Varning! Kinakopior florerar!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Hmm, jag har ämnat köpa ett par hanskar av nämnda Tyoma, (som för övrigt är en väldigt snabbsvarande & trevlig i sitt bemötande) jag har betalat in 150kr för frakt och skulle lösa ut dem mot efterkrav.

Redan innan jag läste denna tråden frågade jag om handskarna var äkta och det sa han att de var.

Men så läste jag då denna tråden och genast börjar man ju att tvivla.
Då jag har 2 par garanterat äkta Alpinestars GP Pro handskar hemma sedan tidigare så skulle jag nog ganska lätt kunna se om det är kopior (inbillar jag mig).

Men nu har jag fått kalla fötter och tvivlar på att det blir någon affär. Speciellt inte om det är "defekter" eller "udda storlekar". Något som inte framkommer i annonsen.

Nej, det får nog bli affär via UK eller FC-moto.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Var i kina för drygt fem år sedan och ramlade på ett stånd som sålde crosskläder. Inga pengar alls, kända märken på det mesta. Köpte ett gäng handskar och de har hållit lika bra som de jag köpt i Sverige. Misstänker att det kommer från den "riktiga" fabriken och att detta var ex som låg i kasseralådan alternativt att folk som jobbar där har gjort några extra/tagit av bandet och sålt vid sidan av, något som tydligen ska vara rätt vanligt.

Men då betalade jag som sagt en tiondel av priset i Sverige så då är man medveten om att det är lite grisen i säcken man köper.

Sjukt dålig stil att sälja pirat utan att nämna det. Jag har sålt vidare misstänkta piratkopior från utlandet, men inte utan att nämna var de är köpta och till ett pris som reflekterar att det är pirat.

Köp inte rakblad på tradera heller. Pirat. Ser sjukt bra ut, men när man rakar sig märker man skillnaden.

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Var i kina för drygt fem år sedan och ramlade på ett stånd som sålde crosskläder. Inga pengar alls, kända märken på det mesta. Köpte ett gäng handskar och de har hållit lika bra som de jag köpt i Sverige. Misstänker att det kommer från den "riktiga" fabriken och att detta var ex som låg i kasseralådan alternativt att folk som jobbar där har gjort några extra/tagit av bandet och sålt vid sidan av, något som tydligen ska vara rätt vanligt.

Men då betalade jag som sagt en tiondel av priset i Sverige så då är man medveten om att det är lite grisen i säcken man köper.

Sjukt dålig stil att sälja pirat utan att nämna det. Jag har sålt vidare misstänkta piratkopior från utlandet, men inte utan att nämna var de är köpta och till ett pris som reflekterar att det är pirat.

Köp inte rakblad på tradera heller. Pirat. Ser sjukt bra ut, men när man rakar sig märker man skillnaden.

Ratshops existerar knappt längre. Troligen pirat men kvalitén kan vara minst lika bra enligt vissa, piss enligt andra och helt ok enligt ytterligare andra. Men att köpa en ryggskena eller annat som är direkt avgörande för hur det går i en krasch...då vill man inte ha snålat in 500 spänn :)

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Ni som köper kina-kopior:

Hur kan ni vara säkra på dess slitstarkhet? Det är ju inte bara att kolla på att alla sömmar är lika, att de är dubbel eller trippel sömmar, det kan ju vara skillnad på tråden? :va:confused:

Samt alla andra tyger och läder, hur är man säkra på att de är lika bra som orginal som är testade? Har ni kollat att det är samma fiber-uppbyggnad i kinakopior som i orginal? :va:confused:

Även om det såg identiska ut skulle jag aldrig köpa kinaskit, ja skiter väl i om jag kan köpa 10 par för ett orginal om de 10 par går sönder såfort man kör omkull och orginal behöver bytas fast jag klarar mig utan skråmor?:gnissla:huvet

Fy fan va snåldummt!!!!!!!!!!!!!!!:gnissla:gnissla:huvet:huvet:brinnerup:brinnerup

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Vet inte vad du använder för märke på dina kläder, men antagligen är det tillverkat i Kina, de fletsa har numera sin tillverkning där.

Försvarar inte "kopior" på något sätt men lite "Spill over from factory" är väldigt vanligt.

