Varningsblinkar du vid poliskontroller?

Varningsblinkar du vid poliskontroller?

• Antal röstningar
    0

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Polisen i Örebro vill att folk slutar varningsblinka vid poliskontroller.

Hur gör du?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg någon artikel i en av våra dagstidningar om att polisen bad alla sluta varna mottrafikanterna, så det är inte bara i Örebro. När jag kör bil brukar jag inte varna så värst mycket faktiskt. När jag kör hoj gör jag det däremot.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Står dom med laser så varnar jag, står dom med blåsarna så inte, det är inte helt svartvitt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag gör det ibland (vilket naturligvis skulle varit med som val :rodnar ).
Om jag tycker polisen står på ett ställe bara för att "tjäna pengar".
Inte om de står vid skolor, 50 vägar eller vid olycksdrabbade sträckor.

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Större chans att den man möter är nykter och inte kör ett stulet fordon.
Så JA, varnar ALLTID!

Tjita1

Guest
Aldrig nånsin. Den jag möter kan vara onykter, drogpåverkad, på/i stulet fordon, vara efterlyst för misshandel/mord/våldtäkt, ha ett bokstavligt lik i bagaget, kanske nästa vecka tänker stjäla min hoj, kanske inte ens har körkort, osv. Visst, det kan vara en vanlig hederlig människa som ligger 8 kilometer över gränsen och får 1600 spänn i böter, men hellre det än att varna en potentiellt grovt kriminell att polisen står längre fram, det är ren och skär idioti. Det man gör i trafiken ansvarar man själv för, och jag förväntar mig samma behandling tillbaka.

Däremot blinkar jag på alla som kör med felaktig ljussättning på sina bilar i alla upptänkliga varianter, dimljus och halvljus tända tillsammans, trasiga lampor, inget ljus alls tänt, felinställt lyse osv, för det är nåt jag irriterar mig kopiöst på.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Aldrig nånsin. Den jag möter kan vara onykter, drogpåverkad, på/i stulet fordon, vara efterlyst för misshandel/mord/våldtäkt, ha ett bokstavligt lik i bagaget, kanske nästa vecka tänker stjäla min hoj, kanske inte ens har körkort, osv. Visst, det kan vara en vanlig hederlig människa som ligger 8 kilometer över gränsen och får 1600 spänn i böter, men hellre det än att varna en potentiellt grovt kriminell att polisen står längre fram, det är ren och skär idioti. Det man gör i trafiken ansvarar man själv för, och jag förväntar mig samma behandling tillbaka.

Däremot blinkar jag på alla som kör med felaktig ljussättning på sina bilar i alla upptänkliga varianter, dimljus och halvljus tända tillsammans, trasiga lampor, inget ljus alls tänt, felinställt lyse osv, för det är nåt jag irriterar mig kopiöst på.

Svart bälte i hobbypoliseri.....

Tjita1

Guest
Svart bälte i hobbypoliseri.....

På vilket sätt? Första delen: Jag föredrar om alla som utför grova brott eller utsätter andra för fara inte befinner sig på vägarna. Andra delen: Jag föredrar att se folk, samtidigt som dom inte bländar mig. Inget av det har med nån form av hobbypoliseri, som du så vackert kallar det, att göra. Men å andra sidan hoppar du ju på mig i det här forumet så fort jag säger nåt, så jag borde kanske vänja mig...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

jag brukar preja folk av vägen som kör med dimljusen på bara för att det duggregnar, dom kan ju vara rånare eller våldtäktsmän också.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
På vilket sätt? Första delen: Jag föredrar om alla som utför grova brott eller utsätter andra för fara inte befinner sig på vägarna. Andra delen: Jag föredrar att se folk, samtidigt som dom inte bländar mig. Inget av det har med nån form av hobbypoliseri, som du så vackert kallar det, att göra. Men å andra sidan hoppar du ju på mig i det här forumet så fort jag säger nåt, så jag borde kanske vänja mig...

Ber om ursäkt om du känner dig förföljd, kan inte ens minnas att jag konverserat med dig tidigare, häng på en bild så kanske jag kommer ihåg till nästa gång.

Eller så har du helt enkelt åsikter som är störiga.:D

Men angående ditt hobbypoliseri, du verkar reagera på precis allt, inte bara bländande helljus.

jetson

Guest
Större chans att den man möter är nykter och inte kör ett stulet fordon.
Så JA, varnar ALLTID!

Risken att man varnar ett fyllo är så extremt jävla liten att man inte ens kan räkna på det :D
Lär dom ut att man inte ska varna pga det kan vara rattfyllon på trafikskolorna nuförtiden? Kan inte komma på någon annan förklaring på vart det där kommer ifrån så måste vara nåt sånt..

Hursomhelst, orkar inte varna vid blåskontroll men vid laser alltid.. har själv aldrig fått (eller, behövt betala) fortkörningsböter och det tackar jag alla medtrafikanter för :tummenupp

En gång var det faktiskt en tant som gick på trottoaren som rädda mig, hon varnade för en laserkontroll längre fram genom att göra V tecknet och "sakta ner" rörelsen - hon måste varit gammal hojåkare :)

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Varnar för fart. ALDRIG för blås. För mig får de´gärna stoppa alla för blåsprov.
Så jag kan inte svara på frågan om den inte är spec.

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Bara när jag är onykter och drogpåverkad på stulen hoj.
Aldrig annars.

Eller, vänta nu.....
images.jpg

:glömdet

Äsch, det är fredag och lillsommar! banana_dance.gif

Akta er för salt, socker och lasergrus! :mattias
Både på gata och i tank samt diet.

Allt enligt senaste sportforskningshojrônen! :fakta

:hej

/e

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tro fan dom vill man slutar varna, "uppklarade brott-statistikjusteringen" tar ju längre tid att genomföra så det blir mindre tid till att fika!
Det eller så riskerar polismyndigheten att faktiskt bli tvungen att utreda och kanske till och med klara upp verkliga brott för att få till siffrorna........

Så jävla egoistiskt trafik-samhället blivit, varnar inte, hjälper inte till utan snarare försöker motarbeta trafik-flyt för "jag har rätt" och skiter fullständigt i allt utanför sitt eget fordon.

Fy fan, måste jag fortsätta jobba på vägarna så tror jag snart jag köper en biljett till Schweiz istället.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Varnar alltid mötande trafik för farliga situationer som älgar på vägen och trafikkontroller.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En gång var det faktiskt en tant som gick på trottoaren som rädda mig, hon varnade för en laserkontroll längre fram genom att göra V tecknet och "sakta ner" rörelsen - hon måste varit gammal hojåkare :)

Nu är jag gammal hojåkare, fast gammal med tanke på ålder. Har bara haft körkort i 1,5 år. Vad betyder V-tecknet? Är det V som i Victory från WWII?

Sänka farten tecken antar jag är veva med armen långsamt liknande att studsa en basketboll.

jetson

Guest
Nu är jag gammal hojåkare, fast gammal med tanke på ålder. Har bara haft körkort i 1,5 år. Vad betyder V-tecknet? Är det V som i Victory från WWII?

Sänka farten tecken antar jag är veva med armen långsamt liknande att studsa en basketboll.

Precis, man gör Victory tecknet och rör armen i en "sänk farten" rörelse, eller bara sträcker ut armen med V tecknet, oftast ser man glidare använda sig av denna signal så det är säkert en urgammal signal :hihi.. som när man vänster-höger-vänster-blinkar för att tacka någon som låter en köra om.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Varnar aldrig av några enkla anledningar.

1. Den man varnar kan ju mycket riktigt inte höra hemma i trafiken. Även fartkontroller kan mycket väl leda till gripanden av ratt- och drogfyllon, stulna fordon, körkortslösa etc. Eller tror ni de släpper iväg en uppenbart berusad person efter att han fått sin bot för fortkörning?

2. Ju färre de tar den dagen, desto fler kontroller riskerar ju jag själv att fastna i. Bättre de tar varenda jävel den dagen och slipper stå där resten av månaden för att fylla sin kvot.

3. Varför ska jag hjälpa helt okänd människor att undvika straff för brott de begår? Finns det verkligen någon som tror att världen skulle bli en SÄMRE plats om alla helt plötsligt får för sig att köra i laglig hastighet?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM