Vargjakten

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Dom var tillräckligt friska för att naturvårdsverket & länstyrelsen skulle kalla dom friska, och inte genetiskt avvikande.
Skaka fram lite fakta själv istället för att bara gnälla på motståndarna.
Fixa fram riktig fakta som visar att dom skjutna vargarna var så sjuka/genetiskt störda att dom tvunget skulle avlivas.

Har du läst obduktionsrapporten eller baserar du dina inlägg efter kvällspressen och grön ungdoms veckoblad?
Du menar att dom skall jagas för det är rätt i dina ögon ?

Nej, för att dom är ett vilt.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Har du läst obduktionsrapporten eller baserar du dina inlägg efter kvällspressen och grön ungdoms veckoblad?

Nej, för att dom är ett vilt.

som jag trodde, du kunde inte skaffa fram fakta.
Det styrker också mitt påstående om att du inte läst något av det som dom 3 länkarna pekade på. Då hade du inte behövt att fråga.

Själv har jag läst obduktionsrapporten.

1 (EN) hade ett lindrigt underbett
"Bettfel hos unga djur kan eventuellt bedömas som en missbildning. I övrigt har missbildningar inte påvisats hos djuren."

"Alla vargarna har undersökts med avseende på parasitförekomst. Resultatet visar att ingen av vargarna bar på hundens dvärgbandmask (Echinococcus granulosus). Trikiner (muskelparasit) återfanns hos tre individer. Parasitfynden, både trikiner och påvisade tarmparasiter betraktas som bifynd."

Nöjd ?
Vill du ha mer fakta får du fixa det själv.

Ahh länkarna vill du ju naturligtvis ha. Google is your friend.

De skall jagas för att vi lever i en demokrati med demokratiskt tillsatt Riksdag som bestämt att de skall jagas, deal with it eller join Biltmore i VPK. :lol

Ahh, så det är VPK ( som för övrigt inte finns längre ) som gäller bara för man inte gillar nöjesjakt/slakt.

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Skandulv:
Skandulvs beräkningar ( Olof Liberg, opublicerat), visar att den genomsnittliga inavelsgraden minskat efter jakten i vargstammen. Vilket är fullt logiskt när jakten inriktas på de inavlade vargarna.
Skandulvs beräkningar visar följande:
Räknat på alla djur i flockar o par (med undantag för några få som det saknas data på) var genomsnittlig inavelskoefficient direkt före jakten januari 2010, 0,2455, och efter jakten 0,2427, eller 24,55 % och 24,27 %. Det innebär en minskning med 0,28 procentenheter.
Räknat på aktiva par var koefficient våren 2009, 0,2726 jämfört med våren 2010 då den var 0,2513. Skillnaden var alltså 2,13 procentenheter. Inavels koefficient sjönk således med 7,8 %.

Enligt SVA hade fyra fällda vargar bettfel och en kronisk ledinflamation och förslitna leder.
Förmodligen genetiskt betingat.

Inavel visar sig sällan i direkta missbildningar, utan oftast som ökad mottaglighet för sjukdommar och minskad fertilitet.

Hur vet dem redan innan dem skjutit vargen vad obduktionen kommer visa? För att kunna inrikta jakten på inavlade djur måste man ju veta vilka det är och för att veta vilka som har förslitna leder måste man ju obducera vargen. Det är ju inte som att det syns på håll. Man skjuter ju bara på känn, dyker det upp en varg så skjuter man den. Det där med inavel hit och dit är ju bara en efterkonstruktion för att kunna skylla på det istället för att man bara ogillar vargen och vill utrota den igen...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ahh, så det är VPK ( som för övrigt inte finns längre ) som gäller bara för man inte gillar nöjesjakt/slakt.

Ja, mig veterligen är det V och MP som är emot jakt i allmänhet och vargjakt i synnerhet. Förutom när de intervjuas i jägartidningar förstås, då är jakten jete vickti!!!111 Så visst, om du inte gillar jakt så bör du rösta på dessa partier. Be min guest! :)

Det här behovet du verkar ha att omskriva faktiska händelser med värdeladdade ord, beror det på att du tycker din argumentation är stark eller svag?

Slakt är slakt, jakt är jakt. Finns ingen särskild nöjesjakt jämf med nyttojakt.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
intressant är också att SVA tar fram lite statistik ang.. jägarnas skjutskicklighet:

"Redovisning av påvisade skottskador från jakten
Enligt blanketten Registrering av fälld/död varg (beslutets Bilaga 1), kompletterat med resultaten från SVAs undersökningar, så avlossades minst 84 skott (tabell 1) mot de 28 vargarna. Vid
3(3)
undersökning av kropparna på SVA konstaterades att 55 skott (65 %) träffat djuren, varav 30 skott (36 % av avlossade skott) hade träffat inom det som allmänt accepteras som ett jägarmässigt träffområde, och som normalt leder till en snabb död."

Sorgligt att se.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Slakt är slakt, jakt är jakt. Finns ingen särskild nöjesjakt jämf med nyttojakt.

watermark.php

:va

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

vad är det för värdeladdade ord du menar ?
Att det inte skulle finnas nöjesjakt är ju ren BS.
Att det inte heller skulle finnas nöjesslakt kan ju ifrågasättas om man läser obduktionsrapporten från SVA ang.. vargarna 2010.

"Den flådda kroppen ska vara komplett, dvs. alla tår (exklusive klor), alla svanskotor samt kraniet ska medfölja kroppen. Detta har inte fungerat fullt ut. Tåben saknades på 14 av kropparna, svanskotor saknades på tre kroppar. Förutom detta saknades en eller båda testiklarna från sju av de 13 hanarna."

Kan skett av 2 orsaker:
Nöje eller att jägarna inte riktigt vet vad dom håller på med, och därför överhuvudtaget inte skulle få hålla på med jakt.

Vad gäller politiskt parti så har ju både V & MP så mycket annat som iaf jag inte gillar, så tyvärr är jag ju tvungen att välja mellan pest eller kolera.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
intressant är också att SVA tar fram lite statistik ang.. jägarnas skjutskicklighet:

Enligt blanketten Registrering av fälld/död varg (beslutets Bilaga 1), kompletterat med resultaten från SVAs undersökningar, så avlossades minst 84 skott (tabell 1) mot de 28 vargarna. Vid
3(3)
undersökning av kropparna på SVA konstaterades att 55 skott (65 %) träffat djuren, varav 30 skott (36 % av avlossade skott) hade träffat inom det som allmänt accepteras som ett jägarmässigt träffområde, och som normalt leder till en snabb död."

Sorgligt att se.

Som jag sa innan så är inte det viktiga att sätta bra skott. Att skjuta så fort det prasslar i buskarna är ju det som gäller. Har man tur skadeskjuter man djuret så det haltar iväg ut i skogen med blodspår efter sig och blir lätt att spåra upp, sjukt praktiskt!!

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
som jag trodde, du kunde inte skaffa fram fakta.
Det styrker också mitt påstående om att du inte läst något av det som dom 3 länkarna pekade på. Då hade du inte behövt att fråga.

Själv har jag läst obduktionsrapporten.

1 (EN) hade ett lindrigt underbett
"Bettfel hos unga djur kan eventuellt bedömas som en missbildning. I övrigt har missbildningar inte påvisats hos djuren."

"Alla vargarna har undersökts med avseende på parasitförekomst. Resultatet visar att ingen av vargarna bar på hundens dvärgbandmask (Echinococcus granulosus). Trikiner (muskelparasit) återfanns hos tre individer. Parasitfynden, både trikiner och påvisade tarmparasiter betraktas som bifynd."

Nöjd ?
Vill du ha mer fakta får du fixa det själv.

Ahh länkarna vill du ju naturligtvis ha. Google is your friend.

Se, det tog dig en dryga halvtimme att söka upp oberoende fakta, istället för att googla fram kvällstidningsuppslag.:D

Så nu antar jag att du kan ge svar på om vargarnas genetiska betingelse, var dom inavlade eller inte?

Teddy Roosevelt:yoparty:yoparty:yoparty

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att det inte heller skulle finnas nöjesslakt kan ju ifrågasättas om man läser obduktionsrapporten från SVA ang.. vargarna 2010.

Ja alltså du hittar på lite egna ord för att förstärka din argumentation. "Nöjesslakt" är möjligen om Swedish Meats anställer en psykopat, i övrigt är det ganska obegripligt.

Du gillar inte vargjakt, det är helt okej för mig att du inte gör det. Själv har jag inget emot det, men jag har inget emot att folk tycker annorlunda än mig heller.

Du har ju en del underbyggda argument, fokusera på dem vetja'. :tummenupp

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

3(3)

Sorgligt att se.

Se du läser.:D:D
Men vad var sorgligt?

"Den flådda kroppen ska vara komplett, dvs. alla tår (exklusive klor), alla svanskotor samt kraniet ska medfölja kroppen. Detta har inte fungerat fullt ut. Tåben saknades på 14 av kropparna, svanskotor saknades på tre kroppar. Förutom detta saknades en eller båda testiklarna från sju av de 13 hanarna."

Kan skett av 2 orsaker:
Nöje eller att jägarna inte riktigt vet vad dom håller på med, och därför överhuvudtaget inte skulle få hålla på med jakt.

Vad gäller politiskt parti så har ju både V & MP så mycket annat som iaf jag inte gillar, så tyvärr är jag ju tvungen att välja mellan pest eller kolera.

Du vet väl att dom kom in flådda, eller hann du inte läsa det?

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Som jag sa innan så är inte det viktiga att sätta bra skott. Att skjuta så fort det prasslar i buskarna är ju det som gäller. Har man tur skadeskjuter man djuret så det haltar iväg ut i skogen med blodspår efter sig och blir lätt att spåra upp, sjukt praktiskt!!

Du vet väl att det KAN finnas andra djur i skogen än varg som prasslar, det borde bli en hel del felskjutningar med din metod.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Se, det tog dig en dryga halvtimme att söka upp oberoende fakta, istället för att googla fram kvällstidningsuppslag.:D

onej, ca: 5 minuter, men jag har lite annat att göra också.
Tycker du själv att det var nån skillnad i sak på det kvällstidningen skrev och det som stod i rapporterna ?

Så nu antar jag att du kan ge svar på om vargarnas genetiska betingelse, var dom inavlade eller inte?

Det behöver jag inte läsa dom rapporterna för att veta.
Det stod i en av tidningarna jag länkade till.
Klarade du inte av att läsa det så kan jag inte hjälpa dig mer.
Det är med er ( som vill skjuta varg ) lika som med sossarna innan valet.

Men det är ointressant, djuren som sköts 2010 var friska och jägarna kan inte skjuta. Inte flå heller verkar det som.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hur vet dem redan innan dem skjutit vargen vad obduktionen kommer visa? För att kunna inrikta jakten på inavlade djur måste man ju veta vilka det är och för att veta vilka som har förslitna leder måste man ju obducera vargen. Det är ju inte som att det syns på håll. Man skjuter ju bara på känn, dyker det upp en varg så skjuter man den. Det där med inavel hit och dit är ju bara en efterkonstruktion för att kunna skylla på det istället för att man bara ogillar vargen och vill utrota den igen...

ALLA DJUREN INOM LICENSOMRÅDET ÄR GENETISKT INAVLADE.

Det betyder INTE att dom spelar banjo.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Skrev och läste i den här tråden förra året också.
- Men jag förstår fortfarande inte varför "snella vovve elskarna" är ledsna i ögat?

Kan någon "snella vovve elskare" förklara varför just du är ledsen i ögat, sakligt. :glömdet

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin