Varning för blocketannons VFR 400

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
poängen är .

hur ska vi veta det. och att du inte missförstått honom..

sådana här trådar måste vara det mest onödiga som finns

Hahaha, säger en som lagt in 6 "onödiga inlägg" i denna tråd, LOL!!
Håller dock med dig om att det inte är så schysst att lägga upp sånt här om man inte är 100% säker på att man har rätt i det man skriver.
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
Hahaha, säger en som lagt in 6 "onödiga inlägg" i denna tråd, LOL!!
Håller dock med dig om att det inte är så schysst att lägga upp sånt här om man inte är 100% säker på att man har rätt i det man skriver.

mina inlägg i denna tråd må vara väldigt onödiga.. men jag hoppas att jag till slut fick min point clear..

det skall inte med lätthet läggas ut varningstrådar..

dessutom tycker jag att hela du är onödig :D nä bara skoja..

Nej. Det är jag som säljer den.

nu var det nog inte din viffer som han menade kära bror :tungan

finns väll ingen vettig människa som vill ha en vfr utan enkelsving :arsele

puss
 
Last edited:

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
mina inlägg i denna tråd må vara väldigt onödiga.. men jag hoppas att jag till slut fick min point clear..

det skall inte med lätthet läggas ut varningstrådar..

dessutom tycker jag att hela du är onödig :D nä bara skoja..



nu var det nog inte din viffer som han menade kära bror :tungan

finns väll ingen vettig människa som vill ha en vfr utan enkelsving :arsele

puss

Det är bara motorsvaga saker som har enkelsving....bror. ;)
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Hej!
Jag är "polarn" som trådskaparen refererade till... Jag har spenderat de senaste somrarna som MC-mek på en Hondaverkstad, så jag har sett en och annan äldre Honda i behov av kärlek.. Det här var definitivt en sådan...
Jag tänkte försöka bringa lite klarhet genom att ge min version av händelserna.

Som Vikingarockaren sa tidigare hade han upplyst oss om att det fanns lite repor i plasten; det var dock ingen fara för en så pass gammal sporthoj. Däremot fanns det ju en del annat att göra, förutom att få den att gå. Här kommer en lista på vad jag upptäckte under de få minuter jag tittade på hojen:
* Framdäcket är sopslut
* Under hojen stod en burk med lite olja i, enligt säljarens far för att den läckt olja.
* Främre ventilkåpspackningen var oljekladdig och täckt med packningsklister
* En bult till främre ventilkåpan saknades; troligen anledningen till oljekladdet
* Oljetrågspackningen saknades och var ersatt med packningsklet
* Reflektorn till baklampan saknades, där satt istället skrynklig aluminiumfolie
* En bult till drevkåpan saknades
* Det fanns ett flertal hemmaknåpade lösningar i elsystemet, bland annat kablarna från generatorn
* På nedre högra sidan av tanken fanns ett olackat område där det såg ut att vara svetsat relativt nyligen.

Utöver dessa saker hade det varit trevligt att, innan jag satte mig att åka från Norrköping till Gävle med släp, bli upplyst om att sidokåporna var demonterade samt att varken tanken eller sadelkåpan satt som de skulle...

Nu kanske en del av er tycker att allt detta är sådant man kan förvänta sig på en 20 år gammal hoj för 15000kr... Jag håller inte riktigt med; min förra hoj köpte jag för 11500kr i fullt fungerande, besiktigat skick utan lagerknack och "sunk". Visst är det en 82a med lite skrapmärken på kåporna, men den har tagit mig över 3000mil i hyffsat tempo mestadels utan problem.
Jag resonerar som följer; en 20 år gammal hoj som i fint skick betingar kanske 25000 men som för tillfället inte går av okänd anledning kan vara värd 15000kr om den i övrigt är fin. Ni ska komma ihåg att vi talar om en NC24 från 87-88, inte en betydligt mer eftertraktad NC30...
En liten prisjämförelse ska ni också få: Förra året såldes i Stockholm en NC30 i besiktigat bruksskick för 22000kr, att dra av 7000kr på det priset för att den inte startar och för att det är en NC24 och höst känns inte orimligt... Det här var dock inte en hoj i användbart skick varför priset för min del fortfarande är alldeles för högt.

