Vargjakten

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
onej, ca: 5 minuter, men jag har lite annat att göra också.
Tycker du själv att det var nån skillnad i sak på det kvällstidningen skrev och det som stod i rapporterna ?

Det behöver jag inte läsa dom rapporterna för att veta.
Det stod i en av tidningarna jag länkade till.
Klarade du inte av att läsa det så kan jag inte hjälpa dig mer.
Det är med er ( som vill skjuta varg ) lika som med sossarna innan valet.

Men det är ointressant, djuren som sköts 2010 var friska och jägarna kan inte skjuta. Inte flå heller verkar det som.

Du var så nära, så nära, att börja tänka själv.

Men på tidningarna igen bara.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är med er ( som vill skjuta varg ) lika som med sossarna innan valet.

I det har du ju rätt, vissa saker har man gemensamt med sossarna. :)

För övrigt kan man nog inte säga att en skadad tass eller nöt är ett problem på ett flått djur, eller tycker du verkligen det? :confused:

Du är inte så bra på att slakta och stycka antar jag. :hihi

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har ni inte slutat än? Bönder som ni säger kommer inte sluta skjuta varg endå.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
är du på riktigt ?
Kan du verklkigen inte läsa så tala om det istället, så får vi försöka på nåt annat sätt.

Nej jag kan läsa, jag kan kontrollera fakta innan jag skriver det, jag kan se om någon skriver osanningar och jag har källkritik.

Hur är det med dig?

Men bubben...jag har aldrig bytt nick pga impopularitet, var fick du det ifrån?....du å andra sidan kanske borde återuppfinna dig själv?

Vad hette du innan?

Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
För övrigt kan man nog inte säga att en skadad tass eller nöt är ett problem på ett flått djur, eller tycker du verkligen det? :confused:

Du är inte så bra på att slakta och stycka antar jag. :hihi

SVA klagade på att det saknades delar som skulle varit med.
Om jag tycker det är ett problem ?
Nä, men lite märkligt då man tycker jägarna borde klara att flå ett djur utan att förstöra/slarva bort delar.

Jag kan slakta och stycka så jag klarar mig iaf. Tog min examen -92

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
SVA klagade på att det saknades delar som skulle varit med.
Om jag tycker det är ett problem ?
Nä, men lite märkligt då man tycker jägarna borde klara att flå ett djur utan att förstöra/slarva bort delar.

Jag kan slakta och stycka så jag klarar mig iaf. Tog min examen -92

Nu förstår jag inte, tog du examen i att stycka???

Skit samma, men du tror inte att tidspressen kan göra att det stressas vid flåningen?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Nej jag kan läsa, jag kan kontrollera fakta innan jag skriver det, jag kan se om någon skriver osanningar och jag har källkritik.

Vad är det för osanningar jag skrivit ?
Räcker det inte med obduktionsrapporten som källa nu ?
Var det fel på den också.
Vad är det för fakta jag inte kontrollerat ?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Nu är det ju just på nöt och tass inaveln inspekteras, vilket jägare borde veta.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Nu förstår jag inte, tog du examen i att stycka???

Skit samma, men du tror inte att tidspressen kan göra att det stressas vid flåningen?

Gör dig inte dummare än du är.
Tidspress ?
Ahh, du menar dom 4 dagarna dom hade på sig innan djuren leverades till SVA.
Nej, jag tror inte det slarvas pga tidspress.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur vet dem redan innan dem skjutit vargen vad obduktionen kommer visa? För att kunna inrikta jakten på inavlade djur måste man ju veta vilka det är och för att veta vilka som har förslitna leder måste man ju obducera vargen. Det är ju inte som att det syns på håll. Man skjuter ju bara på känn, dyker det upp en varg så skjuter man den. Det där med inavel hit och dit är ju bara en efterkonstruktion för att kunna skylla på det istället för att man bara ogillar vargen och vill utrota den igen...
Inavelsgraden har man bra koll på eftersom man vet vilka föräldradjuren är och deras inavelsgrad.
Vargarna har ju följts noga i många år.
Defekterna vet man inte innan obduktion.

Eftersom individerna i samma flock har i stort sett samma inavelsgrad, så går det utmärkt att skjuta "på känn".
De revir som innehåller genetiskt viktiga vargar är ju undantagna.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Skrev och läste i den här tråden förra året också.
- Men jag förstår fortfarande inte varför "snella vovve elskarna" är ledsna i ögat?

Kan någon "snella vovve elskare" förklara varför just du är ledsen i ögat, sakligt. :glömdet

För att jag anser att vargstammen inte är tillräckligt stabil för vakt. Man ursäktar jakten med fel anledningar, man pratar om genetiskt defekta vargar men resultatet var att ingen av dem skjutna vargarna hade några stora defekter. Det är väl dem två största anledningarna till att jag motsätter mig jakten.

Men om du vill föra en seriös diskussion kanske du själv ska vara seriös och inte börja med att försöka förlöjliga dom med andra åsikter...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad hette du innan?

Don't go there, när korvgubbe fattar i vilket läger han sitter har vi plötsligt honom i vårat och jag vill FAN inte ha korvgubbar i mitt läger. :mad:

Biltmore var forumets värsta rårasist i flera år, han verkar dock ha växt ifgrån vissa av sina mest förvrängda idéer nu vilket är bra. :)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
För att jag anser att vargstammen inte är tillräckligt stabil för vakt. Man ursäktar jakten med fel anledningar, man pratar om genetiskt defekta vargar men resultatet var att ingen av dem skjutna vargarna hade några stora defekter. Det är väl dem två största anledningarna till att jag motsätter mig jakten.

Men om du vill föra en seriös diskussion kanske du själv ska vara seriös och inte börja med att försöka förlöjliga dom med andra åsikter...

Men allvarligt, är du för eller emot vargjakt?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin