Dr.Bike
Guest
JO!
Saken är den, att ren tomgång producerar knappt någon värme.
= det tar längre tid att värma upp motorn.
= dåligt
Varför var frågan.
JO:
En kall motor behöver CHOKE, eller i insprutningsfallet extra bensin från ett överfettningsmunstycke eller ett seprat kallstartsprogram som ger mer ur de ordinarie insprutarna.
Ok?
Ok!
Detta är väldigt dåligt ur flera aspekter.
1. Den extra feta bränsleblandningen som choke innebär, tvättar bort oljehinnan från cylinderväggarna. (en oljehinna som dessutom i detta läge har svårt att nybildas, då huvuddelen av oljan till cylindrarna kommer från överskottet som piper ut mellan vevstakens storända och veven. Dessa stänk kommer utebli p.g.a precei som nån sa: lågt oljetryck vid låga varv OCH pga kall tjock olja)
Så TROTS att oljetrycklslampan slocknat (förvisso ett väldigt lågt tryck) så kommer ingen olja fram i de perifera motordelarna. Framförallt kammen ligger illa till. Oljan kan ses som en seg sirap som vägrar flytta på sig trots rätt tryck alltså.
2. Sura restprodukter bildas av den ofullständiga förbränningen, och dessa är inte att leka med. Bl.a bildas svavesyra, och vad den gör med ringar och cylinderväggar förstår ju var och en.
Mycket av dessa produkter tränger även ner i vevhuset och slammas upp i oljan. Därav mitt tjat om att ha ny olja i motorn över vinterförvaringen (och att INTE småstarta motorn alls under vintern)
Kör man däremot iväg med LÄTT belastninig kommer effektuttaget vara större = motorn blir varmare snabbare och dessa skadliga processer kan upphöra snabbare. Varvtalet skall självfallet inte överdrivas, men haller inte segdras, så låga växlar och måttlig fart.
Och skjut ALLTID in choken så mycket det går, så snabbt det går.
Utvik: Som exempel säger man att påen bilmotor så motsvarar EN kallstart 200-300 mils körning i slitage.
En kallstart är när motortemperaturen är under 60 grader!
En kallstart i minus tio är 450 mils körning.
Osv.
En varmkörd och i övrigt frisk motor med bra olja slits i princip inte alls.
Det märker ni på långmilare bland bilar, och i extremfallen: Taxi, som ju aldrig stänger av motorn under dygnet i princip, och när de gör det har de motorvärmare.
80.000 mil och mer är inte ovanligt att skåda på deras Km-räknare.
Saken är den, att ren tomgång producerar knappt någon värme.
= det tar längre tid att värma upp motorn.
= dåligt
Varför var frågan.
JO:
En kall motor behöver CHOKE, eller i insprutningsfallet extra bensin från ett överfettningsmunstycke eller ett seprat kallstartsprogram som ger mer ur de ordinarie insprutarna.
Ok?
Ok!
Detta är väldigt dåligt ur flera aspekter.
1. Den extra feta bränsleblandningen som choke innebär, tvättar bort oljehinnan från cylinderväggarna. (en oljehinna som dessutom i detta läge har svårt att nybildas, då huvuddelen av oljan till cylindrarna kommer från överskottet som piper ut mellan vevstakens storända och veven. Dessa stänk kommer utebli p.g.a precei som nån sa: lågt oljetryck vid låga varv OCH pga kall tjock olja)
Så TROTS att oljetrycklslampan slocknat (förvisso ett väldigt lågt tryck) så kommer ingen olja fram i de perifera motordelarna. Framförallt kammen ligger illa till. Oljan kan ses som en seg sirap som vägrar flytta på sig trots rätt tryck alltså.
2. Sura restprodukter bildas av den ofullständiga förbränningen, och dessa är inte att leka med. Bl.a bildas svavesyra, och vad den gör med ringar och cylinderväggar förstår ju var och en.
Mycket av dessa produkter tränger även ner i vevhuset och slammas upp i oljan. Därav mitt tjat om att ha ny olja i motorn över vinterförvaringen (och att INTE småstarta motorn alls under vintern)
Kör man däremot iväg med LÄTT belastninig kommer effektuttaget vara större = motorn blir varmare snabbare och dessa skadliga processer kan upphöra snabbare. Varvtalet skall självfallet inte överdrivas, men haller inte segdras, så låga växlar och måttlig fart.
Och skjut ALLTID in choken så mycket det går, så snabbt det går.
Utvik: Som exempel säger man att påen bilmotor så motsvarar EN kallstart 200-300 mils körning i slitage.
En kallstart är när motortemperaturen är under 60 grader!
En kallstart i minus tio är 450 mils körning.
Osv.
En varmkörd och i övrigt frisk motor med bra olja slits i princip inte alls.
Det märker ni på långmilare bland bilar, och i extremfallen: Taxi, som ju aldrig stänger av motorn under dygnet i princip, och när de gör det har de motorvärmare.
80.000 mil och mer är inte ovanligt att skåda på deras Km-räknare.