Varning för oljetryck, blinkande lampa

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 sÄld TriumphSprintRS-01 sÄld Suzuki GSX1300R -08
STARTA inte. Sen startar du motornđŸ€Ł
BĂ€ttre nu ?
NÀr du slagit till tÀndningen ska du alltsÄ ha chansen att se att varningslamporna Àr hela. Sedan startar du motorn.
DÄ skall varningslamporna sluta lysa, visar att allt Àr som det ska.
Lyser dom inte dÄ du slagit till tÀndningen sÄ vet du att varningssystemet inte fungerar, STARTA inte.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Men gÄr den bra nu? Verkar ha varit lite skumma och klÄpar-relaterade fel pÄ den tidigare

Ja, tex 2ans tÀndspole, lös.

De lossnar inte, de sitter som fan. Och det Àr knappast Kawasaki som inte tryckt dit dem ordentligt.

Till TS
HögtryckstvÀtta inte hojen. Gör mer skada Àn nytta. SjÀlv tvÀttar jag inte ens med vatten lÀngre. VÄtvax och mikrofiberduk. Resten gör jag rent i samband med service, typ nÀr man plockar loss delar sÄ gör jag rent dem dÄ.

Motorcyklar mÄr bÀst av att vara lite kladdiga och flottiga.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
SĂ„lt alla....
BĂ€ttre nu ?
NÀr du slagit till tÀndningen ska du alltsÄ ha chansen att se att varningslamporna Àr hela. Sedan startar du motorn.
DÄ skall varningslamporna sluta lysa, visar att allt Àr som det ska.
Lyser dom inte dÄ du slagit till tÀndningen sÄ vet du att varningssystemet inte fungerar, STARTA inte.
Alla som Ă€gt ett fordon med förbrĂ€nningsmotor nĂ„gongĂ„ng sen -60 talet vet vĂ€l att lamporna lyser för att visa att det fungerar nĂ€r man slĂ„r pĂ„ tĂ€ndningen, inget fel i det du skrev men det saknades info vad man ska göra efter man inte STARTAR motorn och fram tills dess att man STARTAR den Ă€ndĂ„đŸ˜‰
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 sÄld TriumphSprintRS-01 sÄld Suzuki GSX1300R -08
Alla som Ă€gt ett fordon med förbrĂ€nningsmotor nĂ„gongĂ„ng sen -60 talet vet vĂ€l att lamporna lyser för att visa att det fungerar nĂ€r man slĂ„r pĂ„ tĂ€ndningen, inget fel i det du skrev men det saknades info vad man ska göra efter man inte STARTAR motorn och fram tills dess att man STARTAR den Ă€ndĂ„đŸ˜‰
ErkÀnner. :rodnar DÄligt formulerat.
Men -60-talet, risk att inte ens TS förÀldrar var pÄtÀnkta dÄ ? :va
Och stor risk detta Àr TS första egna motorfordon ? :va
 

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
Att varningslamporna blinkar frenetiskt nÀr tÀndningen Àr igÄng Àr för att du skall se att lampan inte Àr sönder utan fungerar. NÀr du slagit till tÀndningen ska du alltsÄ ha chansen att se att varningslamporna Àr hela. Sedan startar du motorn.
DÄ skall varningslamporna sluta lysa, visar att allt Àr som det ska.
Lyser dom inte dÄ du slagit till tÀndningen sÄ vet du att varningssystemet inte fungerar, STARTA inte.
Om lamporna inte slutar lysa nÀr motorn gÄtt igÄng, ja dÄ Àr det nÄgot som Àr fel.
Kan var bra ide stÀnga av motorn och ta sig en funderare. Kolla oljenivÄ tex.
Tack för utförligt svar!
 

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
Alla som Ă€gt ett fordon med förbrĂ€nningsmotor nĂ„gongĂ„ng sen -60 talet vet vĂ€l att lamporna lyser för att visa att det fungerar nĂ€r man slĂ„r pĂ„ tĂ€ndningen, inget fel i det du skrev men det saknades info vad man ska göra efter man inte STARTAR motorn och fram tills dess att man STARTAR den Ă€ndĂ„đŸ˜‰
Absolut att dom lyser, men inte att en röd varningslampa blinkar hela tiden tills du startar bilen. Det har jag faktiskt aldrig sett vare sig pĂ„ bil, MC eller moppe 😊
 

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
ErkÀnner. :rodnar DÄligt formulerat.
Men -60-talet, risk att inte ens TS förÀldrar var pÄtÀnkta dÄ ? :va
Och stor risk detta Àr TS första egna motorfordon ? :va
Haha, kĂ€nner mig otroligt korkad. Allt Ă€r sĂ„ sjĂ€lvklart nĂ€r man hör bĂ„de vad man sjĂ€lv skrivit och vad ni svarar. Jag skriver oljetrycklampa men tĂ€nker motorlampa 😅
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det Àr bra att lÀsa instruktionsboken, dÄ jag köpte min KLR sÄ lös varningslampan för hög temp pÄ kylarvattnet konstant dÄ den servades efter att stÄtt flera Är. Lossade kabeln frÄn tempgivaren med den lös ÀndÄ och jag tÀnkte jÀkla elfel, jag tar ut hojen för en provtur och dÄ jag lÀgger i ettan dÄ slocknar lampan. Det gÄr dÄ upp för mig att nÄn tÀnkt till att templampan ska lysa med vÀxeln i neutral för att man ska kunna ha koll pÄ att templampan Àr hel.

Hade jag lĂ€st pĂ„ lite hade jag sluppit en felsökning av ett fel som inte fanns😉

Idag tycker jag det Àr vanligt att instrumenteringen ser ut som ett flipperspel dÄ man vrider pÄ tÀndningen, alla varningslampor tÀnds och mÀtarnas visare Äker fram och tillbaka.
 

perjul

JajamÀn, visst Àr det en BiltemahjÀlm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det Àr bra att lÀsa instruktionsboken, dÄ jag köpte min KLR sÄ lös varningslampan för hög temp pÄ kylarvattnet konstant dÄ den servades efter att stÄtt flera Är. Lossade kabeln frÄn tempgivaren med den lös ÀndÄ och jag tÀnkte jÀkla elfel, jag tar ut hojen för en provtur och dÄ jag lÀgger i ettan dÄ slocknar lampan. Det gÄr dÄ upp för mig att nÄn tÀnkt till att templampan ska lysa med vÀxeln i neutral för att man ska kunna ha koll pÄ att templampan Àr hel.

Hade jag lĂ€st pĂ„ lite hade jag sluppit en felsökning av ett fel som inte fanns😉

Idag tycker jag det Àr vanligt att instrumenteringen ser ut som ett flipperspel dÄ man vrider pÄ tÀndningen, alla varningslampor tÀnds och mÀtarnas visare Äker fram och tillbaka.
Samma pÄ min KLX. VÄllade endel huvudbry först...
 

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
Det Àr bra att lÀsa instruktionsboken, dÄ jag köpte min KLR sÄ lös varningslampan för hög temp pÄ kylarvattnet konstant dÄ den servades efter att stÄtt flera Är. Lossade kabeln frÄn tempgivaren med den lös ÀndÄ och jag tÀnkte jÀkla elfel, jag tar ut hojen för en provtur och dÄ jag lÀgger i ettan dÄ slocknar lampan. Det gÄr dÄ upp för mig att nÄn tÀnkt till att templampan ska lysa med vÀxeln i neutral för att man ska kunna ha koll pÄ att templampan Àr hel.

Hade jag lĂ€st pĂ„ lite hade jag sluppit en felsökning av ett fel som inte fanns😉

Idag tycker jag det Àr vanligt att instrumenteringen ser ut som ett flipperspel dÄ man vrider pÄ tÀndningen, alla varningslampor tÀnds och mÀtarnas visare Äker fram och tillbaka.
Jag lÀste faktiskt instruktionsboken det första jag gjorde, men jag var sÄ instÀlld pÄ att det var nÄgot fel sÄ min hjÀrna tolkade texten som den ville :)
Nu nÀr jag lÀser den igen sÄ stÄr det faktiskt klart och tydligt att varningslampan blinkar ihop med oljetryckslampan nÀr man slÄr pÄ tÀndningen MEN INTE STARTAT MC'n. NÀr man sedan startar sÄ skall lamporna sluta blinka, vilket dom mycket riktigt gör.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center Ă„rets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnÀmner varje Är de...

Tre timmar kvar!

Efter lÀmning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till Ă„rets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnÀmner varje Är de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet fÄr nytt utseende

Det var Ă„tta Ă„r sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top