Hur kan ni vara säkra på dess slitstarkhet? Det är ju inte bara att kolla på att alla sömmar är lika, att de är dubbel eller trippel sömmar, det kan ju vara skillnad på tråden? :va:confused:

Samt alla andra tyger och läder, hur är man säkra på att de är lika bra som orginal som är testade? Har ni kollat att det är samma fiber-uppbyggnad i kinakopior som i orginal? :va:confused:

Även om det såg identiska ut skulle jag aldrig köpa kinaskit, ja skiter väl i om jag kan köpa 10 par för ett orginal om de 10 par går sönder såfort man kör omkull och orginal behöver bytas fast jag klarar mig utan skråmor?:gnissla:huvet

Fy fan va snåldummt!!!!!!!!!!!!!!!:gnissla:gnissla:huvet:huvet:brinnerup:brinnerup

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

För att inte tala om den absolut största anledningen till att de är så mycket billigare: Inga ex kasseras pga en batch med låg kvalité. Allt månglas ut, så det är oerhört mycket högre frekvens på måndagsexemplar. Så visst, de kan ha samma kvalité som det riktiga märket. Oftast inte däremot.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Man ska inte va så naiv o tro att kopior inte finns och att man ser skillnad på dem direkt, det gör man inte längre.
Har lite allt möjligt hemma som är piratkopior, PS3-kontroller osv o det är helt omöjligt att se o känna nån skillnad.
Allt tillverkas ju i Kina nu mera så att få tag på ritningar, former etc etc är nog inte speciellt svårt.
Mycket går säkerligen ut bakvägen o säljs vid sidan av o därav är mkt av "kopiorna" riktigt bra grejjer, men mer eller lika mkt är tillverkat nån annanstans och är rena skiten.

Sätter mina egna a-stars handskar på att dedär som nämnts här i tråden är kopior så det skriker om det.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Nu får jag ju slänga mina A-stars handskar jag tänkt sälja, är ju omöjligt att lägga ut dom på annons nu:p trots att det är real

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Skratta så mkt du vill :tummenupp

Vad har du svårt att tro på? Att Gopro inte vill åta sig kopior?

Svara istället på frågan som var det viktigaste!

"vart köpte han den"

letar o letar men hittar inga kopior på gopro kamera.

Fina kanske men inte bra. Kör med dessa kopior själv och det ÄR skräp jämfört med riktiga Titax el Pazzo.

Och vad är det som gör dessa hantag som du säger inte är bra så obra? Vet så många som köpt dessa och är riktigt nöjda, så hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte förstå hur nån kan påstå att ett par handtag som är frästa ur Alu så de är identiska med märkes hantagen kan vara så dåliga.

Verkar som det vart en hets i denna tråd för alla mc klädes/tillbehörs säljare och de som köpt det dyrare alternativet får kasta ut sin bitterhet utan att kunna lägga fram nå fakta.

säger inte att ni har fel men påstår ni nåt så kom med konkreta bevis.
Både köpt själv och känner jävla massa personer som köpt grejer på ebay från kina och kollar man på omdöme och antal sålda produkter slår det sällan fel när man får hem varan.

Last edited:

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag kan även varna för GoPro kopior! Billigt skräp i lyxförpackning så att säga:gnissla

Säljs det på allvar GoPro kopior eller pratar du om GP-Pro handskarna nu? Ser man att dessa kameror är kopior annars eller är de identiska?

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vet att det finns en tråd här på SH om kinahandtag som slutligen låste framhjulet och en vurpa som följd pga fel tolleranser. Lustigt att vissa här tycker att bedrägeri är ok.... Klart att man kan köpa kinagrejjer om man VET att det är kinagrejjer men när nån säljer det som original då pratar vi ju kriminellt...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och vad är det som gör dessa hantag som du säger inte är bra så obra? Vet så många som köpt dessa och är riktigt nöjda, så hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte förstå hur nån kan påstå att ett par handtag som är frästa ur Alu så de är identiska med märkes hantagen kan vara så dåliga.

Som FD aluminiumgjutare och multifräsjockey kan jag säga att det är en hel världs skillnad på aluminium och aluminium. Och även om det till och med är gjutverktyg från fabriken där de tillverkas kan det vara gamla och utslitna och kasserade verktyg som faller utanför toleranser så passformerna är fel och massa annat intressant. Så bara för att det är en klump aluminium betyder det inte att den är likvärdig med en annan snarlik klump aluminium. :)

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...