Varning för Biltemas bakre depåstöd

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag satte mig på en hoj med biltema bakstöd, bakhjulet sjönk till marken...

Då ska man nog börja kolla på hojens vikt...eller vikten på något annat :D.

Nej men det är helt rätt. Jag har förstärkt mina biltemadepåstöd sådär och byggt egna klykor. Och hojen står superstadigt!
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag har då aldrig funderat på att belasta mitt biltema stöd med mer än mc'ns vikt då jag anser att man ska a den på marken för att vara säker på att inget illa ska kunna hända:) har funderat på att bygga om till bobiner men än så länge har det inte visat några som helst problem med min 200kg mc under de stunder jag behövt använda det.:tummenupp (tebax från krogen)

MAN KAN INTE JÄMFÖRA MED BOBINER! suck
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Nämen hur ska ni ha det?

Inte kan ni klaga på biltemas prylar nu när alla prisar dessa fantastiska produkter av högsta kvalité som är nästan gratis :D
 
Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Förvånar mig inte att plattorna vek sig för TS då jag har tvekat på konstruktionen ända sedan jag köpte mina egna depåstöd från biltema. Dock så moddade jag om dem direkt med lite stag här och var och jag har haft båda mina senaste hojar stått på mina stöd under ca 4-5 månader i streck utan att det har hänt något. Skulle dock aldrig falla mig in att sätta mig på hojen när den står på stöden..
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
JAG skulle inte heller ens tänka tanken att sätta mig på hojen när den står på depåstödet....oavsett vilken dekal det sitter på stödet.

Är ganska övertygad om att konstruktören inte alls tagit i beaktande att en 80-100kg EXTRA vikt skulle belasta delarna i konstruktionen.

Det är aldrig fel av en användare att "Tänka själv"..inte bara "klaga" på undermåliga grejor, finns oändliga exempel på det.

Inte "bara" på hojprylar....

/KentW
 

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
Min zx10 välte i garaget pga biltemas depåställ bak dock 2 år sedan. Välte under natten men som tur var mot väggen. Exakt samma grej som på bilden fast värre.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
märkligt, jag hade min yzf750r som väger ~230kg stod på stödet i en vecka och jag har inte sett nått om att den har börjat vika, man kanske ska ha lite tur när man väljer vilket i butiken?:Bugar
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
angånde biltema depåställ fram, så hade jag lite problem att få in "piggarna" i hålen i gafflarna... men efter lite lirkande föll allt på plats.. kände mig inte alls lika osäker som innan på deras depåstöd fram (tog bort hjulet o bytte däck)...

om jula bakstödet som jag fick med min busa.. visst det funkar, (säkert liknade biltema stället) men krokar o bobbiner är ju att föredra om man vill slippa se saker som böjjer sig.. men det går att ta bort bakdäcket o byta det med ett sånt också..

annars kan jag säga att med riska att bli stenad så kör jag: olja, glykol, bromsvätska, bromsklossar, kedja o kedjespray från biltema.. säkert nått mer också..

allt funkar bra hittills.. bromsar = bättre än orginal.. kedja efter 300 mil inga probbs (hade nog fått lagt lika mycket på märkes kedja som biltema med nitningsverktyg)..

biltema är inte alltid skit!..

äre det som gäller för att bli apsnabb alltså :tungan
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Hajade till när jag läste denna tråd eftersom min hoj, visserligen bara en lätt TRX 850, står vinterförvarad på detta stöd. Måste dock vara mycket varierande kvalitet då jag inte kunde se någon försvagning alls såsom beskrivits här. Satte för säkerhets skull ned hojen på sidostödet. Hemska tanke om den står o trillar!!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hajade till när jag läste denna tråd eftersom min hoj, visserligen bara en lätt TRX 850, står vinterförvarad på detta stöd. Måste dock vara mycket varierande kvalitet då jag inte kunde se någon försvagning alls såsom beskrivits här. Satte för säkerhets skull ned hojen på sidostödet. Hemska tanke om den står o trillar!!
Det går nog att gräva fram en hel del trådar om sidostöd som har gått av eller fällt in sig själv också. Vad ska man göra då? Hänga upp hojen i taket?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med klykor och bobiner från feltema så funkar stödet alldeles ypperligt,en hundring extra tror jag det kostar.

Haft mitt och tjejens hela säsongen nu utan problem,även suttit på hojen när den stått på stöden så skippar man plattorna verkar det funka.

Framstödet däremot,det som lyfter i kronan,är en annan femma.

Funkade för mig sålänge det var ett slätt golv under men på asfalt var det kört,röret som "stången" sitter i vred sig när jag lyfte.

Asfalten är ju lite grov så när det hackade till i lyftet så gav det sig,4st testade jag så jag gav inte upp direkt,nu har jag bikelift från grevens istället.

Henrik
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Det går nog att gräva fram en hel del trådar om sidostöd som har gått av eller fällt in sig själv också. Vad ska man göra då? Hänga upp hojen i taket?

Nej gör inte det! Har du sett fuskbyggarna?!
Jag har dock testat i travers och det gick bra, men det var lite jobbigt med "pendeleffekten" :D
 

Trapphus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Norrköping
Hoj
På vinterförvaring
Funkar inte o vara snål o samtidigt klaga.

Man får det man betalar för. Svårare än så är det inte :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top