Varmaste jackan du ägt?

MikkE

Guest
Den här är varm. Gjord för polarexpeditioner. Fjällräven Thermo 2 Down Jacket
Fjallraven-Thermo-2-Down-Jacket-200.jpg


Annars finns den lite mer vanligare Fjällräven Expedition Down Jacket
expedition-09h.jpg



Själv har jag jacka modell Canada Goose, fast North Face och kortare. Brukar bara ha t-shirt på mig under när det ligger på -10 till -15 grader ute.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Fast dunjackor modell michelingubbe är så sjukt osmidiga imo. Så fort man ska göra något utomhus är de ivägen. Klart enklare att ta på sig ett underställ när det kryper under -25 istället.

Det beror iofs på vad man föredrar själv.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har kört på skaljacka senaste vintrarna med nån bra fleece under.
Har just nu en jävla skön från 8848 med ordentliga muddar i armarna o hög krage så man kan stänga ute kylan ordentligt.

Håller med!

En bra goretex skaljacka med en Haglöfsfleece under gör susen. Är det riktigt rövakallt tar man en långärmad t-shirt under istället för den kortärmade. Ska man vara aktiv är ett underställ närmast kroppen att föredra.

Detta är dessutom smidigt då man kan plocka av sig lager för lager när man blir varm alt går inomhus.

Glöm inte mössan bara!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ser att folk tipsar om olika tillverkare i tråden.

Ingen har ännu nämnt Moncler eller Woolrich. Två klassiska tillverkare av dunjackor med olika stil.
 

Pips

Guest
Senaste vintrarna har jag låtit min Fjällräven (parka, inte snögubbe modell) ligga kvar på vinden. Finns ingen anledning att bylta på sig så tjockt. Har istället kört med en tjockare tröja, halsduk och skepparrock av typ "filt-material". Fungerar klockrent. Är ändå nästan aldrig minusgrader i Stockholm.

Edit: Har samma Fjällräven Eskimo som Markus
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Samma med Fristads GoreTex med löstagbar innerjacka i fleece, går inte att använda över arktiska temperaturer. Fick en av ett byggbolag som spikar småhus i alla väder och deras gubbar vill inte jobba i något annat.

Exakt, arbetskläder är vinnaren. Har en jacka jag fick från ett isolerföretag :)hihi) som inte är extremtjock, men man svettas i den så fort det är varmare än -15
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Senaste vintrarna har jag låtit min Fjällräven (parka, inte snögubbe modell) ligga kvar på vinden. Finns ingen anledning att bylta på sig så tjockt. Har istället kört med en tjockare tröja, halsduk och skepparrock av typ "filt-material". Fungerar klockrent. Är ändå nästan aldrig minusgrader i Stockholm.

Edit: Har samma Fjällräven Eskimo som Markus

Det är inte ofta man behöver den men ibland är det under -5 och då dör man utan den. :fakta
Plus att den är brutalt bra i kall bil. :mattias
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Plus att den är brutalt bra i kall bil. :mattias

Ja...fy fan för att sätta sig och frysa i en kall bil. :brrrrr

Dagens i-landsproblem. :rolleyes:

Alltså jag menar inte att vara ironiskt mot Markus uttalande, för jag håller med. Men det är ju små obekvämligheter om man jämför med stora hela. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Plus att den är brutalt bra i kall bil. :mattias

En dunjacka är egentligen inte lämplig att ha på sig i bilen har jag fått berättat för mig. Vid en eventuell olycka sitter inte bältet tillräckligt nära kroppen.

Men jag håller med dig. Det är skönt att ha en varm jacka på sig i en kall bil vintertid innan man fått upp temperaturen i bilen. Då struntar man i sådant man fått berättat för sig i all välmening.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag använder bara softshell. Men det går iofs bra här nere i södern :D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja...fy fan för att sätta sig och frysa i en kall bil. :brrrrr

Dagens i-landsproblem. :rolleyes:

Alltså jag menar inte att vara ironiskt mot Markus uttalande, för jag håller med. Men det är ju små obekvämligheter om man jämför med stora hela. :)

Små obekvämligheter jämf m de stackare som får åka kollektivt. :(

Någon som vet var man köper sådan där får-fäll till bilen förresten? :gnissla
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Har haft min Tierra Fitz Roy(skaljacka) i ca hundra år, har ingen aning om vad nuvarande motsvarande kan heta. Men den är outslitlig och skitbra. Med fleecefoder i hävdar jag att den är bland det varmaste man kan ha (fast självklart är en dunjacka smidigare om man bara vill vräka på sig något över en tshirt och bli jättevarm).
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Har en Mckinley dunjacka med stor luva som åker på när det är -10 eller kallare. Värmer gött med luvan utan att man behöver en vanlig mössa under och t-skirt räcker. Tyvärr är det sällan riktigt kallt här i Linköping, men de gångerna det kryper ned mot -20 eller kallare så njuter jag att ta promenader i den.

:snöälskare
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ja...fy fan för att sätta sig och frysa i en kall bil. :brrrrr

Dagens i-landsproblem. :rolleyes:

Alltså jag menar inte att vara ironiskt mot Markus uttalande, för jag håller med. Men det är ju små obekvämligheter om man jämför med stora hela. :)

Lösningen för er heter: Eberspächer med SMS-funktion. SMSa bilen 20 minuter innan avfärd och den är varm och gó att sätta sig i :fakta

/ Jens
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Canada Goose :fjårtis :vikmobil :tuggummi :turre :rolleyes:

Jag hade nog tjört på en Fjällräven.
Fjällräven e tyvärr också lite fjortis :(

Synd för fjällräven polar explorer är en sjuuuukt varm och bra jacka. 1 timme still ute i -20 är inga problem, skottersläp i samma temratur är inte heller problem.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Lösningen för er heter: Eberspächer med SMS-funktion. SMSa bilen 20 minuter innan avfärd och den är varm och gó att sätta sig i :fakta

/ Jens

Eberspächer är det enda företag som verkligen inte kan få besin att brinna under några som helst omständigheter.

Skämt åsido, bensinbrännare jävlas fan alltid :mad:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lösningen för er heter: Eberspächer med SMS-funktion. SMSa bilen 20 minuter innan avfärd och den är varm och gó att sätta sig i :fakta

/ Jens

Håller med helt men sådan apparatur är lika ekonomiskt försvarbar som att köpa en dunjacka för 300.000 ungefär. VW är väl de enda som mekat in det i ngt av paketen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top