Vargjakten

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Orkar inte läsa all smörja, men hur har det gått? har dom mördat klart "kvoten" ännu?
Får vi en friskare stam nu då?
Finns det statistik på hur många skadeskjutna stackare som haltar omkring?

Fan va bra vi är i Sverige, nu ställer jag allt hopp till att EU stoppar vansinnet till nästa år.

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Orkar inte läsa all smörja, men hur har det gått? har dom mördat klart "kvoten" ännu?
Får vi en friskare stam nu då?
Finns det statistik på hur många skadeskjutna stackare som haltar omkring?

Fan va bra vi är i Sverige, nu ställer jag allt hopp till att EU stoppar vansinnet till nästa år.

Inte riktigt klara än. Är väl en 5-6 kvar att skjuta tror jag. Antalet skadeskjutna är väl inte känt. Dem gör väl så att dem skjuter vid första prassel i busken varpå vargen skadeskjuts och sen spårar dem upp den och avslutar jobbet. Enklare än att vänta på ett klart skott, skjut först och tänk sen är ju mentaliteten hos bönderna. En varg hade dem skjutit på men sen inte hittat, så istället för att spåra vidare så avförde man den från listan på skjutna och sa att den var oskadd. Jävla pack som är ute med bössorna i skogen. Helt jävla inkompetenta bönder från norr... :rolleyes:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Nu tar vi det här från början; afa-vänstern mfl. blir ledsna i ögat för att mordiska jägare dödar oskyldiga snälla vovvar, och jägar-hill billys mfl. blir sura i ögat på mordiska dumma vovvar som fäller deras boskap m.m.

Hill billysarna får tillstånd att skjuta av några dumma vovvar och Afa blir ledsna i ögat och springer till Aftonhoran.

Aftonhoran rapporterar om en nyhet som alla andra förutom hill billys och Afa vänstern bryr sig om egentligen, men börjar bry sig därför att Aftonhoran fortsätter att göra en stor sak av det.

Sammanfattning; Who gives a shit!

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Orka diskutera med extremister. Ingen större idé liksom. De har redan sina förutfattade meningar klara och kommer aldrig att vilja förstå nåt annat.
Vargfrågan kommer alltid att splittra folk.:)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad yrar du om egentligen? Jag argumenterar ingenting om älgstammen.

Ja ha vad är detta då?
Citat:
Inskickat av Matin
världens tätaste älgstam

Det där är ett helt tomt påstående. Jag argumenterar inte mot dig om att vi nu eventuellt har världens tätaste älgstam för det har jag ingen info om. Det är bara det att "världens tätaste" inte säger ett dugg om hur tät stammen faktiskt är. En stam på 50 älgar skulle kunna vara världens tätaste om övriga stammar var glesare. Ville bara påpeka det eftersom du själv hela tiden avkräver fakta i siffror av andra.

Och rent subjektivt så känns det som att stammen är betydligt glesare nu än den var för 15 år sedan. Då såg man regelbundet älg i markerna, nu är det inte säkert att man ser en enda under ett helt år. Men som sagt, det är baserat på upplevelse och inte faktiska siffror. Det kanske kryllar av älg här i skogarna.

.

Om du inte vet vad det innebär när någon talar om älgstammen så ta för fan reda på det så du kan komma med något istället för ovansående dravel.

Dels så har jag själv hund som jag tränar och skall tävla med och jag likställer mina djur med "barn", det kanske är därför jag har så svårt att förstå hur man kan utsätta sina djur som man nu tycker så hemskt mycket om för en sådan risk?
Vi tränar spår med våran hund också, men inte hade jag skickat ut honom i skogen för att spåra upp vilt till mig inte, då det tydligen är stor risk att han blir skjuten av någon, som för sin del inte bryr sig om andras ägodelar enligt dig.

Tycker du det ska få finnas såna med vapen i skogen, som inte bryr sig om din hund stryker med när dem pangar hej vilt?

Tycker du inte att det bör finnas bättre regler för när man får lov att ta skott än dem som finns idag? Med tanke på sina egna och djuret man skall döda?

Tycker du inte det bör finnas en mycket hård sållning och uppföljning för dem med jägarlicens? Än den obefintliga idag?

Att sen kunna urskilna kön från långt håll kan man använa kikarsikte eller kikare till, det är inte så himla svårt att urskilja kön på ett djur, inte heller ålder och det vet du.

Vilken hund är mer värd än en hoj, om man ser till vad lagen säger? Det finns inga hundar idag, om man inte köper färdigtränade, som kostar mer än en nyare hoj. Om du sedan värdesätter tiden du tränar upp din hund kan jag värdesätta tiden jag kör min hoj.
Inte för att jag tycker min hoj på något vis är värd mer än min hund.

Det jag kan om genetik och det alla som har insikt i genetik säger är just att vargslakten är helt felaktigt utförd. Jag har hela tiden sagt att skulle det behöva finnas gallring i vargstammen, och skulle det behövas göras för att stärka genetiken (vilket är omöjligt i det låga antal som finns idag) så skulle man tillsätta bildad personal som testar djuren och sedan tar om hand om dem som har någon form av missbildning, som igen, inte påträffats och som inte kommer påträffas i årets slakt heller.

Hade även vargstammen varit så stark som t.ex Älgarnas (även om jag kan tycka all jakt bedrivs fel i mån om stammar och gener) så hade jag inte sagt speciellt mycket om det, men nu är den extremt hotad och även enligt alla konstens regler är det olagligt, men regeringen tillåter det ändå.... och varför vet vi alla.

Jag kan även tycka att det inte är så jävla svårt att sätta stängsel som man får stora bidrag för, för att skydda sina djur, även kan man skaffa riktiga hundar, likt ovcharkor som hade utan vidare hållt undan varg.
Varför gör man inte det?
Jag har själv satt upp stängsel runt min tomt för att slippa få in djur som jag inte vill ha här, eller utsätta dem djuren i sin tur för min hund som kommer skydda marken.

:skrattaåt :rofl :hej

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ja ha vad är detta då?

Om du inte vet vad det innebär när någon talar om älgstammen så ta för fan reda på det så du kan komma med något istället för ovansående dravel.
Är felvaggad på något sätt? Det står helt klart och tydligt att det är en subjektiv åsikt och att jag inte alls säger något om stammens faktiska storlek.

Min subjektiva åsikt kan du aldrig ta ifrån mig. Även om du skulle lägga fram fakta på att älgstammen har ökat med 1000% så kvarstår den.

Din trovärdighet som diskussionspart rasar snabbt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Är felvaggad på något sätt? Det står helt klart och tydligt att det är en subjektiv åsikt och att jag inte alls säger något om stammens faktiska storlek.

Min subjektiva åsikt kan du aldrig ta ifrån mig. Även om du skulle lägga fram fakta på att älgstammen har ökat med 1000% så kvarstår den.

Din trovärdighet som diskussionspart rasar snabbt.

Kan bara be om ursäkt för mitt uppförande, men då man skriver åsikter istället för att lägga minimal tid på att undersöka fakta på ett ämne men uppenbarligen har interesse av, så börjar jag misströsta.

Din subjektiva åsikt betyder inte någonting för att föra diskussionen
framåt.

Skall du basera den på något så gör det på fakta inte din egen personliga uppfattning av verkligheten.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kan bara be om ursäkt för mitt uppförande, men då man skriver åsikter istället för att lägga minimal tid på att undersöka fakta på ett ämne men uppenbarligen har interesse av, så börjar jag misströsta.

Din subjektiva åsikt betyder inte någonting för att föra diskussionen
framåt.

Skall du basera den på något så gör det på fakta inte din egen personliga uppfattning av verkligheten.
Just den delen om hur jag upplever det gällande älgstammen nu mot förr vara bara en sidonotis i inlägget för att visa på just hur jag upplever det nu.

