Varning för IF

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
CB 900 Hornet 03
Som många redan skrivit. Du har inget avtal med IF och IF har inget avtal med dig. Så jag hade fullkomligt struntat i att IF inte vill betala. Det är handlaren som har ett avtal med IF och det är han som får ta fighten. Det intressanta är vad det stod på avtalet du skrev under hos handlaren innan din olyckliga tur. Står där inget mer än att du har en självrisk på 12' vid skada så bör du vara home free.

Exakt! Skaffa en kopia på avtalet hos handlaren. :fakta

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du skrivit på innan provkörning så är det sannolikt att dom friskrivit sig från vårdslöshet.
Så har det varit de gånger jag fått skriva på iaf. och tror det är något av ett standardavtal.

FB kan,om de känner för det,neka enbart på känslan av att det gått felaktigt till(brutit avtalet alltså)och då kommer det på försäkringstagaren att bevisa motsatsen,försäkringstagaren är alltså skyldig tills han bevisar att han är oskyldig.

I ditt fall är det enklare då,vill säga att det är enklare än att slåss mot FB,du ska bara bevisa att du inte brutit mot provkörningsavtalet du skrev på,eller rättare sagt,dom ska bevisa Att du gjorde just det.

Att du erkänt gör det såklart svårare,omprövning?

Hjälp av en jurist kunnig inom området ser jag som en jäkligt bra investering....

Henrik

Kryle

(Ò_ó)
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
R1'09
ta del av uppgifter får väl alla inblandade rätt till från polisen, fick jag iaf.
sen att försäkringsbolag kan vara svåra är ju för att hitta alla möjliga vägar till att inte behöva betala ut för en hel hoj, e ju en del pengar.
men att köra upp mot ett försäkringsbolag i rätten kan ju bli mardröm, om du har tur å vinner får du ju din ersättning å så, men om man förlorar så får man väl stå för rättegång- och advokat kostnader själv ?? rätta mig om jag har fel, och sen har väl ett försäkringsbolag råd att dra ärendet 1000 gånger längre än en själv för att inte förlora ? =P

Wannabee

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Ducati 1198
det är inte olagligt att slanga;)

Jag slangade i stan på budhojen (Sent 80 tal).
När killen som stod på rödljuset bredvid mej åkte ifatt mej på sin Yamma 400 på nästa rödljus å halade fram polisleg vart ja så paff att ja lät han ta mej.
Nåt i stil med "Underlåtelse att köra så man ej kan förebygga olycka enligt vägtrafikkungörelsen 5 paragraf. Följaktligen vårdslöshet"
Jag sa bara "Ja Tack" å betalade böterna.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kontakta en jurist IMORGON.

Ta reda på om det fortfarande går att överklaga domen du har på dig.

Se till att få en kopia på avtalet du skrev på hos handlaren. Står det där att du ansvarar själv vid vårdslöshet så är det öppet mål för handlaren att kräva dig på pengar om du blivit dömd för vårdslöshet.

Nu kan jag inte det här SÅ bra, men jag misstänker att om din dom "vunnit laga kraft" och inte går att överklaga OCH du skrivit på ett avtal med klausul om eget ansvar vid vårdslöshet så har du köpt en hög med förvridna metalldelar för ett alldeles för högt pris tyvärr :-(

martin89a

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Hoj
unknown2
Hej

Har själv en advokat nu. Min skadereglering ligger dock på motpartens försäkringsbolag. Enligt lagen bör det inte spela någon större roll om du får ersättning. Eller såklart blir det jämkat om det var så. Men du ska inte bli utan. Kontakta advokat som du borde ha rätt till, och de tar försäkringsbolaget kostnader för (Frågar advokaten själv om till försäkringsbolaget).

Detta är, minns inte exakt men tror det är 12 § trafiksskadelagen stycke ett;

1 § Skadestånd med anledning av personskada kan jämkas, om den
skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har
medverkat till skadan. Skadestånd till förare av motordrivet
fordon som har gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt
rattfylleri kan även jämkas, om föraren därvid genom
vårdslöshet har medverkat till skadan. Har personskada lett
till döden, kan skadestånd som avses i 5 kap. 2 § också jämkas,
om den avlidne uppsåtligen har medverkat till dödsfallet.

Du har rätt till ersättning i vilket fall som helst. Kan dock minskas enligt lagen om det betyder att du medverkat. Men borde inte falla bort helt.

Lycka till och följ lagen :tummenupp

/ M

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad