Varmkör du?

Varmkör du?


  • Antal röstningar
    0

Dr.Bike

Guest
JO!
Saken är den, att ren tomgång producerar knappt någon värme.
= det tar längre tid att värma upp motorn.
= dåligt

Varför var frågan.

JO:

En kall motor behöver CHOKE, eller i insprutningsfallet extra bensin från ett överfettningsmunstycke eller ett seprat kallstartsprogram som ger mer ur de ordinarie insprutarna.
Ok?
Ok!

Detta är väldigt dåligt ur flera aspekter.

1. Den extra feta bränsleblandningen som choke innebär, tvättar bort oljehinnan från cylinderväggarna. (en oljehinna som dessutom i detta läge har svårt att nybildas, då huvuddelen av oljan till cylindrarna kommer från överskottet som piper ut mellan vevstakens storända och veven. Dessa stänk kommer utebli p.g.a precei som nån sa: lågt oljetryck vid låga varv OCH pga kall tjock olja)
Så TROTS att oljetrycklslampan slocknat (förvisso ett väldigt lågt tryck) så kommer ingen olja fram i de perifera motordelarna. Framförallt kammen ligger illa till. Oljan kan ses som en seg sirap som vägrar flytta på sig trots rätt tryck alltså.

2. Sura restprodukter bildas av den ofullständiga förbränningen, och dessa är inte att leka med. Bl.a bildas svavesyra, och vad den gör med ringar och cylinderväggar förstår ju var och en.
Mycket av dessa produkter tränger även ner i vevhuset och slammas upp i oljan. Därav mitt tjat om att ha ny olja i motorn över vinterförvaringen (och att INTE småstarta motorn alls under vintern)

Kör man däremot iväg med LÄTT belastninig kommer effektuttaget vara större = motorn blir varmare snabbare och dessa skadliga processer kan upphöra snabbare. Varvtalet skall självfallet inte överdrivas, men haller inte segdras, så låga växlar och måttlig fart.
Och skjut ALLTID in choken så mycket det går, så snabbt det går.

Utvik: Som exempel säger man att påen bilmotor så motsvarar EN kallstart 200-300 mils körning i slitage.
En kallstart är när motortemperaturen är under 60 grader!
En kallstart i minus tio är 450 mils körning.
Osv.

En varmkörd och i övrigt frisk motor med bra olja slits i princip inte alls.
Det märker ni på långmilare bland bilar, och i extremfallen: Taxi, som ju aldrig stänger av motorn under dygnet i princip, och när de gör det har de motorvärmare.
80.000 mil och mer är inte ovanligt att skåda på deras Km-räknare.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
SirCastic skrev:
Slite mer än vad då?

Har läst en hel del kloka inlägg från din sida men här får du allt förklara dig ;)

Rekommendationen är naturligtvis att köra mycket lugnt tills motorn, växellåda samt drivpaket blir ordentligt uppvärmda. Tomgångskörning är inte bra för motorn (då det t.ex. finns en risk för lågt oljetryck samt att bensin och kondens samlas i motoroljan) men om alternativet är fullgas med kall motor så är tomgång definitivt att föredra.

Hmmm då gör man fel alltså? Brukar låta automatchoken få lugna ner varvtalet på tomgång och när detta sker så brukar tempen ligga på 40 grader. Sen blir det ju varmkörning hela vägen till jobbet för i Sthlm gåre ju inte fort, men iof M3:an körde man ju direkt men skulle inte varva över 3000/rpm innan oljan va varm då kunde ju Vanosen ge sig...

Så man kanske skulle gasa direkt istället?
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Dr.Bike !

Hur ska jag göra när jag kör bana? För mig så skulle det göra ont i hela kroppen att dra järnet till ca 500 rpm under maxvarv med en motor som inte är genomvarm. Allternativet att köra lungt till dess att motorn är riktigt varm fungerar inte för mig i allal fall. Det brukar bli ca tre varv i stegrande tempo för att få upp värmen i däcken. Och även under dessa "uppvärmningsvarv" så klarar jag inte av, att låta bli att gasa fullt då och då. Där av så varmkör jag motorn i depån innan jag kör ut.
 
Last edited:

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Dr.Bike skrev:
JO!
Saken är den...

:) :Bugar

Man kanske skulle fixa en motorvärmare som är som däckvärmare ungefär, sätt dit en timme innan körning o ta bort, på med magkåpan o iväg :va
 

Dr.Bike

Guest
Jocke K skrev:
Dr.Bike !

Hur ska jag göra när jag kör bana? För mig så skulle det göra ont i hela kroppen att dra järnet till ca 500 under maxvarv med en motor som inte är genomvarm. Allternativet att köra lungt till dess att motorn är riktigt varm fungerar inte för mig i allal fall. Det brukar bli ca tre varv i stegrande tempo för att få upp värmen i däcken. Och även uder dessa "uppvärmningsvarv" så klarar jag inte av, att låta bli att gasa fullt då och då. Där av så varmkör jag motorn i depån innan jag kör ut.

Ja, världen är inte perfekt... En motor i en sån miljö som en racerbana är kommer aldrig kunna få den laboratoriemässiga övervård och entusiasttillsyn som jag nu förespråkar i tidigare inlägg.
That´s the way things are...
Så man får kompromissa, och göra som du gör, för det blir trots allt den "bästa medelvägen" på nåt vis.
Detta ÄR en kompromis som tävlingsmotorer får leva med, och det ingår s.a.s i kalkylen...
Men icke förty: De kompisar jag har som tävlar aktivt säger själva att de som INTE värmer materialet utan vrålgasar ut direkt, de HAR oxå X antal ras per säsong.

Men gasa hellre (med vett) på banan än tomgångskör i depån.
Det finns tillräckligt mycket olja i lager osv efter förra körningen, så att varmlöra på tomgång från kall tvättar som sagt bara bort den film som de facto finns där när motorn varit körd men är kall!

Det är f.ö en myt att "all olja rinner av"
Det gör den inte.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag tänkte lagt ett inlägg om hur dåligt det är att varmköra motorn på tomgång, men den där Dr.Bike gjorde att jag slapp det. :)

När jag hade min första R6:a så värmde jag ALLTID upp hojen till 40 grader innan jag rullade iväg. Sedan fick jag reda på att detta inte var bra och började då istället att rulla iväg så fort som möjligt och minimerade också användandet av choken så mycket som möjligt (av anledningar som Dr.Bike nämnde).

Motorn värms upp bra mycket snabbare om man rullar iväg istället för att låta den stå på tomgång.
 

Dr.Bike

Guest
vågen skrev:
:) :Bugar

Man kanske skulle fixa en motorvärmare som är som däckvärmare ungefär, sätt dit en timme innan körning o ta bort, på med magkåpan o iväg :va

Det har jag oxå funderat på. En doppvärmare i tråget.
Såna oljevärmare finns.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har ett annat hett tips att dela med mig av angående varmkörning. Jag fullkomligt HATAR kalla bilar på vintern så därför startar jag alltid den ett tag innan jag ska åka iväg. Tyvärr tar det så jävla lång tid för motorn att bli varm på tomgång så jag knölar ner mattan mellan gasen o bromsen o wips så tar det max 5 min för motorn att bli varm o för kupén att bli som en bastu! :)
 

Dr.Bike

Guest
HanneZ skrev:
Jag har ett annat hett tips att dela med mig av angående varmkörning. Jag fullkomligt HATAR kalla bilar på vintern så därför startar jag alltid den ett tag innan jag ska åka iväg. Tyvärr tar det så jävla lång tid för motorn att bli varm på tomgång så jag knölar ner mattan mellan gasen o bromsen o wips så tar det max 5 min för motorn att bli varm o för kupén att bli som en bastu! :)

:tummenupp Sketasmart! :lol

Du slår ju två flugor i EN smäll: Varm kupe´och undviker tomgångskörning!
*obs ironi* ;)
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Varmkör hojen på depåstöden i några minuter innan varje pass. Detta sker på tomgång, men en tomgång som är lite högre än vid gatkörning, runt 3000 rpm.
I samma veva plockar man av däckvärmare och på med hjälmen osv, sen är det bara att tuta och köra.
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Jag varmkör när jag kör iväg, står max en minut på tomgång medan jag drar på mig hjälm och handskar...
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
1. Låser upp och backar ut från garaget/cykelstället.
2. Sätte mig och startar.
3. Tar på hjälmen och handskarna.
4. Kör på lägre varv (under 6000rpm) tills tempmätarn står där den ska.

Aldrig "tomgångs-varm-köra".
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Dr.Bike skrev:
Det har jag oxå funderat på. En doppvärmare i tråget.
Såna oljevärmare finns.

Ja... jag har väl ett par dussin kanske :rolleyes:

Allvarligt talat så används de ju konstant i kompressorer för kylmaskiner men temperaturen dom håller kommer jag inte ihåg.. tror att det är 45 eller 60 grader.

btw, Har jag sagt att det är bra att jobba på kylföretag :D ;)
 
Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
För racegänget: Idealet vore ju att ha en bromsande rulle att ställa bakdäcket på och varmköra med motstånd. Borde gå att använda samma typ av rulle som de som cyklar innomhus använder sig av...

Nackdelen är då att det behövs ett extra backdäck för att kunna varmköra hojen samtidigt som däcksvärmaren värmer bakdäck...
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
på 4taktare ska man köra iväg direkt men hålla motorvarvet på ca max 2500 första minuten.
undvik en massa tomgång med choke, oförbränd bensin (choken) tränger ner mellan kolvringarna och hamnar i oljan på en kall motor

den tiden minimeras om man belastar motorn lätt direkt istället
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lime skrev:
Nackdelen är då att det behövs ett extra backdäck för att kunna varmköra hojen samtidigt som däcksvärmaren värmer bakdäck...
Får man inte friktionsvärme mellan rullen och däcket då? Man kan ju ha en konkav rulle så får man dessutom värmen över hela däcket. :brynad

Jag brukar generellt sett inte varmköra. Aldrig med bil (men alltid motorvärmare om det är kallare än +5 ute) och jag undviker det i möjligaste mån med hoj. Kanske det blir ibland att jag måste hoppa av igen för att jag är osäker på om jag låst garagedörren, men inte annars.

Förut körde jag dock en XJ 600 som var tvungen att stå och gå på tomgång och full choke tills den kom upp i 4-5000rpm. Därefter kunde man trycka in choken lite och börja puttra iväg, men det brukade ta ca 5 minuter tills choken gick att trycka in helt och motorn hade kommit upp i arbetstemperatur.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Dr.Bike skrev:
JO!
Saken är den, att ren tomgång producerar knappt någon värme.
= det tar längre tid att värma upp motorn.
= dåligt

Varför var frågan.

JO:

En kall motor behöver CHOKE, eller i insprutningsfallet extra bensin från ett överfettningsmunstycke eller ett seprat kallstartsprogram som ger mer ur de ordinarie insprutarna.
Ok?
Ok!
Jag gillar dina inlägg Dr. Bike. De är utförliga, veteskapliga och efter hur jag kan avgöra med mina kunskaper väldigt korrekta. Vi har ju tampats om oljan förut som du kanske kommer ihåg.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Dr.Bike skrev:
Ja, världen är inte perfekt... En motor i en sån miljö som en racerbana är kommer aldrig kunna få den laboratoriemässiga övervård och entusiasttillsyn som jag nu förespråkar i tidigare inlägg.
That´s the way things are...
Så man får kompromissa, och göra som du gör, för det blir trots allt den "bästa medelvägen" på nåt vis.
Detta ÄR en kompromis som tävlingsmotorer får leva med, och det ingår s.a.s i kalkylen...
Men icke förty: De kompisar jag har som tävlar aktivt säger själva att de som INTE värmer materialet utan vrålgasar ut direkt, de HAR oxå X antal ras per säsong.

Men gasa hellre (med vett) på banan än tomgångskör i depån.
Det finns tillräckligt mycket olja i lager osv efter förra körningen, så att varmlöra på tomgång från kall tvättar som sagt bara bort den film som de facto finns där när motorn varit körd men är kall!

Det är f.ö en myt att "all olja rinner av"
Det gör den inte.


Ok.

Men vad jag har förstått så är det inte enbart oljefilmen som är problemet när man belastar en kall motor. Lagertoleranser mm. är inte de samma vid 20 grader C som vid 90 grader C.
 

Dr.Bike

Guest
Jocke K skrev:
Ok.

Men vad jag har förstått så är det inte enbart oljefilmen som är problemet när man belastar en kall motor. Lagertoleranser mm. är inte de samma vid 20 grader C som vid 90 grader C.

Jo, i det närmaste. Värmeutvidgningen slår ju i principo lika på både hålet och axeln som finns däri.
I princip säger jag, för en så liten skillnad som runt 100 grader ger inga direkt mätbara skillnader.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dr.Bike skrev:
Jo, i det närmaste. Värmeutvidgningen slår ju i principo lika på både hålet och axeln som finns däri.
I princip säger jag, för en så liten skillnad som runt 100 grader ger inga direkt mätbara skillnader.
Exakt. Det blir inte samma skillnader som om man värmer ett hål och kyler ett lager för att lagret ska kunna pressas in i hålet lättare. Och inte ens då är det några gigantiska skillnader det handlar om trots en temperaturskillnad på ett par hundra grader.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top