Vargjakten

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Matin.

Släpper du ut din hund på spåret? Nej för den kan bli överkörd av tåget.

Släpper du ut den på en bilväg? Nej för den kan bli påkörd av en bil.

Släpper du in den hos tigrarna på Kolmården? Nej för den kan bli uppäten.

Släpper du in den i ett lager där man förvarar råttgift? Nej för då kan den dö av förgiftning.

Släpper du ut den i skogen där det finns vilda djur som bara ser din hund som en inkräktare eller som ett bytesdjur?

Tänk lite för fan. Vi har haft den här diskussionen förr.

Jag vill inte ta ifrån dig din rätt att jaga, inte heller din rätt att ha din hund lös. Men jag vill ta ifrån dig din övertygelse om att du har mer rätt att leva i vårt land, än ett djur som inte gör något annat än att vara det som moder jord har gett den i uppgift att göra.

Fan majoriteten av människorna är så moraliskt tappade och fel att jag helt ärligt kan säga att jag hellre ser att någon av vargjägarna faller offer för en kula, än att en varg gör det.

Förklara varför vi inte har rätten att kontrollera populationen av djur i den skog vi äger?

Du har rätten att kontrollera den i din lägenhet.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Ja det funkar ju bra med ställande hundar.:rolleyes:

PS. Hur många skott/combatant räknar ni med, gissar på att jägarna slår er på fingrarna där även om dom har dunken i ryggsäcken.:D

Har du skjutit med för dåliga säkerhetsmarginaler så har du begått ett fel och tyvärr får din hund betala för misstaget. Men det är ju bättre att skylla på hunden då? För som jag tolkar dig så är det hunden som rört på sig och därför hamnat fel och blivit skjuten?

Finns ingen sån statistik.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Apropå fucked up, du tycker att man ska döda människor som enligt dig vill döda djur på tvivelaktiga grunder. :3freak

Nja jag ser ju helst att ingen dör. Men om jag tvingades välja mellan ett djur som inte gör något annat än vad det är skapt för och enbart följer sina naturliga instinkter, eller en jägare som dödar detta djur enbart för att han har hat emot djuret och lust, då hade jag valt att ta bort jägaren.

Frågan är vad du nöjer dig med, det finns massor med argument för och emot men du gillar kanske inga argument från motståndarsidan men bönar ändå om att bli frälst med goda argument? :confused:

Ja detta är ju en svår avvägning när det kommer till alla konflikter.

Givetvis förstår jag jakt ur viltvårdssynpunkt. Det är viktigt att hålla en livskraftig vargstam som är genetiskt frisk. Men jag förstår inte hur man göra det genom att skjuta av och minska vargstammen? Det ökar ju bara inaveln i nästkommande kullar.

Jag är väl lite hippie som anser att vi ska leva i harmoni med naturen. Vi människor tar och skövlar andra arters habitat överallt runt vår planet och lämnar endast kvar små reservat där dom inte ens får följa sina naturliga instinkter.

Den moraliska bristen som jag ser i våra svenska vargjägare är att dom inte gör det med hänsyn. Dom gör det för att:

1: vargen tar deras bytesdjur
2: vargen tar deras hundar
3: vargen är farlig, för det har deras WT-föräldrar lärt dom

Och då säger jag:

1: 2010 var 36107 rådjur inblandade i olyckor med fordon, bara i Januari i år så har 710 rådjur blivit påkörda, dokumenterat. Det finns inte en chans i helvetet att vargen tar så många. Älgen var inblandad i 7227 st olyckor med fordon 2010, i Januari i år så är det uppe i 236 än så länge.

Källa: http://www.viltolycka.se/statistik/viltolyckor-for-respektive-viltslag.aspx

2: Visst, jag tycker det är jättetråkigt att vargen tar hund, jag har själv hund. Men likväl som jag inte släpper fram henne till främmande hundar så släpper jag inte henne lös i vargmarker. Sunt förnuft. Som jag skrev tidigare, man släpper inte ut sin hund på en motorväg heller.

3: Det mest skrämmande är att många, framför allt äldre, lever kvar med tron om att vargen skulle vara farlig och ond, och håller det som ett argument för att få skjuta av dom. Det är rena fördomar och att utföra illdåd pga fördomar är aldrig bra.

Du får nog acceptera att alla inte blir överens i den här frågan helt enkelt, därför väljer vi våra politiker vart fjärde år och de har sjösatt en kompromiss som ingen verkar gilla riktigt men som vargvän borde man vara nöjd över att det finns riksdagsbeslut både på att det skall finnas varg över huvud taget samt att stammen skall vara livskraftig. Som vargmotståndare finner man nog lite tröst i att man får skjuta av några få djur årligen.

Jupp och jag har varit med att rösta fram vår sittande regering så det kan jag inte säga emot.

Förklara varför vi inte har rätten att kontrollera populationen av djur i den skog vi äger?

Du har rätten att kontrollera den i din lägenhet.

För att även om du äger mark så äger du inte rätten till djuren som går på den. Om en Blåmes sätter sig i ditt träd så kan du inte säga att det är din Blåmes.

Anser du dig ha rätten att skjuta av folk du ogillar som beträder din mark med?

Fan njut av det vackra och rika djurlivet istället för att vara så bittra och se allt ur ekonomiskt och materiellt perspektiv. Skjut de ni behöver skjuta för att få mat, det är naturligt. Men skjut inte av en hel art bara för att ni avskyr dom.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har du skjutit med för dåliga säkerhetsmarginaler så har du begått ett fel och tyvärr får din hund betala för misstaget. Men det är ju bättre att skylla på hunden då? För som jag tolkar dig så är det hunden som rört på sig och därför hamnat fel och blivit skjuten?

Finns ingen sån statistik.

Det finns alltid en risk att hunden kan bli skjuten, inget snack om det. På samma sätt som det finns en risk att någon av er militärer skjuter någon eller sig själv i våda.

Men ingen skyller på hunden om det händer utan det är garanterat skytten som får skit för det, men har man aldrig jagat så förstår man inte heller under vilka omständigheter det sker och dom förhållanden som råder.

Faktum kvarstår att vargen tar hund oavsett om du är ute och jagar med den eller inte, den bryr sig inte heller om att det är en jakthund eller knähund.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sidospår:
Hur fan blir man så dålig att man skjuter en hund? Ärligt alltså, hur kan det vara ett återkommande problem.
Jägarkåprens största problem är att den attraherat så många fån, det borde Jägareförbundet engagera sig i. Vanligtvis träffar man ju bara väldigt klokt folk men bevisligen finns det ett stort antal jävla riksidioter med gevär i skogen. Detär sjukt synd att de sabbar för alla andra, Ghost Rider-syndromet helt enkelt. §

Nja.
Vid jakt med ställande hund, så har du ju hunden precis vid älgen.
En bogbladsträff kan splittra kulan (ofta mantel-kärnseperation) och skicka bitar nära nittio grader åt sidan.

Även vid hageljakt vid vatten (sjöfågel) är det många som missbedömmer haglets förmåga att studsa på ytan.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Klart det spelar roll. Om vi nu ska utreda hur farlig vargen är för våra jakthundar i förhållande till hotet från oss jägare, så är det väl självklart att det måste utgå från samma område? Eller hur kan du motivera en fara från landets alla hörn med vad våra 200st vargar ställer till med?

Excel-dokumentet är från Agria och visar på 12st skottskadade hundar. Varav 4st av dessa skulle vara Rottweiler, som jag då aldrig sett ute som någon jakthund. Det är alltså mer än jägarna som vådaskjuter sina hundar...

Men för att göra det enkelt för dig, så vådasköts 12st hundar år 2009 och våra 200 vargar dödade 27st och skadade 19st hundar.

Ändå har jag bevisat att vi jägare vådaskjuter mer hundar än vargen tar???

My bad, läste fel i statistiken.

Men vart får du fram hur många hundar som sköts i vargrevir då? Någon sån info har du inte visat upp. Och isåfall måste man ju även dra fram en massa annan statistik som visar hur mycket jakt som bedrevs i vargrevir kontra icke vargrevir och en del andra parametrar som kan påverka.

Men lika mycket som att det är ditt eget fel om du skjuter din hund så är det ju ditt eget fel att du inte har koll på den i vargreviren när du är där. Släpper du ut din hund på vägen och den blir överkörd är det ditt fel, samma sak om du släpper lös den i vargområden. Vargen försvarar bara sitt område mot inkräktare vilket ligger i deras natur. Håll koll på hunden så blir den inte dödad av vådaskott eller varg...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag är väl lite hippie som anser att vi ska leva i harmoni med naturen. Vi människor tar och skövlar andra arters habitat överallt runt vår planet och lämnar endast kvar små reservat där dom inte ens får följa sina naturliga instinkter.

.

Gissar att dom flesta jägare lever i bättre harmoni med naturen än du gör.
Vilka arter har vi skövlat i sverige i modern tid?

För att även om du äger mark så äger du inte rätten till djuren som går på den. Om en Blåmes sätter sig i ditt träd så kan du inte säga att det är din Blåmes.

Anser du dig ha rätten att skjuta av folk du ogillar som beträder din mark med?

Fan njut av det vackra och rika djurlivet istället för att vara så bittra och se allt ur ekonomiskt och materiellt perspektiv. Skjut de ni behöver skjuta för att få mat, det är naturligt. Men skjut inte av en hel art bara för att ni avskyr dom.

Så, en markägare äger inte rätten att jaga på sin mark.:va Men du äger rätten att fiska i vattnet som ligger på den mark.:confused:

Som sagt, jägare avskyr generellt inte varg, hade vargen ätit på donken istället så hade nog ingen klagat.

Sen så skjuts ju inte arten av direkt, det verkar ju som att ett ellet två djur klarar sig.

My bad, läste fel i statistiken.

Men vart får du fram hur många hundar som sköts i vargrevir då? Någon sån info har du inte visat upp. Och isåfall måste man ju även dra fram en massa annan statistik som visar hur mycket jakt som bedrevs i vargrevir kontra icke vargrevir och en del andra parametrar som kan påverka.

Men lika mycket som att det är ditt eget fel om du skjuter din hund så är det ju ditt eget fel att du inte har koll på den i vargreviren när du är där. Släpper du ut din hund på vägen och den blir överkörd är det ditt fel, samma sak om du släpper lös den i vargområden. Vargen försvarar bara sitt område mot inkräktare vilket ligger i deras natur. Håll koll på hunden så blir den inte dödad av vådaskott eller varg...

Problemet är ju att förr kunde du släppa hunden och efterssom det inte fanns några vägar som var trafikerade så kunde den inte bli påkörd.

Nu kan du inte släppa hunden 20 meter ifrån dig utan risken att den tagen av varg.

Fanns det mer vilt skulle kanske vargen inte ge sig på tamboskap i samma utsträckning.

Jägare behövs inte för något annat än viltvård. De har spelat ut sin roll ungefär lika mycket som religion i ett modernt samhälle.

Definera viltvård ack du store profet.:Bugar

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Det finns alltid en risk att hunden kan bli skjuten, inget snack om det. På samma sätt som det finns en risk att någon av er militärer skjuter någon eller sig själv i våda.

Men ingen skyller på hunden om det händer utan det är garanterat skytten som får skit för det, men har man aldrig jagat så förstår man inte heller under vilka omständigheter det sker och dom förhållanden som råder.

Faktum kvarstår att vargen tar hund oavsett om du är ute och jagar med den eller inte, den bryr sig inte heller om att det är en jakthund eller knähund.

Risken finns att vi skjuter varandra, men som vet så är det våldsamt sällsynt och vi är inte ens i närheten av dem 259 skjutna hundarna som visades upp i statistiken här i tråden. Så vi gör ju tydligen rätt medan ni gör fel...

Skytten får skit för det. Går hem, skaffar en ny hund och ger sig ut igen. Riktigt tunga konsekvenser han drabbas av. Jag har inte jagat, men jag kan med en bit krita och mina bakre delar räkna ut att det görs något fel om statistiken är som den är...

Naturligtvis plockar vargen hunden som inkräktar på hans område oavsett om det är en soffprydnad eller jakthund. Men varken soffägaren eller jägaren kan skylla allt på vargen då dem inte haft koll på hunden. Det är riktigt trist i alla dessa fall, men så är det...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Risken finns att vi skjuter varandra, men som vet så är det våldsamt sällsynt och vi är inte ens i närheten av dem 259 skjutna hundarna som visades upp i statistiken här i tråden. Så vi gör ju tydligen rätt medan ni gör fel...

Skytten får skit för det. Går hem, skaffar en ny hund och ger sig ut igen. Riktigt tunga konsekvenser han drabbas av. Jag har inte jagat, men jag kan med en bit krita och mina bakre delar räkna ut att det görs något fel om statistiken är som den är...

Naturligtvis plockar vargen hunden som inkräktar på hans område oavsett om det är en soffprydnad eller jakthund. Men varken soffägaren eller jägaren kan skylla allt på vargen då dem inte haft koll på hunden. Det är riktigt trist i alla dessa fall, men så är det...

Gissar på att er statistik hade sett annorlunda ut om ni hade befunnit er på 10m avstånd från målen hela tiden.

Sen så skall du lära dig avväga statistik och inte äta den med hull och hår, hur många jakttimmar per år lades med hund t.ex

Sen så knäpper ni fler av varandra än vi och vi har fler timmar i skogen än ni så det så.:arsele

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Problemet är ju att förr kunde du släppa hunden och efterssom det inte fanns några vägar som var trafikerade så kunde den inte bli påkörd.

Nu kan du inte släppa hunden 20 meter ifrån dig utan risken att den tagen av varg.

Så varje gång en hund släpps lös så blir den uppäten av varg? Känns som rätt få hundar som släpps lösa om bara 29 hundar släpptes lös under hela 2009.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Har jag det? Du får hemskt gärna visa mig var jag har skrivit så tokigt.

Vad gäller allt det andra du skrev, så borde man väl säga som Stenmark..."inge idé att förkla för nå som inge begrip"

Hur många jakthundar vådasköts inom vargens utbredningsområde? (Givetvis kan du inte komma med några siffror här, men låter ju fräckt att spy galla över jägare när man hatar jakt)

Här är lite fakta:

vem hatar jakt ?

Jag hatar inte jakt, gör du ?
kort sagt kan man väl rakt ut säga såhär.
Jag tycker det är klart olyckligt att vi skall skjuta av 20 vargar med X tusen gevär. vore det inte bättre att man plockar bort de som är till minst nytta med ordentlig precision istället ?
En grupp på 20 personer borde ju ganska snabbt fixa till det där tillsammans med forskarna.

Att göra som idag där vargmotståndare och idioter som glykolåtlar och tjuvjagar får härja, för jakt är det inte, fritt i skogen är lite som att låta narkomanen ta hand om apoteket.
nu säger jag inte att alla som jagar varg just nu, är de som giftåtlar och tjuvjagar osv men de som gör det finns ju garanterat med nu när det får jagas.

Detta är ju en klar eftergivning från myndigheternas sida vilket ju erkändes redan förra året att det handlar om att försöka stilla blodstörsten från "jägare" att de skall få jaga varg.

När det gäller din ståndpunkt i frågan så har du ju gjort den väldigt klar i tidigare trådar och den som söker kommer att hitta det.
Du är emot varg helt klart o tydligt men försöker som vanligt snacka bort det och försöker låta som du är neutral eller något.
stå för vad du tycker ! alla som är intresserade här et ju ändå det då det står klart o tydligt i tidigare trådar.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Så varje gång en hund släpps lös så blir den uppäten av varg? Känns som rätt få hundar som släpps lösa om bara 29 hundar släpptes lös under hela 2009.

Folk släpper ju inte sina hundar längre.:fakta

Men faktum kvarstår att endast 200 vargar tar nästan 30 hundar och att livsstilen bland invånare i vargrevir har förendrats och inte bara hos jägarna.

Är det ok med en art även om det innebär förendrade levnadsförhållande för ickejägare bara för att bejaka den mångfald som förespråkas?

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Gissar på att er statistik hade sett annorlunda ut om ni hade befunnit er på 10m avstånd från målen hela tiden.

Sen så skall du lära dig avväga statistik och inte äta den med hull och hår, hur många jakttimmar per år lades med hund t.ex

Sen så knäpper ni fler av varandra än vi och vi har fler timmar i skogen än ni så det så.:arsele

Nej, statistiken hade inte sett annorlunda ut då. Samma regler gäller oavsett avstånd. Tiden då man låg i en grop och sköt prick på varandra är förbi. Dagens strider sker till största delen inne i bebyggda områden med korta avstånd mellan dig själv och fienden.

Som jag sa ovan så måste man se till en del övriga parametrar än dem faktiska siffrorna, vilket du själv påpekar så där är vi överens.

Det sista påståendet är ju bara rätt uppåt väggarna...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nej, statistiken hade inte sett annorlunda ut då. Samma regler gäller oavsett avstånd. Tiden då man låg i en grop och sköt prick på varandra är förbi. Dagens strider sker till största delen inne i bebyggda områden med korta avstånd mellan dig själv och fienden.

Som jag sa ovan så måste man se till en del övriga parametrar än dem faktiska siffrorna, vilket du själv påpekar så där är vi överens.

Det sista påståendet är ju bara rätt uppåt väggarna...

Uppåt väggarna är det inte, visa gärna underlag som stöder påståendet.

Jag avsåg inte blödande mål utan pappmål.

Sen så är det nog så att du inte vet hur jakt med ställande hund går till så jag rekomenderar dig att utbilda dig i ämnet.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
världens tätaste älgstam
Det där är ett helt tomt påstående. Jag argumenterar inte mot dig om att vi nu eventuellt har världens tätaste älgstam för det har jag ingen info om. Det är bara det att "världens tätaste" inte säger ett dugg om hur tät stammen faktiskt är. En stam på 50 älgar skulle kunna vara världens tätaste om övriga stammar var glesare. Ville bara påpeka det eftersom du själv hela tiden avkräver fakta i siffror av andra.

Och rent subjektivt så känns det som att stammen är betydligt glesare nu än den var för 15 år sedan. Då såg man regelbundet älg i markerna, nu är det inte säkert att man ser en enda under ett helt år. Men som sagt, det är baserat på upplevelse och inte faktiska siffror. Det kanske kryllar av älg här i skogarna.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Det är lätt att säga såhär rakt av utan att någon kan säga emot.

Gällande sverige.
Jägare är farligare för människor än vargar
Det dör fler människor pga direkta insatser av jägare än vad det gör pga vargar.

Jägare åker oftare på stryk av björnar än vad de åker på stryk av vargar.

Allt detta är sant!

så matin o alla andra, vill ni ha jägare eller varg på era marker
så får ni gärna förklara varför.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det där är ett helt tomt påstående. Jag argumenterar inte mot dig om att vi nu eventuellt har världens tätaste älgstam för det har jag ingen info om. Det är bara det att "världens tätaste" inte säger ett dugg om hur tät stammen faktiskt är. En stam på 50 älgar skulle kunna vara världens tätaste om övriga stammar var glesare. Ville bara påpeka det eftersom du själv hela tiden avkräver fakta i siffror av andra.

Och rent subjektivt så känns det som att stammen är betydligt glesare nu än den var för 15 år sedan. Då såg man regelbundet älg i markerna, nu är det inte säkert att man ser en enda under ett helt år. Men som sagt, det är baserat på upplevelse och inte faktiska siffror. Det kanske kryllar av älg här i skogarna.

Varg äter älg om du inte visste det.

Det är lätt att säga såhär rakt av utan att någon kan säga emot.

Gälande sverige.
Jägare är farligare för människor än vargar
Det dör fler människor pga direkta insatser av jägare än vad det gör pga vargar.

Jägare åker oftare på stryk av björnar än vad de åker på stryk av vargar.

Allt detta är sant!

så matin o alla andra, vill ni ha jägare eller varg på era marker
så får ni gärna förklara varför.

Personligen vill jag ha varg för att kunna jaga den, men i det stora hela så tror jag att med den nivån vi satt idag och om dom fördelas jämnare över landet så skulle det funka bäst.

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Uppåt väggarna är det inte, visa gärna underlag som stöder påståendet.

Jag avsåg inte blödande mål utan pappmål.

Sen så är det nog så att du inte vet hur jakt med ställande hund går till så jag rekomenderar dig att utbilda dig i ämnet.

Ställande hund är väl en sån rackare som letar rätt på bytet och sen uppehåller det medan jägaren smyger fram och skjuter det. Älg och björn är väl två vilt som jagas på det viset? Stämmer?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jägaren och genetiken

Älgstammen har genererat en lägre och lägre slaktvikt genom åren.
Tillskillnad från naturen är det inte "svagast stryker med" som får råda.

En tät älgstam säger inget om stammens kvalité.

Lika sned är vargjaktens "reglering" som saknar motstycke. Ska det bli nån ordning på detta behövs utblidning och upplysning i hur man bedömer ett djur så att man skjuter av rätt djur. Ex, tik, ålder 18-24mån osv. Detta bör sedan regleras i god tid inför perioden så jaktlagen har tid att spåra och identifiera rätt individer för jakten.
Detta behöver man ingen fakta för att lista ut, att sådan reglering är ett måste om man vill uppnå någon form av mål, utöver "färre" då.
Den random avskjutning som bedrivs i dagsläget är inget annat än att blidka väljare/jägare/vargfobiker. Att skylla på nån valfri inavels/yada-yada är rent skitsnack. Om man sväljer det, är man jävligt skelögd för att inte inse ovan, att om det finns genetiskt syfte skall rätt individ bort och inte valfri.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping