Vargstammen

Vad tycker du om varg i Sverige?

• Antal röstningar
    0

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Naturvårdsverket har precis tillkännagivit att man vill importera ett antal vargar från Finland/Ryssland för att släppa ut på utvalda platser, främst i mellansverige.

Syftet är att man vill minska den inavel som råder i den mellansvenska vargstammen. Det är alltså inte fråga om att man vill ha en större vargstam, utan att man vill göra den befintliga mer livskraftig.

Ljudliga protester från jägarkåren mfl låter naturligtvis inte vänta på sig.

Personligen tycker jag att vargen utgör ett exotiskt inslag i vår natur och anser att man bör främja en stor artrikedom i naturen. Anser också att rådjur och annat småviltvilt är vargarnas föda, och inte finns till för att jägarna ska ha nåt att skjuta på.

Lite intresserad av att veta hur den allmänna opinionen ställer sig till det här så jag startar en poll. För att göra det hela enkelt finns det bara två frågor i pollen.

Jägarkåren bör/borde inte ha något emot då denna import var en av grundkriterierna för att kunna genomföra den licensjakt på varg som genomfördes tidigare, av intresset att döma var "många" med på de noterna.

Jägarkåren bör/borde inte ha något emot då denna import var en av grundkriterierna för att kunna genomföra den licensjakt på varg som genomfördes tidigare, av intresset att döma var "många" med på de noterna.
Exakt!

Detta är ett mycket bra förslag då jag anser att varg är en del av Sveriges naturliga fauna och vi skall göra vad vi kan för att göra den stark och hälsosam.

Såg årets töntigaste skräckfilm, Frozen, ungdomar som blir uppätna av vargisar, numera är jag skeptisk till kampvarg :gnissla

Men dom snälla vargisarna får det finnas massor av.

Dom kan få släppa av en här, jag kan stödutfodra med pärskal!

Äter han upp kampbävern som bor här kan jag koka sås till!

Enligt pappersversionen av Norrköpings Tidningar ska det planteras ett gäng här utanför Finspång, verkar inte finnas någon nätversion av artikeln dock.

Vi får se hur mycket liv det blir, bönderna har redan klagat en del.

Jag gillar inte varg.

Varför tror ni man sköt av massor med varg förr?

Ingen behöver svara men ni kan ju fundera lite. Jag är INTE ute efter att förstöra tråden om någon trodde det.

Jag gillar inte varg.

Ingen behöver svara men ni kan ju fundera lite. Jag är INTE ute efter att förstöra tråden om någon trodde det.

1) Rädsla
2) Bekvämlighet när det gäller att skydda sin egendom (djur).
Alltid lättare att skjuta faran än att bygga bra skydd.

Du behöver inte svara mig, men fundera lite.

Jag gillar inte varg.

För att man var rädd för varg och för att den tog boskapen? Nuförtiden går all boskap inomhus förutom renarna, men vad fan har man dom till? Tror jag käkat renskav en enda gång i hela mitt liv typ.

Dessutom finns det jäääääääääääävla många renar, så om vargen plockar några hundra/år så gör det inget. De är bra mat till vargen, men det är väl allt.

För att man var rädd för varg och för att den tog boskapen? Nuförtiden går all boskap inomhus förutom renarna, men vad fan har man dom till? Tror jag käkat renskav en enda gång i hela mitt liv typ.

Dessutom finns det jäääääääääääävla många renar, så om vargen plockar några hundra/år så gör det inget. De är bra mat till vargen, men det är väl allt.

Lösningen torde vara en reglerad avskjutning av renägare, renarna sprids i skogarna, vargen får lätta byten, bönderna får ha sin boskap i fred, du slipper äta renskav!

Din poll har inget med ditt inlägg att göra.

Det är väl jättebra att vi importerar vargar för att öka livskraften i flockarna så vargpappan slipper kopulera med sin vargdotter och göra henne på smällen?

Alla har vi väl sett Deliverance?
[YOUTUBE-ID]1tqxzWdKKu8[/YOUTUBE-ID]

Rädda jorden och naturen! Bara vi gör det utanför Sverige.

20% av all mat som skickas till livsmedelsbutikernas lager slängs. Jag är övertygad om att vi kan plantera in en del varg och jägarna låter bli att skjuta lite älg/rådjur—vi har mat så vi klarar oss. Eller vänta, det var inte för matens skull de jagade va?

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show