Varning! Köpte ni salami på Lidl?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
morlock skrev:
Är det för billigt för dig?

Nej, inte alls. Men för dåligt om mina rapporter stämmer, dessutom måste vi vara solidariska med facket i deras bojkott av utländska aktörer. :hihi

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Problematiken här, är att många av oss tror att svenska charkuterier är bäst i Europa, vilket inte är fallet, iaf inte ur alla synvinklar. Nog är dom mkt bra, eller bäst, ur hygienisk synvinkel, men ur ren köttkvalite eller "vad man får för pengarna" så är svenskt kött skit.

Kött som kommer från bl.a. Danmark, Tyskland, Frankrike osv har mkt bättre ätkvalité än vad svenskt kött har. Jag känner folk som är matimportörer/gourmeter och de säger iaf att så är fallet och jag är beredd att hålla med dom förutom vissa fall och det är svenskt vilt/jakt- kött.

/F

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
Maten på LIDL är god.
Speciellt alla köttprodukter.

Tråkigt att vissa svennar försöker få skiten att gå i konkurs.

Köttbullar och mos är inte det ända...

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
De som klagar på köttmängden i Lidl:s köttvaror kan ju ta sig en prakttugga av en tvättäkta svensk Falukorv, -som innehåller 40% kött, resten flôt & vatten
-Samma korv höll på att bli klassad som "ickekorv" av just den anledningen när vi gick med i EU.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
"Skitsamma om man får salmonella, korven är ju så hiimla prisväärd" :rolleyes:

Detta är nog bara en av många kommande artiklar om Lidl, med liknande rubriker som kommer kunna beskådas i framtiden.

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
RD125twin
Fick reklam från LIDL alldeles nyss, och på baksidan står det följande!
Vi garanterar att samtliga köttleveranser genomgått noggranna kontroller innan det levererades till våra butiker och kontrollerats för att garantera salmonellafritt kött.
:tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag handlade ett par mc-handskar där igår (riktigt sköna, dock fyller de ingen krasch-funktion). Har handlat grönsaker och lite chips och sånt skit där, och framför allt ost. Jag tycker de har en del riktigt fina varor men samtidigt en jävla massa skit, precis som vilken ica-affär som helst.
Och världens bästa kött kommer väl från japan om jag inte missminner mig, där de har mycket av det bästa även inom fisk och annat ätbart.
Vad är det för skillnad på en svensk kossa och en tysk eller brasiliansk? De blir lika illa/bra behandlade på väg till slakten och jag har svårt att tro att slaktarna/paketerarna i tyskland är sämre än de svenska....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Svenska djur behandlas inte bäst och inte sämst. Danska grisar har det sämre än svenska, argentinskt nöt har det bättre än svenskt. Holländsk nöt behandlas illa. Polskt nöt är skitkött, förmodligen pga extrem stress. Man får helt enkelt vara lite selektiv och inte bara köpa för att det är svenskt eller något annat om man bryr sig. Sydamerikanskt nötkött är minst lika bra som svenskt (ofta bättre), det är billigare och djuren har haft det bättre i regel.

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
robbandalal skrev:
bojkotta det där jävla Lidl! Har aldrig handlat där och kommer aldrig göra det :fatta!

Förtal av en firma! Det är risk för att SH måste stängas! Mattias, fort fram med censuren!
:hihi :)

FreddaGädda

Guest
För en tid sedan stod det om en familj som hade röda maskar i sina vita bönor köpta från LIDL. Jag bor i Tyresö, där dom nu håller på att smälla upp en av sina groteska byggnader. En mil ifrån en annan. Själv tänker jag inte handla där så länge man inte får guldklimpar i baguetterna. Endast för att byggnaden är rent skamligt ful. Vi behöver inte mer betong i Tyresö, inte fler affärer heller med alla rimi, ica, vivo, och konsum som räcker gott och väl.
Kanske är det till och med värt att betala ett par kronor extra för matvaror man inte blir sjuk av, nån måtta måste det väl i alla fall finnas på snålvattnet?

Last edited:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Handlar inte där, köper kravmärkt så långt det går. Sättet som Lidl bedriver affärer på tilltalar inte mig.

För övrig har de satt upp världens största skylt i Alingsås utan bygglov, dock skiter dom i att ta ner dem och betalar vite istället...

/F

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Visst billigt är det ju och man får vad man betalar för...

Men deras öl går faktiskt riktigt bra att hinka i sig som måltidsdryck typ. Om man inte har någon åbro lättöl hemma...
(vars bryggmästare är tysk...(Weisgikl))

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
Svenska djur behandlas inte bäst och inte sämst. Danska grisar har det sämre än svenska, argentinskt nöt har det bättre än svenskt. Holländsk nöt behandlas illa. Polskt nöt är skitkött, förmodligen pga extrem stress. Man får helt enkelt vara lite selektiv och inte bara köpa för att det är svenskt eller något annat om man bryr sig. Sydamerikanskt nötkött är minst lika bra som svenskt (ofta bättre), det är billigare och djuren har haft det bättre i regel.

Men sedan kan man ju diskutera om det är riktigt i det stora perspektivet att vi skeppar kött från brasilien till sverige bara för att vi inte vill betala för vad det kostar att "tillverka" kött här..

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
juha01 skrev:
Men sedan kan man ju diskutera om det är riktigt i det stora perspektivet att vi skeppar kött från brasilien till sverige bara för att vi inte vill betala för vad det kostar att "tillverka" kött här..
Klart att brassekorna är billigare:
De går ute på öppna marker och betar, för Brasilien har klimat för sådan djurhållning.
Våra kor går ute på bete 4 mån om året, sen finns inget bete för dem.
Det kostar pengar att bygga stallar, underhålla dem, ha maskiner att köra in foder med, bygga silos att lagra foder i, utsäde att så nytt foder med o.s.v.

Därav blir en brassekossa billigare än en svennekossa.
Lidlkossan är billigare för att ett antal % av köttbiten är något helt annat än kött, och för att den behandlats med detta så anses den som "marinerad", (tillagad) och genomgår inte samma tester som annat kött. (samma sak med den asiatiska kycklingen)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
TinaTjejen skrev:
Därav blir en brassekossa billigare än en svennekossa.

Visst är det billigare, men är det riktigt att göra det? Mycket av sakerna som vi strävar att få så billiga som möjlig leder till att företagen flyttar utomlands för att klara konkuransen, och sedan svär vi att vi inte har ett jobb att gå till...
Svenne-bonden får inte sitt kött sålt för att brassekossan är billigare att "tillverka". Svennebonden går i konkurs, blir arbetslös, får pengar av a-kassan. Sen växer åkrarna igen och då sätter vi in åtgärder som kostar pengar bara för att rensa upp och hålla landskapet öppet osv.. Vem vinner egentligan? Svensken som köpte billigt kött? Tror inte det i längden...

Du förstår säkert vad jag menar. Ibland så blir man trött på denna prisjakt som bara verkar att leda till ett ekorrhjul där vi är förlorarna.

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Kommer ALDRIG handla på Lidl, och jag tar alla chanser jag får att försöka övertyga folk om att inte handla där. Ett företag med sådan personalpolitik får aldrig stödjas, om det inte är sådana villkor vi själva vill ha på våra arbetsplatser.

Kvalite och dålig service har redan nämnts i tidigare inlägg så det behöver jag inte gå in på.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Smeddie skrev:
Ett företag med sådan personalpolitik får aldrig stödjas, om det inte är sådana villkor vi själva vill ha på våra arbetsplatser.
Möjligt att dom har dålig personal politik. Men folk jobbar där endå, satt så illa kan det inte vara. Då kanske vi skulle bojkotta vissa cafe, Pizzor, MCD mfl. Dom har det nog inte bättre.

Alla kan inte tjäna 21521:- i månaden och jobba 8-17 med rast 5min varje timme och minst en längre lunch på lägst 40min om dagen.

Jag jobbar minst 10h per dygn måndag som söndag, ibland korta luncher på 10min. Semester???? Jo jag hade 3,5veckor i feb. Ingen semester ersättning eller övertid inga extra röda dagar, inga halvdagar och inga fasta raster. Brukar bli en fika vid 10 och det är den enda. Förhoppningsvis så blir det 2v i sommar men sen är det kört på semester för ett tag framöver. Tjänar pengar? Nej man tar det man får, oftast får jag ut 10-12k per månad efter skatt. Var jobbar jag då? Jo jag råkar kallas egenföretagare och där tjänar man ju grova stålar har jag hört.
Bojkottar du min firma också?

Kanske ett jobb på Lidl skulle vara ett lyft.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept