Varning för IF

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om jag förstått det här rätt: du tycker att IF är ett skitbolag för att dom inte vill betala ut en ansenlig summa i försäkringspengar? Säger väl sig självt att dom motsätter sig att betala ut några pengar om utredningen kom fram till att du varit vårdslös i trafiken, och att denna vårdslöshet ledde till olyckan.

Jag skulle vara glad att jag överlevde och slapp betala räkningen till sjukvård och rehabilitering.

Visst kan du ju ta kontakt med en advokat och processa mot IF men risken att lilla Svensson vinner mot IF är liten. Speciellt när du har en dom om vårdslöshet emot dig i fallet.

Jag har inte för avsikt att strö salt i dina sår utan jag vill bara ge en realistisk syn på det hela. Det kommer bli ord mot ord och då vinner du inte.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Finns det vittnen som säger att du kört vårdslöst? Annars känns det som IF och polisen dragit många egna slutsatser. Kanske kan du överklaga domen om vårdslöshet?

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Jag tycker helt enkelt att IF ska följa det som står i deras villkor, det är trots allt inte gratis att helförsäkra en hoj. Hade jag blivit dömd för grov vårdslöshet så fine, då hade jag köpt att de inte ersätter. Men så är nu inte fallet.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tycker helt enkelt att IF ska följa det som står i deras villkor, det är trots allt inte gratis att helförsäkra en hoj. Hade jag blivit dömd för grov vårdslöshet så fine, då hade jag köpt att de inte ersätter. Men så är nu inte fallet.

Då tycker jag du ska ta kontakt med en advokat som håller på med trafikrelaterade ärenden. Enda vettiga sättet att försöka få "upprättelse".

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Lider med dig, Jag har själv pungat ut 120.000sek för något som IF inte ville betala och det var inte ens mitt fel :mad:

Bytte bolag efter det :yoparty

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nu spekulerar vi inte vidare om hur det gick till.......

Det kunde ju varit ett djur som sprang ut framför honom, eftersom han inte ens minns att han satte sig på hojen
Som jag förstår det hela så bygger allt på polisens uppgifter om wobbel och bromsspår.
OM jag var i dina kläder skulle jag direkt ta kontakt med en advokat, du har rättsskydd i försäkringen, och börja om från början.

Jag körde på en älg(med bil) för att antal år sen och minns inte mycket av själva händelsen, men polisen gjorde men undersökning där man bla. pekade på hur långt bilen hade färdats i diket, och utifrån det bedömde vilken hastighet jag hade vid kollisionen. Jag blev inte åtalad av myndigheterna men Försäkringsbolaget ville också göra en egen bedömning och "reducera" ersättningen. Jag vägrade och tog strid med hjälp av en advokat som betalades med Rättshjälpen i försäkringen.
Efter några skrivelser fram och tillbaka så backade dom och betalade.

Låt en advokat begära omprövning av domen, och tex. hävda att det kunde vara ett djur som gjorde att du fick wobbel och kraschade, det är lika troligt som att du "tex. slangade".

Får du domen upphävd så kommer försäkringsbolaget också att backa.

/KentW

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Läs om försäkringsmålen Mats har hjälpt till med på
http://www.investigera.se/

Om det inte finns vittnen och snillen spekulerar så måste de ju ta med en massa troliga orsaker.
Vilt
Sjukdom
Mekaniskt fel (punka etc)
Förarmisstag
....
....

Och det svenska rättsväsendet ska ju hellre fria än fälla vid oklarheter.

Lycka till

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-

Fråga 1: Måste försäkringsbolaget följa sina villkor efter en dom, eller kan dom fritt välja att följa sina villkor efter vad försäkringsbolaget anser vara rätt?

Fråga 2: Vad har priset för försäkringen att göra med hur villkoren följs?

Fråga 3: Eftersom du godkände domen, och hade godkänt en hårdare dom, så är du förmodligen medveten om hur du körde innan det gick åt ****, eller?

Fråga 4: Vilken var den skyltade högsta tillåtna hastighet på vägen vid olycksplatsen?

Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Var har du hemförsäkringen någonstans? Den kan hjälpa dig med rättegångskostnader om du vill dra fallet vidare.

I varje fall så gäller det att börja i rätt ände och jobba sig uppåt instans för instans, tills man får en saklig och korrekt skadereglering.

Hierarkin (specifikt för IF) är följande:

Först:
Handläggaren i ärendet.

Sedan:
Ifs Kundombudsman, 106 80 Stockholm.
telefon: 0771-43 00 00.
fax: 08-792 75 30.
mejl: kundombudsmannen@if.se

Sedan:
Ifs kundpanel
Adress samma som ovan.

Sedan:
Almänna Reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm.
telefon: 08-508 860 00
hemsida: www.arn.se
mejl: arn@arn.se

och som sista instans såklart domstol.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Har också bara dåliga erfarenheter av IF. Bytte försäkringsbolag och skulle inte på några villkor ha IF igen!

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Bluffare!

IF är helt klart det sämsta försäkringsbolag jag haft att göra med. De lurade mig att teckna en tilläggförsäkring som när jag läste villkoren inte gick att utnyttja!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
För tredje gången, enligt IFs avtal står det "avsiktligt eller grov vårdslöshet".
Dömd för: vårdslöshet (inte grov, alltså inte grov vårdslöshet)

Händelseförloppet vet egentligen ingen med säkerhet. Själv minns jag inte ens att jag satt mig på hojen.
Men enligt polisen fanns ett 100m långt wobbelspår och 70m bromsspår innan åkern.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3353396&postcount=11

Sen kan man själv räkna ut att det gått fort. 70m wobbel. 100m bromsspår och du välte säkert inte ut på åkern.

FB har säkert gjort bedömningen att du själv valt att köra för fort, dvs självförvållat.

Trist:rolleyes: men FB betalar ur efter det som står i villkoren.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Framhjulspunka och bara bakbroms :confused::va

Har du den tekniska besiktningen och utredningen tillgänglig så kan du ju försöka hitta dina möjliga tolkningar.

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
En dum fråga ? Blir det så mycket gummi i asvallten då man vobblar så det blir märken
som syns.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3353396&postcount=11

Sen kan man själv räkna ut att det gått fort. 70m wobbel. 100m bromsspår.

Du länkar till siffror för en perfekt inbromsning. Tror du det blir några svartstreck vid såna inbromsningar? Och hur många klarar av att göra en perfekt inbromsning vid panik?

Hur långt tror du man glider om man bara trampar på bakbromsen och inte rör frambromsen?

Hur mycket uppskattar du att farten minskar efter 100m wobbel? Antag att föraren kanske knappt håller sig kvar på hojen och råkar vrida på mera gas?

Här är de första wobblarna jag hittade på tuben. Tycker du att dom verkar tappa fart?
http://www.youtube.com/watch?v=RmtoOmq3ppw
http://www.youtube.com/watch?v=HtjQ4SK4GXk&feature=related

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Som Samme frågade tidigare; Finns det vittnen eller andra uttalanden/omständigheter som styrker If:s tro att du varit grovt vårdslös/kraschat avsiktligt? Det låter konstigt att If skulle komma till en sådan slutsats baserat endast på de uppgifter du berättat om.

Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Du länkar till siffror för en perfekt inbromsning. Tror du det blir några svartstreck vid såna inbromsningar? Och hur många klarar av att göra en perfekt inbromsning vid panik?

Hur långt tror du man glider om man bara trampar på bakbromsen och inte rör frambromsen?

Hur mycket uppskattar du att farten minskar efter 100m wobbel? Antag att föraren kanske knappt håller sig kvar på hojen och råkar vrida på mera gas?

Här är de första wobblarna jag hittade på tuben. Tycker du att dom verkar tappa fart?

Kan inte annat än hålla med, finns ju andra saker än hastigheten som kan orsaka lång stoppsträcka. Men de är ju så med försäkringsbolag, de är ena jävla lurendrejare. Nästan bättre att spara pengarna istället för försäkring, behövs pengarna så har man i alla fall lite istället för inget ;)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Du har givetvis rätt om det var denna som klotades, 1979 Suzuki GS750e, den kan nog wobbla i 130 om vi nu lägger oss i den högsta möjliga hastighetsbegränsningen på olycksplatsen.

Är ingen duvunge när det gäller hastigheter och gjorde bara ett tankeexperiment om hur FB gjort sin bedömning, samt att jag TROR att det gått fort.

Och eftersom TS inte vet hur fort det gått eller några andra omständigheter om olyckan så tycker jag inte det är en orimlig objektiv bedömning från en lekman. Hur fort tror du själv det gått?

HAHAHA löjligaste jag läst. Kul att du tar sida för If också. FB brukar ju vilja betala ut pengar så det här är säkert inte alls ett försök att slippa betala

Vad är det orimliga i att FB gjort den bedömningen.

Säger inte att FB har rätt men är ganska säker på att det är så man tänkt och med en vårdslöshet i trafik utan vittnen eller eget minne av händelsen så är man kokt i bajs.

Last edited:

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
tidig yamaha R1 ? eller, dom wobblar satan om man landar lite snet efter en slangling, men det var kanske inte det du gjorde

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA