Varmkörning, hur?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Pejo skrev:
Ursäkta i röran... Inte meningen att störa en jäkligt bra och läraktig diskussion... men...

Mitt bakdäck har gått 800 mil, och slitytan är helt väck (men bara på mitten, på kanten är väl hälften kvar) = däcksbyte. Gissa märket ?

Michelin Pilot Road.

Det hänger på körstil också, på min förra hoj slet jag ut Pilot Road i ungefär samma takt, så det verkar konsekvent.

Japp, det skiljer mellan hojar och körstil också, självklart. Jag och min VFR-vän i klubben kör ung. lika långt per uppsättning däck dvs. mellan 1600 - 1800 mil. Det verkar som om vi antingen har en fruktansvärt försitkig körstil och/eller att V4-motorerna är snällare mot däcken och/eller den typ av körning vi kör är snäll mot däcken.

E huruvida vi kör långsamt eller inte tycks inte skall inte jag svara på eftersom det är relativt och av underordnad betydelse eftersom jag vet de som kör både långsammare och fortare än mig/oss som kör slut sina däck fortare än mig och min VFR-vän.

Vad kör du med för ringtryck? Själv kör jag med 2,5 bar fram och mellan 2,7 - 2,9 bar bak!

Och eftersom vi kör flest mil på landsväg/stadskörning slits däcken nästan helt i mitten. Det är oundvikligt hur fort du än kör på landsväg. Det är tyvärr för kort mellan kurvorna utanför banorna och tempot är, normalt sett, ganska lågt jämfört med hur man kör på bana därav det tråkiga slitaget på mitten!

// Niklas
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Finns det några bud på hur man får en 2T varm oxo? Förut lät jag den gå på tomgång nån minut men nu har jag mer gått över till att köra iväg nästan direkt, men köra mycket försiktigt i början. Känns som det är lite av en kompromiss, alla metoder har väl sina för- och nackdelar.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Silwer skrev:
med en starkare sporthoj kommer man helt enkelt inga 1800 mil på ett bakdäck, om man inet sätter på rena bakelitdäcket.

Japp, men då pratar vi betydligt mer hästkrafter än min futtiga 100 hk samt mer vridmoment (vilket är mer väsentligt med tanke på däckslitaget).

Jag antar, som sagt tidigare, att V4:an är ganska snäll mot däck. Men å andra sidan har vi en kille i klubben som kör en 600 chokladbit (läs Fazer) från 1998 och han kommer ung. lika långt på sina Micheline Pilot Road som jag gör på mina. Hans körstil är nog ganska så normal även om han kan gasa på rätt friskt emellanåt.

När jag körde på Metzeler ME 33 fram och Micheline M59X (på den gamla goda tiden :yoparty ) kom jag mellan 2200 - 2500 mil på en komplett uppsättning. Idag skulle jag inte våga åka på de däcken men då tyckte man inte att det var några problem och körde nog ung. lika fort då som idag (nästan). Man vänjer sig snabbt vid bättre grepp och då är inte Micheline Pilot Road "top of the line" vad avser grepp.

Tyvärr är det ju så att vi gatåkare alltid måste göra avkall på något och köpa en kompromiss eftersom de flesta av oss inte finner det nöjsamt att lägga mellan 3500 - 5000 kr / 300 mil (vilket i mitt fall skulle innebära en däckkostnad på mellan 21 000 - 40 000 kr / säsong eftersom jag kör mellan 2000 - 2500 mil).

Därför får vi nöja oss med däck som har ganska bra grepp men också lite livslängd i stället för supergrepp som tar slut innan man hunnit komma till jobbet!

Vissa kanske tycker att detta är att leka med livet som insats men vi får väl helt enkelt inse fakta. Nämligen att verkligheten finns och att jag fortfarande vill köra hoj så som jag gör. Och skall jag ha råd med det får jag väl köra lite försiktigare då! It´s that simple as that!

// Niklas
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag kör bara gata iofs, men mycket mer än 700-800 mil har jag aldrig kommit med nån av de större asfaltshojar jag ägt (ja på bakdäcken då).

Det beror givetvis på hur man kör och som du säger på motorns karaktär (och förstås på däcken), R1or sliter hårt på bakdäcken eftersom de är ganska starka även på lägre varv och kanske inte spottar ut effekten lika jämt som din hoj.
Jag törs inte köra med rena touringdäck men annars håler jag mig till normala gatdäck och inga racingsulor.
Jag kör väldigt lugnt antar jag, om man jämför med många på det här forumet (iaf som det låter som) så jag antar att de flesta här kommer ännu kortare på sina däck än jag.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Silwer skrev:
Jag kör bara gata iofs, men mycket mer än 700-800 mil har jag aldrig kommit med nån av de större asfaltshojar jag ägt (ja på bakdäcken då).

Det beror givetvis på hur man kör och som du säger på motorns karaktär (och förstås på däcken), R1or sliter hårt på bakdäcken eftersom de är ganska starka även på lägre varv och kanske inte spottar ut effekten lika jämt som din hoj.
Jag törs inte köra med rena touringdäck men annars håler jag mig till normala gatdäck och inga racingsulor.
Jag kör väldigt lugnt antar jag, om man jämför med många på det här forumet (iaf som det låter som) så jag antar att de flesta här kommer ännu kortare på sina däck än jag.

Ofta tänker man nog inte på att man faktiskt nyttjar bra mycket mer vridmoment på en hoj som har det i överflöd (läs R1). Dvs ofta är det inte meningen eller att man har behov av att verkligen nyttja hojen på sådant sätt. Ta till exempel inne i stan där man sällan har behov av eller ens glädje av att nyttja accelerationen näst intill fullo. Den glädjen är inget för mig!

När det dock börjar gå undan lite på mindre landsvägar DÅ har jag full förståelse och även jag nyttjar min motor till fullo under vissa partier av favoritvägen :hihi .

Nåväl, vi kan väl konstatera att det är...olika! :lol

// Niklas
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Avarage skrev:
Vad kör du med för ringtryck? Själv kör jag med 2,5 bar fram och mellan 2,7 - 2,9 bar bak!

Jag har samma ringtryck som du har... Dessutom delar jag din åsikt, det går inte att lägga de stora summor som krävs för att köra på sportdäck, om man lägger lite mil per år. Ska man ha sportdäck så går det inte att köra dom 30-50-milavändor jag gillar att bränna på en dag... Jag kör uppskattningsvis 1500 mil per årm men hårdare däck än Pilot Road vill jag inte ha, åtminstone inte på framdäcket. Plånboken styr!

Angående att man använder för mycket pulver i stan - å andra sidan ska man inte segdra en sporthoj om jag fattat rätt... rent motortekniskt ska det inte vara bra. Alltså - ut på landsvägen!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Pejo skrev:
Angående att man använder för mycket pulver i stan - å andra sidan ska man inte segdra en sporthoj om jag fattat rätt... rent motortekniskt ska det inte vara bra. Alltså - ut på landsvägen!
Nu kör jag iofs aldrig stadstrafik men jag tror det beror på motorn rätt mycket, din är väl ganska slö på lägre varv?
Visst ska man inte segdra men jag tror han menade rena rivstarterna vid rödljusen o sen stå på framhjulet vid nästa stopp.
Det lär ju slita en del o göra en riktig racestart efter varje stopp mot att lunka iväg lite lagom.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Ämnesflykt :felämne , det handlar om varmkörning av motorn:7peta i denna tråd
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Silwer skrev:
Nu kör jag iofs aldrig stadstrafik men jag tror det beror på motorn rätt mycket, din är väl ganska slö på lägre varv?
Visst ska man inte segdra men jag tror han menade rena rivstarterna vid rödljusen o sen stå på framhjulet vid nästa stopp.
Det lär ju slita en del o göra en riktig racestart efter varje stopp mot att lunka iväg lite lagom.

Nu ska vi see :hihi

1; Näe, den är faktiskt rätt trevlig, bara man kommer över 2k rpm. Den är såpass snäll (med insprut) att man bara behöver släppa kopplingen lite långsamt så rullar man iväg, utan grundgas. Är det dessutom under varmkörning så ligger varvet lite högre - då är det alltså är det ännu enklare.

2; Såna där coola rivstarter i stan... näe... försöker undvika sånt och köra mer på landsvägen. Dessutom brukar min motor inte hinna bli ordentligt genomvarm på väg ut ur stan... då tar jag det lungt.

(jaja tråden handlar om varmkörning, så jag editerade in lite sånt osso.)
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
PMR skrev:
Ämnesflykt :felämne , det handlar om varmkörning av motorn:7peta i denna tråd

Rätt! Off topic! Ursäkta mig!

Jag säger som advokaterna i spelfimerna:
I´ll rest my case!

Jag har sagt det som behöver sägas och har inger mer att tillägga!

// Niklas
 
Last edited:

gsx1000r-01

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
norrland
Hoj
gsx1000r 01
Silwer skrev:
Jag kör bara gata iofs, men mycket mer än 700-800 mil har jag aldrig kommit med nån av de större asfaltshojar jag ägt (ja på bakdäcken då).

Det beror givetvis på hur man kör och som du säger på motorns karaktär (och förstås på däcken), R1or sliter hårt på bakdäcken eftersom de är ganska starka även på lägre varv och kanske inte spottar ut effekten lika jämt som din hoj.
Jag törs inte köra med rena touringdäck men annars håler jag mig till normala gatdäck och inga racingsulor.
Jag kör väldigt lugnt antar jag, om man jämför med många på det här forumet (iaf som det låter som) så jag antar att de flesta här kommer ännu kortare på sina däck än jag.



jag har hunnit 300mil i år med min gsxr1000 och nu är mitt andra bakdäck för sesången slut....
 

Stoppie!

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Monster
Man kan säkert göra mer "rätt" å mer "fel" när man startar hojen, men om vi nu alla gjorde så himla fel så skulle ju sveriges mc-park ha rasat för länge se´n...Sen så finns det ju faktiska fåntrattar som alltid ska dra på rullen i samma ögonblick som de vrider på tändnigsnyckeln å startar hojen, se´n kan de stå där å gasa lite...för att folk verkligen ska upptäcka dem...nötter... :kocko Vad som gäller är ju sunt förnuft. Att köra lite coolt till s motorn börjar bli varm, inte varva för ärtigt mycket i början...träffade en kille som hade kört sin Ducce 916 -94 i 7000 mil! Problem med hojen? Nix! :Bugar
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
det är väl bara att starta hojen... vänta 30 sek. och köra lugnt några minuter... annat behövs ej.. säger farsan som är mek iaf...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top