Varning för klangs nettodäck hildedalsg göteborg däckverkstad

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Skulle byta till sommardäck på min bil. Har 4 lösa däck som behöver balanseras/bytas om på originalfälgarna vid varje byte. Körde iväg från netto-däck och efter 500m så flög balanseringsvikter av. Åkte tillbaka och kände att de flesta andra vikter satt löst. Ifrågasatte och bad dom göra om. Åkte iväg igen och efter 300m flög nya vikter av! Åkte tillbaka förbannad och begärde pengarna 720kr tillbaka eller att dom stod för kostnaden att göra jobbet på ngn annan däckverkstad eftersom jag inte litade på deras kompetens. Dom vägrade häva köpet och lämna pengarna tillbaka! Riktigt dåligt!

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad hade de gjort för fel för att vikterna skulle lossna då?
Vad var det för vikter, klister eller klämma på fälgkant?

Last edited:

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
och sedan? lyckades de fästa vikterna tredje gången gillt eller? hela historien tack :fakta

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Klammade vikter på kanten.
Har aldrig haft problem med likn tidigare.
Jag åkte därifrån riktigt förbannad efter att blivit nekad att häva köpet pga att jag inte litar på deras kompetens.
Jag byter mina däck på hojen själv men inte på bilen pga jag inte kan balansera bilhjul.
Vad för en däckverkstad nekar att häva köpet i ett sånt läge? Skäms!

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det finns två olika klämvikter, en för alufälg och en för plåtfälg :brynad
(de ser hyggligt likadana ut men alufälgsvikten är anpassad för tjockare kant)

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Man hör ju redan på firmanamnet att det här är en firma som man går till för att få högkvalitativ service!
Fast att gå fast ett par vikter hade man ju hoppats på att vilken klåpare som helst skulle klara av.

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Finns mer än två olika klämvikter vissa orginal fälgar har annan vinkel på kanten och vissa är tunnare då fungerar inte standard vikter utan man måste använda orginal vikter som bara bil tillverkaren säljer.

Men Riktigt B att inte upptäcka detta efter första försöket. Man ser liksom med en gång att grejorna inte följer fälgkanten. Förr gick det fuska dit dom när vikterna var gjorda i bly men idag med stålvikter så passar det inte så passar det inte.

Att sedan inte vilja häva köpet när man tagit åt sig ett jobb som dom inte klarar upp jo det finns folk till allt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är inte fullt så enkelt.

Nu säger du inget om det är plåt eller alufälgar men rent generellt så finns det flera modeller på klämvikter och vissa fälgar måste ha vissa modeller på klämvikterna då det är skillnad på tjocklek på godset och vinkling på kanten mm.

Jag har själv råkat ut för lite det som du beskriver. Det hade aldrig varit problem med tappade vikter tidigare. detta trots att jag varit till samma verkstad flera gånger.
Men så plötsligt en gång när jag skiftat däck så bara sprutade det balanseringsvikter runt bilen efter några hundra meter.
Jag åkte tillbaka och dom konstaterade att det nog var så att det var en annan modell på klämvikterna som måste till och dom hade inte den hemma.
Problemet löstes snabbt och lätt med klistervikter och sedan dess har jag aldrig haft några sådana problem.

dom flesta gummiverkstäder har bara en eller ett fåtal modeller på klämvikterna hemma som passar på dom flesta fälgarna och då kommer sådant här att hända ibland.

däremot kan jag tycka att det var lite klent av dom att inte ganska omgående konstatera att det nog var fel klämvikter direkt efter första försöket.
Men byt till klistervikter så är problemet ur världen.

KlangsNettoDäck

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2014
Hoj
ingen alls
Klangs Netto-Däck Svarar:

Hej Klangs Netto-Däck AB här för att ge ett svar,

När det kommer till detta ärende så hade vi alla olika åsikter och kunde inte komma fram till en bra kompromiss eftersom du ansåg att du hade rätt och vi ansåg att vi hade rätt i detta fall. Då detta ärende anmäldes till Reklamationsnämnden (ARN) har vi nu fått beslutet efter att ARN gått igenom vad som har hänt genom att lyssna på båda parternas version av händelsen och detta är vad ARN kom fram till:

Nämndens beslut:
Nämnden avslår NN:s yrkanden.

Skälen för beslutet:
Nämnden konstaterar att en näringsidkare, enligt bestämmelserna i konsumenttjänstlagen, har
rätt att avhjälpa ett fel i en tjänst även om konsumenten har yrkat en annan påföljd. Klangs
Netto-Däck AB har medgett att avhjälpa felet i tjänsten. NN har motsatt sig detta
och gjort gällande att bolaget redan utfört ett avhjälpandeförsök och att bolagets kompetens kan
ifrågasättas. Enligt nämnden har Klangs Netto-Däck AB haft rätt att vidta ytterligare
avhjälpandeförsök. NN har därför inte haft rätt att häva avtalet och få tillbaka
kostnaden för tjänsten. Han har inte heller rätt till ersättning för reskostnader. NN:s
yrkanden ska alltså avslås.

Mvh Klangs Netto-Däck AB

Last edited by a moderator:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Hej Klangs Netto-Däck AB här för att ge ett svar,

När det kommer till detta ärende så hade vi alla olika åsikter och kunde inte komma fram till en bra kompromiss eftersom du ansåg att du hade rätt och vi ansåg att vi hade rätt i detta fall. Då detta ärende anmäldes till Reklamationsnämnden (ARN) har vi nu fått beslutet efter att ARN gått igenom vad som har hänt genom att lyssna på båda parternas version av händelsen och detta är vad ARN kom fram till:

Nämndens beslut:
Nämnden avslår NN yrkanden.

Skälen för beslutet:
Nämnden konstaterar att en näringsidkare, enligt bestämmelserna i konsumenttjänstlagen, har
rätt att avhjälpa ett fel i en tjänst även om konsumenten har yrkat en annan påföljd. Klangs
Netto-Däck AB har medgett att avhjälpa felet i tjänsten. NN har motsatt sig detta
och gjort gällande att bolaget redan utfört ett avhjälpandeförsök och att bolagets kompetens kan
ifrågasättas. Enligt nämnden har Klangs Netto-Däck AB haft rätt att vidta ytterligare
avhjälpandeförsök. NN har därför inte haft rätt att häva avtalet och få tillbaka
kostnaden för tjänsten. Han har inte heller rätt till ersättning för reskostnader. NN:s
yrkanden ska alltså avslås.

Mvh Klangs Netto-Däck AB

Det här är ju ett svar som tydligt visar vilken serviceinriktning ni väljer att ta. Det är inte hur jag skulle vilja bli bemött som kund. Nu sluter det helt klart värre än om han fått sina pengar tillbaka. Ni får dålig reklam och förlorar helt klart mer än de 720 kr han begärde tillbaka.

När jag var och bytte däck senast här så kom han och sa att fälgen såg lite skitig ut så han gjorde rent hela fälgen. Det är vad som kommer få mig att besöka dom igen sen nästa gång jag byter. Någon som vill göra lite extra för sin kund och vet hur man bemöter dom trevligt. Sen när jag skulle betala så var det en annan person som inte riktigt visste vad vi hade sagt för pris. Då berättade jag vad vi kom överens om över telefon och då var det så sa han och så fick jag betala. Det är väldigt god service när de tar hand om sin kund och litar på dom. :kär

Last edited by a moderator:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det här är ju ett svar som tydligt visar vilken serviceinriktning ni väljer att ta. Det är inte hur jag skulle vilja bli bemött som kund. Nu sluter det helt klart värre än om han fått sina pengar tillbaka. Ni får dålig reklam och förlorar helt klart mer än de 720 kr han begärde tillbaka.

När jag var och bytte däck senast här så kom han och sa att fälgen såg lite skitig ut så han gjorde rent hela fälgen. Det är vad som kommer få mig att besöka dom igen sen nästa gång jag byter. Någon som vill göra lite extra för sin kund och vet hur man bemöter dom trevligt. Sen när jag skulle betala så var det en annan person som inte riktigt visste vad vi hade sagt för pris. Då berättade jag vad vi kom överens om över telefon och då var det så sa han och så fick jag betala. Det är väldigt god service när de tar hand om sin kund och litar på dom. :kär

Fast en lösning som skulle passat vore ju att ta betalt för krängning och skifte, sen kunde kunden åkt någon annan stans och balanserat.

Men dålig reklam håller jag inte med om, att vikter lossnar är knappast unikt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Hade det inte vart enklare att vara mer tillmötesgående och sluppit krånglet med ARN och att bevaka kritik på nätet? Jag vet av erfarenhet att en missnöjd kund som man lyckas ändra till en nöjd kund är den kund som berömmer dig mest. Bara ett litet råd. Ibland får man svälja stoltheten.

Dessutom hade det varit mer seriöst att skriva ett namn i inlägget ovan. Att "gömma" sig bakom MVH Klangs Netto-Däck AB känns inte lika trevligt. Det hade räckt med förnamn, tex MVH Niklas på Klangs...

Edit: Som ni säkert förstår kommer nog ingen som läser den här tråden någonsin besöka er. Inte för att jag hade gjort det ändå, jag är supernöjd med mina däckkillar ute i Mölndal. Snacka om seriösa grabbar. Jag har faktiskt väldigt svårt att se att det skulle flyga loss balansvikter från hjul de har balanserat, men man vet aldrig. Vad jag däremot vet är att de hade varit väldigt tillmötesgående.

Dock vill jag tillägga att det alltid finns två sidor av en historia och kunder kan verkligen vara helt oresonliga. Tyvärr är det i de lägena man i möjligaste mån får räkna till 10 och knyta näven i fickan. Tjänar man själv på.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...