Varning för IF

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Ytterligare info:
Hojen var en demohoj, alltså inte min egen.
Jag skrev på ett papper om att jag är skyldig att betala självrisk på 12 000kr vid olycka.
Men eftersom ägaren (handlaren) nekas ersättning nu vill han självklart ha pengarna från mig.
Med sanna svenska kristna värderingar känner jag direkt att det är det självklara att jag ska betala.

Frågan är alltså inte vad vilka vilkor IF har, frågan är vad du skrivit på hos handlaren - 12000kr vid olycka? Vidare kan rimligen inte handlaren ha handlat vårdslöst när han lånade ut hojen till dig - IF kan ta sig där bak.

Du känner att det är självklart att du ska betala, tänk på att handlaren försöker trycka dig på pengar för att han hade för dålig försäkring eller inte orkar driva frågan juridiskt mot IF. Handlare tycker att det är självklart att han inte ska betala. Alla är inte så kristna som man kan tro..

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Senast jag provkörde hoj stod det i avtalet om slangning och annat kriminellt (Viktor) beteende var på egen risk och inte täcktes av försäkringar.

Skaka fram avtalet av handlaren och be försäkringsbolaget att avlägsna sig från ärendet skyndsamt tills det är utrett.

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Är du säker på att han blivit nekad ersättning? Han kanske bara försöker få betalt ytterligare en gång för hojen?

Jag vet inget säkert, IF vägrar säga ett jota till mig. Men ja, jag tror på vad han säger.

Och kan inte ni som snackar om att slanga ta det i en annan tråd? Har redan hört tillräckligt med spekulationer från IF, trött på det.

Last edited:

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Hoj
honda cbr900rr-97
Varning if?

Hej såg denna tråd och tänkte berätta att när jag la mig me mcn så var det IF som ordnade allt rehab, träningskort, kläder, förlorad arbetsinkomst osv. Jag kan inte hålle med trådskaparen om hans åsikt...Tvärt om absolut det bästa försäkringsbolag jag haft. Inget personligt mot trådskaparen bara en annan syn. MVH Christer Hoppas du klarar dig utan men.

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
Hej såg denna tråd och tänkte berätta att när jag la mig me mcn så var det IF som ordnade allt rehab, träningskort, kläder, förlorad arbetsinkomst osv. Jag kan inte hålle med trådskaparen om hans åsikt...Tvärt om absolut det bästa försäkringsbolag jag haft. Inget personligt mot trådskaparen bara en annan syn. MVH Christer Hoppas du klarar dig utan men.

Skönt att höra att det finns människohandläggare där också! Tack för lyckönskningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inget säkert, IF vägrar säga ett jota till mig. Men ja, jag tror på vad han säger.

1.) Be att han skriver en faktura på hojen med förklaringar till beloppet, datum för olyckan osv
2.) Sedan du fått den fakturan så begär att få se IFs brev där dom nekar honom ersättning.

Visar har upp detta så betala och glöm.
Vägrar han så försöker han sannolikt blåsa dig men nu har du i princip bevis för att han försökt sig på ett bedrägeri. Och du bör alltså anmäla honom. Men jag skulle använda det till att förhandla bort de självrisken.

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
1.) Be att han skriver en faktura på hojen med förklaringar till beloppet, datum för olyckan osv
2.) Sedan du fått den fakturan så begär att få se IFs brev där dom nekar honom ersättning.

Visar har upp detta så betala och glöm.
Vägrar han så försöker han sannolikt blåsa dig men nu har du i princip bevis för att han försökt sig på ett bedrägeri. Och du bör alltså anmäla honom. Men jag skulle använda det till att förhandla bort de självrisken.

Mjo men känns som du helt glömt bort något som kommer innan det;
överklaga!
Jag tänker inte ställa mig på alla fyra och sära på skinkorna för IF!
Jag vet att de är orimliga, OK om de höjt självrisken pga vårdslöshet osv. Men att helt hoppa av utan att ha uppbackning i avtalet- no go!

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
CBR 600 1996
Jag hade IF-försäkring på min nya Mazda mer strul än med IF-Vaxholm har jag aldrig varit med om. (aldrig mer IF)

Tycker att detta verkar vara en konstig historia. Begär handlaren att du ska betala hela beloppet som det kostar att laga hojen? men du får inte se pappren som IF har skrivit till handlaren?

Självklart måste handlaren lägga alla papper på bordet, om du överhuvudtaget ska betala något mer än 12 000 kr.

Du bör också kolla upp vad som står på det papper som anger att självrisken är 12 000 kr. Finns det verkligen några undantag i det dokumentet där du kan bli tvungen att betala mer?

