Varning! Köpte ni salami på Lidl?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
juha01 skrev:
Visst är det billigare, men är det riktigt att göra det? Mycket av sakerna som vi strävar att få så billiga som möjlig leder till att företagen flyttar utomlands för att klara konkuransen, och sedan svär vi att vi inte har ett jobb att gå till...
Svenne-bonden får inte sitt kött sålt för att brassekossan är billigare att "tillverka". Svennebonden går i konkurs, blir arbetslös, får pengar av a-kassan. Sen växer åkrarna igen och då sätter vi in åtgärder som kostar pengar bara för att rensa upp och hålla landskapet öppet osv.. Vem vinner egentligan? Svensken som köpte billigt kött? Tror inte det i längden...

Du förstår säkert vad jag menar. Ibland så blir man trött på denna prisjakt som bara verkar att leda till ett ekorrhjul där vi är förlorarna.
Jag håller med dig helt.
Jag bara förklarade några anledningar till VARFÖR priserna på kött är olika.

Sen att ett fåtal tyska kor får gå på bete är bara ännu en anledning av många, för MIG, att köpa svenskt.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Hittils har jag bara positiva erfarenheter från Lidl. Och ang. kassorna, är det så jävla svårt? Det är väl bara packa ner prylarna som kommer åkandes? Varför är det så viktigt att dom ska samlas i en ihopklämd hög längst ner på bandet på Ica för? :p

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Nisse Järnet skrev:
Hittils har jag bara positiva erfarenheter från Lidl. Och ang. kassorna, är det så jävla svårt? Det är väl bara packa ner prylarna som kommer åkandes? Varför är det så viktigt att dom ska samlas i en ihopklämd hög längst ner på bandet på Ica för? :p

För att det är skönt att slippa känna sig ihjälstressad bara för att man ska igenom kassan. Jag misstänker att kassapersonalen kör igenom varorna toksnabbt by purpose. Varför inte kunna stå och lasta där för? Nej istället ska grejerna ner en gång till i vagnen för att sedan plockas i påsar.

Tyvärr är man student och lidl ligger närmast. Men mjölk och kött köper jag inte på Lidl, det köper jag på slattoil, visst inte så gratis men de har bra öppettider =)

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
juha01 skrev:
Visst är det billigare, men är det riktigt att göra det? Mycket av sakerna som vi strävar att få så billiga som möjlig leder till att företagen flyttar utomlands för att klara konkuransen, och sedan svär vi att vi inte har ett jobb att gå till...
Svenne-bonden får inte sitt kött sålt för att brassekossan är billigare att "tillverka". Svennebonden går i konkurs, blir arbetslös, får pengar av a-kassan. Sen växer åkrarna igen och då sätter vi in åtgärder som kostar pengar bara för att rensa upp och hålla landskapet öppet osv.. Vem vinner egentligan? Svensken som köpte billigt kött? Tror inte det i längden...

Du förstår säkert vad jag menar. Ibland så blir man trött på denna prisjakt som bara verkar att leda till ett ekorrhjul där vi är förlorarna.

Gött att du förstått hur det ligger till. Skickas pengarna utomlands så utarmas landet. Det är nettotillskottet av pengar utifrån som gör oss rikare relativt andra länder. Men när det sker på lådsassättet genom att öka statsskulden så blir det fel, fel fel.

Bönder är bra för oss MC-åkare, för de håller borta träden en bra bit ifrån vägkanten.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Den dan jag handlar på ett sånt skithål som Lidl kan man ju lika gärna sälja allt o bli uteliggare för gott, sparar ju en massa slantar om man inte behöver pröjsa hyra.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept