viklund skrev:Jepp var ett tag sen dom släppt fixen, men man brukar inte va så duktigt med att lägga på dom... man tänker ofta, det drappar inte mig... så tänker då jag oftas iallafall..
Kerio borde ha 135 stängd default
Nu har jag gjort det oxåDesmoRob skrev:Som tur är så verkar det som de flesta inte alls är lika drabbade som jag var. För dom flesta räcker det att starta Windows i felsäkert läge och sedan hitta och ta bort filen MSBLAST.EXE Då är skitet borta.
Dom andra åtgärder jag pratade om skall man fortfarande göra för att skydda sig i fortsättningen dvs. brandvägg samt säkerhetsuppdateringen från Microsoft.
När det gäller Kerio så se till att tanka hem Kerio Personal Firewall , det finns lite andra varianter men Kerio PERSONAL Firewall är gratis.
För att blocka en port öppna administration gränssnittet (högerklick på iconen i tray). I firewall fliken klicka på advanced, Filter Rules fliken klicka på Add. Välj protokoll TCP and UDP, Local Endpoint = Single Port och fyll i port 135. Längs ner i Action rutan välj Deny. Klicka på OK och det är klart. Du har skapat en regel som blockar allt in och ut på port 135.
Janne skrev:Fan har precis formaterat om datorn.
Fick inte bort skiten annars.
Nicke skrev:Läs på Symantec.com hur man gör. Man ska inte behöva formattera. Så länge msblast är igång så gick min burk rätt krattigt. Jag märkte att nåt var skumt när jag skulle flytta filer till min mp3-spelare (tydligen är move/copy av filer disablat när det körs).
DesmoRob skrev:Fluppen, tyvärr så verkar det finnas en elakare variant. Jag hade inte msblast.exe heller. Hos mig hade dom istället skapat två st. service som körde en svchost.exe fil. Om du söker efter svchost.exe på din hårddisk hittar du fler än den som ligger i windows/system32 katalogen?
DesmoRob skrev:Dom två svchost du hittade Fluppen är OK. Det är systemfiler så du har inte samma variant som jag hade.
Vad har du redan gjort? Har du kört säkerhetsuppdateringen? Har du tagit bort MSBLAST.exe filen? Och vilka symptom har du? Datorn klagar på RPC processen och bootar om?
DesmoRob skrev:Ok, det absolut första du måste göra är att få den här updaten på plats http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security/bulletin/MS03-026.asp Om du inte har denna uppdaten så kan du bli smittad igen direkt efter att du har tagit bort filen. Fast om msblast filen är borta så skall viruset verkligen vara borta, konstigt att du får symptomen. Tanka även hem ett bra antivirus och scanna din hårddisk.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|