Jag tycker att du ska ta kontakt med en advokat. Kolla om det finns någon via nätet (som du kan få ett första besked av) om du inte har rättsskydd i din hemförsäkring.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Hur ska du kunna förhandla med ett bolag som vägrar komunicera med dig? Du kan bara bestrida det din handlare skickar till dig.

-Du har ett avtal med handlaren och inte med IF
-Handlaren har ett avtal med IF samt med dig
-IF har ett avtal med din handlare och inte med dig så därför snackar dom inte med dig.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Trist att du hamnat i den här situationen måste jag säga. Undra om de inte hanterat situationen annorlunda om det varit din egen motorcykel. Har försäkringarna som handlarna använder sig av andra villkor än övriga försäkringar som privatpersoner tecknar?

Du hade inte en egen olycksfallsförsäkring möjligtvis?

Lägger inga moraliska aspekter i hur den här olyckan gick till. Hoppas att det löser sig på bästa sätt. Koppla in en jurist som kan den här typen av frågor. Det skulle antagligen jag gjort i din situation. Börja med att försök häva ditt erkännande till vårdslöshet i trafik.

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
Trist att du hamnat i den här situationen måste jag säga. Undra om de inte hanterat situationen annorlunda om det varit din egen motorcykel. Har försäkringarna som handlarna använder sig av andra villkor än övriga försäkringar som privatpersoner tecknar?

Du hade inte en egen olycksfallsförsäkring möjligtvis?

Lägger inga moraliska aspekter i hur den här olyckan gick till. Hoppas att det löser sig på bästa sätt. Koppla in en jurist som kan den här typen av frågor. Det skulle antagligen jag gjort i din situation. Börja med att försök häva ditt erkännande till vårdslöshet i trafik.

Det är precis samma försäkring som vi privatpersoner har på den hojen.
Har egen olycksfall vilken ju absolut hjälper med personskadorna!
Får nog hitta en jurist ja, frågan är bara om IF betalar detta då försäkringen inte är min?

Hur ska du kunna förhandla med ett bolag som vägrar komunicera med dig? Du kan bara bestrida det din handlare skickar till dig.

-Du har ett avtal med handlaren och inte med IF
-Handlaren har ett avtal med IF samt med dig
-IF har ett avtal med din handlare och inte med dig så därför snackar dom inte med dig.

Sant..

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jo, det finns faktiskt folk som har åkt dit för vårdslöshet när dom har slangat. Nu var det ett tag sen, men jag har tom läst om det här.

ja, det finns folk som åkt dit inkl. mig själv för slangning, men det är fortfarande inte olagligt att färdas på ett hjul. vad som är olämpligt i den ene polismannens ögon kanske inte är olämpligt i den andres, kul när en enskild polisman har makt att bedöma efter eget behag och tycke:gnissla

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är precis samma försäkring som vi privatpersoner har på den hojen.
Har egen olycksfall vilken ju absolut hjälper med personskadorna!
Får nog hitta en jurist ja, frågan är bara om IF betalar detta då försäkringen inte är min?

Via din hemförsäkring har du rättshjälp. Börja i den änden. Bor du fortfarande hemma hos dina föräldrar borde deras hemförsäkring gälla även dig. Din advokat kan hjälpa dig med hur du går tillväga.

Vad handlarens försäkring täcker gällande advokatkostnader å dina vägar vet jag inte. Dock borde det ju ligga i hans intresse att få din vårdslöshet hävd. Antagligen lättare att kräva ersättningen från försäkringsbolaget än en enskild person. Inte alltid de har ekonomiska förutsättningarna att betala en motorcykel à 150 tkr och uppåt. Kan ta väldigt lång tid för honom att se pengarna. Notera att jag skriver i generella termer. Jag vet inte hur just din ekonomi ser ut. Jag hade gått på den jag tror mig fått störst chans till ersätttning snabbast. Det vill säga försäkringsbolaget.

Var handlaren hjälpsam i samband med olyckan eller var han en av dem som ville sätta dig dig för vårdslöshet? Om så är fallet grävde han sin egen grav när det gäller ersättningsfrågan från försäkringsbolaget förutsatt att han är öppen mot dig med vilken kommunikation som skett dem emellan.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Mycket trålig sak!

Vär glad att du överlevde..

Följ stenhårt den klagoprocess hos >F-bolaget som beskrevs i tidigare inlägg. Alla F-bolag har system för att hantera sådant, och man följer lagen till punkt och pricka - och med att tillgodose skaderamte.

Självfallet bör du ha juridisk hjälp - om du tar det från bolaget eller externt är inte livsavgörande för resultatet.

Om du inte har kopia av "pröv körnings avtalet" går det enkelt att få hos handleren - eller en handlera av samma fabrikat. Det är alltid samma standard avtal.

Alla bör vi lära av denna sak:

1. Körs det vårdslöst - är risken befintlig att det är kraftiga reduktioner i ersättningsnivå. Har tidigare noterad ett par sakar med funklande nya Porscher t. 2 milj kr/styck och typ 200 km/t totalskrott - och inga ersättninger eftersom detta var vårdslöst!
Konklusion: Tänk på detta när det bombas!

2. Ta tid, läs och förstå försäkringsvillkåren vid prövkörningar. Självfallet gäller detta extra specifikt när du köpar försäkring.

Lycka till

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
Via din hemförsäkring har du rättshjälp. Börja i den änden. Bor du fortfarande hemma hos dina föräldrar borde deras hemförsäkring gälla även dig. Din advokat kan hjälpa dig med hur du går tillväga.

Vad handlarens försäkring täcker gällande advokatkostnader å dina vägar vet jag inte. Dock borde det ju ligga i hans intresse att få din vårdslöshet hävd. Antagligen lättare att kräva ersättningen från försäkringsbolaget än en enskild person. Inte alltid de har ekonomiska förutsättningarna att betala en motorcykel à 150 tkr och uppåt. Kan ta väldigt lång tid för honom att se pengarna. Notera att jag skriver i generella termer. Jag vet inte hur just din ekonomi ser ut. Jag hade gått på den jag tror mig fått störst chans till ersätttning snabbast. Det vill säga försäkringsbolaget.

Var handlaren hjälpsam i samband med olyckan eller var han en av dem som ville sätta dig dig för vårdslöshet? Om så är fallet grävde han sin egen grav när det gäller ersättningsfrågan från försäkringsbolaget förutsatt att han är öppen mot dig med vilken kommunikation som skett dem emellan.

Har hemförsäkringen hos TryggHansa men de täcker inte trafik, pratat med de idag :mad:

Handlaren har varit hjälpsam ja. Har inte så mycket koll på allt som hände efter olyckan eftersom jag var inlagd på sjukhus i över 3 månader.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Förstår att du inte minns nåt. Men samtidigt bör du ha en aning om hur du kört. Du vet hur vägen ser ut samt vilken hastighetsbegränsning det är. Sen minns du väl hur du kört förrut. Alltså bör du kunna ha en uppfattning om hur du kört. Vad i dit framförande av hojen är dett som gör att de kallar det för vårdslöshet. Skulle någon t ex. påstått att jag powerwheelat i 500 m vet jag att det är en skär lögn för det kan jag inte. Är det istället för att jag kört 120 på en 70 väg, mycket troligt.

Nä bestrid fakturan från handlaren och kontakta en jurist. Du verkar inte ha så mycket val.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
2. Ta tid, läs och förstå försäkringsvillkåren vid prövkörningar. Självfallet gäller detta extra specifikt när du köpar försäkring.
Lycka till

Bra råd.

Dock har jag noterat att avtalen lämnar övrigt att önska. Ofta är de ofullständiga. Det nämns en hög avskräckande själrisk à 20 000 kr som om det skulle hjälpa. Har mer än en gång bokat provkörningar bara för att bilen eller motorcykeln varit skrot när jag kommit dit på avtalad tid. Inte alltid handlaren ens har bett kunden skriva under. Jag tror inte att bolagen nekar handlarna ersättningar särskilt ofta ärligt talat. Då hade de nog inte varit beredd att lämna ut prestandabilar till spekulanterna som kostar bortåt 2000 000 kr. De betalar risken i form av höga premier. Ingen handlare har råd att ligga ute med de pengarna och vänta på att en privatperson betalar ut ersättningen ur egen ficka. Få har de pengarna tillgänglig.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har hemförsäkringen hos TryggHansa men de täcker inte trafik, pratat med de idag :mad:

Handlaren har varit hjälpsam ja. Har inte så mycket koll på allt som hände efter olyckan eftersom jag var inlagd på sjukhus i över 3 månader.

Trist att ditt rättsskydd inte gällde i det här fallet. Koppla in en jurist i alla fall och låt honom titta på ditt fall ändå. Skulle nog tycka att det var värt att bli debiterad ett par timmar och därefter besluta dig om det är värt att gå vidare och hur det ska ske.

Den formella vägen som listades tidigare är också en bra början, men jag tror man ska låta en jurist sköta skrivandet och kontakten med försäkringsbolaget så att du inte trampar i någon mina på vägen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA