Varning! Kinakopior florerar!

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Tjena!

Vill förtydliga...jobbar inte åt någon leverantör och har inga intressen men vill varna för att ett flertal annonser av jackor, skyddskläder, handskar, speciellt av märket Alpinestars, är kopior. Jag köpte handskar och en jacka på en annons, allt kom i ett paket och såg först helt OK ut.

Däremot reagerade jag då ryggskyddet i jackan var trasigt inuti den på ett ställe och när jag granskade handskarna så vara perforeringen inte igenom lädret och det var enkelsöm på flera ställen där original är dubbel och trippel.

Just MC-kläder har blivit en jättemarknad tydligen efter att ha rotat runt i detta och jag personligen vill inte krascha i otestade kläder som kostar en bråkdel. De kanske är lika bra, eller bättre än original, det vet jag inget om, men jag chansar INTE. Be om kvitto om du vill vara säker på att det är äkta. Eller ring runt till lite firmor, det är ofta det finns MC-kläder på REA i olika butiker.

Så kolla upp även om de är förpackade och har en "tag" hängande. Varför betala 1000-1200kr för GP1 handskar när de finns i kina på webben för 250-300kr om du ändå vill välja billigare. Då är det smartare...eller så väljer man original för det dubbla.

Vill bara varna för detta då det är MYCKET vanligare än man tror enligt tullen som säger att MC och skyddskläder ökar mest. Nu förstår jag.

PS. Vill du köpa GP1 handskar i vitt/blått med tveksam bakgrund? Large...300 spänn? .DS

Tobias

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Det säljs ju jävligt många GP-PRO och andra alpinestars handskar som är felköp pga storlek osv osv och där säljarna hänvisar till div seriösa sidor där dom syns.
Man kan ju lätt tro att det är som som köper upp 10 par handskar kopior och säljer dom så dom har råd med ett par äkta åt sig själva.

Jag skulle aldrig köpa "nya" handskar privat då man inte har några garantier eller nåt eller vet vad man köper.

Köpte själv ett par äkta GP-Pro och ett par kopior med flit från kina.. jag kan än idag inte se skillnaden förpackningen och märkningen osv allt stämmer faan i i detalj.

Det som skrämmer mig är att dom äkta sprack i fodret (har inte orkat lämna in dom) och mina kopior har hållt i 1½ säsong dvs ca 2000mil

bli pålurad kopior är ruttet men om man vet om att det ä kopior så är det inge fel i att köpa dom..jag är skitnöjd med mina kopior för drygt 200:- där orginalet kostar 2995:-

köp 10 par fake för totalt 2000:- sälj dom som "felköp" "present" eller nåt annat fyndigt för 1000:- då gör man ju 800:- per par så 8000:- i ren vinst...konstigt att folk försöker..nope

Ruttet självklart

Last edited:

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
exakt det är jag som säljer ett par av dom
andra sorterings grejor möjligen men kopior tvivlar jag på

jag köpte mina två av Artyom Tyoma.
båda två var för små inget annat.

tydligen så var dom jag sålde trasiga på nåt ställe och hade dålig passform.
inget jag såg eller märkte.

jag skrev ett mail när jag fick klagomål från dom handskarna jag sålde och så här lät det

jag skrev:
"tja igen
tyvärr blir det ingen affär
jag fick klagomål på L handskarna som jag sålde att dom var trasiga och hade dålig passform på ena handsken.
det missade jag helt
så det troliga är väl att det är andra sorteringsgrejor du får tag på.
det blir att köpa originalen i affär tyvärr."

jag skrev:
köper du dom på Ebay och säljer vidare?

svar:
Nej, dom är inte från iBay, på ibay kostar ca 1500 + frakt till Sverige kanske 200, så klart det är mkt billigare än i Sverige men jag skulle gå bak om jag köpte dom från Ibay och sedan sälja för 1250kr här. Det är en snubbe som har MC butik som beställer dom direkt från fabriken samtidigt som han köper andra pryllar till sin butik, men han kan inte sälja dom där i sin butik.......
Jag kan tyvärr inte byta ut dom så du får nog vänta tills du säljer dina först och sedan köpa antigen från mig elr eBay.
Säg till om jag behöver behålla dom åt dig elr ska jag lägga ut dom?

svar2 ang passformen och klagomålet:
"Det var ju konstigt!?
Ja men då vet jag iaf!"

som sagt man får vad man betalar för.
punga ut med 1300-1400 spänn mer så får ni bättre passform eller vad det nu är som skiljer?

Last edited:

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Tycker detta problem blir bara värre och värre, skydd är något man inte ska "snåla" på..

En snabb koll på diverse hemsidor så hittar man MÅNGA annonser där det står t ex..

"NYA" "ALDRIG ANVÄNDA" "ORIGINAL" och allt vad det heter, och med ett pris som är under halva nypriset :va:död

FYF*N är väll ett passande ord :huvet:huvet

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Det som skrämmer mig är att dom äkta sprack i fodret (har inte orkat lämna in dom) och mina kopior har hållt i 1½ säsong dvs ca 2000mil

ok då är det bara att lägga ner snacket om kina kopior.
hur fan ska man se skillnad på vad som är vad?

Edit: tog bort annonsen
ska prova om skiten brinner bra ? ;)

Last edited:

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Finns något mer som passar in här, snålheten bedrar visheten.
Känns det igen, någon? :tungan

Jag är inte så mycket bättre själv om jag ska vara ärlig, men en tumregel är ju (för mig) att hålla sig till säljare (läs: butiker) som jag vet är att lita på.
Skyddutrustning är väl nåt man verkligen inte ska dumsnåla eller chansa med.

Crach and burn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Suzuki gsx1000k8
GP PRO kan man köpa i england från demon tweeks för 149 pund, så vi betalar överpris i sverige för alla mc prylar! Så 1200 spänn på sporthojs köp o sälj är ju inget mysko direkt.
Första gången jag fått skräp när jag handlat på forumet!

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
citerar PG_ice:
"exakt det är jag som säljer ett par av dom
andra sorterings grejor möjligen men kopior tvivlar jag på
jag köpte mina två av Artyom Tyoma.
båda två var för små inget annat."

GP_ice du behöver inte göra ANTI reklam här på forumet. Du säger ju själv att du tvivlar på att dom är kopior. Så vad är snacket? Här ska man disskutera KINA kopior och INTE sina känslor...

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
GP PRO kan man köpa i england från demon tweeks för 149 pund, så vi betalar överpris i sverige för alla mc prylar! Så 1200 spänn på sporthojs köp o sälj är ju inget mysko direkt.
Första gången jag fått skräp när jag handlat på forumet!

Ja men det sponsrar ju den Svenska välfärden ju..

Tommy jobbar ju inte gratis :)

rfb

Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Som jag skrev i starten. Det spelar ingen roll om det är bättre eller sämre kvalitet. Det är rent bondfångeri när man inte säger att det är kopior. Andrasortering existerar knappt idag då tillverkningskostnaden är så låg att man hellre kasserar än äventyrar ryktet.

Kort sagt. Köp kopior om du vill, men de finns på nätet för 250-300kr inkl frakt på DHGate osv. Varför betala 1000kr till folk på Sporthoj och Blocket??? Du får 3-4 par för samma stålar från kina.

Jag pratade via chat på DHGate med en kille som säljer kopior, när jag försökte läsa på lite. Enligt honom är det "ok" kvalitet men han sade (citat):

"remeber we have no real quality check"

Så jag själv kommer nog att jaga extra bra pris på originalgrejer. Fanns ju feta handskar billigt på MC-mässan, mellandagsrean och om man kollar på fyndsidan på lelles osv osv om man vill ha original.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har 3st vänner som kör med A-star Gp pro som är köpa i butik i Sverige och dessa är sämst kvalite på. Slump eller inte får ni avgöra själva.

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
GP_ice du behöver inte göra ANTI reklam här på forumet. Du säger ju själv att du tvivlar på att dom är kopior. Så vad är snacket? Här ska man disskutera KINA kopior och INTE sina känslor...

ge mig ett namn på liraren du köper handskarna ifrån så kollar jag upp lite.
du skriver ju själv att han inte kan sälja dom i butik
varför kan han inte det?
luktar det fisk om grejorna?

som sagt priset är det inget fel på men grejorna är det mer fel på.
omöjligt att det är original grejor det måste du också förstå.

eller blir du förbannad för att man snokar runt lite? :)
kom igen för fan nu löser vi det här.

mest för att få tyst på gnällkärringarna i den här tråden ;)

Last edited:

rfb

Gick med
22 May 2006
Hoj
Citat: Det är en snubbe som har MC butik som beställer dom direkt från fabriken samtidigt som han köper andra pryllar till sin butik, men han kan inte sälja dom där i sin butik...

Du får ha en sjuuuuukt stor butik innan man får beställa Alpinestars från fabriken...det finns inte på kartan... :)

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Att säga att det är andra hands sortering är skratt retande!!!
Inte ett enda kännt företag som säljer andra hand. Ingen som äventyrar sitt ryckte. Så glöm den lögnen...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati