna vargar var i gott skick

De skjutna vargarna var friska

Hittat småsaker, men inget allvarligt

Tack, bra att du använder 5-10år gamla siffror då vi hade runt 75 vargar.

Har du ens läst det du själv länkar till och begrep du vad det stod?

Men nu fick vi ju precis tre fina länkar av ice13 här ovan. Du kan ju inte gärna ignorera fakta bara för att den säger emot dig... :D

Tre länkar där det står att det ännu inte är utrett är ju knappast fakta, eller?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Skandulv:
Skandulvs beräkningar ( Olof Liberg, opublicerat), visar att den genomsnittliga inavelsgraden minskat efter jakten i vargstammen. Vilket är fullt logiskt när jakten inriktas på de inavlade vargarna.
Skandulvs beräkningar visar följande:
Räknat på alla djur i flockar o par (med undantag för några få som det saknas data på) var genomsnittlig inavelskoefficient direkt före jakten januari 2010, 0,2455, och efter jakten 0,2427, eller 24,55 % och 24,27 %. Det innebär en minskning med 0,28 procentenheter.
Räknat på aktiva par var koefficient våren 2009, 0,2726 jämfört med våren 2010 då den var 0,2513. Skillnaden var alltså 2,13 procentenheter. Inavels koefficient sjönk således med 7,8 %.

Enligt SVA hade fyra fällda vargar bettfel och en kronisk ledinflamation och förslitna leder.
Förmodligen genetiskt betingat.

Inavel visar sig sällan i direkta missbildningar, utan oftast som ökad mottaglighet för sjukdommar och minskad fertilitet.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Tack, bra att du använder 5-10år gamla siffror då vi hade runt 75 vargar.

Har du ens läst det du själv länkar till och begrep du vad det stod?

Tre länkar där det står att det ännu inte är utrett är ju knappast fakta, eller?

Jodå, men jag undrar om du verkligen läst själv?
Av 27 vargar så hade dom när artiklarna skrev obducerat 24, och dom var friska.
Men du kanske missade just det avsnittet?

Siffrorna från Agria visar bara vilket BS det är från jägarnas sida att vargen är såååå farlig, framförallt för våra löst springande hundar.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ni som försvarar detta jävla elände förtjänar samma öde som vargarna.....att ni inte SER hur jävla fel det är säger allt om er, fy fan! EU får döma nu, & jag hoppas verkligen att vi slipper en sån här tråd 2012.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jodå, men jag undrar om du verkligen läst själv?
Av 27 vargar så hade dom när artiklarna skrev obducerat 24, och dom var friska.
Men du kanske missade just det avsnittet?

Siffrorna från Agria visar bara vilket BS det är från jägarnas sida att vargen är såååå farlig, framförallt för våra löst springande hundar.

Definiera friska, menar du utan några fel alls?

Ja, men om stammen ökar så blir det färre hundar som tas än när dom var 75?
För du tror väl inte antalet jägare och fordon procentuellt ökar i samma takt?

Ni som försvarar detta jävla elände förtjänar samma öde som vargarna.....att ni inte SER hur jävla fel det är säger allt om er, fy fan! EU får döma nu, & jag hoppas verkligen att vi slipper en sån här tråd 2012.

Dom skall inte jagas för att det är fel i dina ögon menar du?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ni som försvarar detta jävla elände förtjänar samma öde som vargarna...

Ja du kommer väl i dina trikåer och röda hår och skipar rättvisa snart. :D
Hur går det med kattmördarna? :rofl

Önska livet ur medlemmar för att de står bakom regeringen du själv valt, bra tänkt! :lol

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Definiera friska, menar du utan några fel alls?

Ja, men om stammen ökar så blir det färre hundar som tas än när dom var 75?
För du tror väl inte antalet jägare och fordon procentuellt ökar i samma takt?

Dom var tillräckligt friska för att naturvårdsverket & länstyrelsen skulle kalla dom friska, och inte genetiskt avvikande.
Skaka fram lite fakta själv istället för att bara gnälla på motståndarna.
Fixa fram riktig fakta som visar att dom skjutna vargarna var så sjuka/genetiskt störda att dom tvunget skulle avlivas.

Dom skall inte jagas för att det är fel i dina ögon menar du?

Du menar att dom skall jagas för det är rätt i dina ögon ?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin