Apropå fucked up, du tycker att man ska döda
människor som enligt dig vill döda
djur på tvivelaktiga grunder.
Nja jag ser ju helst att ingen dör. Men om jag tvingades välja mellan ett djur som inte gör något annat än vad det är skapt för och enbart följer sina naturliga instinkter, eller en jägare som dödar detta djur enbart för att han har hat emot djuret och lust, då hade jag valt att ta bort jägaren.
Frågan är vad du nöjer dig med, det finns massor med argument för och emot men du gillar kanske inga argument från motståndarsidan men bönar ändå om att bli frälst med goda argument?
Ja detta är ju en svår avvägning när det kommer till alla konflikter.
Givetvis förstår jag jakt ur viltvårdssynpunkt. Det är viktigt att hålla en livskraftig vargstam som är genetiskt frisk. Men jag förstår inte hur man göra det genom att skjuta av och minska vargstammen? Det ökar ju bara inaveln i nästkommande kullar.
Jag är väl lite hippie som anser att vi ska leva i harmoni med naturen. Vi människor tar och skövlar andra arters habitat överallt runt vår planet och lämnar endast kvar små reservat där dom inte ens får följa sina naturliga instinkter.
Den moraliska bristen som jag ser i våra svenska vargjägare är att dom inte gör det med hänsyn. Dom gör det för att:
1: vargen tar deras bytesdjur
2: vargen tar deras hundar
3: vargen är farlig, för det har deras WT-föräldrar lärt dom
Och då säger jag:
1: 2010 var
36107 rådjur inblandade i olyckor med fordon, bara i Januari i år så har 710 rådjur blivit påkörda, dokumenterat. Det finns inte en chans i helvetet att vargen tar så många. Älgen var inblandad i 7227 st olyckor med fordon 2010, i Januari i år så är det uppe i 236 än så länge.
Källa:
http://www.viltolycka.se/statistik/viltolyckor-for-respektive-viltslag.aspx
2: Visst, jag tycker det är jättetråkigt att vargen tar hund, jag har själv hund. Men likväl som jag inte släpper fram henne till främmande hundar så släpper jag inte henne lös i vargmarker. Sunt förnuft. Som jag skrev tidigare, man släpper inte ut sin hund på en motorväg heller.
3: Det mest skrämmande är att många, framför allt äldre, lever kvar med tron om att vargen skulle vara farlig och ond, och håller det som ett argument för att få skjuta av dom. Det är rena fördomar och att utföra illdåd pga fördomar är aldrig bra.
Du får nog acceptera att alla inte blir överens i den här frågan helt enkelt, därför väljer vi våra politiker vart fjärde år och de har sjösatt en kompromiss som ingen verkar gilla riktigt men som vargvän borde man vara nöjd över att det finns riksdagsbeslut både på att det skall finnas varg över huvud taget samt att stammen skall vara livskraftig. Som vargmotståndare finner man nog lite tröst i att man får skjuta av några få djur årligen.
Jupp och jag har varit med att rösta fram vår sittande regering så det kan jag inte säga emot.
Förklara varför vi inte har rätten att kontrollera populationen av djur i den skog vi äger?
Du har rätten att kontrollera den i din lägenhet.
För att även om du äger mark så äger du inte rätten till djuren som går på den. Om en Blåmes sätter sig i ditt träd så kan du inte säga att det är din Blåmes.
Anser du dig ha rätten att skjuta av folk du ogillar som beträder din mark med?
Fan njut av det vackra och rika djurlivet istället för att vara så bittra och se allt ur ekonomiskt och materiellt perspektiv. Skjut de ni behöver skjuta för att få mat, det är naturligt. Men skjut inte av en hel art bara för att ni avskyr dom.