Det som framförallt påkallat den här varningen är väl det faktum att säljaren hävdade att det inte var några andra problem med hojen förutom att den inte startade och väl medveten om vart vi kom ifrån lät oss åka hela vägen och titta på den utan att nämna något av det jag tagit upp ovan...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ja, jävlar, vad roligt!!! :rofl
Efter att ha läst över 80% av inläggen i tråden är jag nog bara böjd att säga:
Tyvärr sälja / köpa lockar fram en del dåliga sidor hos en del folk. Kommunikation är alltid ett problem. Det är ju helt främmande man talar med och måttstocken är ju inte alltid lika avstämd.
Sålde en bil i helgen (tog 70minuter) den kostade 5000:- och var 19år gammal, <10Kmil, utan någon som helst rost, nybes med noll fel hos SBP. Hade en mycket utförlig och ärlig annons med en bra bild. (dock kommande kamremsbyte)
Minst 20st ringde direkt. Säkert hälften frågade på saker som stod i annonsen..
Läsförståelse m/fiskmås??
(Sen kom ju förstås Mailet: "Do fårr 3000, jag hämtar på lördag")

Man får nog vara på sin vakt och inse att det alltid kan bli problem när man med en annons "kallar på" okända människor med andra värderinger. Problem för båda parter är garanterade.
Förstår inte att tråden blivit så lång.
Även jag har åkt på liknade färder. "Hyundai 7000mil i perfekt skick.." Hade en grym vevlagerskada, troligen irreparabel..

Bara ett par reflexioner.. :rolleyes:
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Förstår till fullo trådskaprens tankegångar. Till saken hör inte om priset är rimligt eller orimligt. Det som är irriterande är när säljaren uppger en sak som uppenbarligen skiljer sig från sanningen. Dock med en reservation för ev. kommunikationsmissar.

Kan sätta mig in i situationen;
Köpte för ett par veckor sedan en DH-cykel för 10k. Denna modell är visserligen en av de värre, men ändå. Ramen var en -06 och komponenterna var mestadels nyare. Jag skambjöd till viss del (den var ute för 16k först, sänkt till 13k), men det tycker jag inte rättfärdigar att han skicket den var i. I annonsen stod det vissa repor (mjo, hojen går i lera så konstigt om inte) att reporna däremot på ett av ställena var 1 mm djupa in till aluminiumet var inte något han nämnde. Ställde även en rak fråga om det fanns några som helst lagerglapp, ja övre stötdämparlagret behöver bytas, men det nedre var helt nytt. Jo, det var nytt. Men benämner inte tillslipad plast från en skärbräda som lager. Även lager till bromsstaget var helslut. Är uppe i en bit över 1000.- för lager nu som han helt klart sa var okej/bra/glappfria, "reporna" i ramen är däremot svårare att göra något med.
Att jag köpte cykeln med "felen" beror på att jag inte hade möjlighet att själv kolla in den. Visste om det och frågade därför extra mycket.

Poängen är som trådskaparen säger, när säljaren inte nämner uppenbarliga brister.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Någon som har bilder på honda VFR 400 som säljes så man får se skicket ?

Skule vara intresant att se bilder på det påstående objektet som trådskaparen kollat in o vad han berättat här.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tja: "för 15" får man en typ pisshoj från början av -80 med lagerknack och ommålad tank."

Jag vet inte vilka eller hur många hojar du kollat men man kan få betydligt bättre hojar i den prisklassen än det du nämner :tummenupp Fast är man fastlåst på sporthojar som inte gått långt, helt repfria, slipon, helt nya däck och nyrenoverad motor blir det knepigt :gnissla

Men men du får gärna ha den inställningen och undvika dessa hojar vid den magiska 15000kr-gränsen :tummenupp

Du fattar inte riktigt att jag GÄRNA köper hojar i det spannet. Jag GÖR det, nästan hela tiden. Ok?

En valfri 750-1100 från början av åttiotalet kostar alltid över 15" , och kostar de mindre har de lagerknack och ommålad tank.

Kåplösa är dyrare än plastgrisar. Ekerfälgar är mer åtråvärt än horribla metallfälgar. Sliten orginallack är dyrare än fin ommålning ( i porscherött med japanska tecken på tanken:rolleyes: )

Jag om någon är INTE fastlåst vid sporthojar.....

Ta det inte så exakt, men någonstans borde du fatta vad jag skriver "mellan raderna" hoppas jag.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Lol! Hade den gått ner i pris nu då?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top