Pejo skrev:Ursäkta i röran... Inte meningen att störa en jäkligt bra och läraktig diskussion... men...
Mitt bakdäck har gått 800 mil, och slitytan är helt väck (men bara på mitten, på kanten är väl hälften kvar) = däcksbyte. Gissa märket ?
Michelin Pilot Road.
Det hänger på körstil också, på min förra hoj slet jag ut Pilot Road i ungefär samma takt, så det verkar konsekvent.
Japp, det skiljer mellan hojar och körstil också, självklart. Jag och min VFR-vän i klubben kör ung. lika långt per uppsättning däck dvs. mellan 1600 - 1800 mil. Det verkar som om vi antingen har en fruktansvärt försitkig körstil och/eller att V4-motorerna är snällare mot däcken och/eller den typ av körning vi kör är snäll mot däcken.
E huruvida vi kör långsamt eller inte tycks inte skall inte jag svara på eftersom det är relativt och av underordnad betydelse eftersom jag vet de som kör både långsammare och fortare än mig/oss som kör slut sina däck fortare än mig och min VFR-vän.
Vad kör du med för ringtryck? Själv kör jag med 2,5 bar fram och mellan 2,7 - 2,9 bar bak!
Och eftersom vi kör flest mil på landsväg/stadskörning slits däcken nästan helt i mitten. Det är oundvikligt hur fort du än kör på landsväg. Det är tyvärr för kort mellan kurvorna utanför banorna och tempot är, normalt sett, ganska lågt jämfört med hur man kör på bana därav det tråkiga slitaget på mitten!
// Niklas