Som jag har sagt flera gånger så var mitt inlägg för att påpeka att påståendet om att vi har "världens tätaste älgstam" är ett tomt påstående som inte innehåller någon direkt information alls. Vi skulle kunna ha en extremt svag älgstam och ändå samtidigt ha världens tätaste stam.

Du är med på det va? Om inte så tycker jag ändå att vi släpper det här nu då det bara tar upp onödig plats i tråden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nja.
Vid jakt med ställande hund, så har du ju hunden precis vid älgen.
En bogbladsträff kan splittra kulan (ofta mantel-kärnseperation) och skicka bitar nära nittio grader åt sidan.

Även vid hageljakt vid vatten (sjöfågel) är det många som missbedömmer haglets förmåga att studsa på ytan.

Ställande hund, ok.
Studsande hagel, är de dödande verkligen?

jag likställer mina djur med "barn"

Bra tänkt. :lol
Disneyfieringen är verkligen ingen myt.

Säg till när den årliga jakten på skjutkåta inavlade bönder från norr går av stapeln så kommer jag!

Hinner du det samtidigt som du ska misshandla varenda kattplågare. :lol

Du hgar åtagit dig rätt många projekt nu, hur går det? :D

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är ingen hypotes, det är heller inte något jag hittat på.
Enkelt förklarat; vill man uppnå en förädling/ förstärkning av någon art är åtgärderna man vidtar avgörande för resultatet. Sker det planlöst, har man förlorat både spårbarhet och kvalitetssäkring i de vidtagna åtgärderna, oavsett om man tillför eller minskar antalet. Inget nytt.

saxat från wikipedia om varg i skandinavien

"det finns ett växande sammanhängande norskt-svenskt bestånd sedan 1982"

Lite mer om varg i sverige

"I Sverige finns endast ett registrerat fall där en varg har dödat en vuxen människa. Det skedde 1821, i Gysinge i Gästrikland, och handlade då om en varg som först hållits i fångenskap och utan att ha lärt sig jaga sedan släppts ut i det vilda"

och

"För första gången på 100 år föddes det år 2010 vargar i Stockholmstrakten"

Dom närmar sig Stureplan, utfärda en nivå 2 varning :skrämd

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
saxat från wikipedia om varg i skandinavien

"det finns ett växande sammanhängande norskt-svenskt bestånd sedan 1982"

Lite mer om varg i sverige

"I Sverige finns endast ett registrerat fall där en varg har dödat en vuxen människa. Det skedde 1821, i Gysinge i Gästrikland, och handlade då om en varg som först hållits i fångenskap och utan att ha lärt sig jaga sedan släppts ut i det vilda"

och

"För första gången på 100 år föddes det år 2010 vargar i Stockholmstrakten"

Dom närmar sig Stureplan, utfärda en nivå 2 varning :skrämd

Stockisarna behöver nog inte oroa sig, gissar på att dom blir förflyttade innan det blir någon oreda, för att inte spä på den ena eller andra sidan.

Men den där vargen i gysinge hade bra smak för mindre människor oxå.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Stockisarna behöver nog inte oroa sig, gissar på att dom blir förflyttade innan det blir någon oreda, för att inte spä på den ena eller andra sidan.

Men den där vargen i gysinge hade bra smak för mindre människor oxå.

Inte vill väl ni ha en massa Stockholmare ? :D (Är 08 själv men bor på en ö. Här är skarv och mink det största problemet. Lite längre ut är inte det ökande antalet sälar så populärt för alla.

När den första vargen siktas i Kungsträdgården ökar nog antalet jaktförespråkarna.:tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Du vet att till skillnad från vargar så dödar älgar till och från människor?

Läskiga saker som inte hör hemma i svedala :mad:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Du vet att till skillnad från vargar så dödar älgar till och från människor?

Läskiga saker som inte hör hemma i svedala :mad:

Någon hade ju bevisligen taskig humor när han designade ett djur som gillar att spatsera ut på vägen, har långa pinnsmala ben på precis rätt längd för att effektivt katapultera in den massiva kroppen i kupén på en bil... :näsblod

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
My bad, läste fel i statistiken.

Men vart får du fram hur många hundar som sköts i vargrevir då? Någon sån info har du inte visat upp. Och isåfall måste man ju även dra fram en massa annan statistik som visar hur mycket jakt som bedrevs i vargrevir kontra icke vargrevir och en del andra parametrar som kan påverka.

Men lika mycket som att det är ditt eget fel om du skjuter din hund så är det ju ditt eget fel att du inte har koll på den i vargreviren när du är där. Släpper du ut din hund på vägen och den blir överkörd är det ditt fel, samma sak om du släpper lös den i vargområden. Vargen försvarar bara sitt område mot inkräktare vilket ligger i deras natur. Håll koll på hunden så blir den inte dödad av vådaskott eller varg...
Ånä, det är du som hävdar att vi skjuter fler jakthundar än vad vargen tar, därför får du väl ändå anses vara den som ska komma fram med siffrorna?

Nu är det ingen som har hävdat att jakthundar lever säkert. De är däremot väldigt friska och sunda så länge de klarar sig från diverse olyckor. De är även framavlade och har jakt i sig och mår bäst av att få komma ut och jaga.

Fasta faror som t ex vägar, tunna sjöisar osv går till viss mån att skydda sig ifrån genom att ställa ut passkyttar vid och kring dessa potensiella faror. Nu när vargen kommit till oss, har vi en fara där vi inte längre kan skydda oss ifrån med mindre än att vi slutar jaga med hund helt. Det som du ska ha med dig i statistiken är att hundjakten har minskat oerhört i de områden som haft varg några år. Uppe i Dalsland där vi har våran mark, så känner jag ingen som släpper sin hund längre för rådjur/harjakt.

Hundjakten är Sverige är en livsstil och finns djupt förankrad i den svenska jakten. Fortsätter det så här, med att folk blir överkörda i vargfrågan, så blir det vargen som får betala. Vi ska ju inte glömma att det är de lokala markägarna och jägarna där ute som känner sin mark bäst. Att folk som inte drabbas på något sätt sitter på sina höga hästar och dikterar vad andra ska tycka i frågan är något som upprör stort i bygderna.

Att göra som idag där vargmotståndare och idioter som glykolåtlar och tjuvjagar får härja, för jakt är det inte, fritt i skogen är lite som att låta narkomanen ta hand om apoteket.
nu säger jag inte att alla som jagar varg just nu, är de som giftåtlar och tjuvjagar osv men de som gör det finns ju garanterat med nu när det får jagas.

Detta är ju en klar eftergivning från myndigheternas sida vilket ju erkändes redan förra året att det handlar om att försöka stilla blodstörsten från "jägare" att de skall få jaga varg.

När det gäller din ståndpunkt i frågan så har du ju gjort den väldigt klar i tidigare trådar och den som söker kommer att hitta det.
Du är emot varg helt klart o tydligt men försöker som vanligt snacka bort det och försöker låta som du är neutral eller något.
stå för vad du tycker ! alla som är intresserade här et ju ändå det då det står klart o tydligt i tidigare trådar.
Okej...du hatar inte jakt säger du, men tydligen hatar du jägare rent generellt.

Jag skriver här för att vara en motpol till just såna som dig. Såna som dig som helt okontrollerat slänger ur sig massa skitsnack utan att ha något som helst kunskap. Du passar t o m på här att lägga mest energi på att spä på fördommar mot jägare, utan att konstruktivt komma med lite förslag på hur man ska hantera vargen eller någon som helst fakta bakom dina påståenden.

Så du har fel även när du påstår att jag vill utrota vargen i Sverige.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det där är ett helt tomt påstående. Jag argumenterar inte mot dig om att vi nu eventuellt har världens tätaste älgstam för det har jag ingen info om. Det är bara det att "världens tätaste" inte säger ett dugg om hur tät stammen faktiskt är. En stam på 50 älgar skulle kunna vara världens tätaste om övriga stammar var glesare. Ville bara påpeka det eftersom du själv hela tiden avkräver fakta i siffror av andra.

Och rent subjektivt så känns det som att stammen är betydligt glesare nu än den var för 15 år sedan. Då såg man regelbundet älg i markerna, nu är det inte säkert att man ser en enda under ett helt år. Men som sagt, det är baserat på upplevelse och inte faktiska siffror. Det kanske kryllar av älg här i skogarna.
10.12 Minskat klövviltsbete

Sverige har idag en av världens tätaste älgstammar, ofta 1–13 djur/1000 ha i vinterstam, ibland upp mot 15 djur/1000 ha och undantagsvis upp mot 20 älgar/1000ha (Svenska Jägarförbundet 2002). De regionala skillnaderna i älgtäthet är dock betydande. Grunden för denna älgtäthet är i första hand kalhyggesbruket som i ungskogsfasen förser älgarna med ett lättillgängligt förråd av tall- och lövträdsplantor.
Även den svenska förvaltningspolitiken av älg har medvetet arbetat för att bygga upp en stor stam. Som jämförelse finns i motsvarande barrskogslandskap i västra Ryssland, där såväl modernt skogsbruk som varg förekommer, oftast bara 1–4 djur/1000 ha i vinterstam. Motsvarande siffra för jämförbara naturskogar med vargförekomst i
Kanada och västra Ryssland är 1–3 älgar/1000 ha. Sverige har dessutom en mycket stor rådjursstam, 80–150 djur/1000 ha i vinterstam i södra halvan av landet och 20–50 djur/1000 ha i vinterstam i Svealand (Svenska Jägarförbundet 2002, Angelstam 2003).

Källa

För de som vill veta mer om just älgen i Sverige, så finns mycket matnyttigt att finna här allt från hur älgen lever till tips om läsvärda publikationer.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det är lätt att säga såhär rakt av utan att någon kan säga emot.

Gällande sverige.
Jägare är farligare för människor än vargar
Det dör fler människor pga direkta insatser av jägare än vad det gör pga vargar.

Jägare åker oftare på stryk av björnar än vad de åker på stryk av vargar.

Allt detta är sant!

så matin o alla andra, vill ni ha jägare eller varg på era marker
så får ni gärna förklara varför.
Du vet om att du sitter och skriver på ett MC-forum va? Låter på dig som vi ska ta en sista gruppkörning till Clas Tingvall och solidariskt lämna ifrån oss nycklarna och samtidigt föreslå att vi förbjuder MC. Samtidigt kan vi förbjuda allt annat som gör att vi har chans att skada oss. :)

Men ska vi ta en titt på dina påståenden iaf?

Okej, jägare åker oftare på stryk av björnar säger du. Finns det någon som påstått att björnen skulle vara ofarlig eller mindre farlig än vargen för oss människor? Hur många björnar går det på varje attack på människor? Eftersom du säger att björnen är farligare, så måste du väl ha siffror på att minst 1 av 200 björnar i landet orsakar en attack eller vad har du för siffror? (Vi har runt 4000st björnar i landet idag)

så matin o alla andra, vill ni ha jägare eller varg på era marker
så får ni gärna förklara varför.
Jag har haft varg på mina marker sedan -95, så jag skulle uppskatta om vi skulle kunna få en tillfällig lindring och få höra lite klinganande hardrev i skogarna något år igen. Skulle även vilja få tillbaka rådjuren, som tyvärr är mer eller mindre utrotade på marken.

Detta var även något som länstyrelsen föreslog inför årets jakt. Men tyvärr blev det återigen en fri jakt på 2st individer.

Lite solidariskt tankesätt att man turas om att dela på vargbördan.

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...