Voine voine, nu är du nog ute på djupt vatten... Det finns inget mer tabu i sporthoj-kretsar än detta ..var och varannan anmäler sin halvförsäkrade hoj stulen såfort de fått en repa eller gått omkull i låg fart, eller det räcker med om de inte fått den såld efter ett par veckor på blocket "äh, säljer den svart istället". Varför tror du vi har så dyra försäkringar??Så det går inte att köra bana med en hoj som har kryssat/borttaget ramnummer?
Voine voine, nu är du nog ute på djupt vatten... Det finns inget mer tabu i sporthoj-kretsar än detta ..var och varannan anmäler sin halvförsäkrade hoj stulen såfort de fått en repa eller gått omkull i låg fart, eller det räcker med om de inte fått den såld efter ett par veckor på blocket "äh, säljer den svart istället". Varför tror du vi har så dyra försäkringar??
Det är så lätt och accepterat att kränga skiten svart till ngn banåkar-nisse, som skiftar ramnummer eller "ordnar" mc-id card osv, eller framförallt styckar cykeln i delar för folk betalar bra för motorer/lådor/fälgar etc skall du veta.
Hur många stulna r-hojjar återfinns? Och är det värt att sno en hoj, för att kränga i utlandet och försöka tjäna pengar?! nej bullshit...
Det mesta som stjäls rullar på bana i form av olika delar, tyvärr.
Voine voine,
Det mesta som stjäls rullar på bana i form av olika delar, tyvärr.
Det är det, men ingen snackar om det... Jag skiter i vilket för jag har lagt ner tävlandet, och aldrig direkt hängt på forum.Sorgligt om det är så utbrett som du säger.
Voine voine, nu är du nog ute på djupt vatten... Det finns inget mer tabu i sporthoj-kretsar än detta ..var och varannan anmäler sin halvförsäkrade hoj stulen såfort de fått en repa eller gått omkull i låg fart, eller det räcker med om de inte fått den såld efter ett par veckor på blocket "äh, säljer den svart istället". Varför tror du vi har så dyra försäkringar??
Det stjäls nog mer hojar än vad som finns på våra banor totalt!
Det är det, men ingen snackar om det... Jag skiter i vilket för jag har lagt ner tävlandet, och aldrig direkt hängt på forum.
Kanske överdrev en smula ang ramar, det är framförallt alla andra delar som används - allt som tar stryk vid krascher på bana. Ramarna klarar sig oftast, men alla delar omkring kostar flis, och köpa en komplett hoj utan papper för 10 lax är ganska billigt jämfört med att gå till yamahacenter och be om en ny fälg eller växellåda till R1 2008 tex :S
Körde rookie600 för ett par år sedan, jag tror fanimig det fanns fd gamla stulna delar på varje hoj.
Jag m fl, som jag umgick med förr...kunde bli spontant uppringda av försäkringsutredare,. som fråga rakt ut om man kände till somliga delar från div hojjar - bara för att man körde bana, med samma märke i fråga. Men det är inget du märkt av, eller brytt dig om att tänka på? .. det finns så mkt annat skit, så jag vet inte ens vart jag ska börja.Det finns då fanimej inte en stulen pryl på min hoj!
Men visst finns det mindre nogräknade som tar till fultrix tyvärr.
Men hoppas det är få, helst ingen!
Vill inte tro att man avsiktligt köper stulet och skruvar dit och åker med rent mjöl i påsen.
Nu kommer säkert nån med olika jämförelser om stödgots hit å dit!
Vet inte om det är så typiskt sverige? ... men här är det så jäkla white-trash betonat jämfört med övriga europa...en vass båge går hand i hand med tattoos och pitbull terrier + bo i betongförort :S utomlands är det mer blandat och inte alls samma faktor, medan sverige: mer krans kommun white trash "ska vara så jävla tufft, och gärna med hals-tattoo" - stuk, på hojkultur av ngn anl? kanske därför det är sån skum stämning i bandepåer här, som man inte ser overseas..
Visst går det, om man inte tävlar utan kör på bandagar men de flesta kräver A. en gatreggad hoj eller B. en tävlingshoj.
B. bör väl innefatta en vagnsbok motsv. där ramnummer är ett grundkrav eller nån annan sak som stärker "äkthet" på ramen såsom kvitto från ack. skrotfirma.
Ramnummer skall vara stansat och tillhörande typplåt sitta monterad iaf vad gäller Sbk. Borde väl i rimlighetens namn vara någerlunda liknande krav i de andra klasserna
Edit: tydligen fler som är av samma uppfattning att "kryssad/borttaget ramnummer" aldrig skall sätta sina hjul på en bana. På nåt sätt måste stölder beivras....
Det går alldeles utmärkt att köra med kryssad ram på tävlingar. Dock ska ramnumret vara läsbart. I MC-ID registret står ramnumret, och Larmtjänst kollar ofta i det registret. Bortslipat ramnummer får däremot inte förekomma. I NSB/SST ska det vara homologiserade ramar, därför måste dessa ha kvar sitt ordinarie ramnummer okryssat.
Korrektion: Det är asdyrt att köra hoj lagligtMen det har väl inget med stulna banhjoar att göra. Vass hoj == fattig och halvkriminell rimmar jättedåligt iallafall i skåneland Det är asdyrt att köra hoj !
Bra där!
Men då blir alltså en stulen hoj(ram) från ex. US med intakt ramnummer, eller för den delen kryssat stört omöjlig att "upptäcka" eller för den delen påvisa...
Inte undra på att det går containrar med 100+ hojar till öst
Det förutsätter man, det som kan vara en god tanke (eller så är det bara jag som har jävligt låg tolerans för stulna prylar...) vore om man ex. hade något landsgemensamt register för stulna fordon. Det enda som egentligen behövs är en databas med ramnummer/chassinummer. Med dagens teknik vore det en baggis. Allt för att minska marknaden för stulet borde minska stölderna. Kan inte lössen få sålt så finns det ingen mening med att stjäla, men det är väl en rosenskimrande utopi...Importerat stöldgods är inte helt enkelt att "upptäcka". Dock antar jag att det finns register i USA över stulna hojar också? Borde gå att ta reda på.
Det förutsätter man, det som kan vara en god tanke (eller så är det bara jag som har jävligt låg tolerans för stulna prylar...) vore om man ex. hade något landsgemensamt register för stulna fordon. Det enda som egentligen behövs är en databas med ramnummer/chassinummer. Med dagens teknik vore det en baggis. Allt för att minska marknaden för stulet borde minska stölderna. Kan inte lössen få sålt så finns det ingen mening med att stjäla, men det är väl en rosenskimrande utopi...
Det är det, men ingen snackar om det... Jag skiter i vilket för jag har lagt ner tävlandet, och aldrig direkt hängt på forum.
Kanske överdrev en smula ang ramar, det är framförallt alla andra delar som används - allt som tar stryk vid krascher på bana. Ramarna klarar sig oftast, men alla delar omkring kostar flis, och köpa en komplett hoj utan papper för 10 lax är ganska billigt jämfört med att gå till yamahacenter och be om en ny fälg eller växellåda till R1 2008 tex :S
Körde rookie600 för ett par år sedan, jag tror fanimig det fanns fd gamla stulna delar på varje hoj.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |