Varmkör du?

Varmkör du?


  • Antal röstningar
    0

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Förklara varför en varm motor blir för varm på tomgång (fläkten startar) men ändå varm långsammare från kall, än om man kört iväg direkt?

Sedan är det väl så att kall olja ger ett högre oljetryck, dock kanske inte filmen når ut överallt.

När det gäller bilen så brukar jag sätta på så mkt förbrukare som möjligt medans jag skrapar rutorna. En generator ligger kring 1000W (1,3Hk) och belastar således motorn lite extra. Ja ni vet ju hur fort en moppe går.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
ah17 skrev:
Förklara varför en varm motor blir för varm på tomgång (fläkten startar) men ändå varm långsammare från kall, än om man kört iväg direkt?

Därför att fartvinden kyler kylaren,
men termostaten är ändå stängd tills motorn är varm på en vattenkyld
motor.

Sen är det oljetempen som räknas, kylvätskan är skit samma.
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
2 min o tomgång medans jag stänger garaget och drar på min jhälm o handskar, sen är hjulet uppe i luften.
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
gthyni skrev:
Därför att fartvinden kyler kylaren,
men termostaten är ändå stängd tills motorn är varm på en vattenkyld
motor.

Sen är det oljetempen som räknas, kylvätskan är skit samma.

Jo åfan men det visar också att motorn genererar mer värme än både motor och kylare kan ta hand om vid stillastående.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Klart man varmkör, men inte på tomgång innan man sticker i väg. Att inte varmköra vore att våldföra sig på hojen.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
hordac skrev:
Dr.Bike - Samma saker gäller på 2-takt, eller?

Jepp. Samma grej. Stressa inte grejerna innan de är varma.
Se WilleZL´s inlägg här nedan, han säger det på ett fint sätt!
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
:fakta Taget ur instruktionsboken - uppvärmning i 15 sekunder alltså....
Normal lufttemperatur
10-35 grader C

1. Drag ner choken helt till läge ON om motorn är kall.

2. Tryck in startknappen, utan att röra gasreglaget.

3. Sedan motorn gått igång håller man ett högt tomgångsvarvtal, mellan 2000 och 3000 v/min med hjälp av chokereglaget.

4. Ungefär en kvarts minut efter start, skjuts chokereglaget helt fram till läge OFF.

5. Om tomgången är ojämn, ge något gas.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Startar, lägger i växeln och rullar iväg med dåligt påslag första varven (på banan då). Tog 1/10ggr pga att det händer att om det är för kallt och den kyler mer än den värms så låter jag den värma innan jag ger mig ut.
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Jag låter hojen stå på tomgång någon minut så att oljan hinner pumpas runt överallt. Sedan kör jag på varvtal där motorn går "lätt" (dock inte särkilt höga) tills motorn uppnått full arbetstemperatur. Därefter, unleash hell! :D

Dr. Bike: Låter det vettigt?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Gör som med bilen... startar låter gå nån halvminut på tomgång innan jag åker. Kör försiktigt tills värmen är nådd innan jag gasar...
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Runt 5s brukar det ta att knäppa hjälmen.

Sen är det låga varv/ingen segdragning som gäller de första kilometrarna.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ducati = Varmköra varje gång för att rädda vipporna.

60-90 sekunder medan man fipplar med öronproppar, hjälm och handskar.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Starta hojen.
Ta på hjälmen.
Ta på handskarna.
Åk iväg.

'Varmkör' väl kanske ett par minuter varje gång.
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Argyle skrev:
Kör lugnt tills jag ser att temp mätaren står på normal..


Låter motorn stå på tomgång kanske 1min innan jag kör iväg så att oljan får en chans att pumpas runt. Sen kör jag lugnt ett par mil så att motor/växellåda är genomvarm innan jag ger fullt.

Faen att så många inte bryr sig om sina hojjar?! Mina farhågor är besannade och jag kommer nog aldrig våga köpa en begagnad hoj igen :gnissla


Edit: Enl. mototuneusa är dålig varmkörning en av de vanligaste orsakerna till motorras.
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
De får stå igång en minut medan jag sätter på mig handskar å hjälm. Sen gasar jag aldrig hårt förrän motorn är riktigt varm.

Man ska inte varmköra motorer på tomgång, då de har dåligt oljetryck, utan köras lugnt..
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Jag har hojen låst till markankare på bakgården, så det blir en massa backande o manövrerande ut genom en liten jäkla sidoingång innan hojen kommer ut på vägen..då hinner hojen värma upp sig lite...och jag kan väcka grannskapet :tungan ...jag tror att larmet är en stor hit bland granntanterna :gnissla ..inte det diskretaste av o på ljud man har hört direkt :hihi
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top